Nu:
-Renault Grand Scénic II Bose 110 dCi 2016 Euro6 met na al die jaren net 34.000km dus veel te weinig.
-Kangoo Express bestelwagen 90pk dci 2015 3-zitter Euro5 met nu 100.000 km (woon/werk).
Probleem:
Zoals het er nu voor staat zijn beide wagens door het dieselsaga binnen een jaar of 4 einde verhaal. De Kangoo mag dan op pensioen maar zoals het nu gaat heeft de Scénic dan nog maar 75.000km en vooral mag hij bijna nergens meer binnen en is quasi niks meer waard.
Vereisten:
-Door omstandigheden tamelijk gebonden aan een Renault/Dacia garage in de buurt.
-Gezin van 3 volwassenen en een 10-jarige.
-Door de handicap van een gezinslid is een verhoogde zit onontbeerlijk.
-Gezinswagen moet een trailer met lichte oldtimer (Méhari) kunnen trekken tot in de bergen. Eventueel kleine caravan later.
Mogelijkheid 1:
Ik ga Scénic gebruiken voor woon/werk en af en toe ook als gezinswagen (vakanties enzo). Op 4 jaar doe ik er zo een 120.00km bij en is die na bijna 8 jaar quasi waardeloos maar wel van geprofiteerd met 160.00km in totaal. Als rond-de-kerk auto (met verplicht verhoogde zit) kan er dan iets komen zoals een Dacia Sandero Stepway of Twingo (leuk)...
Wat wel een beetje wringt hier is dat er nog een dik jaar een financiering loopt opt de Scénic en dat we dus nog blijven investeren in een wagen die zeer rap in waarde daalt.
Mogelijkheid 2:
Ik rijd gewoon nog 3à4 jaar verder met Kangoo woon/werk en doe er nog 100.000km bij tot 200.000km. Op dat moment zien we voor de vervanging van die wagen (bijvoorbeeld elektrische Zoë). Nu vervangen we de Scénic door een Dacia Duster Techroad Tce 130 of 150. Die heeft alles wat wij nodig hebben, de opleg is niet zeer veel. Noodzaakt wel investeringen in nieuwe 4 banden en binnen maximum 2 jaar distributieriem voor Kangoo.
Financiering loopt hier op de nieuwe Duster die in de nabije toekomst toch nog een beetje langer relatief waardevast zal blijven (wegens benzine en geen diesel).
Mogelijkheid 3:
Idem als 2 maar een (Grand)Scénic Tce 140 automaat ipv de Duster. De opleg is hier wel wat meer substantieel (+- 4K meer). De komende kosten voor de Kangoo in orde te houden blijven ook natuurlijk.
Mogelijkheid 4:
Niks doen en zwaar investeren in 2 wagens binnen 3-4 jaar.
Mogelijkheid 5:
Iets totaal anders.
-Renault Grand Scénic II Bose 110 dCi 2016 Euro6 met na al die jaren net 34.000km dus veel te weinig.
-Kangoo Express bestelwagen 90pk dci 2015 3-zitter Euro5 met nu 100.000 km (woon/werk).
Probleem:
Zoals het er nu voor staat zijn beide wagens door het dieselsaga binnen een jaar of 4 einde verhaal. De Kangoo mag dan op pensioen maar zoals het nu gaat heeft de Scénic dan nog maar 75.000km en vooral mag hij bijna nergens meer binnen en is quasi niks meer waard.
Vereisten:
-Door omstandigheden tamelijk gebonden aan een Renault/Dacia garage in de buurt.
-Gezin van 3 volwassenen en een 10-jarige.
-Door de handicap van een gezinslid is een verhoogde zit onontbeerlijk.
-Gezinswagen moet een trailer met lichte oldtimer (Méhari) kunnen trekken tot in de bergen. Eventueel kleine caravan later.
Mogelijkheid 1:
Ik ga Scénic gebruiken voor woon/werk en af en toe ook als gezinswagen (vakanties enzo). Op 4 jaar doe ik er zo een 120.00km bij en is die na bijna 8 jaar quasi waardeloos maar wel van geprofiteerd met 160.00km in totaal. Als rond-de-kerk auto (met verplicht verhoogde zit) kan er dan iets komen zoals een Dacia Sandero Stepway of Twingo (leuk)...
Wat wel een beetje wringt hier is dat er nog een dik jaar een financiering loopt opt de Scénic en dat we dus nog blijven investeren in een wagen die zeer rap in waarde daalt.
Mogelijkheid 2:
Ik rijd gewoon nog 3à4 jaar verder met Kangoo woon/werk en doe er nog 100.000km bij tot 200.000km. Op dat moment zien we voor de vervanging van die wagen (bijvoorbeeld elektrische Zoë). Nu vervangen we de Scénic door een Dacia Duster Techroad Tce 130 of 150. Die heeft alles wat wij nodig hebben, de opleg is niet zeer veel. Noodzaakt wel investeringen in nieuwe 4 banden en binnen maximum 2 jaar distributieriem voor Kangoo.
Financiering loopt hier op de nieuwe Duster die in de nabije toekomst toch nog een beetje langer relatief waardevast zal blijven (wegens benzine en geen diesel).
Mogelijkheid 3:
Idem als 2 maar een (Grand)Scénic Tce 140 automaat ipv de Duster. De opleg is hier wel wat meer substantieel (+- 4K meer). De komende kosten voor de Kangoo in orde te houden blijven ook natuurlijk.
Mogelijkheid 4:
Niks doen en zwaar investeren in 2 wagens binnen 3-4 jaar.
Mogelijkheid 5:
Iets totaal anders.
Comment