Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichte vracht keuzestress

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lichte vracht keuzestress

    Wij overwegen de aankoop van een lichte vracht camionette en zitten voorlopig wat te loeren naar een Caddy Maxi.


    Wil een lange versie om er een mini-camper van te maken, 't is te zeggen, de mogelijkheid om erin te slapen. Geen vuur, frigo etc...

    De Caddy Maxi heeft 225cm laadruimte, dus ideaal. De hoogte kan altijd beter, maar dan moeten we naar grotere modellen en die lijken mij dan weer economisch minder geschikt.
    Het is de bedoeling dat het ook een beetje zuinig rijdt omdat het voor lange tijd onze enige auto gaat zijn.

    We rijden <20 000km per jaar, maar wel veel korte afstanden (<20km enkel) dus ik twijfel een beetje of ik nu wel of niet voor een diesel moet kiezen, of benzine, of aardgas?


    Heeft er iemand ervaring met de Caddy 1.4 TSI en het verbruik ervan? Ik vrees dat dit echt geen zuinige auto gaat zijn.




    De nieuwe Combo/Partner/Berlingo zou eventueel ook een optie zijn met de 1.5 blue HDI (130pk) en 8traps automaat. Maar bij Opel wisten ze mij vandaag te vertellen dat de levering ervan pas in maart 2020 zou kunnen zijn.



    Ford Transit connect is ook nog een mogelijkheid... 120pk, 6traps automaat...


    Iemand ervaring met zo'n lichte vracht camionette?










  • #2
    Aardgas / benzine is geen slechte combo.
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Aardgas is misschien niet slecht, maar kijk dan wel het volgende goed na:
      - liggen de tank(s) in de koffer?
      - autonomie op gas en benzine
      - is aardgas vlot beschikbaar in de regio waar je wil reizen.

      Ik vind de beperkte autonomie (amper 400km) toch een afknapper als je wat afstanden wil doen. En ik weet niet of je in Frankrijk vlot aardgas kan tanken bv.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Aardgas is misschien niet slecht, maar kijk dan wel het volgende goed na:
        - liggen de tank(s) in de koffer?
        - autonomie op gas en benzine
        - is aardgas vlot beschikbaar in de regio waar je wil reizen.

        Ik vind de beperkte autonomie (amper 400km) toch een afknapper als je wat afstanden wil doen. En ik weet niet of je in Frankrijk vlot aardgas kan tanken bv.
        Beperkte autonomie? Het is geen EV hé ... VW gamma zit tussen 500 en 1300km. Afhankelijk van hoeveel tanks er in het chassis passen.

        Ons moeder heeft een berlingo lichte vracht 1.6hdi (model voor de laatste facelift), tsja wat valt ervan te zeggen. Het rijd en er kan wel wat in. Verbruik op niet snelweg ligt tussen de 5-6liters/100km.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten

          Beperkte autonomie? Het is geen EV hé ... VW gamma zit tussen 500 en 1300km. Afhankelijk van hoeveel tanks er in het chassis passen.

          Ons moeder heeft een berlingo lichte vracht 1.6hdi (model voor de laatste facelift), tsja wat valt ervan te zeggen. Het rijd en er kan wel wat in. Verbruik op niet snelweg ligt tussen de 5-6liters/100km.
          Met diesel geen probleem, maar op aardgas bedoel ik. Dan haal je geen 1300 km, zelfs niet gecombineerd.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            Met diesel geen probleem, maar op aardgas bedoel ik. Dan haal je geen 1300 km, zelfs niet gecombineerd.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Met diesel geen probleem, maar op aardgas bedoel ik. Dan haal je geen 1300 km, zelfs niet gecombineerd.
              1300km?? Welke auto haalt dat wel, en waarom zou je zo'n autonomie nodig hebben?


              We hebben hier in de buurt al verschillende CNG pompen, dus dat is op zich al geen probleem.
              Tanks zitten onder het voertuig bij een Caddy, dus geen verlies zoals vroeger met LPG.


              Alleen jammer dat je geen DSG bak kan kiezen met CNG...



              Zou eens willen weten hoeveel het realistisch verbruik van zo'n Caddy 1.4TSI zou zijn..

              Comment


              • #8
                Als je hem toch als mini camper wil gebruiken zou ik toch absoluut voor een hoger model gaan.
                Al eens gekeken naar een Peugeot Expert bv?
                Ik heb onlangs eens met zo eentje gereden voor de verhuis van mijn dochter, en mij lijkt dat een zeer valabel alternatief als auto voor dagelijks gebruik.

                Ik zou sowieso ook voor diesel gaan in zo'n zwaardere auto.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                  Als je hem toch als mini camper wil gebruiken zou ik toch absoluut voor een hoger model gaan.
                  Al eens gekeken naar een Peugeot Expert bv?
                  Ik heb onlangs eens met zo eentje gereden voor de verhuis van mijn dochter, en mij lijkt dat een zeer valabel alternatief als auto voor dagelijks gebruik.

                  Ik zou sowieso ook voor diesel gaan in zo'n zwaardere auto.
                  Ook al aan gedacht, maar om verschillende redenen al aan de kant geschoven.

                  Binnenruimte is even lang, enkel iets hoger. De prijs daarentegen...

                  Opel Combo laten tellen met alles erop en eraan. 23000€ inclusief BTW, een Vivaro met ongeveer dezelfde uitrusting zit al snel op 30000€ inclusief BTW. Da's veel geld voor een beetje winst in de hoogte vind ik. Rechtstaan gaat in geen één van beide modellen.
                  Verbruik gaat bij zo'n model ook hoger zijn en je hebt nog meer het camionettegevoel.


                  Nadeel van de Combo in lange versie (en wss dus ook de Partner en Berlingo) is de levertermijn. Nu bestellen is leveren in maart 2020.







                  Comment


                  • #10
                    Prijs is inderdaad wel doorslaggevend natuurlijk. Mag ik vragen wat zo'n Caddy Max dan gaat?

                    Ik heb zelf 10 jaar lang een Vivaro gehad als 3de auto thuis, om mijn paardentrailer te trekken.
                    Heb hem dan op den duur verkocht, omdat de dochters veel minder gingen paardrijden, en ik de trailer ook met mijn bedrijfswagen kon trekken.
                    Maar het gemak van zo'n ding mis ik toch nog regelmatig.
                    Trouwens het "camionettegevoel" zoal jij het beschrijft, vind ik allen maar een voordeel vaak ;-)

                    Mss ook eens op de tweedehandsmarkt kijken?

                    Comment


                    • #11
                      Heb vandaag een prijsofferte voor een Caddy laten maken.

                      Zit op dik 27500€ BTW in, korting af. Is veruit de duurste van den hoop. Verwacht, dat wel.. maar toch.


                      Ford Transit Connect, de lange versie, met voldoende opties zit op 23500€. Toch wel een heel verschil met zo'n Caddy… 20pk meer en een 8-traps automaat ipv een 6-traps.


                      Alleen dat verdomde middenstuk achter die zetels he. Enkel bij VW kan je dat weglaten, maar ik vermoed dat dit komt omdat het model al een tijdje meegaat. Ik vrees dat een eventueel nieuw model er ook aan zal zijn voor de homologatie.

                      Bij Renault en Mercedes kan je nog een rooster krijgen ipv een vast middenscherm, maar die busjes lopen hopeloos achter op de rest. Niet voor niets dat daar in 2020 wellicht een opvolger voor komt.


                      Tweedehands zou een optie zijn, moest ik er één vinden die naar mijn goesting is.
                      De meeste kopen zo'n lichte vracht nogal basic, en ik wil er wel 't één en 't ander op hebben zitten. Bij VW bv heb ik een optie van 1200€ aangevinkt ivm de zetels die de verkoper nog nooit heeft verkocht..
                      Vrees dat er dus niet veel anders opzit dan gewoon een nieuwe te bestellen.



                      Last edited by A.S.Moto; 21/08/2019, 22:47.

                      Comment


                      • #12
                        Duitse tweedehandsmarkt al bekeken? Dikker in opties en meestal goedkoper. Mobile.de?
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #13
                          Ik kon al moeilijk geloven dat de Caddy zoveel goedkoper zou zijn.

                          Ik zou dat scherm toch nemen, sowieso al vanwege de resonanties die je anders extra hebt in de cabine.

                          Tweedehands zijn ze wel te vinden hoor. Mijn Vivaro destijds was ook full spec, dubbele cabine met nog leuke velgen op ook.
                          Voor een prikje gekocht van een beenhouwer die er amper km's had opgezet. Maar tweedehands is het altijd kwestie van een beetje geluk natuurlijk.

                          Die Transit connect is wel een erg leuke auto als je hem een beetje uitrust, vind ik persoonlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            Ik kon al moeilijk geloven dat de Caddy zoveel goedkoper zou zijn.

                            Ik zou dat scherm toch nemen, sowieso al vanwege de resonanties die je anders extra hebt in de cabine.

                            Tweedehands zijn ze wel te vinden hoor. Mijn Vivaro destijds was ook full spec, dubbele cabine met nog leuke velgen op ook.
                            Voor een prikje gekocht van een beenhouwer die er amper km's had opgezet. Maar tweedehands is het altijd kwestie van een beetje geluk natuurlijk.

                            Die Transit connect is wel een erg leuke auto als je hem een beetje uitrust, vind ik persoonlijk.
                            Ik zit met twee honden, dus het liefst geen scherm of gewoon een raster...
                            Zo'n volledig scherm betekend ook geen koeling of verwarming in de laadruimte.


                            Tweedehands is idd vanalles te vinden, maar niet snel naar mijn goesting.


                            Laat het ons maar op een nieuwe houden..

                            Voorlopig Ford dus op de eerste plek, binnenkort eens een testrit doen. En eens zien of er mogelijkheden zijn om dat tussenschot te omzeilen.




                            Comment


                            • #15
                              Keep us posted zou ik zeggen

                              Comment


                              • #16
                                Niet om meteen van wakker te liggen. Maar in de beginnota van De Wever staat er iets over slimme kilometer heffing op lichte vrachtwagens <3.5 ton???
                                Iets om al rekening mee te houden?
                                2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                Comment


                                • #17
                                  Zag ook zoiets voorbijkomen...

                                  Nu, wij rijden praktisch geen autosnelwegen... misschien hebben wij er geen last van? Heb die startnota niet gelezen...


                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                                    Niet om meteen van wakker te liggen. Maar in de beginnota van De Wever staat er iets over slimme kilometer heffing op lichte vrachtwagens <3.5 ton???
                                    Iets om al rekening mee te houden?
                                    Dat heb ik toch nergens gelezen, zou straf zijn moest BDW dit in zijn startnota steken x aantal maanden nadat Ben Weyts de km heffing heeft afgeschoten wegens geen draagvlak.
                                    Er werd wel vermeld dat de BIV/verkeersbelasting zal steigen o.a. door invoer WLTP.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door turboslak Bekijk Berichten

                                      Dat heb ik toch nergens gelezen, zou straf zijn moest BDW dit in zijn startnota steken x aantal maanden nadat Ben Weyts de km heffing heeft afgeschoten wegens geen draagvlak.
                                      Er werd wel vermeld dat de BIV/verkeersbelasting zal steigen o.a. door invoer WLTP.
                                      Ja ik ken zelf ook zeer weinig van de materie maar had dit gisteren zien voorbijkomen dat dit in de startnota stond ipv de gehele km heffing. Dus enkel voor lichte vrachten. Dit is geen zekerheid hoor, maar waar rook is.... Ik probeer de bron even op te snorren!
                                      2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                      2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                      2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                      2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                      2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                      2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                      Comment


                                      • #20
                                        Klopt... Het ligt op tafel maar niet van de N-VA.
                                        Men wil vooral de Dodge Rams en Ford F150's raken gezien daar nog heel wat geld ligt te rapen.

                                        Nu is daar een grote onzekerheid over of dit gaat door komen of niet.

                                        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X