Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe 'autotransporter'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe 'autotransporter'

    Heren,

    Een complexe vraag waar jullie mij misschien in kunnen helpen.
    Momenteel vervoer ik wagens met mijn 2014 GMC Sierra 1500 + autotrailer voor 1 wagen (BYLSS)

    70% van de tijd voldoet dit, maar vaak moet ik meerdere wagens van/naar dezelfde bestemming brengen (ophalen in de haven, autobeurs,...). Hierdoor moet ik soms 3-4x dezelfde trip doen op dezelfde dag.

    Ik was dus aan het denken om iets te kopen waarmee ik meer dan 1 wagen kan vervoeren & kwam al snel uit bij een autotransporter + aanhangwagen. (2-3 in een keer vervoeren).
    Alleen wringt het bij mij wat om 50.000 ex btw uit te geven voor een Iveco autotransporter met een 2 liter dieseltje, vooral omdat ik toch voornamelijk US classics doe.

    De opties die ik in mijn hoofd heb:
    - status quo en 'suck it up'
    - amerikaanse autotransporter kopen in de VS (jonge tweedehands komen op zelfde prijs als nieuwe Iveco) => issues met afmetingen/gewicht wettelijk gezien?
    - zware pickup & dan met goose neck werken. Voordeel is dat ik zowel 5th wheel als aanhangwagen kan gebruiken naargelang hoeveel wagens ik moet vervoeren => wettelijk kader?
    - ..?

    Vraag is hoe zit dit wettelijk?
    Een Amerikaanse autotransporter is al snel 4000-5000 kg ongeladen en klein zijn ze niet.
    Mag zo'n goose neck wel in België? Ik NL heb ik ze al paar keer gezien, maar hier nog niet.

    Hier een voorbeeld van US Car Hauler:
    2015 GMC SIERRA 3500 DENALI CREW CAB HODGES CUSTOM HAULER. BLACK WITH COCOA INTERIOR. 6.6L DURAMAX DIESEL WITH ALLISON 6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSON. OPTIONED WITH NAVIGATION, POWER SUNROOF, HTD/COOLE


    Classic cars on demand

    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
    www.californiadream.be

    - It's time to make your dream come true -

  • #2
    Goose Neck heb ik nog nooit op belgische platen gezien, en ik zou er niet aan willen beginnen ook om dat te homologeren. Je kent vast zelf de weg, in principe zou die eerst in Duitsland op papieren moeten zodat alles in de papieren staat en dan kan je hier eens proberen...met alle miserie vandien.

    Maar het is eigenlijk veel simpeler haal u een C rijbewijs koop een vrachtwagen en dan kan je er 2/3 in één keer opzetten zonder dat je de wettelijke gewichten overschrijd.
    Want voor een BE trailer betaal je de KM heffing ook hoor dus in dat opzicht maakt het niet uit.
    (en die car hauler die je hier poste, daar heb je een C rijbewijs voor nodig)

    My2cents
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Goose Neck heb ik nog nooit op belgische platen gezien, en ik zou er niet aan willen beginnen ook om dat te homologeren. Je kent vast zelf de weg, in principe zou die eerst in Duitsland op papieren moeten zodat alles in de papieren staat en dan kan je hier eens proberen...met alle miserie vandien.

      Maar het is eigenlijk veel simpeler haal u een C rijbewijs koop een vrachtwagen en dan kan je er 2/3 in één keer opzetten zonder dat je de wettelijke gewichten overschrijd.
      Want voor een BE trailer betaal je de KM heffing ook hoor dus in dat opzicht maakt het niet uit.
      (en die car hauler die je hier poste, daar heb je een C rijbewijs voor nodig)

      My2cents
      BE trailer KM heffing?
      C zou ideaal zijn, alleen zit je dan wel met km heffingen en allerhande regels die je niet hebt met een BE combinatie, daarom dat een goose neck wel interessant is.. Heb er al een paar gezien op Belgische papieren maar inderdaad, je bent wel een jaartje bezig.
      Classic cars on demand

      www.facebook.com/CaliforniaDream.be
      www.californiadream.be

      - It's time to make your dream come true -

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten

        BE trailer KM heffing?
        C zou ideaal zijn, alleen zit je dan wel met km heffingen en allerhande regels die je niet hebt met een BE combinatie, daarom dat een goose neck wel interessant is.. Heb er al een paar gezien op Belgische papieren maar inderdaad, je bent wel een jaartje bezig.
        Jeep + aanhangwagen is BE
        maar een iveco met aanhanger op de pin (= truck) is KM heffing. Dus een goose neck zal wel als pin in de papieren komen dus KM heffing betalen.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          De grote vraag is hoe dikwijls je dat moet doen.
          Als je daar 50k+ voor moet investeren, plus een C rijbewijs en dan je code95 en keuringen, dan kost dat allemaal wel behoorlijk wat geld.
          Daar kan je ook wat transport voor laten doen, of een grotere vrachtwagen voor huren (zonder chauffeur). Dan doe je het transport van 1 auto per keer zelf, en de rest laat je doen.

          Niet alles wat je zelf doet is goedkoop.

          Iets importeren uit de US... gaat je een hoop tijd kosten om dat gehomologeerd te krijgen, los van het feit dat onderdelen en onderhoud duur gaat worden.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            De grote vraag is hoe dikwijls je dat moet doen.
            Als je daar 50k+ voor moet investeren, plus een C rijbewijs en dan je code95 en keuringen, dan kost dat allemaal wel behoorlijk wat geld.
            Daar kan je ook wat transport voor laten doen, of een grotere vrachtwagen voor huren (zonder chauffeur). Dan doe je het transport van 1 auto per keer zelf, en de rest laat je doen.

            Niet alles wat je zelf doet is goedkoop.

            Iets importeren uit de US... gaat je een hoop tijd kosten om dat gehomologeerd te krijgen, los van het feit dat onderdelen en onderhoud duur gaat worden.
            Importeren uit de US is mijn vak, dus dat vlak is op zich wel gecovered.
            Classic cars on demand

            www.facebook.com/CaliforniaDream.be
            www.californiadream.be

            - It's time to make your dream come true -

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten

              Jeep + aanhangwagen is BE
              maar een iveco met aanhanger op de pin (= truck) is KM heffing. Dus een goose neck zal wel als pin in de papieren komen dus KM heffing betalen.
              Pickup+ gooseneck is BE, en je mag meer dan 3,5 ton trekken omdat je een deel van de gooseneck bij het gewicht van de pickup mag tellen. Stel uw pickup weegt 2,9 ton, dan mag je 4,1 ton er aan hangen. Dat maakt het net zo interessant.
              Die Iveco is KM heffing omdat die zelf al C rijbewijs is (zoals die van de VAB)
              Classic cars on demand

              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
              www.californiadream.be

              - It's time to make your dream come true -

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CaliforniaDream Bekijk Berichten

                Pickup+ gooseneck is BE, en je mag meer dan 3,5 ton trekken omdat je een deel van de gooseneck bij het gewicht van de pickup mag tellen. Stel uw pickup weegt 2,9 ton, dan mag je 4,1 ton er aan hangen. Dat maakt het net zo interessant.
                Die Iveco is KM heffing omdat die zelf al C rijbewijs is (zoals die van de VAB)
                Dan geef je zelf al aan dat ee gooseneck 100% zeker onder de KMheffing valt zoek maar eens op in de wetgeving over KMheffing.
                Polo 6n 1.4

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  De grote vraag is hoe dikwijls je dat moet doen.
                  Als je daar 50k+ voor moet investeren, plus een C rijbewijs en dan je code95 en keuringen, dan kost dat allemaal wel behoorlijk wat geld.
                  Daar kan je ook wat transport voor laten doen, of een grotere vrachtwagen voor huren (zonder chauffeur). Dan doe je het transport van 1 auto per keer zelf, en de rest laat je doen.

                  Niet alles wat je zelf doet is goedkoop.

                  Iets importeren uit de US... gaat je een hoop tijd kosten om dat gehomologeerd te krijgen, los van het feit dat onderdelen en onderhoud duur gaat worden.
                  100% akkoord , ik snap dat soms niet... ik denk niet dat je zo een investering snel gaat terug verdienen , zal alleen maar geld kosten. Genoeg bedrijven die dit aan een concurentiele prijs kunnen doen voor jou ... Zeker als beginnende zelfstandige moet je daar toch wat mee uitkijken mijns inziens... niet alles wat je zelf doet is vanzelfsprekend beter of goedkoper ..
                  Last edited by Audidriver; 29/08/2020, 11:29.

                  Comment

                  Working...
                  X