Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keuzestress - welke BEV bedrijfswagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Keuzestress - welke BEV bedrijfswagen

    Tijd om een nieuwe firmawagen uit te kiezen. Mijn huidige Mazda 6 break wordt 5 jaar en het leasecontract loopt af eind maart 2021 (kan nog verlengd worden met enkele maanden indien nodig).
    Ik ben een zelfstandige met mijn eigen vennootschap, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik een oneindig autobudget heb ;-).
    Over mijn Mazda ben ik eigenlijk best tevreden. Mijn verwachtingen voor een volgende wagen zijn:
    - Goede prijs-kwaliteit hebben
    - Ruime gezinswagen, geschikt voor 2 aanstormende tieners
    - Premium afwerking met uitstekende stoelen, multimedia en slimme technologie zoals adapt. CC
    - Eerder sportief rijden zonder veel aan comfort in te boeten

    Mijn dagelijkse verplaatsingen zijn gemiddeld rond de 100km (heen & terug) met uitzonderingen (1 x per maand) van 250-300km. Dat zou dus perfect haalbaar moeten zijn mits misschien een korte snellaadstop onderweg als ik ter plaatse niet kan laden.

    De 3 wagens in de poll hebben mijn shortlist gehaald op basis van budget en verwachtingen. Andere BEV zoals Tesla M3, e-tron, EQC, etc of PHEV heb ik al afgeschreven.

    Welke zouden jullie kiezen van deze 3 rekening houdend met mijn rijprofiel en verwachtingen?

    16
    Polestar 2
    50,00%
    8
    BMW iX3
    31,25%
    5
    Audi Q4 E-tron
    18,75%
    3

  • #2
    Ik hbe op de Q4 gestemd, hoewel ik er nog niet veel over weet. Ziet er eleganter uit dan de iX3. Polestar 2 is een knappe wagen maar achterin toch ook vrij krap.

    Comment


    • #3
      De polestar 2 is inderdaad kleiner dan ik had verwacht. Op foto lijkt hij veel groter dan in het echt.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #4
        Op de Polestar gestemd. Ik vind de hele suv hype maar niets, en ben toch meer Volvo fan. Het is ook gewoon een knap model. Jammer van de mindere ruimte achteraan wel! Komt dat door de batterijen?
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • #5
          Volgende week heb ik een testrit gepland met de Polestar 2. Voor zover ik begrepen heb is de beenruimte meer dan voldoende, enkel de hoofdruimte is wat beperkt. Dit komt omdat hij op hetzelfde platform als de XC40 staat met dus een hogere zitpositie maar lagere daklijn. Of bedoelen jullie dat de wagen op andere fronten nogal krap is?

          Comment


          • #6
            Moeilijke keuze.

            Qua looks, ben ik geneigd naar de Q4 te gaan, maar gezien alle problemen met de E modellen van Audi, toch eerder de Polestar voor mij.
            Zelfs met het beperktere plaats aanbod.

            IX3 is niet als zuiver E model ontwikkeld.
            Lijn ook al wat veoruderd ondertussen, dus die zou ik sowieso links laten liggen.

            Is de Q4 al bestelbaar trouwens?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              ...maar gezien alle problemen met de E modellen van Audi, toch eerder de Polestar voor mij.
              .......
              Is de Q4 al bestelbaar trouwens?
              Welke problemen bedoel je? Ik heb op youtube een filmpje zien passeren van een e-tron met problemen met de lak, water insijpeling, etc. Maar ik hoop dat dit enkel voor de eerste modellen was en ondertussen opgelost is?

              Hier een range test tussen de e-tron en de Polestar. Doordat de Polestar last had van de koude, laadde hij maar aan 82kW ipv 150kW zoals de e-tron. Toch een streepje voor voor Audi.
              Race between Polestar 2 and e-tron 55 Sportback feat. Rifa - YouTube

              Q4 is inderdaad nog niet bestelbaar. Ik dacht dat de release eind 2020 voorzien was, maar het lijkt erop dat dit uitgesteld zal worden? Iemand meer info over de levertermijn?

              Comment


              • #8
                Binnen een drietal maanden sta ik voor dezelfde keuze, dus een interessant topic om te volgen. Momenteel rijd ik met een BMW 520d, maar mede gelet op het feit dat mijn vrouw een plug-in hybride familiewagen als bedrijfswagen zal nemen en omwille van ecologische en fiscale redenen, ben ik van plan om over te stappen op een elektrische auto. Bedoeling is om er dus voornamelijk woon-werkverkeer mee te doen en af en toe eens een uitstap richting zee of Ardennen (+- 180 km enkele reis) met het gezin (dus wat kofferruimte is toch wel handig).

                Uit deze lijst van 3 heb ik voor de IX3 gestemd: ik vind het klassiekere ontwerp net een voordeel, net zoals het feit dat de auto redelijk compleet is qua opties. Ben heel tevreden over mijn eerste BMW en het interieur van zo een IX3 voelt dus een beetje als thuis komen.

                Polestar vind ik als Volvo-fan ook interessant, maar in real life valt hij mij toch een beetje tegen. Denk wel dat het de leukste auto is om mee te rijden; maar als back-up familiewagen zie ik die toch niet zitten denk ik.

                De Audi Q4 e-tron vind ik maar niets qua ontwerp, maar uiteraard moet je die eerst in levende lijve zien. De e-tron 50 quattro zou ook nog in budget passen, maar de range daarvan is echt wel ondermaats (in de winter is 200km soms een maximum blijkbaar - info van een vriend die er een heeft).

                Voor de rest vind ik enkele "exoten" die de lijst niet gehaald hebben ook wel interessant: bv. de Ford Mustang Mach-E... maar beetje bang van Ford. Skoda Eniaq: ook knap op het eerste zicht (knapper dan de VWs ID3 en 4 die ik te plastiekerig vind). En tenslotte wat te zeggen over de Tesla's? niet moeders mooisten, maar wel radicaal anders en dat spreekt me wel aan. Model 3 vind ik al knap, een model Y lijkt me de meer praktsiche.

                Afwachten wat er binnen een kwartaal allemaal bestelbaar is....

                Dus benieuwd te lezen waarom de lijst al tot de 3 bovenstaande auto's is beperkt, volgens mij zijn er meer opties ondertussen.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bert631 Bekijk Berichten
                  Welke problemen bedoel je? Ik heb op youtube een filmpje zien passeren van een e-tron met problemen met de lak, water insijpeling, etc. Maar ik hoop dat dit enkel voor de eerste modellen was en ondertussen opgelost is?

                  Hier een range test tussen de e-tron en de Polestar. Doordat de Polestar last had van de koude, laadde hij maar aan 82kW ipv 150kW zoals de e-tron. Toch een streepje voor voor Audi.
                  Race between Polestar 2 and e-tron 55 Sportback feat. Rifa - YouTube

                  Q4 is inderdaad nog niet bestelbaar. Ik dacht dat de release eind 2020 voorzien was, maar het lijkt erop dat dit uitgesteld zal worden? Iemand meer info over de levertermijn?
                  Ik ken persoonlijk ondertussen twee mensen die een E-tron hebben. Ook wel allebei van de eerste leveringen moet ik toegeven, maar ik kan niet beginnen opnoemen wat die allemaal al voorgehad hebben. Vooral elektronica problemen.
                  En range soms maar tot 250km

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bert631 Bekijk Berichten
                    Welke problemen bedoel je? Ik heb op youtube een filmpje zien passeren van een e-tron met problemen met de lak, water insijpeling, etc. Maar ik hoop dat dit enkel voor de eerste modellen was en ondertussen opgelost is?

                    Hier een range test tussen de e-tron en de Polestar. Doordat de Polestar last had van de koude, laadde hij maar aan 82kW ipv 150kW zoals de e-tron. Toch een streepje voor voor Audi.
                    Race between Polestar 2 and e-tron 55 Sportback feat. Rifa - YouTube

                    Q4 is inderdaad nog niet bestelbaar. Ik dacht dat de release eind 2020 voorzien was, maar het lijkt erop dat dit uitgesteld zal worden? Iemand meer info over de levertermijn?
                    Polestar vind ik ook een heel mooie auto, maar inderdaad verbruik is hoog, en die laadt traag op. Etron verbruikt nog meer, is pokkeduur, maar laadt dan wel snel.

                    De Europese model Y spreekt mij het meest aan.

                    Comment


                    • #11
                      Me and Tesla Bjørn do another range challenge, this time it's the Polestar 2 vs Audi E-Tron 55 Sportback! Who will win this 620km race?!Bjørns video: https:/...


                      Leuke vergelijking

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
                        .....
                        Dus benieuwd te lezen waarom de lijst al tot de 3 bovenstaande auto's is beperkt, volgens mij zijn er meer opties ondertussen.
                        Als je kijkt naar mijn 4 verwachtingen:
                        1. Goede prijs-kwaliteit
                        2. Ruime gezinswagen, geschikt voor 2 aanstormende tieners
                        3. Premium afwerking met uitstekende stoelen, multimedia en slimme technologie zoals adapt. CC
                        4. Eerder sportief rijden zonder veel aan comfort in te boeten

                        - E-tron, EQC, I-pace, Taycan, etc vind ik persoonlijk veel te duur als je de nadelen er tegenover plaatst zoals beperkte range, zwaar, inefficiënt, (software) problemen, etc.
                        - Tesla M3 is te klein als ruime gezinswagen, voornamelijk door de minder praktische koffer opening. Polestar is misschien niet groter maar voor mij wel handiger omdat ik regelmatig grotere voorwerpen moet meenemen.
                        - ID.3, 4, Enyac, Kia, Nissan, Hyundai, Ford,... vrees ik voor het onbreken van een "premium" gevoel. Misschien wel onterecht, maar als je 2u per dag in een wagen doorbrengt wil ik ten minste goed en comfortabel zitten.
                        - Volvo XC40 is iets ruimer dan de Polestar, maar flink duurder en dezelfde nadelen als zwaar, beperkte range en laadsnelheid
                        - Tesla Y is misschien nog de beste kandidaat die aan alles voldoet, maar die zou pas leverbaar zijn als de fabriek in Duitsland klaar is. Gezien de problemen waarschijnlijk niet voor einde 2021?

                        Dus, als de koffer van de Polestar 2 voldoende groot blijkt, lijkt mij dit nog de beste kandidaat van allemaal te zijn voor mij op dit ogenblik.

                        Comment


                        • #13
                          Ik zou toch eens enkele tests van de ID.4 bekijken. Die is van binnen een heel pak beter afgewerkt dan de ID.3, is volgens enkele reviewers ook uitzonderlijk stil en de zetels zitten blijkbaar uitstekend.
                          Maar ook dat is een SUV en doet mij an sich niets

                          Je geeft het antwoord eigenlijk al : je kan nog enkele maanden wachten. De komende weken komen er nog enkele interessante nieuwigheden op de markt. Ik denk dan aan de BMW i4 maar ook Mercedes en Jaguar zouden nog enkele meerdere introducties op stapel hebben dit jaar
                          En er is ook nog de Huyndai 45
                          -
                          Last edited by BertVS; 23/12/2020, 23:30.
                          BMW 420dA : >>>

                          Comment


                          • #14
                            Mustang Mach-E? BMW iX3?

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Ondertussen een testrit gemaakt met de Tesla Model 3 performance. Indrukwekkende acceleratie, ik werd er zelfs lichthoofdig van en mijn maag draaide zich om
                              Vanachter het stuur was er weinig op aan te merken: Zachte en comfortabele stoelen, gebruiksvriendelijk infotainment en bediening, direct en snedig stuur,... Wel heel spartaans.
                              Afwerking vind ik persoonlijk ondermaats: o.a. koffer en aan de deurstijl zaten het rubber en stof los met een opening van 2cm. Ook de instap achteraan vond ik best smal en ik stootte mijn hoofd bij het instappen, nochtans ben ik eerder klein. Koffer is verder te onpraktisch voor mij, dus M3 valt af.
                              Model Y zou ten vroegste in de zomer leverbaar zijn, maar waarschijnlijk eerder richting einde 2021. Zo lang kan/wil ik niet wachten.

                              Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                              Ik zou toch eens enkele tests van de ID.4 bekijken. Die is van binnen een heel pak beter afgewerkt dan de ID.3, is volgens enkele reviewers ook uitzonderlijk stil en de zetels zitten blijkbaar uitstekend.
                              Maar ook dat is een SUV en doet mij an sich niets

                              Je geeft het antwoord eigenlijk al : je kan nog enkele maanden wachten. De komende weken komen er nog enkele interessante nieuwigheden op de markt. Ik denk dan aan de BMW i4 maar ook Mercedes en Jaguar zouden nog enkele meerdere introducties op stapel hebben dit jaar
                              En er is ook nog de Huyndai 45
                              -
                              Heb ondertussen enkele reviews van ID.4 bekeken. Afwerking is inderdaad beter dan ID.3 maar toch nog best wat opmerkingen van harde plastiek. Hoorde ook bij 1 review dat zelfs de comfortstoelen vrij hard zitten. Ik blijf het interieur op basis van foto's te sober vinden, dan lijkt de Enyac iV een betere optie.
                              BMW i4 is dacht ik pas beschikbaar tegen einde 2021. Mercedes EQx modellen kan ik nog wel even afwachten. Wat komt er van Jaguar? Tegen ten laatste juli moet ik een nieuwe wagen hebben, liefst al op 1 april want dan loopt mijn huidige lease af dus zo heel lang wil ik niet meer wachten.

                              Morgen ga ik de i-pace EV320 testrijden. De 2021 update heeft toch een aantal mooie verbeteringen zoals 3-fase laden, nieuw infotainment, etc en de EV320 is flink goedkoper dan de 400 waardoor die in het budget past. Nadien ga ik ook nog langs bij Skoda en overmogen ga ik de Polestar 2 testrijden. Als ik nog tijd en zin heb, spring ik bij Ford ook eens binnen.


                              Comment


                              • #16
                                Zijn deze wagens wel tegen april leverbaar?

                                Comment


                                • #17
                                  De Polestar 2 is al effectief leverbaar, de MME staat op de leverlijst voor Q1 2021 maar geloof niet dat ze dat kunnen waarmaken.
                                  De laatste keer dat ik op de lijst keek stonden de EV320 en Skoda er nog niet op, dus geen idee. De EV400 uiteraard wel maar deze heeft een bedroevende range voor zijn prijs.
                                  De effectieve range van de Polestar 2 is overigens ook niet zo top.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ondertussen 2 testritten verder.
                                    Jaguar EV320 (=EV400 met minder vermogen) heeft mij positief verrast. Het interieur is subliem, heerlijke stoelen en nieuw indrukwekkend infotainment. Je voelt helemaal niet dat je met een grote zware wagen onderweg bent. De balans tussen sportiviteit en comfort ligt perfect. De wagen rijdt dan ook pakken beter dan andere SUV's waarmee ik onlangs gereden heb zoals de BMW X3 xDrive 30e. Maar deze versie is niet meer leverbaar, enkel de EV400 die toch flink duurder is ondanks de hoge salon korting. Een ander minpunt is de afneembare trekhaak welke overdreven duur is (bijna 2k€) en de beperkte range/laadsnelheid. Zie ook 1000km test van Bjorn: Jaguar I-Pace EV320 1000 km challenge - YouTube

                                    Vandaag met de Polestar 2 onderweg geweest en die heeft toch ook een positieve indruk achtergelaten. Audio systeem is niet zo indrukwekkend als de Jaguar met zijn Meridian luidsprekers, maar toch zeker voldoende. Ruimte viel dan weer beter mee dan verwacht na de negatieve commentaren hier. Koffer leek ons zelfs groter dan de Model 3, ook als is het iets kleiner op papier. Waarschijnlijk telt Tesla de ruimte onder de koffervloer mee? Instappen op de achterbank leek ons ook makkelijker dan bij de M3, alleszins geen klachten van vrouw en dochter, noch van de hoofd -of voetruimte.

                                    EV's hebben inderdaad een beperkte range, en de ene nog wat minder dan de andere :-). Maar voor die 2 keer per jaar dat wij buiten België rijden neem ik dat extra uurtje laadvertraging wel voor lief. Het comfort, instant koppel, one pedal driving, etc zijn voor mij toch ijzersterke pro argumenten om voor EV te gaan vandaag. Als ik dan zie wat PS2 in leasing kost, dan denk ik dat we de meerderheid van onze poll volgen :-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bij de model 3 wordt de frunk nog meegeteld als kofferruimte en geloof niet dat de polestar dat heeft, of hij is alleszins kleiner.
                                      Polestar is zeker geen slechte keuze, zeker als de kinderziektes er helemaal uit zijn, en het verbruik kan idd beter maar voor belgie is de range zeker voldoende.

                                      In Nederland zijn er ondertussen al wat gebruikerservaringen. Heerlijk hoe die hollanders al hun ervaring tot in het kleinste detail delen.

                                      Reviews van Polestar. Berijders beschrijven en beoordelen hun...
                                      Last edited by sunking; 31/12/2020, 00:19.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        Bij de model 3 wordt de frunk nog meegeteld als kofferruimte en geloof niet dat de polestar dat heeft, of hij is alleszins kleiner.
                                        Polestar is zeker geen slechte keuze, zeker als de kinderziektes er helemaal uit zijn, en het verbruik kan idd beter maar voor belgie is de range zeker voldoende.

                                        In Nederland zijn er ondertussen al wat gebruikerservaringen. Heerlijk hoe die hollanders al hun ervaring tot in het kleinste detail delen.

                                        https://www.autoweek.nl/reviews/polestar/
                                        Polestar 2 heeft ook een frunk, maar inderdaad flink kleiner dan de model 3. Nu denk ik niet dat in de praktijk de frunk veel gebruikt zal worden. Bedankt voor die link.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X