Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen PHEV of EV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
    Ben eens benieuwd naar je eindbevindingen over de Discovery.
    De C klasse is toch volledig eindereeks, wordt niet meer gemaakt?
    De C zelf is idd einde reeks denk ik, maar deed daar proefrit mee bij gebrek aan een GLC300de, en wou echt de plugincombinatie proberen. GLC ook te vervangen 2022 trouwens; discovery: tja, hart zegt ja, ratio weet het nog niet. Kan hem zowat full option nemen (HSE met nog groot optiebudget extra) Nadelen: betrouwbaarheid? Rijden puur elektrisch is hij traag, stuk trager dan mijn huidige plugin (BMW) of bvb mercedes 300de. Dus nog niet finaal beslist.

Comment

Moet Gixxer toch bijtreden wat het argument auto op temperatuur brengen betreft. 1 van de redenen om een EV of hybride te kiezen voor mij. Die kilometer wil ik ook liever niet in de koude zitten (en ik betwijfel of je bij -2 na 1 km 25 graden in de wagen hebt...), en ook onder mijn carport is het absurd warm in mijn wagen (30 graden en meer mogelijk). +, wat ook gezegd werd: ik heb mijn carport niet in m’n koffer zitten
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

amai, 1 km wachten eer die warm begint te blazen? Mijn ICE doet dat al na 300m, en mijn vorige ook.
        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          amai, 1 km wachten eer die warm begint te blazen? Mijn ICE doet dat al na 300m, en mijn vorige ook.
          Ik zeg niet ‘begint te blazen’, ik zeg opwarmen van het interieur naar 25 graden (en dat bij -2 ofzo buiten).

Mijn diesel blaast warm na 4-5 kilometer in dit weer. Mijn twee benzines na ongeveer 1,5-2 kilometer. 1
          kilometer? Misschien als ik aan 6000 toeren vertrek.

Comment

neen, ik bedoel echt dat die na 300 meter warm begint te blazen

zit elektrische weerstand op en vanaf dat de motor draait wordt die weerstand opgewarmd. Als ik aan de spoorweg ben (en da's 300 meter verder) blaast die al volle bak warme lucht.
            www.peugeotforum.be

Comment

zit elektrische weerstand op en vanaf dat de motor draait wordt die weerstand opgewarmd. Als ik aan de spoorweg ben (en da's 300 meter verder) blaast die al volle bak warme lucht.
              Handig. Inderdaad een meerwaarde. Maar nog beter is warm/koel naar gelang wens VOOR het vertrek.

Comment

beter is 5 minuten voor vertrek (als dat kan natuurlijk) de ramen gewoon open te zetten

vertrekt ge met loeiend hete auto, moet de airco serieus energie leveren om de auto gekoeld te krijgen. Beter is ofwel ramen eerst open te zetten en als dat niet lukt de eerste 5 minuten van de rit gewoon met de ramen open te rijden. De rijwind spoelt de hete lucht uit het interieur zodat de airco haar werk beter kan doen.
                www.peugeotforum.be

Comment

beter is 5 minuten voor vertrek (als dat kan natuurlijk) de ramen gewoon open te zetten

vertrekt ge met loeiend hete auto, moet de airco serieus energie leveren om de auto gekoeld te krijgen. Beter is ofwel ramen eerst open te zetten en als dat niet lukt de eerste 5 minuten van de rit gewoon met de ramen open te rijden. De rijwind spoelt de hete lucht uit het interieur zodat de airco haar werk beter kan doen.
                  Dat valt goed mee hoor en het gaat snel.
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

ik zie ook geen reden om het niet te gebruiken, ik zou nu nooit een ice laten draaien op de parking om hem voor te verwarmen...maar bij een ev is dat bijna geen verlies, uw interieur moet toch verwarmd worden, ik zal ze dan 10 minuten sneller afzetten om gelijk verbuik te halen

en in de zomer kan de hond mee in de auto naar de lidl ipv alleen achter te blijven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                      Ik zou geen enkele EV kopen noch leasen waar ik niet minstens een dag in gereden heb en een goed zicht krijg op het werkelijke verbruik (range) met mijn rijstijl. En de nodige sluitende opties heb om in een eventuele overbrugging te voorzien tussen inleveren huidige bedrijfswagen en de beschikbaarheid van de volgende.
                      Dan toch een dag in de winterse en een dag in de zomerse omstandigheden vermoed ik. Want range is ook afhankelijk van de buitentemperaturen.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Bij de VW diesel werd er na 6km alleen nog maar wat lauwe lucht geblazen.
                        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Dat wordt hier wel een "luchtige" discussie...

Comment

Gixxer
                            Ach, juvenaliaanse satire is niet aan iedereen besteed. Ik kan daar mee leven.
                            Meestal zijn het parels voor de zwijnen .

Als anderen mij op hun negeerlijst zetten zal dat inderdaad hun bedoeling zijn.
                            Maar ik heb uiteraard geen last van of iemand van mij iets wel of niet leest.
                            Ik krijg tenslotte geen euro meer of minder voor iedereen die me negeert of wel leest.

Ik druk mijn wil al helemaal niet door. Dat is een verkeerde interpretatie.
                            Wat is schrijf is niet te nemen of te laten. Je leest het of je negeert het. In het eerste geval ben je het er mee eens of niet. Je weerlegt het of niet.

Doe ik met anderen ook hoor.

Ik lees gewoon alle info en neem tot me waaruit ik iets kan bijleren en lach of negeer items die me niet liggen of aanstaan.

Ik was me er niet van bewust dat het hier een populariteitspoll was. Want die zou ik bij voorbaat verliezen.
                            Dat moet je mij niet vertellen.
                            Maar toch bedankt om me het nog eens uidelijk te maken dat ik niet de populariste van het klasje ben.
                            Last edited by ivob2; 20/01/2021, 14:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Tja ik geloof het wel, vandaag is SUV + winter + lange range nog niet mogelijk.
                              Diegenen met een gemiddelde range van 400-500 halen nog wel 300-400 in de winter.
                              Een iX3 blijft hangen rond de 250 km in de winter op ev-database en ik snap dat te weinig is voor veel mensen.
                              Dat is inderdaad relatief niet veel maar je kiest dan ook bewust voor een iX3 met al zijn voor- en nadelen.
                              En wat stelt "winter" in onze regio tegenwoordig nog voor?
                              In de nog lopende winter was de minimale buitentemperatuur:
                              - gemeten over 24 uur: - 1.6 °C
                              - laagste nachttem: -3.2°C
                              - laagste dagtemp: 0.0°C

Aantal etmalen met een gem. temp onder het nulpunt: 2
                              Periode tussen zonsondergang en zonsopgang met een gem. temp onder het nulpunt: 6
                              Periode tussen zonsopgang en zonsondergang met een gem. temp onder het nulpunt: 0

En dit voor centraal Vlaanderen en gemeten onder standaard temperatuurhut (bij zonlicht was het dus warmer).

Bij een buitentemperatuur van 0°C haalt mijn aziaat nog een range van 365 km.
                              Bij een buitentemperatuur van 4°C bedraagt de range 426 km.

Bij gebruik van de interieurverwarming op 19.5°C , stoel en stuurverwarming geactiveerd daalt de range met 8 tot 12 km.
                              Last edited by ivob2; 20/01/2021, 13:35.

Comment

Aantal etmalen met een gem. temp onder het nulpunt: 2
                                Aantal nachten met een gem. temp onder het nulpunt: 6
                                Aantal dagen met een gem. temp onder het nulpunt: 0
                                Raar, aantal etmalen 2, aantal dagen 0.
                                Wat is het verschil tussen een dag en een etmaal, zijn beide geen 24 uren lang?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                  Moet Gixxer toch bijtreden wat het argument auto op temperatuur brengen betreft. 1 van de redenen om een EV of hybride te kiezen voor mij. Die kilometer wil ik ook liever niet in de koude zitten (en ik betwijfel of je bij -2 na 1 km 25 graden in de wagen hebt...), en ook onder mijn carport is het absurd warm in mijn wagen (30 graden en meer mogelijk). +, wat ook gezegd werd: ik heb mijn carport niet in m’n koffer zitten
                                  Bij -2°C heb ik dit jaar nog niet gereden met de EV.
                                  Wel bij 0°C. En dan is het interieur binnen de km aangenaam warm. Met stuur- en zetelverwarming bij start geactiveerd geen enkel probleem bij mijn beleving.
                                  Inderdaad niet tot 25°C. Dat heb ik ook nooit beweerd. Blijkbaar is "aangenaam" een relatief begrip.
                                  Voor mij is verwarming tot 25°C eerder de hel. Maar bij een buitentemperatuur van 40°C is (voor mij) 25°C dan weer koel genoeg want ik wil geen thermoshock iedere keer dat ik uitstap en terug instap.
                                  En ik behoor ook niet tot diegenen die de verwachting hebben om in putje winter in T-shirt in de auto te kunnen rondrijden.
                                  Ik wil gerust een fleece in de auto dragen.
                                  Daarom moet dat niet voor iedereen zo zijn maar dat is wel mijn uitgangspunt. 19.5°C is hier de standaardtemperatuur voor interieurverwarming voor alle gezinsleden. En als er alleen een bestuurder in de auto zit (wat bij ons meestal het geval is) staat de verwarming op "driver only".

Mijn carport staat op het noorden en heeft dus nooit zoninval. Maar we gaan idd beter geen discussie aan over de individuele standplaats van ieders voertuig.
                                  Ik gaf het alleen maar aan als bijkomende info over het hoe en waarom ik aan mijn persoonlijke waarden kom.
                                  Iedere uitgangssituatie is anders en dan kan wat meer achtergrondinfo helpen om daarbij te duiden.
                                  Het is aan de lezer om uit al die meningen en ervaringen die info te halen die het best aansluit bij zijn eigen situatie.

Als je maar één gelijkgestemde klok hoort luiden kan je als derde nooit een eigen mening vormen want dan ben je genoodzaakt de standaard mening over te nemen want er is geen verweer op die standaard.

Comment

Bij -2°C heb ik dit jaar nog niet gereden met de EV.
                                    Wel bij 0°C. En dan is het interieur binnen de km aangenaam warm. Met stuur- en zetelverwarming bij start geactiveerd geen enkel probleem bij mijn beleving.
                                    Inderdaad niet tot 25°C. Dat heb ik ook nooit beweerd. Blijkbaar is "aangenaam" een relatief begrip.
                                    Voor mij is verwarming tot 25°C eerder de hel. Maar bij een buitentemperatuur van 40°C is (voor mij) 25°C dan weer koel genoeg want ik wil geen thermoshock iedere keer dat ik uitstap en terug instap.
                                    En ik behoor ook niet tot diegenen die de verwachting hebben om in putje winter in T-shirt in de auto te kunnen rondrijden.
                                    Ik wil gerust een fleece in de auto dragen.
                                    Daarom moet dat niet voor iedereen zo zijn maar dat is wel mijn uitgangspunt. 19.5°C is hier de standaardtemperatuur voor interieurverwarming voor alle gezinsleden. En als er alleen een bestuurder in de auto zit (wat bij ons meestal het geval is) staat de verwarming op "driver only".

Mijn carport staat op het noorden en heeft dus nooit zoninval. Maar we gaan idd beter geen discussie aan over de individuele standplaats van ieders voertuig.
                                    Ik gaf het alleen maar aan als bijkomende info over het hoe en waarom ik aan mijn persoonlijke waarden kom.
                                    Iedere uitgangssituatie is anders en dan kan wat meer achtergrondinfo helpen om daarbij te duiden.
                                    Het is aan de lezer om uit al die meningen en ervaringen die info te halen die het best aansluit bij zijn eigen situatie.

Als je maar één gelijkgestemde klok hoort luiden kan je als derde nooit een eigen mening vormen want dan ben je genoodzaakt de standaard mening over te nemen want er is geen verweer op die standaard.
                                    Ik ben wel iets uitgesprokener met de verwarming: ik draag altijd een hemd in de wagen. Jas kan ik niet verdragen tijdens het autorijden. Afhankelijk van m’n gemoedstoestand staat de verwarming dezer dagen op 25 tot 28 graden, met zetelverwarming aan.

In de zomer draag ik ook een hemd, wat maakt dat ik de wagen graag koel heb. Ik heb weinig zin om met zweetplekken bij de klant toe komen. Ingestelde temperatuur varieert dan van ‘LO’ tot 19 graden.

Vanaf de eerste meter rijden met een wagen die de temperatuur heeft die IK wil, hoe koud of warm dat ook is, is een gigantische win voor mij qua comfort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

Raar, aantal etmalen 2, aantal dagen 0.
                                      Wat is het verschil tussen een dag en een etmaal, zijn beide geen 24 uren lang?
                                      Ja, raar hè.
                                      Blij dat ik toch nog even iemand happy heb gemaakt.

Maar je hebt gelijk, ik heb het aangepast.
                                      We zijn er om van elkaar te leren.
                                      Last edited by ivob2; 20/01/2021, 13:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Bij de VW diesel werd er na 6km alleen nog maar wat lauwe lucht geblazen.
                                        Heb er nu deze ochtend op gelet.

Starten bij 8 graden. Na 2,5 kilometer en 30 seconden stationair draaien (kinderen uit de auto ‘gooien’ aan de schoolpoort) had ik lauwe lucht (de zetel begon wel al aangenaam warm aan te voelen). Maar tussen die lauwe lucht en pakweg 25 graden bereiken zitten nog wel enkele kilometers...

Comment

Inderdaad.
                                          En zoals ik blijkbaar niet aan iedereen duidelijk heb kunnen maken, iedere EV is standaard uitgerust met zo'n weerstand.
                                          Waar zou hij anders zijn interieurwarmte vandaan moeten halen? Er zit nauwelijks warmteverlies in een electromotor.
                                          Optioneel kan er nog een warmtepomp met omkeerbare kleppen bovenop (die dus kan koelen en verwarmen).
                                          Maar die levert pas warmte als ze genoeg druk heeft en warmte kan produceren en dan schakelt de weerstand terug tot hij niet meer nodig is.
                                          Last edited by ivob2; 22/01/2021, 15:46.

Comment

Working...
                                          X