Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen PHEV of EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Tja ik geloof het wel, vandaag is SUV + winter + lange range nog niet mogelijk.
    Diegenen met een gemiddelde range van 400-500 halen nog wel 300-400 in de winter.
    Een iX3 blijft hangen rond de 250 km in de winter op ev-database en ik snap dat te weinig is voor veel mensen.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      400-500 wordt vandaag al gehaald.
      maar niet iedereen wil met een tesla, porsche of hyundai rijden. De pro s versie van de ID3 doet het kunstje ook.

      https://ev-database.nl/#sort:path~ty...aging:number=9
      Dat is vandaag, ook voor de merken die je opnoemt, onder normale rijomstandigheden en het jaar rond, voor de merken die je opnoemt ook niet het geval.

      Zelf verwacht ik wel dat dit over vijf jaar voor veel merken en type auto's wel het geval zal zijn.
      Blijft de vraag voor welke merken.

      Volvo Gent heeft inmiddels zijn 2de BEV model toegewezen gekregen.
      Last edited by ivob2; 07/01/2021, 13:07.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten

        hoor ook verhalen van collega’s met een e-tron: van de zee terugkomen aan 80 per uur met de airco af, tja, heb daar nog geen zin in :-)
        En ja, is allemaal een stk tussen de oren , allemaal waar, maar tussen diezelfde oren moet de overtuiging er wel zijn, en die is er nu eenmaal nog niet bij mij
        Je moet toch niet jaren verder gestudeerd te hebben om te weten dat je een Audi e-tron niet moet aanschaffen om zijn range efficiëntie?
        En wie rijdt er nu vanuit het binnenland naar de zee om daar aangekomen onmiddellijk rechtsomkeer te maken naar huis?

        Geen probleem dat je niet overtuigd bent. Het is nog altijd geen verplichting om met een BEV rond te rijden.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          Tja ik geloof het wel, vandaag is SUV + winter + lange range nog niet mogelijk.
          Diegenen met een gemiddelde range van 400-500 halen nog wel 300-400 in de winter.
          Een iX3 blijft hangen rond de 250 km in de winter op ev-database en ik snap dat te weinig is voor veel mensen.
          Hmm, ik vermoed eerder dat als de maximale range 450-500 km bedraagt de winterange ergens in de buurt van 360-400 km zal liggen.
          De gemiddelde range hangt dan af hoeveel km je in een jaar aflegt onder gegeven omstandigheden.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

            Hmm, ik vermoed eerder dat als de maximale range 450-500 km bedraagt de winterange ergens in de buurt van 360-400 km zal liggen.
            De gemiddelde range hangt dan af hoeveel km je in een jaar aflegt onder gegeven omstandigheden.
            en op basis van wat vermoed je dat?
            De verwarming alleen al verbruikt 4 kilowatt, aan 100 per uur is dat dus 4 kwh per 100 km er bij, dus 20-25% extra verbruik. Tel daar nog wat wind en regen bij, een koude batterij...
            was vorige week weg met een nieuwe renault zoe, die heeft een wltp van 385 km, volgens ev-database haalt die 310 km, bij het vertrekken gaf de boordcomputer 190 km aan en de kwam ongeveer overeen met de werkelijke range die ik haalde.
            Bij de model 3 is dit niet zo dramatisch, maar je mag toch ook er 100 km van af trekken hoor.
            Idem met een kona, in de zomer 400, in de winter 300.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

              Dat is vandaag, ook voor de merken die je opnoemt, onder normale rijomstandigheden en het jaar rond, voor de merken die je opnoemt ook niet het geval.

              Zelf verwacht ik wel dat dit over vijf jaar voor veel merken en type auto's wel het geval zal zijn.
              Blijft de vraag voor welke merken.

              Volvo Gent heeft inmiddels zijn 2de BEV model toegewezen gekregen.
              Model S long range plus zou in de winter ook 400 moeten halen, tenzij als ge enkel en alleen snelweg doet.
              En hoe veel maanden is het nu echt koud in onze contreien, we hebben nu eens een vrij koude januari, maar -10 of kouder hebben we al lang niet meer gemaakt.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                en op basis van wat vermoed je dat?
                De verwarming alleen al verbruikt 4 kilowatt, aan 100 per uur is dat dus 4 kwh per 100 km er bij, dus 20-25% extra verbruik. Tel daar nog wat wind en regen bij, een koude batterij...
                was vorige week weg met een nieuwe renault zoe, die heeft een wltp van 385 km, volgens ev-database haalt die 310 km, bij het vertrekken gaf de boordcomputer 190 km aan en de kwam ongeveer overeen met de werkelijke range die ik haalde.
                Bij de model 3 is dit niet zo dramatisch, maar je mag toch ook er 100 km van af trekken hoor.
                Idem met een kona, in de zomer 400, in de winter 300.
                Geen vermoeden maar eigen data.
                Op basis van bijna 30.000 km en volledige jaarcycli met meerdere EV's.

                Ik weet niet met welke EV jij rijdt maar ik kan alleen uitgaan van de eigen cijfers.
                Mijn huiidge EV (met warmtepomp) verbruikt de eerste km na de start 1200W. Nadien zakt en schommelt dat tussen de 400 en 800W.
                Bij mijn vorige EV (zonder WP) was het max. ogenblikkelijk verbruik 2 kW. Dus al helemaal geen gemiddeld verbruik van 4 kWh.
                Een EV die gedurende uren 4 kW verbruikt komt er bij mij niet in. Daar is iets grondig mis mee.
                Dat verbruikt de warmtepomp voor mijn gehele woning bij een buitentemperatuur van 0°C niet eens.

                De hoogste range die ik met de BEV gehaald heb is 530 km.
                De laagste range 350 km.
                Onder ideale omstandigheden (20-25°C buitentemp en geen airco) bedraagt het verbruik 10-14 kWh/100 km.
                Onder de huidige omstandigheden (zetelverwarming bij vertrek op stand 3, nadien teruggeschakeld naar 1, stuurverwarming bij vertrek aan en auto uitdooffunctie en ruimteverwarming op 19.5°C) bij een buitentemperatuur van 3-4°C bedraagt het verbruik 15-18 kWh/100 km.
                Het gemiddeld jaarverbruik voor de EV zonder WP gemeten over 20.000 km bedroeg ongeveer 15 kWh/100 km.
                Het gemiddeld jaarverbruik van de EV met WP gemeten over 9200 km bedroeg 15.4 kWh/100 km.

                De actuele range van de BEV bij 100% geladen accu (64 kWh netto/67.1 kWh bruto) bij een buitentemp. van 3°C bedraagt exact 398 km.

                Meten en vooral data opslaan en verwerken is weten.
                Last edited by ivob2; 07/01/2021, 15:12.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                  Model S long range plus zou in de winter ook 400 moeten halen, tenzij als ge enkel en alleen snelweg doet.
                  En hoe veel maanden is het nu echt koud in onze contreien, we hebben nu eens een vrij koude januari, maar -10 of kouder hebben we al lang niet meer gemaakt.
                  Ik heb daar geen probleem mee.
                  En al helemaal niet met de mogelijkheden die BEV's nu al bieden. Anders reed ik er niet mee.

                  Pikwadraat heeft als voorwaarde dat zijn toekomstige BEV het jaar rond een gegarandeerde range van 500 km moet halen.
                  Ik ben dan de laatste om hem wijs te maken dat dit nu al zonder probleem kan.
                  Uitzonderlijk kan het. Maar het is niet de algemene regel.

                  En Tesla staat niet eens op zijn shortlist.

                  De enige BEV op zijn shortlist die ik nu zelf zou kiezen is de MME. Maar die haalt geen 500 km in de winter.
                  Dus ook geen optie.
                  Last edited by ivob2; 07/01/2021, 15:21.

                  Comment


                  • #29
                    Misschien vertrek jij 's morgens in een warme garage met een voorverwarmd interieur?
                    Ik rijd ook geregeld met een Kona en ik mag blij zijn dat ik 300 km haal in de winter.
                    En da's dan al best zuinig, iets van een 21-22 kwh / 100 km.
                    In de zomer 16 kwh / 100 km.
                    Op ev-database ligt het verbruik in de winter +/- 5 kwh hoger dan in de zomer, dat komt overeen met mijn ervaring.
                    Snelwegkilometers uiteraard. 90% van mijn km zijn snelweg, want hier in de stad gebruik ik de auto niet en als ik hem toch moet nemen dan is het om een heel eind snelweg te doen.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                      En Tesla staat niet eens op zijn shortlist.
                      Dat klopt: ik zei dat niet iedereen met een tesla wil rijden.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Misschien vertrek jij 's morgens in een warme garage met een voorverwarmd interieur?
                        Ik rijd ook geregeld met een Kona en ik mag blij zijn dat ik 300 km haal in de winter.
                        En da's dan al best zuinig, iets van een 21-22 kwh / 100 km.
                        In de zomer 16 kwh / 100 km.
                        Op ev-database ligt het verbruik in de winter +/- 5 kwh hoger dan in de zomer, dat komt overeen met mijn ervaring.
                        Snelwegkilometers uiteraard. 90% van mijn km zijn snelweg, want hier in de stad gebruik ik de auto niet en als ik hem toch moet nemen dan is het om een heel eind snelweg te doen.
                        Helemaal niet. Verwarmde garage is voorbehouden voor de classic tweewieler.

                        De EV, het gebruiksvoorwerp dus, staat gewoon onder een carport welke aan 2 zijden (waaronder pal noord) open is.
                        Voorverwarmd en voorgekoeld interieur gebruik ik nooit want dat vind ik persoonlijk onzin.
                        Bij vertrek gewoon stuurverwarming en stoelverwarming (of stoelkoeling) aan en binnen de km is het interieur via de heater op een aangename binnentemperatuur.

                        We zullen wel een totaal andere rijstijl hebben.
                        De afgelopen 9000 km 96% in ecomodus, 4% in normale modus en 0% in sportmodus.

                        Voor particuliere verplaatsingen slaag ik er meestal in, ook met een ICE, om ruim de WLTP normen te halen.
                        Ik hou me in de Benelux (waar bijna al mijn 4-wielige verplaatsingen plaats vinden) zoveel mogelijk aan de opgelegde snelheidsbeperkingen. En dan haal je de meeste tijd nauwelijks 120 km/uur.
                        En laat een doorsnee EV tot 90 km/uur nu net heel zuinig zijn en pas +120 km/uur de beschikbare energie er door jagen.
                        Last edited by ivob2; 07/01/2021, 15:35.

                        Comment


                        • #32
                          Snelweg / binnenwegen maakt veel uit.
                          Aan 100 km per uur ligt het verbruik bv al aanzienlijk lager dan aan 120-130.
                          Maar ik reken aan snelwegverbruik, omdat je op lange afstanden vooral snelweg doet.
                          Bij korte ritten boeit de range mij niet zo.
                          Op ev-database kijk ik dus vooral naar snelweg - winter . Bij de Model S long range plus komt dat op 390 km, de hoogste waarde van de EV's die vandaag te koop zijn.
                          Ben overigens postief verrast van de range van de VW E-up, ook in de winter, maarja, zo'n klein interieur is ook snel warm
                          Die komt zowaar even ver dan een Zoe, die toch een aanzienlijk grotere batterij heeft (50 versus 36 kwh)
                          Last edited by sunking; 07/01/2021, 15:41.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                            Dat klopt: ik zei dat niet iedereen met een tesla wil rijden.
                            Ik wil zeker met een Tesla rijden, echter, de enige die ik op dit moment kan kiezen is de 3 (en kan dan kiezen ts de long range of performance), echter die valt bij mij om praktische redenen af (kofferopening, voetruimte achter), de Y was een serieuze kanshebber geweest maar staat helaas nog niet op de lijst, vermoedelijk omdat die in de praktijk eerder pas vanaf einde 21 zal kunnen geleverd worden

                            Comment


                            • #34
                              Ga binnenkort nog eens met de EQC rijden denk ik, wil nu wel eens verschil weten in de winter tegenover mijn proefrit afgelopen zomer...
                              Verder zaterdag discovery sport op de agenda, als die tegenvalt heb ik een probleem :-) Alternatief plugin is de GLC, maar die krijgt volgend jaar al een opvolger (nuja, de discovery wshl in ‘23 ook reeds)

                              Comment


                              • #35
                                Vandaag met discovery sport gereden, en met een mercedes c300de, de GLC300de is pas eind februari beschikbaar:
                                korte conclusies:
                                discovery
                                zeer comfortabel: vering en geluidsdemping top
                                Puur elektrisch rijden vind ik moeizaam, lijkt weinig kracht te hebben, minder dan in mn X5, en vee minder dan de mercedes
                                HSE versie plus nog optiebudget laar toe alles te nemen waar ik van droom
                                ruiime interieur en koffer, batterijen onder achterbank, dus nog diep vak onder koffer
                                nieuw model in 2023



                                C300de
                                krachtige elektromotor, accelereert puur elektrisch opvallend goed
                                meer lawaai bij vollast
                                hardere vering
                                krachtig aandrijfgeheel, gaat moeiteloos
                                configuratie die ik wil voor de glc kan niet want kom boven de 50G CO2 uit...
                                verhoogde koffer, niet erg ruim meer
                                volgend jaar nieuw model

                                samengevat: ik weet het echt niet, ga nog eens met de discovery rijden, twijfel daar enkel rond aandrijving; auto lijkt toch wat moeite te hebben, zeker elektrisch

                                Op keuzelijst werk nu plots ook hyundai santa fe plugin, geen idee wat ik daarvan moet denken, nooit hyundai gevolgd...

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                  Voorverwarmd en voorgekoeld interieur gebruik ik nooit want dat vind ik persoonlijk onzin.
                                  Dat is dan ook weer onzin.

                                  Met een warmtepomp is die misschien na 1x al warm al vind ik dit wel heel snel maar zonder doe je er toch iets langer over.
                                  Een auto interieur die op temperatuur is kan alleen maar de verkeersveiligheid bevorderen.

                                  Als de wagen lang in volle zon heeft gestaan is het net één van de grote voordelen dat je hem even kan koelen.
                                  De vrouw, kinderen en hond zullen er heel blij mee zijn.

                                  Besneeuwde wagens, bevroren ramen, een ijskoud interieur... even voorverwarmen en dat valt allemaal weg.

                                  Dus onzin is het nu ook weer niet?
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Pikwadraat Bekijk Berichten
                                    Vandaag met discovery sport gereden, en met een mercedes c300de, de GLC300de is pas eind februari beschikbaar:
                                    korte conclusies:
                                    discovery
                                    zeer comfortabel: vering en geluidsdemping top
                                    Puur elektrisch rijden vind ik moeizaam, lijkt weinig kracht te hebben, minder dan in mn X5, en vee minder dan de mercedes
                                    HSE versie plus nog optiebudget laar toe alles te nemen waar ik van droom
                                    ruiime interieur en koffer, batterijen onder achterbank, dus nog diep vak onder koffer
                                    nieuw model in 2023



                                    C300de
                                    krachtige elektromotor, accelereert puur elektrisch opvallend goed
                                    meer lawaai bij vollast
                                    hardere vering
                                    krachtig aandrijfgeheel, gaat moeiteloos
                                    configuratie die ik wil voor de glc kan niet want kom boven de 50G CO2 uit...
                                    verhoogde koffer, niet erg ruim meer
                                    volgend jaar nieuw model

                                    samengevat: ik weet het echt niet, ga nog eens met de discovery rijden, twijfel daar enkel rond aandrijving; auto lijkt toch wat moeite te hebben, zeker elektrisch

                                    Op keuzelijst werk nu plots ook hyundai santa fe plugin, geen idee wat ik daarvan moet denken, nooit hyundai gevolgd...
                                    Hyundai was mooi, maar persoonlijk vind ik de Sorento mooier, zowel interieur als exterieur (is het neefje van de Hyundai, zelfde motor)

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                                      Dat is dan ook weer onzin.

                                      Met een warmtepomp is die misschien na 1x al warm al vind ik dit wel heel snel maar zonder doe je er toch iets langer over.
                                      Een auto interieur die op temperatuur is kan alleen maar de verkeersveiligheid bevorderen.

                                      Als de wagen lang in volle zon heeft gestaan is het net één van de grote voordelen dat je hem even kan koelen.
                                      De vrouw, kinderen en hond zullen er heel blij mee zijn.

                                      Besneeuwde wagens, bevroren ramen, een ijskoud interieur... even voorverwarmen en dat valt allemaal weg.

                                      Dus onzin is het nu ook weer niet?
                                      1x warm na wat? Ik begrijp je stelling niet.

                                      Het interieur van mijn EV is binnen de km opgewarmd. Zolang kan ik echt wel wachten.
                                      De eerste km (afhankelijk van de buitentemperatuur) warmt de 1:1 weerstand op. Dat is altijd zo tot de WP voldoende druk heeft opgebouwd om warmte af te geven. Iedere EV heeft, als hij een omkeerbare WP heeft, ook nog een 1:1 weerstand om te verwarmen.

                                      Een EV is veel vlugger opgewarmd dan een auto op fossiele brandstof en zeker als het een diesel is. De motor is niet opgewarmd binnen 1 km.
                                      Of je moest een extra standverwarming aan boord van je ICE hebben. En dat is nu net wat iedere EV al standaard aan boord heeft.

                                      Besneeuwde wagen, bevroren ramen? De auto staat thuis onder de carport. De ramen zijn dan niet aangevroren noch is de auto besneeuwd. In de zomer ook geen last van oververhitting.

                                      En buitenhuis ga je ook niet veel parkeerplaatsen vinden waar je overdekt kan laden tijdens lang parkeren om voor te verwarmen of te koelen?
                                      Ik woon trouwens in centraal Vlaanderen en niet in Noorwegen of Alaska.

                                      Hoe deed je dat dan in de tijd van de ICE? De hele nacht de motor laten draaien of de standverwarming aan?
                                      Hoe zat het dan met de verkeersveiligheid in Alaska?

                                      Nu ja, ik schreef dan ook dat ik het onzin vond (en mijn vrouw trouwens nog meer).
                                      Als jij dat een noodzakelijk iets vindt kan ik daar best mee leven.
                                      Ik zal gewoon wat ouder en meer gewend zijn. Daar kan jij ook niets aan doen.
                                      Last edited by ivob2; 19/01/2021, 14:37.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Ben eens benieuwd naar je eindbevindingen over de Discovery.
                                        De C klasse is toch volledig eindereeks, wordt niet meer gemaakt?

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                          1x warm na wat? Ik begrijp je stelling niet.

                                          Het interieur van mijn EV is binnen de km opgewarmd. Zolang kan ik echt wel wachten.
                                          De eerste km (afhankelijk van de buitentemperatuur) warmt de 1:1 weerstand op. Dat is altijd zo tot de WP voldoende druk heeft opgebouwd om warmte af te geven. Iedere EV heeft, als hij een omkeerbare WP heeft, ook nog een 1:1 weerstand om te verwarmen.

                                          Een EV is veel vlugger opgewarmd dan een auto op fossiele brandstof en zeker als het een diesel is. De motor is niet opgewarmd binnen 1 km.
                                          Of je moest een extra standverwarming aan boord van je ICE hebben. En dat is nu net wat iedere EV al standaard aan boord heeft.

                                          Besneeuwde wagen, bevroren ramen? De auto staat thuis onder de carport. De ramen zijn dan niet aangevroren noch is de auto besneeuwd. In de zomer ook geen last van oververhitting.

                                          En buitenhuis ga je ook niet veel parkeerplaatsen vinden waar je overdekt kan laden tijdens lang parkeren om voor te verwarmen of te koelen?
                                          Ik woon trouwens in centraal Vlaanderen en niet in Noorwegen of Alaska.

                                          Hoe deed je dat dan in de tijd van de ICE? De hele nacht de motor laten draaien of de standverwarming aan?
                                          Hoe zat het dan met de verkeersveiligheid in Alaska?

                                          Nu ja, ik schreef dan ook dat ik het onzin vond (en mijn vrouw trouwens nog meer).
                                          Als jij dat een noodzakelijk iets vindt kan ik daar best mee leven.
                                          Ik zal gewoon wat ouder en meer gewend zijn. Daar kan jij ook niets aan doen.
                                          Na 1km moest het zijn en ben er zeker van dat je het wel begreep.

                                          Heb ik ergens gezegd dat ik het een noodzakelijk iets vind?

                                          Dus ik moet nu aannemen dat jij altijd en overal je carport meeneemt om je wagen onder te stallen?

                                          Waarom zou je moeten kunnen bijladen en overdekt staan om even 10min voor te verwarmen?

                                          Dat je veel ouder bent betwijfel ik.
                                          Dat je meer gewend bent ook.
                                          Op bepaalde vlakken waarschijnlijk wel op andere totaal niet.

                                          Waarom wil jij eigenlijk altijd je wil doordrukken tegen iedereen of anderen belachelijk maken?

                                          Ik ga een normaal gesprek aan en heb de indruk dat jij dat niet meer kan.

                                          Hier zijn wij niet de leerlingen alhoewel je al zaken hebt gepost die ik met interesse volgde.
                                          Nu ben je me wat kwijt door de denigrerende antwoorden die je altijd geeft.

                                          Je staat op veel hun negeer lijst en klachten over jou zijn er ook al genoeg.

                                          Is dat nu echt uw bedoeling?
                                          Last edited by Gixxer; 19/01/2021, 18:50.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X