Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen: V60CC of V90 of 5 serie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe wagen: V60CC of V90 of 5 serie

    Dag allemaal,

    Binnenkort mag ik een nieuwe bedrijfswagen (enkel diesel is toegelaten) bestellen.

    Gemiddeld doe ik 40.000 km/jaar en 95% van de tijd in België.
    Ik heb twee kleine kindjes: 1 kinderstoel en 1 Maxi-Cosi met Isofix op de achterbank en een volgeladen koffer met babyspullen (1x plooibuggy, 1x kinderwagen, verzorgingstassen, wat groot speelgoed zoals een loopfiets, duwwagentje, ….).

    De keuze gaat uit:
    • V90 B4 momentum pro
    • V60 B4 cross country
    • BMW 518d touring basisversie

    Andere modellen (Passat, Superb, Insignia, A6, ...) zijn reeds afgevallen.

    De drie kanshebbers zijn voldoende uitgerust met de voornaamste packs en opties: lichtkleurig lederen bekleding/zetels, houtinleg (prachtig bij de V90!!), elektrische stoel met geheugen, parkeer-assistent, 18 inch wielen zijn voldoende, … .
    Kortom, geen full options maar ruim voldoende om comfortabel de weg op te kunnen.
    Beide Volvo’s hebben daarnaast nog uitgebreidere veiligheidssystemen en de V90 heeft nog pilot-assist.

    Ik had me voorgenomen om één van de twee Volvo’s te nemen tot ik opmerkte dat de CO2-uitstoot bij BMW toch aanzienlijk lager ligt, waardoor het netto VAA voor de 518d ca. 60 €/maand lager is dan dat van de V90 en V60cc.
    Dat is voor persoonlijk de enige, maar wel grote, plus om de BMW te nemen.

    V90 of BMW 5 versus V60cc:
    De V90 en 5 kan ik goed gebruiken omdat de binnenruimte handig is.
    Wat mij voor de V60cc zou doen kiezen zijn de bescheidenere buitenafmetingen en toch een royale binnenruimte.
    Momenteel rij ik met een Audi A5 Sportback (lengte 4,76 m en draaicirkel 11,7 m), zou krap parkeren en manoeuvreren met de BMW 5 (lengte 4,96 m en draaicirkel 12 m) en Volvo V90 (lengte 4,95 m en draaicirkel 11,4 m) merkbaar anders zijn?
    Met andere woorden: lig ik straks te sukkelen op plaatsen waar ik nu met de A5 comfortabel en vlot in en uit rij?

    Wat denken jullie?
    • Welke uit het rijtje van drie draagt jullie voorkeur en waarom?
    • Hoef ik me zorgen te maken over het parkeren en manoeuvreren met de grote V90 of 5?
    • Welke parkeer-assistent werkt het beste: BMW of Volvo?
    • Zou ik de fiscaliteit de keuze laten bepalen? of is dat onzinnig met onze wispelturige regeringen?

    Bedankt voor jullie mening!

  • #2
    Welk bedrijf gaat er nu nog voor enkel diesel als bedrijfswagen vraag ik me af. (Maar dat geheel terzijde)

    Als de maandelijkse kost voor jou een issue is, dan de BMW, voor mij anders de V60 CC
    Altijd fan geweest van dat concept, en de nieuwe ziet er nog eens top uit ook.
    Man van een collega van mij, heeft er zo eentje, en zij is er razend enthousiast over.

    Zijn dat nog steeds Volvo stockwagens dan, want zij produceren toch geen diesels meer?
    Last edited by Bud Wijzer; 15/12/2021, 14:10.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Welk bedrijf gaat er nu nog voor enkel diesel als bedrijfswagen vraag ik me af. (Maar dat geheel terzijde)

      Als de maandelijkse kost voor jou een issue is, dan de BMW, voor mij anders de V60 CC
      Altijd fan geweest van dat concept, en de nieuwe ziet er nog eens top uit ook.
      Man van een collega van mij, heeft er zo eentje, en zij is er razend enthousiast over.

      Zijn dat nog steeds Volvo stockwagens dan, want zij produceren toch geen diesels meer?
      Ik dacht ook dat Volvo geen diesels meer deed, maar op de configurator zie ik toch 2x "B4 mild hybrid" de ene een benzine, de andere een diesel.
      Ze hebben dus gewoon D vervangen door B (wat vroeger voor Benzine stond dacht ik toch)?

      Persoonlijk vind ik zo'n CC maar vis noch vlees. Hoger verbruik en toch geen echte mogelijkheden in het terrein. Wat bijna niemand nodig heeft.

      Hoe lang moet je er mee rijden? Want als dat 4 jaar is, dan denk ik dat je er toch ferm mee gesjareld gaat kunnen zijn op het einde qua VAA.
      Aan de andere kant: zoveel zal het mekaar niet ontlopen, dus kies degene die je het mooiste vind en het beste vind rijden.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Glenn-BE Bekijk Berichten
        Dag allemaal,

        Binnenkort mag ik een nieuwe bedrijfswagen (enkel diesel is toegelaten) bestellen.

        Gemiddeld doe ik 40.000 km/jaar en 95% van de tijd in België.
        Ik heb twee kleine kindjes: 1 kinderstoel en 1 Maxi-Cosi met Isofix op de achterbank en een volgeladen koffer met babyspullen (1x plooibuggy, 1x kinderwagen, verzorgingstassen, wat groot speelgoed zoals een loopfiets, duwwagentje, ….).

        De keuze gaat uit:
        • V90 B4 momentum pro
        • V60 B4 cross country
        • BMW 518d touring basisversie

        Andere modellen (Passat, Superb, Insignia, A6, ...) zijn reeds afgevallen.

        De drie kanshebbers zijn voldoende uitgerust met de voornaamste packs en opties: lichtkleurig lederen bekleding/zetels, houtinleg (prachtig bij de V90!!), elektrische stoel met geheugen, parkeer-assistent, 18 inch wielen zijn voldoende, … .
        Kortom, geen full options maar ruim voldoende om comfortabel de weg op te kunnen.
        Beide Volvo’s hebben daarnaast nog uitgebreidere veiligheidssystemen en de V90 heeft nog pilot-assist.

        Ik had me voorgenomen om één van de twee Volvo’s te nemen tot ik opmerkte dat de CO2-uitstoot bij BMW toch aanzienlijk lager ligt, waardoor het netto VAA voor de 518d ca. 60 €/maand lager is dan dat van de V90 en V60cc.
        Dat is voor persoonlijk de enige, maar wel grote, plus om de BMW te nemen.

        V90 of BMW 5 versus V60cc:
        De V90 en 5 kan ik goed gebruiken omdat de binnenruimte handig is.
        Wat mij voor de V60cc zou doen kiezen zijn de bescheidenere buitenafmetingen en toch een royale binnenruimte.
        Momenteel rij ik met een Audi A5 Sportback (lengte 4,76 m en draaicirkel 11,7 m), zou krap parkeren en manoeuvreren met de BMW 5 (lengte 4,96 m en draaicirkel 12 m) en Volvo V90 (lengte 4,95 m en draaicirkel 11,4 m) merkbaar anders zijn?
        Met andere woorden: lig ik straks te sukkelen op plaatsen waar ik nu met de A5 comfortabel en vlot in en uit rij?

        Wat denken jullie?
        • Welke uit het rijtje van drie draagt jullie voorkeur en waarom?
        • Hoef ik me zorgen te maken over het parkeren en manoeuvreren met de grote V90 of 5?
        • Welke parkeer-assistent werkt het beste: BMW of Volvo?
        • Zou ik de fiscaliteit de keuze laten bepalen? of is dat onzinnig met onze wispelturige regeringen?

        Bedankt voor jullie mening!
        Ik zou de fiscaliteit zeker laten meespelen, als je voor diesel moet gaan gaat het alleen maar erger worden. Het verschil is nu al 1500 euro netto op 4 jaar ...

        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #5
          Ik zou toch eens met de fleet manager gaan klappen en hem/haar uitleggen dat de totale kost van een diesel een pak hoger gaat uitvallen dan van een gelijkaardige PHEV of BEV.
          Nu nog diesel firmawagen bestellen is compleet waanzinnig.

          Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Kijk eens naar een ModelY of een Q4 etron en vraag aan je fleet verantwoordelijk of dat niet een pak goedkoper en toekomstgerichter zal zijn?
            2dehandswaarde van een diesel gaat snel zakken.

            Comment


            • #7
              Ik bevestig hier de mening van de meeste andere reacties: dikke buis voor de fleet manager! Een PHEV is tot einde 2022 sowieso nog een zeer verstandige keuze (nadien is de fiscale aftrek degressief, maar ook dan waarschijnlijk nog veel beter dan bij een diesel). Maar vooral op het vlak van VAA ben je met een diesel de pineut.
              Ook qua Total Cost of Ownership is de firma in het segment waar jij in mag kiezen beter af met een PHEV en zeker ook met een BEV.

              Als je goed uitkijkt, vind je bovendien een BEV die best een voldoende groot rijbereik haalt (zolang je thuis en op het werk kan laden natuurlijk).

              Stel dat je toch beperkt wordt tot deze Volvo's en de 5-reeks, dan zou mijn subjectieve emtionele voorkeur gaan naar de V90 en de rationele naar de 5-reeks.

              Succes met je keuze

              Comment


              • #8
                ik zou de v60 nemen maar de 'gewone' uitvoering en meer opties(bvb R-design of inscription)

                btw: ik moest ook een diesel nemen van de lease, met mijn km/jaar viel een PHEV of EV af(65000km/jaar) CNG mocht ook maar daar was de keus veel beperkter & het leasebedrag lag dan veel hoger(lagere restwaarde)tov een gelijkwaardige diesel(begrijpe wie begrijpe kan)
                Last edited by Philken; 16/12/2021, 18:56.
                mijn autootjes:

                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                Comment


                • #9
                  Om 40000 km/jaar te doen zou ik zeker geen EV kiezen, eventueel PHEV maar die verbruiken wel veel op de snelweg als de batterij leeg is en hebben weinig kofferruimte.
                  Ik zou de 518d nemen.

                  Comment


                  • #10
                    Uit die lijst de 518d.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                      Om 40000 km/jaar te doen zou ik zeker geen EV kiezen, eventueel PHEV maar die verbruiken wel veel op de snelweg als de batterij leeg is en hebben weinig kofferruimte.
                      Ik zou de 518d nemen.
                      Santa Fe is ook PHEV en is meer dan ruim genoeg in PHEV uitvoering.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                        Om 40000 km/jaar te doen zou ik zeker geen EV kiezen, eventueel PHEV maar die verbruiken wel veel op de snelweg als de batterij leeg is en hebben weinig kofferruimte.
                        Ik zou de 518d nemen.
                        Euh, V90 in plug-in?

                        Veel die hier zeggen "ga naar je fleet manager", zo werkt het in de praktijk vaak niet. Ik zat ook in zo een situatie bij mijn laatste werkgever. Het enige dat je kan doen is de schade beperken op je inkomsten en de fiscaal interessantste kiezen ...

                        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Euh, V90 in plug-in?

                          Veel die hier zeggen "ga naar je fleet manager", zo werkt het in de praktijk vaak niet. Ik zat ook in zo een situatie bij mijn laatste werkgever. Het enige dat je kan doen is de schade beperken op je inkomsten en de fiscaal interessantste kiezen ...

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                          Fleet managers hebben soms schrik om EVs voor te stellen.
                          Als er dan iemand de sprong wil wagen, dan willen ze misschien wel eens mee werken.

                          in elk geval, als je zelf niks gaat vragen, dan krijg je zeker niks. Nee heb je, ja kan je krijgen.

                          Om de kosten per maand in TCO te vergelijken kan je al eens een simulatie maken op directlease.be als professional.
                          Je neemt een auto die op de goedgekeurde lijst staat, en dan neem je de EV die je zou willen. Met wat geluk is het maandelijks bedrag lager. Welke fleetmanager wil daar niet over praten.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Fleet managers hebben soms schrik om EVs voor te stellen.
                            Als er dan iemand de sprong wil wagen, dan willen ze misschien wel eens mee werken.

                            in elk geval, als je zelf niks gaat vragen, dan krijg je zeker niks. Nee heb je, ja kan je krijgen.

                            Om de kosten per maand in TCO te vergelijken kan je al eens een simulatie maken op directlease.be als professional.
                            Je neemt een auto die op de goedgekeurde lijst staat, en dan neem je de EV die je zou willen. Met wat geluk is het maandelijks bedrag lager. Welke fleetmanager wil daar niet over praten.
                            Ik spreek uit ervaring dat dat gewoon kan weggelachen worden, wat niet wegneemt dat je het moet proberen. Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo evident is in sommige organisaties.

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                              Om 40000 km/jaar te doen zou ik zeker geen EV kiezen, eventueel PHEV maar die verbruiken wel veel op de snelweg als de batterij leeg is en hebben weinig kofferruimte.
                              Ik zou de 518d nemen.
                              Heeft weinig te maken met hoeveel kilometers per jaar men maakt, maar eerder hoeveel kilometers per dag.
                              Ik heb 6 jaar 65.000km/jaar gereden, had ik perfect met een moderne EV als een Model 3, Ioniq 5 of EV6 kunnen doen want ik reed 200km/dag van en naar werk.
                              Ik denk ook dat er niet zoveel mensen die meer dan 200km/dag rijden. En ja, als die helemaal niet kunnen laden tussendoor kunnen die dan beter op dit moment nog geen EV nemen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                Heeft weinig te maken met hoeveel kilometers per jaar men maakt, maar eerder hoeveel kilometers per dag.
                                Ik heb 6 jaar 65.000km/jaar gereden, had ik perfect met een moderne EV als een Model 3, Ioniq 5 of EV6 kunnen doen want ik reed 200km/dag van en naar werk.
                                Ik denk ook dat er niet zoveel mensen die meer dan 200km/dag rijden. En ja, als die helemaal niet kunnen laden tussendoor kunnen die dan beter op dit moment nog geen EV nemen.
                                ik rij minstens 4 dagen per (werk)week 250km per dag, soms met uitschieters tot 550km & op die dagen zonder tijd om te laden(laat staan te eten), ben eens het verschil aan het berekenen tussen een phev en diesel(beide volvo v60, modeljaar 2022, dus al met long range battery) lease komt 250€ per maand duurder, als je de berekening maakt qua aftrekbaarheid(100% tov 50%) komt de diesel netto per maand duurder uit(verschil van 50€), nu nog de berekening qua totaalverbruik(openbare laadpaal+benzine tov diesel)
                                mijn autootjes:

                                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                Comment


                                • #17
                                  je bent een gelukzak dat je als bedrijfswagen nog een echte auto mag kiezen. Heb zowel Volvo als BMW gereden,een foute keuze kan je hier niet tussen maken. Volg je hart
                                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                  Comment


                                  • #18
                                    De meerwaarde bvan een CC tegenover de gewone V60, ga ik nooit snappen, maar bon.

                                    Drie knappe auto's (gewone V60, V90 en 5-reeks), waarbij die laatste toch wel een klasse hoger voetballen zowel naar rijcomfort als naar grootte.
                                    Heb je al met een Volvo gereden ? Voor meerendeel van de mensen zijn dat zeer comfortabele auto's. Ik heb er nooit ten volle een goeie zit in gevonden, wegens te groot (met vooral een lang bovenlichaam), waardoor ik op den lange duur last kreeg van mijn schouder.

                                    BMW voelt voor mij altijd heel vertrouwd aan, precies thuis komen, en dat vanaf de eerste meter, en dat geldt zowel voor een simpele 1-reeks als voor de i8 waar ik al een aantal keer de sleutel (klomp) van kreeg.
                                    518d zal misschien net iets te mager zijn voor zo'n grote koets.
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bij dit lijstje ook ongetwijfeld de BMW.
                                      Wegens corona dit jaar amper 30.000km anders ongeveer 45.000 met PHEV

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

                                        ik rij minstens 4 dagen per (werk)week 250km per dag, soms met uitschieters tot 550km & op die dagen zonder tijd om te laden(laat staan te eten), ben eens het verschil aan het berekenen tussen een phev en diesel(beide volvo v60, modeljaar 2022, dus al met long range battery) lease komt 250€ per maand duurder, als je de berekening maakt qua aftrekbaarheid(100% tov 50%) komt de diesel netto per maand duurder uit(verschil van 50€), nu nog de berekening qua totaalverbruik(openbare laadpaal+benzine tov diesel)
                                        Ja, je bent dus de uitschieter zoals ik zei.
                                        Mijn 200km/dag was puur woon-werk dus perfect mogelijk om 8,5u op te laden overdag, desnoods aan gewoon stopcontact. Met 550km is het natuurlijk een ander verhaal.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X