Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW X3 30e, BMW iX3 of Audi Q4 etron

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW X3 30e, BMW iX3 of Audi Q4 etron

    Ik mag binnenkort weer een nieuwe leaseauto gaan kiezen.
    Ik ben al gestart met een eerste selectie en kom uit op volgende modellen
    - BMW X3 30e
    - BMW iX3
    - Audi Q4 etron

    Momenteel rij ik met een BMW X1 16d van 2017.
    Ben heel tevreden van de BMW en dus staat die X3 en de iX3 wel wat hoger op het verlanglijstje dan de Audi.
    Mijn vrouw is eerder fan van de Audi.
    Mijn broer rijdt sinds kort met die Audi. Op zich geen lelijke wagen, maar het interieur vind ik toch wel wat tegenvallen. Ze hebben hier toch wat op bespaard.

    Zoals je ziet twijfel ik ook nog tussen PHEV en volledig elektrisch.

    Ik rij ongeveer 40.000km per jaar. Dagelijkse ritten zijn max. 270km op een dag.
    1 keer per jaar gaan we een weekje naar ardennen of nederland en 1 keer per jaar trekken we naar het zuiden.
    We hebben 2 kinderen, dus bagageruimte is wel een dingetje als we op reis gaan.

    Verder wil ik een auto met hoge zit. Ik ben al meer dan 10 jaar rugpatient en een hoge zit is toch wel een stuk beter voor mijn rug.

  • #2
    Op zich heel vergelijkbare auto's, dus inderdaad een moeilijke keuze.

    Persoonlijk ben ik wel fan van de Q4 Etron qua design, maar als je ok PHEV overweegt, zou ik zeker ook eens naar de Q5 Sportback gaan kijken.
    Onze HR director heeft recent zo'n blackline exemplaar en dat interieur staat op een veel hoger niveau dan de Etron.

    Als lease rijder, zou ik momenteel toch nog altijd PHEV voorrang geven op volledig elektrisch.

    Trouwens wel dikke upgrade vanaf een X1 ;-)
    Last edited by Bud Wijzer; 05/11/2021, 10:34.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Op zich heel vergelijkbare auto's, dus inderdaad een moeilijke keuze.

      Persoonlijk ben ik wel fan van de Q4 Etron qua design, maar als je ok PHEV overweegt, zou ik zeker ook eens naar de Q5 Sportback gaan kijken.
      Onze HR director heeft recent zo'n blackline exemplaar en dat interieur staat op een veel hoger niveau dan de Etron.

      Als lease rijder, zou ik momenteel toch nog altijd PHEV voorrang geven op volledig elektrisch.

      Trouwens wel dikke upgrade vanaf een X1 ;-)
      Heb ook een mooie promotie gekregen vorig jaar :-)
      Op zich ben ik geen Audi fan, mijn vrouw wel.
      Dus als het PHEV zal zijn, is het sowieso de BMW.
      Als het EV is, dan heeft de Audi het voordeel dat die vanaf de basis ontwikkeld is al EV en het rijbereik is ook wat groter.

      Comment


      • #4
        Over smaken en kleuren natuurlijk. Hoewel ik zelf nu ook een X1 rijd, ben ik nooit zo'n BMW fan geweest, eerlijk gezegd.

        Bij mij zal het volgend jaar eerder richting ID4 of Enyaq gaan, schat ik.
        De eerste Enyaq is nu besteld door een collega en hij kan hem verbazingwekkend compleet uitrusten voor het budget.

        Al wil ik zeker de Mustang Mach-E en Polestar 2 ook eens gaan testrijden.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Over smaken en kleuren natuurlijk. Hoewel ik zelf nu ook een X1 rijd, ben ik nooit zo'n BMW fan geweest, eerlijk gezegd.

          Bij mij zal het volgend jaar eerder richting ID4 of Enyaq gaan, schat ik.
          De eerste Enyaq is nu besteld door een collega en hij kan hem verbazingwekkend compleet uitrusten voor het budget.

          Al wil ik zeker de Mustang Mach-E en Polestar 2 ook eens gaan testrijden.
          Toen mijn broer zijn Q4 etron ging bestellen zijn we ook eens gaan rijden met de ID4.
          De Q4 voelde wel meer auto aan dan die ID4.
          Qua uitzicht vind ik de ID4 mooier, maar eenmaal aan het stuur viel die eigenlijk wel tegen.
          De gasrespons en het remmen in de B stand waren veel minder aangenaam afgesteld en ook het interieur van de ID4 viel dik tegen.
          Zal al vol met krassen in de testauto en die had amper 6000km gereden.
          Met de Enyaq zijn we niet gaan rijden.

          Comment


          • #6
            40000 km en 270 km per dag is veel. Check dus je persoonlijke situatie hoeveel je kan laden op een nacht. 30% van Vlaanderen ligt nog op 1 fase waardoor je beperkt bent in laden.
            https://ev-database.nl/auto/1535/BMW-iX3.
            Aan 5,8 KW moet je al snel dus 15 uur laden om hem terug vol te hebben. Dus maak eerst je huiswerk over de laadmogelijkheden voor je spijt hebt van je aankoop van EV.
            Met zoveel km en een lease zou ik voor de 30e gaan.


            Comment


            • #7
              X3 maar wel 20i of 18d. Zeker geen 30e nemen,dan is zelf iX3 nog beter; Q4 ken ik niet maar afgaande op de ID3 ervaringen lijkt het me ook een afrader
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                X3 maar wel 20i of 18d. Zeker geen 30e nemen,dan is zelf iX3 nog beter; Q4 ken ik niet maar afgaande op de ID3 ervaringen lijkt het me ook een afrader
                X3 met benzine of diesel kan ik al lang niet meer bestellen.
                die heeft een te hoge CO2 uitstoot en de carpolicy laat dat niet meer toe.

                Comment


                • #9
                  Ga dan voor de iX3. Zelfs ik als hater van elektrische auto's moet toegeven dat hij zowel kwa rijden en zeker als betrouwbaarheid torenhoog voor de 30e staat. Die zenuwachtige PHEV"s sturen als een Kever en zijn echt rampzalig van betrouwbaarheid (batterij koeling)
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                  Comment


                  • #10
                    Tot de conclusie gekomen dat fulltime elektrisch toch nog net te vroeg is. Rijbereik als we op reis gaan zal toch te klein zijn. Met 4 in de auto en met dakkoffer moet je rekenen op ca. 250km. En dat is toch wel weinig als je 1000km te rijden hebt.
                    ondertussen is de volvo xc60 ook op de radar gekomen. Ze hebben die onlangs beetje vernieuwd en kunnen nu een elektrisch rijbereik van 78km elektrisch aanbieden. Toch een pak maar dan die 45km van de bmw.

                    Zo zou ik bijna elektrisch tot om mijn werk geraken.
                    Vrees ook dat d eoverheid binnenkort de lat voor de phevs wat lager zal leggen. Nu ligt die op 50g co2. De volvo heeft dan maar 24g en daarmee zit je toch nog langer save denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Ik zou in uw situatie er dan zeker op letten dat de benzinetank zeker groot genoeg is.
                      Vaak is dat maar een heel kleine tank.
                      Met 270 km per dag is dat zeker alle twee dagen gaan tanken. . .

                      Persoonlijk zou ik dan liever voor vol elektrisch gaan.
                      Enkel inpluggen op het werk en thuis is toch maar een kleine moeite.

                      Op reis naar het Zuiden gaat dan misschien wat minder makkelijker, maar dat is maar 1 keer per jaar.
                      Alle andere 364 dagen ben je makkelijker.

                      Comment


                      • #12
                        Ondertussen nog wat veranderingen. Alle bestellingen zijn even gepauzeerd aangezien er wijzigingen in de mobility policy moeten doorgevoerd worden.
                        Ze gaan ons nog meer richting PHEV en BEV duwen door diesel en benzine verder te ontmoedigen.
                        Op zich geen probleem voor mij, was dat toch al van plan.
                        Nadeel is wel dat tot nu toe het elektrisch verbruik bij een PHEV niet meegeteld werd in het leasebudget en vanaf 2022 dus wel.
                        Grootste nadeel voor mij is dan ook dat de BMW X3 30e buiten budget valt en voor de iX3 zitten blijkbaar nog wat prijsstijgingen aan te komen waardoor die ook buiten budget zal vallen.

                        Dus mijn oefening opnieuw moeten doen.
                        Ik twijfel nu tussen volgende modellen

                        Volvo XC60
                        Plus: groot elektrisch rijbereik, hoge zitpositie, ruim genoeg om op vakantie te gaan en grote brandstoftank, mooi interieur
                        Neg: ziet er beetje oubollig uit aan de buitenzijde, duur (ik moet een pak bijbetalen)

                        Volvo V60
                        Plus: groot elektrisch rijbereik,ruim genoeg om op vakantie te gaan en grote brandstoftank, mooi interieur, ziet er een pak dynamischer uit en is een stuk goedkoper
                        Neg: lage zitpositie (ik ben rugpatiënt, ga ik mij dat niet beklagen?, is de zitpositie eenmaal je zit veel anders dan in een SUV?)

                        Audi Q4 etron
                        Plus: groot elektrisch rijbereik, grote auto
                        Neg: 1 jaar levertermijn, interieur is niet zo mooi

                        wat denken jullie?

                        Comment


                        • #13
                          Sowieso een SUV vanwege je rug. Vergeet niet dat Hybrides benzine verslinden als ze enkel daarop rijden. Dus best een tankkaart in je pakket hebben is de boodschap.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                          Comment


                          • #14
                            ik zie geen probleem met de iX3 of Q4 etron. Plugin hybride is noch mossel noch vis en te duur voor wat het is (want er komt ook nog eens benzine en onderhoud bij).

                            Comment


                            • #15
                              De enige echte reden om geen elektrische te nemen is de actieradius angst als we op zomerreis gaan.
                              als ik hybride neem dan vind ik een grote elektrische range wel belangrijk. Woon werk verkeer moet bijna volledig elektrisch kunnen. Anders heeft het geen zin

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door korre Bekijk Berichten
                                De enige echte reden om geen elektrische te nemen is de actieradius angst als we op zomerreis gaan.
                                als ik hybride neem dan vind ik een grote elektrische range wel belangrijk. Woon werk verkeer moet bijna volledig elektrisch kunnen. Anders heeft het geen zin
                                Hier zelfde. Enkel ongeveer 50 km naar werk, daar opladen en dan in de avond weer naar huis. Laden thuis gaat via wallbox. Dus kan perfect dagelijks woon werkverkeer elektrisch rijden met de PHEV.
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                Comment


                                • #17
                                  Ik sta voor dezelfde keuze en ga voor een hybride . Heb deze week testritten gereden met de X3 30e en de XC60 T6 recharge. Ze rijden allebei zeer goed maar toch wat voorkeur voor de XC60, heeft 70 km rijbereik , maar 23 gr CO2 en rijdt zeer soepel en snel. Ik vind trouwens de BMW er wat oubollig uitzien. ( rij momenteel met een BMW 430i ) Morgen nog een tweede test met de XC60 om het Google navi systeem is wat meer te testen .
                                  Wat betreft volledig elektrisch vind ik het nog te vroeg , daarstraks trouwens is naar de Ardennen gereden en geen enkele laadpaal gezien , zelfs niet op de grote Q8 parking na Luik richting Bastogne .

                                  Comment


                                  • #18
                                    Carpolicy ondertussen aangepast. Mag enkel elektrisch kiezen met mijn kilometers per jaar.
                                    blijft over de q4 en de ix3.
                                    Gisteren met de ix3 gereden. Die auto heeft echt veel te veel pk. Moeilijk om daar normaal mee te rijden. Wel een mooi interieur en de zit positie is een stuk aangenamer dan een q4. In een q4 zit je meer als in een gewone auto.
                                    is eigenlijk een moeilijke keuze tussen de ix3 en de q4.
                                    Beiden hebben zijn POS en neg punten.
                                    Wel decadente auto's. Niet normaal hoeveel die kosten. Maar zitten in budget, dus het kan.

                                    Momenteel bezig ik naar de ix3 en dan vooral door de idrive knop. Zie het niet zitten om alles via touch screen te doen

                                    Comment


                                    • #19
                                      Die volledige "knoploze" interieurs vind ik ook merde.

                                      Ik gebruik in mijn BMW ook bijna nooit de touchscreen en enkel de idrive.

                                      Idd niet normaal eigenlijk, wat je voor een "modaal" leasebudget als EV kan nemen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        BMW IX3 is besteld. nu nog een jaar wachten...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X