Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goedkope weekendwagen of duurdere met sterke restwaarde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Goedkope weekendwagen of duurdere met sterke restwaarde?

    In onzekere tijden qua milieunormen is het moeilijk om te voorspellen wat een wagen binnen 5 jaar waard gaat zijn.
    Zouden jullie eerder kiezen voor een relatief goedkope weekendwagen van pakweg 8000 euro, waarvan je op voorhand weet dat je je geld kwijt bent, of voor een wagen van grootorde 35K die een paar jaar later "normaal gezien" nog 25K waard is.

    Het financiële verlies is dus in beide gevallen even zwaar maar voor het hogere budget heb je natuurlijk al veel meer keuze.
    Het verschil in taxen en verzekering is iets wat ik onder de noemer passie zou plaatsen en doorslikken.

    Wagens waar ik dan aan denk in willlekeurige volgorde:
    Uiteraard oude modellen met hoge km's. Het is voor een paar duizend km per jaar.

    Lager budget:
    SLK
    Boxster
    Nissan 350Z
    ...

    Hoger budget:
    997
    M3


  • #2
    Als je die 8k auto koopt, hou er dan rekening mee dat die op elk moment nog eens een gelijkaardig bedrag kan gaan kosten aan een herstelling.
    En kijk op voorhand ook eens naar de BIV, die valt echt niet mee voor deze klasse van autos.

    De restwaarde is jouw grootste zorg niet als je naar die autos kijkt.
    wil je het goedkoper houden, ga dan voor een oldtimer.

    Comment


    • #3
      een 350 / 370 Z aan lager budget?
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #4
        Zou vooral gaan voor iets met fun. Restwaarde is iets subjectief.
        Een auto van 50k die na 5 jaar nog 25k is, verliest dus 50% waarde.
        Een auto van 30k die na 5 jaar nog 10k is, verliest dus 66% waarde.

        Alleen ben je in absolute cijfers bij die eerste 25k kwijt, en met die 2de 20k, wat dus weer 5k bespaard is.
        Classic cars on demand

        www.facebook.com/CaliforniaDream.be
        www.californiadream.be

        - It's time to make your dream come true -

        Comment


        • #5
          Na 5 jaar hou je nooit 50% van je waarde over, hooguit nog 35 a 40 %.
          Ik spreek uit ervaring, en om het even als het een duitse of andere wagen is.

          Comment


          • #6
            MX5 is behoorlijk waardevast, vrij bulletproof en valt nog mee wat fiscaliteit betreft.

            Comment


            • #7
              Puur rationeel zou ik altijd voor de goedkopere kiezen.
              • Je kost per rit is veel lager, wat zeker als je er weinig mee rijdt mentaal rust kan geven
              • Het waardeverlies zal altijd lager zijn dan bij een duurdere auto, gewoon omdat je van 8k naar 0 maximaal maar 8k kan verliezen, terwijl bij een 35k auto, je echt wel nog heel veel waardeverlies kan slikken.
              • Een goedkope kar raak je later makkelijker kwijt dan een duurdere. En aangezien je al tweedehands zal kiezen, wordt een M3 of 997 als jij hem verkoopt al derdehands en mogelijke kopers zullen dat risico in de prijs verrekend willen zien dus gaat je waardeverlies stijgen.
              • Bij een goedkopere ga je waarschijnlijk ook iets kiezen dat fiscaal interessanter is en je dus eigenlijk lagere vaste kosten aan hebt.
              Maar ik ben dan ook een heel rationele persoon
              Last edited by Marvin; 12/05/2020, 17:09.

              Comment

              Working...
              X