Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scénic dci -> Duster Tce? Kangoo -> Sandero Tce, Twingo? Scénic dci -> Scénic Tce?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Scénic dci -> Duster Tce? Kangoo -> Sandero Tce, Twingo? Scénic dci -> Scénic Tce?

Nu:
    -Renault Grand Scénic II Bose 110 dCi 2016 Euro6 met na al die jaren net 34.000km dus veel te weinig.
    -Kangoo Express bestelwagen 90pk dci 2015 3-zitter Euro5 met nu 100.000 km (woon/werk).

Probleem:
    Zoals het er nu voor staat zijn beide wagens door het dieselsaga binnen een jaar of 4 einde verhaal. De Kangoo mag dan op pensioen maar zoals het nu gaat heeft de Scénic dan nog maar 75.000km en vooral mag hij bijna nergens meer binnen en is quasi niks meer waard.

Vereisten:
    -Door omstandigheden tamelijk gebonden aan een Renault/Dacia garage in de buurt.
    -Gezin van 3 volwassenen en een 10-jarige.
    -Door de handicap van een gezinslid is een verhoogde zit onontbeerlijk.
    -Gezinswagen moet een trailer met lichte oldtimer (Méhari) kunnen trekken tot in de bergen. Eventueel kleine caravan later.

Mogelijkheid 1:

Ik ga Scénic gebruiken voor woon/werk en af en toe ook als gezinswagen (vakanties enzo). Op 4 jaar doe ik er zo een 120.00km bij en is die na bijna 8 jaar quasi waardeloos maar wel van geprofiteerd met 160.00km in totaal. Als rond-de-kerk auto (met verplicht verhoogde zit) kan er dan iets komen zoals een Dacia Sandero Stepway of Twingo (leuk)...
    Wat wel een beetje wringt hier is dat er nog een dik jaar een financiering loopt opt de Scénic en dat we dus nog blijven investeren in een wagen die zeer rap in waarde daalt.

Mogelijkheid 2:

Ik rijd gewoon nog 3à4 jaar verder met Kangoo woon/werk en doe er nog 100.000km bij tot 200.000km. Op dat moment zien we voor de vervanging van die wagen (bijvoorbeeld elektrische Zoë). Nu vervangen we de Scénic door een Dacia Duster Techroad Tce 130 of 150. Die heeft alles wat wij nodig hebben, de opleg is niet zeer veel. Noodzaakt wel investeringen in nieuwe 4 banden en binnen maximum 2 jaar distributieriem voor Kangoo.
    Financiering loopt hier op de nieuwe Duster die in de nabije toekomst toch nog een beetje langer relatief waardevast zal blijven (wegens benzine en geen diesel).

Mogelijkheid 3:
    Idem als 2 maar een (Grand)Scénic Tce 140 automaat ipv de Duster. De opleg is hier wel wat meer substantieel (+- 4K meer). De komende kosten voor de Kangoo in orde te houden blijven ook natuurlijk.

Mogelijkheid 4:
    Niks doen en zwaar investeren in 2 wagens binnen 3-4 jaar.

Mogelijkheid 5:
    Iets totaal anders.
    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Euro 5 mag nog overal binnen tot 31 december 2024, nog 5.5jaar dus, geen reden om de Kangoo weg te doen & zeker de Scenic niet
    tegen 1 januari 2025 zal dan wel al duidelijk zijn tot wanneer & waar een Euro 6 nog binnen mag, dus geen reden om vroegtijdig te vervangen
    enne: buur rijdt met een Kangoo 1.5dci met meer dan 400.000km op en die blijft gaan
    Last edited by Philken; 01/07/2019, 17:59.
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Op de recente keuringskaart van de Kangoo staat wel degelijk Toelating in Vlaamse LEZ tot 31/12/2024 hoor. Ik moet er elke dag mee naar Brussel centrum en die zijn even streng.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
        Op de recente keuringskaart van de Kangoo staat wel degelijk Toelating in Vlaamse LEZ tot 31/12/2024 hoor. Ik moet er elke dag mee naar Brussel centrum en die zijn even streng.
        klopt, mijne vinger zat op de 5 toen mijn(beetje) verstand de 4 bedoelde
        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Beetje paniekvoetbal? Je hebt nog wel een paar jaren voor de boeg op die manier. In geval je een andere wilt, de kangoo euro5 weg en een nafte.
          Ik rij golf 7 euro 5 nu 150k op 5j, Werk in gent centrum, kzal wel zien... Blijf ermee rijden met die pipo's in brussel weet je nooit welke richting het uitgaat. Moest geld geen rol spelen had ik een auto of 3 maar dit is het geval niet
          VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
            Beetje paniekvoetbal? Je hebt nog wel een paar jaren voor de boeg op die manier.
            Paniekvoetbal nu niet echt, maar we willen eigenlijk wel vermijden dat beide auto's op ongeveer hetzelfde moment moeten vernieuwd worden want dat valt dan financieel veel zwaarder voor ons.

Comment

mss nu al elke dag een paar euro's in een potteke steken?

Comment

Vraag is dan vooral, lijkt me, moet je met beide auto's tegelijk in centrumsteden zijn?

Als dat niet het geval is kun je met de scenic gewoon nog lang blijven doorrijden, terwijl je dan enkel de kangoo vervangt?

Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan euronorm 6d.
                Diesel vanaf 01/01/2020 vanaf 01/01/2025 vanaf 01/09/2027
                Euronorm minstens 5 6 6d

September 2027 is nog meer dan 8 jaar verwijderd.
                Dus je hebt 5.5 jaar om eventueel de kangoo te vervangen en 8 jaar voor de scenic. Lijkt me niets om je nu zorgen om te maken. En vooral, gelijk de meesten nu doen met het getreuzel, getwijfel en onbeleid van de overheid : Gewoon afwachten wat men van plan is.

Op dit moment zijn diesels nog altijd wat verkettert en ga je er niet zoveel voor terug zien. Als ze je geen zorgen bezorgen, geen stukken aan zijn. Gewoon doorrijden.

Comment

Al eens rondgekeken voor een break euro 6 2de hands van 2017-2018, ze zijn niet dik gezaaid...
                  VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Mmm, ik versta wel wat jullie zeggen hoor. In elk geval stelt gewoon doorrijden toch wel een (klein) probleem. Want stel dat ik gewoon met de Kangoo blijf bollen de komende 4 jaar tot versleten om dan door iets anders te vervangen en nog een 8 jaar met de Scénic, dan heeft die laatste tegen het huidige tempo amper 120.000km. Dat is eigenlijk wel verspilling van zo'n goeie wagen vind ik.

Als ik volledig mijn goesting zou doen kocht ik een Zoë Intens of Bose ipv de Kangoo. Ik vind dat al jaren een heel mooi model. En de aangekondigde nieuwe is denk ik nog beter (vanbinnen toch zeker).
                    Maar dat is dan weer een hele investering.

Comment

Working...
                    X