Oorspronkelijk geplaatst door contextbinder
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Eerste bedrijfswagen: Mercedes C / VAG passat/tiguan/Q3/A4 of Skoda
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bjornj Bekijk BerichtenIk zeg niet dat het niet kan doch ik heb sterke twijfels bij deze kortingen die je aanhaalt. Zeker gezien er diverse merken lopen en het over aankoop gaat. 20 wagens is niet veel.
Als ik hoor dat er via arval over kortingen gesproken wordt bij Mercedes van 28% bij een firma met meerdere 1000!!! wagens in omloop...
Een andere firma die ik ken heeft een conventie lopen bij volvo met 20% korting (enkele op de basis) en daar lopen een 40 tal (exclusief) volvo’s... dan begrijp je waarschijnlijk de twijfel
Europese conventie met verschillende merken in verschillende landen.
Zal wel van het model af hangen, en de manier van berekening.
De V90 is een model dat al een tijdje mee gaat, en de A6 was juist nieuw. Dat verklaart misschien ook wel iets.
Comment
-
Ondertussen een testrit vastgelegd:binnen 2 weken, beiden samen op dezelfde dag dus ideaal
A4 Avant TDI 110kW S tronic, had de 35TFSI gevraagd maar niet beschikbaar als testwagen
Q3 35TFSI S tronic
Initieel lichte voorkeur voor Q3 maar stilaan toch de A4 avant serieus aan het overwegen - koffer toch wat handiger, tikkeltje breder binnenin, 2.0 TFSI zal iets meer koppel/souplesse geven en de langere wielbasis zou normaal een beter comfort betekenen, bijkomend vindt ik het "oude" interieur best mooi en functioneel.
Ook vernomen dat de facelift A4 2019 geld voor bestellingen vanaf Juni - de facelift omvat een paar details, milde hybride technologie en ook het MMI systeem dat vervangen wordt door een 10.1" touchscreen + touchpad, wat groter scherm is altijd handig, het wegvallen van de draaiknop zal voor/nadelen hebben.
Comment
-
Gisteren dus gaan proefrijden, met een aanpassing: Dealer heeft naast de Q3 35TFSI S tronic toch een A4 Avant 35TFSI S tronic te pakken gekregen.
Test -traject uitgestippeld: 40min: kasseien, verkeersdrempels,lange drukke straat met veel geparkeerde wagens, expresweg 90km/h, heel kort stukje snelweg, rotondes, ... representatief traject voor mijn dagelijks gebruik. Afzonderlijk ook een stuk polder met slingerende wegen die ik blindelings zou kunnen nemen - handig om bochtengedrag te beoordelen.
Vertrekken:
Was eerste maal dat ik met een automaat heb gereden, heel aangenaam maar toch een punt van kritiek: het vertrekken met een automaat is trager dan manueel (heb doorgaans normale rijstijl), met name de Q3 heeft hier last van - van indrukken gaspedaal tot in beweging komen duurt 2-3 seconden, dat zal ongetwijfeld wennen maar om snel een geparkeerde wagen of rotonde op te rijden is dat toch aanpassen. Vreemd genoeg heeft de A4 daar in veel mindere mate last van - de vertraging is aanwezig maar slechts 1 seconde, bovendien komt de A4 merkbaar makkelijker op tempo. Vervolgens wat gewisseld tussen S en D - bij de Q3 is het verschil iets groter dan bij de A4.
Ophanging, filtering en wegligging:
Een belangrijk onderdeel voor mezelf: Beiden verteren oneffenheden uitstekend, de A4 gaat iets beter om met kleine oneffenheden (putdeksels, opeenvolging van ribbels in het beton), verkeersdrempels gaan vlotjes voor beiden, geen rammels of kraakjes (quasi nieuwe wagens ook natuurlijk). Wegligging van beiden is uitstekend en volstaat om bovengemiddeld vlot te gaan rijden, de Q3 is haast de evenknie van de A4. De wat hogere Q3 is naar mijn bescheiden mening een heel wendbare SUV, ook in snelle bochten voelt hij heel veilig en best dynamisch aan, afmetingen zijn gelijk aan deze van mijn huidige wagen maar het voelt alsof je met een kleinere wagen onderweg bent. De gemiddelde bestuurder zal met geen van beiden te klagen hebben denk ik.
150 pk:
Noteer dat ik nog nooit met meer dan 120pk heb rondgereden - mij eerste indruk na een paar km rijden: oei, is dat alles - dat voelt niet echt spannend toch ... naarmate de testrit vorderde heb je al wat meer aandacht voor de effectieve snelheden die je rijdt, dat maakt het nog steeds niet spannend maar beiden zijn best vlot (in elk geval sneller dan de doorsnee voorligger): ik zou het omschrijven als vals traag. Op de snelweg zit je vrij vlot aan 140/150 - meer heb ik niet nodig.
Stuurgevoel:
In beiden ondermaats maar de A4 heeft nog iets van stuurgevoel, de Q3 heeft in zijn geheel niets - lijkt wel drive by wire. Het voordeel is wel dat je zeer ontspannen kan rondrijden, alles gaat makkelijk, zonder inspanning of betrokkenheid.
Looks - buiten:
Dat is smaak natuurlijk - mijn oordeel is dat de Q3 toch wel heel knap is, vooral de neus is een schot in de roos, voldoende agressief; stoer, dynamisch. De A4 avant is voor mij niets meer dan een oersaaie auto voor vertegenwoordigers :-).
Looks - binnen:
Hier gaapt een generatiekloof en dat is duidelijk aan de looks van het interieur te zien - naar mijn bescheiden mening mogen beiden er zijn, afwerking van de A4 zou ik iets hoger plaatsen dan de Q3 (deurpaneel, middenconsole, pook S tronic). Functioneel (even radio, gps etc geprobeerd) zijn beiden gewoon heel heel goed, voldoende instellingen voor zetel, armsteun, knopjes voelen goed aan. Tevens het MMI touch VS MMi met draaiknop vergeleken: Ik was toch wat sceptisch over die touch -screens maar in de praktijk blijkt dat aardig te werken, tijdens het rijden is de draaiknop net wat handiger voor bepaalde zaken maar ongemakkelijk wordt het nooit. De virtual cockpit is een eye -catcher en biedt wellicht wat functionaliteiten maar tijdens de proefrit heb ik dit niet kunnen beoordelen. Ik zou vooraf gezegd hebben dat het grote display in de Q3 te laag is geplaatst maar in real life is dit geen probleem, het scherm is zo groot dat een korte blik volstaat - voordeel is mss dat het niet te veel direct licht geeft in het donker wat mss als storend kan ervaren worden.
Tevens ook de airco eens getest - raar maar ik vind dat belangrijk: werkte zeer goed maar de blaasmonden in de Q3 zijn wat ongelukkig geplaatst - gelukkig kan je ze richten.
Samenvatting van een amateur:
Q3:
+ Prachtige looks, binnen en buiten
+ Voorbeeldige geluidsdemping en zitcomfort
+ Handling met dynamiek (voor SUV) met aangenaam comfort
+ Zeer functionele binnenruimte, beenruimte en koffer
+ Zicht rondom
- 35TFSI + S tronic is geen goede combinatie, in vertrek ronduit slecht en eenmaal op gang nooit het niveau van de A4, werk aan de winkel voor de ingenieurs van Audi wat mij betreft
- stuurgevoel is afwezig
- kleine details in de afwerking
A4 avant:
+ Voorbeeldige geluidsdemping en zitcomfort
+ 35TFSI + S tronic is vele malen aangenamer dan de Q3, de vertraging bij vertrek is kort genoeg om niet problematisch te zijn, eens in beweging pikt het geheel snel op en komt snel op tempo
+ Kwaliteit afwerking binnenin is top, stijl is iets ouder maar voor mezelf nog steeds zeer aangenaam
+ weggedrag voelt zeer zeer solide aan
- is groter zonder meer ruimte te bieden dan de Q3, in standaard zaken zal de koffer van de Q3 ook praktischer zijn
- uiterlijk ervaar ik als saai
- wat meer stuurgevoel en iets directer sturen (scherpe bochten) is wenselijk, doch kleine negatieve punten
Besluit: A4 avant is voor mij de winnaar - enkel nog de kleuren kiezen: Wellicht ga ik voor Floretzilver / Terra grijs met bruin/beige of grijs interieur, zou graag eens een anders dan zwart interieur hebben. Navarrablauw is prachtig maar enkel als de wagen proper is - helaas is dat zelden het geval bij mij.
Comment
-
Qua vermogen, is typisch als je (vermoed ik) van een diesel komt. Bij een diesel heb je meer het gevoel dat je sneller optrekt, doordat je plots een duw krijgt, terwijl dit bij een benzine meer een constante versnelling is. En eigenlijk dus een comfortabelere vorm van snelheid maken is. Maar inderdaad, dan net iets minder "beleving".
Comment
-
Jouw perceptie van tijd is niet helemaal accuraat denk ik.
2-3 seconden zijn héél lang. (tel maar eens 21 - 22- 23)
Nu, onze Polo met DSG vertrekt ook niet vlekkeloos, je moet dat wat leren. Zodra je weet dat je moet vertrekken begin je dat rempedaal te lossen, en dan kan je makkelijker gas geven en vertrek je wel direct.
Als de motor nog terug moet gestart worden uit Start/stop, dan zorg ik dat de motor terug draait zodra bv de verkeerslichten voor de kruisende straat op rood gaan.
Comment
-
Mijn vrouw heeft een Seat Arona met DSG en die vind ik ook behoorlijk enerverend als de start/stop aan staat.
Slaat wat mij betreft toch veel te laat aan als je de rem lost.
Ik rij er mss niet genoeg mee om het intuïtief al voor te bereiden, maar mijn Peugeot 508 bv, deed dat vroeger een pak beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenJouw perceptie van tijd is niet helemaal accuraat denk ik.
2-3 seconden zijn héél lang. (tel maar eens 21 - 22- 23)
Nu, onze Polo met DSG vertrekt ook niet vlekkeloos, je moet dat wat leren. Zodra je weet dat je moet vertrekken begin je dat rempedaal te lossen, en dan kan je makkelijker gas geven en vertrek je wel direct.
Als de motor nog terug moet gestart worden uit Start/stop, dan zorg ik dat de motor terug draait zodra bv de verkeerslichten voor de kruisende straat op rood gaan.
edit: https://www.youtube.com/watch?v=fALbk5lTwNg
Vertrekken is maar een deel van het rijden en alles vraagt gewenning, ik vind het zelf echt jammer dat een gerenommeerd producent als Audi (VAG) zo een flater begaat, dit moet en kan gewoon beter zonder de kostprijs te beïnvloeden.Last edited by contextbinder; 27/05/2019, 13:06.
Comment
-
Er zitten ook 2 totaal verschillende DSG’s in een uw Q3 of A4
De Q3 heeft de DQ200 versnellingsbak, met droge koppeling en 1 olie circuit (zuinig en plaats besparend, maar schakelt nerveuzer...) (in een Golf 1.5 rij je veel tegen slechts 1200 t/m)- 2 à 3 seconden om te vertrekken, zal eerder 1 seconde zijn, in de video….
Comment
- 2 à 3 seconden om te vertrekken, zal eerder 1 seconde zijn, in de video….
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenOm vlot te rijden met nen DQ200: start-stop altijd uit, auto-hold ook uit. Bij mij bijna 50.000 km zonder problemen, of ik de 100.000 haal met die koppeling betwijfel ik.
Comment
-
Een (Tiguan of Q3) met 2.0 TDI (basis) heeft een DQ 381 met 1 olie circuit en een natte koppeling en dus olie wissels, maar is niet probleemloos....
https://www.motor-talk.de/forum/7-ga...-t6462151.html
Een 1.0 i en 1.4/1.5 i heeft een DQ 200 met droge koppeling, maar vervangt men ook de olie, omdat de sensoren (in het oliebad) anders tenslotte soms haperen door ijzervijlsel…(stadsritten)- Met 200 nm koppel zou de 1.0 i zijn koppeling het wel moeten houden…maar er zijn enkele uitzonderingen...
- https://www.motor-talk.de/forum/prob....html?page=337
In een Audi, met motor in de lengte richting, begint men met een DL 381 bak en 2 olie circuits, welke dus ook 2 olie wissels heeft
Bij Fiat Alfa TCT (droog en max 350 NM) hebben alleen de motoren met 340 Nm, soms een versleten koppeling na +/- 150.000 km.
Benzine met 250 Nm hebben hier geen last van (en sensoren zitten er niet in de olie)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Rare redenering. Ik heb een Tiguan met DSG en start-stop staat 'altijd' aan, auto -hold staat ook 'altijd' aan en heb nu 112000km en aan de koppeling scheelt niets. En ik ben gene bompa met de wagen. Maar als ik de auto hold afzet, dan moet ik mijn rem zelf lossen met de rechtervoet en tegen dat ik dan gas geef bol ik al een beetje, wat dus vloeiender gaat.
De start-stop, is gewoon te traag, althans bij mijnen driecilinder, wrs door zwaar vliegwiel (zorgt voor soepele loop maar ook voor trager stoppen en starten). En hij valt al uit voor ik stilsta en dat is vreselijk als ge bv. net niet helemaal wilt stoppen aan een plek waar je voorrang moet geven.
Dacht da gij al ferm problemen gehad had met uw DSG, trouwens (natte koppeling)?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Als ik mijn auto-hold aanzet, dan kan ik bijna niet vertrekken zonder schok. Op de moment dat ge gas geeft bij stilstand, lost hij de rem, grijpt de koppeling aan, en gaat uw motor toeren maken. Dat geeft een schok bij een droge koppeling blijkbaar. Tevens de reden waarom Quovadis er geen moet hebben. Maar als ik de auto hold afzet, dan moet ik mijn rem zelf lossen met de rechtervoet en tegen dat ik dan gas geef bol ik al een beetje, wat dus vloeiender gaat.
De start-stop, is gewoon te traag, althans bij mijnen driecilinder, wrs door zwaar vliegwiel (zorgt voor soepele loop maar ook voor trager stoppen en starten). En hij valt al uit voor ik stilsta en dat is vreselijk als ge bv. net niet helemaal wilt stoppen aan een plek waar je voorrang moet geven.
Dacht da gij al ferm problemen gehad had met uw DSG, trouwens (natte koppeling)?
Wat noemt gij ferm problemen? De schakelmodule is kapot gegaan dat compleet los staat van het mechanische deel van de DSG. 1 van de 2 koppelingen werkte daardoor niet meer waardoor hij maar de helft van zijn vitessen gebruikte. Module vervangen en weer in orde. Was onder garantie vervangen en heb wel schrik dat dit nog eens kapot ging gaan, maar tot nu toe blijft het goed gaan. Hout vast houden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenEen (Tiguan of Q3) met 2.0 TDI (basis) heeft een DQ 381 met 1 olie circuit en een natte koppeling en dus olie wissels, maar is niet probleemloos....
https://www.motor-talk.de/forum/7-ga...-t6462151.html
Een 1.0 i en 1.4/1.5 i heeft een DQ 200 met droge koppeling, maar vervangt men ook de olie, omdat de sensoren (in het oliebad) anders tenslotte soms haperen door ijzervijlsel…(stadsritten)- Met 200 nm koppel zou de 1.0 i zijn koppeling het wel moeten houden…maar er zijn enkele uitzonderingen...
- https://www.motor-talk.de/forum/prob....html?page=337
In een Audi, met motor in de lengte richting, begint men met een DL 381 bak en 2 olie circuits, welke dus ook 2 olie wissels heeft
Bij Fiat Alfa TCT (droog en max 350 NM) hebben alleen de motoren met 340 Nm, soms een versleten koppeling na +/- 150.000 km.
Benzine met 250 Nm hebben hier geen last van (en sensoren zitten er niet in de olie)
Nu, ge zult van elk merk wel voldoende threads vinden over problemen. Degene die er geen problemen mee hebben, posten geen treadsMijne collega met zijne Talisman had na een jaar al een nieuwe automaat erin gekregen.
In ieder geval hoop ik dat hij zo nog 1,5 jaar blijft gaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
En ik ben gene bompa met de wagen.
Ik geef dan een miniem tikje op het gaspedaal en die gaat kruipen zonder 1 schok. Kan zijn als ge ineens gas geeft, dat het anders is, maar zo rij ik niet.Dat zacht tikje is voor mij het lossen van de rem.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
Nja ik wil wel gewoon gas kunnen geven. Eerst een zacht tikje en dan pas verder, is te moeilijk voor mij.Dat zacht tikje is voor mij het lossen van de rem.
Mijne eerste automaat was de C5 met EGMV. Die vertrok pas als ge gas gaf. Daarna een DS5 met klassieke automaat die vertrok als ge de rem los liet. Nu met de Tiguan kan ik dus kiezen. Ofwel met auto-hold of zonder. Ben het nu zo gewoon om aan de lichten en dergelijke niet continu mijn rem ingedrukt te houden.
De volgende wagen heeft mss gene autohold en dan is het andersom.
Enige wat ik merk is dat als ik op ACC in de file rij. Dan stopt hij telkens de auto's stoppen en valt de motor stil en staat hij in auto-hold. Als de auto's weer rijden, dan start de wagen. Als ik dan meteen gas geef, dan schokt hij iets te fel naar mijn goesting. Maar als ik gewoon op RES druk, dan vertrekt hij heel kalm. Als mijne volgende een Tiguan wordt, dan zeker de Traffic Jam Assist erop
Comment
-
Bij gebrek aan reviews en ervaringen besloten om dan toch wat tijd uit te trekken voor een laatste proefrit - wou niet het gevoel van een gemiste kans hebben
Mercedes C180 d estate met 9G tronic, een diesel met 122PK - vermits het een jonge demowagen betreft is het effectief de wagen die te koop staat. Nadeel is wel dat ik de wagen korter heb getest (omgeving van de garage) waar ik ook niet geheel blindelings de weg weet en dus is enige voorzichtigheid ingebouwd.
Testtraject van 20min: stukje snelweg, door het centrum met wat ronde puntjes, stukje asfalt in mindere (maar nog steeds behoorlijke) staat en wat putdeksels - vakkundig opgezocht wel. Dus geen verkeersdrempels (mss moet ik gewoon verhuizen want mijn streek ligt er vol van) en geen kasseien.
Starten met het belangrijkste: Combinatie motor + 9G tronic: Net zoals bij de Audi ook hier een klein beetje dubbel gevoel maar dan omgekeerd - het vertrek is perfect, veel gevoel, je start meteen en de motor biedt meer dan voldoende koppel. Met deze combinatie al cruisend rijden op een traject met weinig hindernissen is ronduit zalig - overgangen zijn heerlijk vlot, de opbouw constant en steeds met gevoel. Ook bij zeer lage snelheden heb je 100% controle - pluim voor de 9G tronic. Helaas is het niet allemaal positief: wanneer je wat sneller moet vertragen en direct weer vertrekken verslikt de 9G tronic zich af en toe, het inhalen moet je een beetje plannen om echt vlot te gaan - wanneer je het pedaal te snel indruk schakelt de 9G terug en zie je de toerenteller op +3000rpm staan .... maar daar geeft de motor niet thuis. De motor maakt ook meer lawaai dan de 2.0 TFSI van Audi.
Interieur
Dat is smaak maar dit specifiek interieur (licht beige zetels artico leder, middenconsole in echt bruin hout, alu accenten op de knoppen) is ronduit prachtig en doet het koele interieur van de Audi in het niets verdwijnen voor mezelf. Bovendien geeft het zeer rijkelijk voorziene interieur de wagen toch een gevoel van een zeker privilege. Niet zichtbaar maar best handig denk ik - dode hoek assistent. Aan plaats vooraan geen gebrek, veel instelmogelijkheden, multi contour zetels zijn uitstekend, achteraan zit je goed - heel mss een tikkeltje minder ruim aan de voeten. Afwerking is van hoog niveau. Wat wel opvalt: de Audi is merkbaar stiller, zowel motorgeluid als geluiden van buitenaf zijn beter onder controle bij Audi. Radio/Comand .... etc niet getest - geen tijd voor genomen.
Exterieur
Wederom smaak maar de snoet vind ikzelf heel geslaagd, zijkant .... blijft een break en ik vind dat nu eenmaal niet heel knap, idem met de koffer. Vergeleken met de A4 Avant verkies ik de Mercedes want die A4 is bijna zo saai als een Passat.
Ophanging en weggedrag:
Jammer dat ik niet in mijn buurt kon rondrijden want daar kan ik wagens echt wel testen op dit vlak, stuurgedrag is beter dan bij de Audi - meer gevoel, wat zwaarder,de C klasse stuurt heel direct -zeer fijn. Over de ophanging zou ik een stoute uitspraak durven doen: de standaard ophanging van Audi A4 is iets beter dan de standaard ophanging van Mercedes - oneffenheden zoals de wat grotere ribbels en putdeksels zijn wat beter gefilterd bij de A4. Weggedrag is moeilijk omdat het testtraject weinig uitdagend was - 1 lange snelle bocht die ik kende, heel veel grip en dito stuurgevoel.
Ideaal: A4: Motor + ophanging + geluidsdemping / C klasse: 9G tronic + interieur design + exterieur design
Voor mezelf beslist om de A4 te kiezen, beide wagens zijn gewoon heel goed en je kan geen verkeerde keuze maken - ze hebben beide kleine onvolmaaktheden die je wellicht na 1 week gewoon vergeten bent.
- Likes 2
Comment
-
Met enige vertraging de uiteindelijke configuratie:
Audi A4 Avant 35TFSI S tronic
2.0 TFSI / 150pk
Advanced bumpers
Manhattan grijs metaal
Zwart kunstleder interieur
17" Alu velgen
Getinte ruiten
Vensteromlijsting in Alu
Verchroomde dakrail
MMI Navigation Plus met MMI Touch
Met leder bekleed 3-spakig multifunctiestuur Plus
Audi Connect navigation & infotainment Plus
Combinatie leder/mono.pur 550 kunstleder
Verwarmbare zetels voorin
Acoustic Parking System (APS) achteraan en vooraan
Binnenspiegel met automatische dag/nacht functie
Buitenspiegels elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbaar, met automatische dag/nacht-functie
LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers achteraan
Audi Virtual Cockpit Plus
Achteruitrijcamera
Sportzetels vooraan
Verlichtingsmodule pack 1
Comment
Comment