Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen PHEV of EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kiezen tussen PHEV of EV

    Tijd voor nieuwe bedrijfswagen, heb nu een X5 40e. Kan laatste keer kiezen tussen een PHEV of EV, de volgende zal sowieso een EV moeten zijn.
    Mijn shortlist (gebaseerd op lange lijst beschikbaar gesteld door werkgever). Basiskeuze is dus dat het terug een SUV wordt, dus er zijn er al een hele hoop afgevallen voor mij. (Bvb A6, A7, 5-reeks, E-klasse...)

    PHEV:
    landrover discovery sport HSE
    Mercedes GLC 300de
    BMW X3 30e

    EV:
    BMW iX3
    Mercedes EQC
    Mustang Mach e

    Vooral nog sterk aan twijfelen EV of niet momenteel.

  • #2
    Als je toch nog niet verplicht een EV moet nemen zou ik nog een paar jaar wachten voor een EV, die gaan enkel nog maar beter worden in de nabije toekomst.

    Moest ik mogen kiezen, de GLC (er komt wel een nieuw model) of X3 bij de PHEV en de Mustang bij de EV.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      ik zou de eqc kiezen, en als je eens een afspraak niet kan nakomen, kun je het steken op je electrische opgesolferde kar

      Comment


      • #4


        ook de ruitenwisser

        Comment


        • #5
          Met de EQC al gereden afgelopen zomer: heel goeie wagen, voldoet eigenlijk aan alles wat ik zoek: zeer comfortabel, ruim genoeg, mooi, meer dan snel genoeg.
          X3 hybride neem ik wshl niet, want is een doorslag van de X5 die ik nu heb, heb ermee gereden enkele maanden gelelden, range is groter dan de mijne, maar verder leek het alsof ik gewoon in een update van de mijne zat, wil wel eens wat anders.
          Dus indien PHEV de GLC of Landrover, wil met beide gaan rijden binnenkort. Landrover zou ik durven nemen om echt eens iets helemaal anders te hebben. Is ook ruim, en is de HSE dus mooi uitgerust, nog enkele duizenden euro’s optiebudget over ook. De GLC kan ik ook volledig nemen zoals ik hem graag zie: AMG line, bijkomend optiepakket (naam even kwijt) waar alles inzit zoals bvb 360°, panoramadak (wat ik op zich niet echt hoef maar wel leuk is)...

          iX3 moet ik eens horen wanneer beschikbaar voor proefrit. Voordeel: kan de volledig uitgeruste versie nemen, nadeel vind ik wel dat het enkel RWD is. Motor is wat zwakker ook, maar id praktijk zal dat meer dan snel genoeg zijn. Binnenkant natuurlijk idem als de hybrid (en dus grosso modo aan waar ik nu mee rij, en de 5 jaren ervoor in m’n 5-reeks...)

          En dan de Mustang: geen idee of hij al beschikbaar is voor testrit, is een buitenbeentje, kan maar een idee vormen als ik er eens in gezeten heb en mee gereden.
          Last edited by Pikwadraat; 01/01/2021, 12:01.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Als je toch nog niet verplicht een EV moet nemen zou ik nog een paar jaar wachten voor een EV, die gaan enkel nog maar beter worden in de nabije toekomst.

            Moest ik mogen kiezen, de GLC (er komt wel een nieuw model) of X3 bij de PHEV en de Mustang bij de EV.
            Is idd de grootste vraag voor mij: nu reeds overstappen op EV of nog een beurt overslaan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

              Is idd de grootste vraag voor mij: nu reeds overstappen op EV of nog een beurt overslaan.
              Auto's worden altijd beter in de toekomst, of dat nu EV, ICE, PHEV, etc is of niet. Daarvoor moet je het alvast niet laten. Of je dan vandaag al de overstap op EV kunt maken hangt af van je rijprofiel en ingesteldheid. Doe je regelmatig lange afstanden naar het buitenland? Heb je dan een strak tijdschema? Dan is EV waarschijnlijk niet optimaal.
              Maar voor dagelijks woon-werkverkeer voldoet nagenoeg elke EV. Dat uurtje of 2 extra om te laden tijdens je vakantie neem je dan voor lief :-)

              Persoonlijk vind ik het rijcomfort van EV doorslaggevend tov PHEV: geen ICE die plots in -of uitschakelt, geen versnellingen meer, niet meer tanken,... Rijbereik van een BMW X3 30e is overigens ook maar 600km, dus niet zo veel meer dan EV.

              Mustang Mach E heeft een vrij kleine koffer (400 L dacht ik), voor de rest nog geen ervaring mee.
              Jaguar I-pace heeft een heel goede indruk nagelaten en geeft nu een grote korting. De 2021 versie heeft enkele upgrades als 3-fase laden en een nieuw infotainment systeem.
              BMW iX3 zou pas in maart naar België komen en pas dan beschikbaar zijn voor een testrit. In Bornem kun je hem al wel zien.

              Succes

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

                Is idd de grootste vraag voor mij: nu reeds overstappen op EV of nog een beurt overslaan.
                Tja, ik sla in ieder geval nog een beurt over maar voor jou als leaserijder kun je de stap zonder veel problemen al wagen eigenlijk.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Met ipace heb ik ook gereden, de 400. Reed heel goed, maar ik krijg enkel de ‘s’ versie in budget, heb ook trekhaak nodig, die kost behoorlijk veel. Daarenboven zei de dealer dat dat enkel goed was om om de hoek eens een remorque te trekken; iet dat ik nu naar ‘t zuiden rijd met een remorque ofzo mar toch af en toe eens wat stabilisé bvb. Is een dubbelas die ik heb. Volgens technische gegevens geen probleem, maar dealer raadde mij dat sterk af. Beetje vreemd eigenlijk, had in ‘t algemeen zelfs gevoel dat hij liever geen elektrische verkocht, een nonbeliever denk ik ...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bert631 Bekijk Berichten


                    Persoonlijk vind ik het rijcomfort van EV doorslaggevend tov PHEV: geen ICE die plots in -of uitschakelt, geen versnellingen meer, niet meer tanken,... Rijbereik van een BMW X3 30e is overigens ook maar 600km, dus niet zo veel meer dan EV.
                    Idd, volledig mee eens Het werkingscomfort van een elektrische aandrijving is superieur aan dat van een ICE.
                    Dus als de range van een EV volstaat, waarom dan nog een extra aandrijflijn meesleuren?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

                      Vooral nog sterk aan twijfelen EV of niet momenteel.
                      Als het een bedrijfswagen is en je moet niet naar het budget kijken moet je alleen nog kijken of de werkelijke range van de EV aan je verwachtingen voldoet.
                      Als er meerdere tussenzitten met voldoende range (in alle omstandigheden) voor jouw eisen dan is de rest nog een kwestie van smaak.
                      Dat laatste kan alleen jij beslissen.

                      Als geen enkele van de EV's die jij opsomt aan je range verwachtingen kan voldoen wordt het voor jou sowieso geen EV.

                      Hou er wel rekening mee dat de MME niet te verkrijgen is met een WP. Zelfs niet in de duurste versie.

                      Een bijkomend element is hoelang je tijd krijgt om te beslissen wat het wordt, hoe lang de effectieve levertijd van je gekozen voertuig is en hoe lang je eventueel de lease van je huidig voertuig kan verlengen. Of dat je bij niet tijdige levering kan beschikken over een tijdelijk vervangvoertuig. In EV-land wil er nog wel eens een verschil zitten op beloofde levertijd en de werkelijke aflevertijd.

                      Ik zou geen enkele EV kopen noch leasen waar ik niet minstens een dag in gereden heb en een goed zicht krijg op het werkelijke verbruik (range) met mijn rijstijl. En de nodige sluitende opties heb om in een eventuele overbrugging te voorzien tussen inleveren huidige bedrijfswagen en de beschikbaarheid van de volgende.
                      Last edited by ivob2; 02/01/2021, 21:35.

                      Comment


                      • #12
                        Overbrugging is geen probleem, maar ga sowieso tijdig bestellen zodat mogelijke overbrugging zo kort mogelijk blijft. We mogen bestellen vanaf 6 maand voor einde contract.
                        Als het EV wordt, dan quasi zeker de EQC. IX3 ten vroegste in maart proefrijden en wil ik niet op wachten, ook enkel RWD vind ik jammer. Mustang: zal wshl minder comfortabel zijn, maar zou eens moeten nagaan of ze reeds beschikbaar zijn voor proefrit, alleszins nog geeneen zien rijden. EQC is comfortabel, snel, ruim.

                        Maar dan idd de range, afgelopen zomer op traject van een goeie 100km kwam ik op een 23kw/100km, hoofdzakelijk autosnelweg. Ik vrees dat ik in de praktijk zo’n 300km haal, en ja, in 98% vd gevallen zal dat voldoen, maar pakweg een zekere 500 zou er een nobrainer van maken.

                        Comment


                        • #13
                          Als ik naar de youtuber Bjorn Nyland kijk, dan is het voor lange ritten belangrijk dan je met een volle batterij in vrijwel alle omstandigheden de 300 km haalt, én dat je in ca 20 minuten dik 200 km kan bijladen.

                          De teslas halen dat vrijwel allemaal, Audi zit op het randje, VW iD3 ( en waarschijnlijk ook de id4 en de Enyaq) halen dat ook.

                          Polestar en Volvo XC40 P8 verbruiken te veel en laden te traag.

                          Comment


                          • #14
                            Tesla model Y had ik op gehoopt, maar staat nog niet op onze lijst wegens onzekere leverdatum, dus momenteel enkel de model 3 erop, maar die is te krap (kofferopening, en voetruimte achter, je kan je voeten onmogelijk onder de voorzetels schuiven)
                            Ga komend weekend rijden met de discovery sport, benieuwd...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                              Idd, volledig mee eens Het werkingscomfort van een elektrische aandrijving is superieur aan dat van een ICE.
                              Dus als de range van een EV volstaat, waarom dan nog een extra aandrijflijn meesleuren?
                              Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
                              Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

                              Comment


                              • #16
                                GLC 300de pas eind februari beschikbaar voor proefrit, evenals iX3
                                vraag me nog altijd af wat er scheelt met de Q5 tfsie, want nog steeds niet beschikbaar in prijslijsten, reclamefolder audi die ik in de bus kreeg vandaag spreekt er ook niet over, niet op configurator. Maar wel al lang aangekondigd. Was zeker een kanshebber geweest.

                                Comment


                                • #17
                                  Vandaag in autogids eerste test Mustang en iX3. Bij iX3: “bij voorzichtige rijstijl haalden we 286km uit de 80kW batterij”. Op papier is dat 460km. Ik denk dat mijn keuze gemaakt is, ik neem nog een plugin, en laat de batterijen wat verder doorontwikkelen, hopelijk binnen 5j dan 400-500 reële km mogelijk elektrisch.
                                  Op dit moment gaat het nog tussen GLC 300de of discovery sport p300e

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten
                                    hopelijk binnen 5j dan 400-500 reële km mogelijk elektrisch.
                                    Daar bestaat geen twijfel mogelijk.
                                    Alleen over de merken die dat dan kunnen aanbieden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      400-500 wordt vandaag al gehaald.
                                      maar niet iedereen wil met een tesla, porsche of hyundai rijden. De pro s versie van de ID3 doet het kunstje ook.


                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        400-500 wordt vandaag al gehaald.
                                        maar niet iedereen wil met een tesla, porsche of hyundai rijden. De pro s versie van de ID3 doet het kunstje ook.

                                        Interessante site, bedankt! Maar ik verwacht zomer en winter die range, niet als gemiddelde over het jaar. Ik blijf het nog te vroeg vinden voor mij, hoor ook verhalen van collega’s met een e-tron: van de zee terugkomen aan 80 per uur met de airco af, tja, heb daar nog geen zin in :-)
                                        En ja, is allemaal een stk tussen de oren , allemaal waar, maar tussen diezelfde oren moet de overtuiging er wel zijn, en die is er nu eenmaal nog niet bij mij

                                        Comment

                                        Working...
                                        X