Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke grote break: Audi A6 - BMW 5 - ... (max 9k EUR ; ± 2000cc ; benzine)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke grote break: Audi A6 - BMW 5 - ... (max 9k EUR ; ± 2000cc ; benzine)

    Een situatieschets: mijn vrouw heeft een 2019 Audi A3 bedrijfswagen, ik een 2014 Hyundai i20 (enkel woon-werk via de ring rond Gent, LEZ-proof maakt voor mij niet uit). De A3 is dus onze 'gezinswagen' wat met één dochtertje van een jaar doenbaar is, maar echt comfortabel is het niet. Zodra de buggy mee moet, gaat 1/3 van de achterbank plat en bij de minste overnachting zit de rest van de koffer meteen vol.

    Met een tweede kindje (nog niet onderweg, komt er ooit wel van) wordt het al helemaal ondoenbaar. Mijn vrouw kan pas in mid 2023 veranderen van auto, en dan zal het budget eerder een type Audi A4 o.i.d. toelaten, wat al beter maar nog niet optimaal is.

    Daarom ben ik mijn opties in de grootste stationwagen-klasse aan het overwegen ter vervanging van de i20... Heb in het verleden 2x een okkazie Benz S210 220 CDI gehad en dat is echt my kind of car: ruim, comfortabel, betrouwbaar, ideaal om op het rechterrijvak mee te tuffen binnen de snelheidslimiet

    Wordt particulier aangekocht en budget is belangrijk:
    • max 9000 EUR, liever minder
    • fiscaal 'redelijk' in verhouding tot beperkte aankoopprijs, dus eerder richting een A6 2.0 TFSI of een 520i of andere 'moderne' tweeliters of minder (prestaties zijn voor mij overigens niet belangrijk, comfort des te meer)
    • zo ruim mogelijk, dus ik sta zeker open voor bv. een Passat of een Superb, alleen heb ik goede ervaringen met de 3 'premium' Duitsers dus die hebben streepje voor
    • mag wat kilometers hebben (ik doe zelf geen 10.000 km / jaar), dus max. 200.000 km en liefst met goede onderhoudshistorie
    • benzine (heb een tankkaart van het werk maar ik gok dat een benzine vooral naar overnamewaarde binnen x aantal jaar interessanter blijft)

    Dus, graag jullie advies:
    • Wat zouden jullie kiezen en waarom? Voorbeelden mogen altijd, al denk ik dan vooral aan Belgische of eventueel aan NL wagens.
    • Specifiek als we het over een C6 A6 2.0 TFSI en E60 520i hebben, waarop letten als ik eentje ga bekijken?


    Hartelijk dank!

  • #2
    Begin gewoon te zoeken, en zoek een proper exemplaar.
    Nu is de markt wat overhit, dus ik vrees dat je gaat uit komen bij autos van minstens 8 jaar met wat kilometers, en dat is altijd een risico dat je binnen korte termijn een grotere factuur kan verwachten. Dus hou wat geld achter de hand.

    Comment


    • #3
      Maximum €7000 betalen en 2/3k langs de kant zetten voor eventuele gebreken.
      Polo 6n 1.4

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Begin gewoon te zoeken, en zoek een proper exemplaar.
        Nu is de markt wat overhit, dus ik vrees dat je gaat uit komen bij autos van minstens 8 jaar met wat kilometers, en dat is altijd een risico dat je binnen korte termijn een grotere factuur kan verwachten. Dus hou wat geld achter de hand.
        Met een C6 en een E60 zit je sowieso ergens tussen pakweg 2006 en 2010 dus idd, ik hou rekening met een kost hier of daar.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          Maximum €7000 betalen en 2/3k langs de kant zetten voor eventuele gebreken.
          Is verhoudingsgewijs wel wat overdreven, niet? Sowieso hou ik een oog op het budget maar goedkoop is vaak duurkoop, dus dan kijk ik liever naar een exemplaar waar het risico iets meer berekend is.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten

            Is verhoudingsgewijs wel wat overdreven, niet? Sowieso hou ik een oog op het budget maar goedkoop is vaak duurkoop, dus dan kijk ik liever naar een exemplaar waar het risico iets meer berekend is.
            Goh ik zie het dagelijks in Romania..willen altijd het nieuwste en "beste". Maar wat ik allemaal zie voorbijkomen Audi A6 kopen voor 7000€ ah €3000 kosten voor die in orde te zetten. (en dat zijn dan aan roemeense tarieven hé doe er voor hier nog 1a2k werkuren bij)

            Ik doe het omgekeerd ik zoek de goedkoopste en zet die in orde dan ben ik zeker dat alles vervangen is.
            Polo 6n 1.4

            Comment


            • #7
              Zal niet simpel worden om een deftige A6 TSI of 520i te vinden voor dat budget in België. Passat vind je wel maar dan in 1400 tsi, en deze zijn niet gekend voor hun betrouwbaarheid .

              Wat vind je hiervan:


              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                Zal niet simpel worden om een deftige A6 TSI of 520i te vinden voor dat budget in België. Passat vind je wel maar dan in 1400 tsi, en deze zijn niet gekend voor hun betrouwbaarheid .

                Wat vind je hiervan:

                Yes, zag ik ook al, is eigenlijk diegene die het allemaal in gang stak want is wel veel auto en mooi binnen budget. Tegelijk ook een klein beetje afgeschrikt, lijkt wel zelfs wat verdacht interessant en de reviews van die handelaar op AS zijn niet unisono positief. Maar zeker het onderzoeken waard, bedankt!

                In NL wel wat meer aanbod overigens.

                Comment


                • #9
                  Ik zou ook in DE kijken, daar ga je meer aanbod vinden. Wat ik kan zeggen is dat de A6 2l TFSI wel veel olie kan verbruiken en er problemen met de aandrijfriem zijn. Ook de multitronic is te mijden. Ik denk dat de 520/523i een betrouwbaardere keuze is of een A6 2.4. Van die mercedes CGI motoren lees je ook wisselende berichten qua betrouwbaarheid.
                  Passat 2l FSI of 1.8 tsi lijkt mij ook wel een goede keuze. Die laatste bestaat ook in de Superb.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                    Ik zou ook in DE kijken, daar ga je meer aanbod vinden. Wat ik kan zeggen is dat de A6 2l TFSI wel veel olie kan verbruiken en er problemen met de aandrijfriem zijn. Ook de multitronic is te mijden. Ik denk dat de 520/523i een betrouwbaardere keuze is of een A6 2.4. Van die mercedes CGI motoren lees je ook wisselende berichten qua betrouwbaarheid.
                    Passat 2l FSI of 1.8 tsi lijkt mij ook wel een goede keuze. Die laatste bestaat ook in de Superb.
                    Thx, good to know.

                    Persoonlijke favoriet is eigenlijk deze: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...age&cldtidx=55

                    Altijd al grote fan geweest van de S210, héél degelijk in mijn ervaring, wel geen idee wat de 240 benzinemotor van Benz waard is. En dan zie je dat er voor dezelfde prijs ook een S211 240 te koop staat (maar ik had begrepen dat de PFL 211 wel wat last heeft van kwaaltjes).

                    Comment


                    • #11
                      alleszins heel knappe youngtimer, technisch nog niet de moeilijkste en kan makkelijk naast de mercedes garage onderhouden worden

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door dante Bekijk Berichten
                        Ik zou ook in DE kijken, daar ga je meer aanbod vinden. Wat ik kan zeggen is dat de A6 2l TFSI wel veel olie kan verbruiken en er problemen met de aandrijfriem zijn. Ook de multitronic is te mijden. Ik denk dat de 520/523i een betrouwbaardere keuze is of een A6 2.4. Van die mercedes CGI motoren lees je ook wisselende berichten qua betrouwbaarheid.
                        Passat 2l FSI of 1.8 tsi lijkt mij ook wel een goede keuze. Die laatste bestaat ook in de Superb.
                        Ik zou niet weten waarom de multitronic een probleem zou zijn. Ik,heb daar op 4 jaar tijd een kleine 180k mee gedaan, en een belangrijk deel in Duitsland aan snelheden boven de 200. De mijne was een diesel, maar dit was mijn meest betrouwbare auto ooit. Daar is niks aangeweest wat buiten gewoon onderhoud viel (remmen, banden, olie, filterkes)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          alleszins heel knappe youngtimer, technisch nog niet de moeilijkste en kan makkelijk naast de mercedes garage onderhouden worden
                          Net even de taksen gecheckt: meer dan € 900 aan verkeersbelasting, en dik € 1600 BIV... Niet echt te verantwoorden op een aankoopprijs van € 6000, voor een auto van 20 jaar oud.

                          Heel jammer wel.

                          Comment


                          • #14
                            Van een bmw E61 zou ik wegblijven. Kabelbreuken, luchtbalgen, enz… het loopt in de papieren. Tenzij je een exemplaar kan vinden van een liefhebber waar al deze zaken reeds aangepakt zijn.
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • #15
                              * trekt japanner-kaart *

                              https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...Page&cldtidx=1

                              ik moet wel zeggen dat er maar zéér weinig te vinden is qua benzine breaks op de tweedehands markt...
                              Last edited by sunking; 06/01/2022, 12:17.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                * trekt japanner-kaart *

                                https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...Page&cldtidx=1

                                ik moet wel zeggen dat er maar zéér weinig te vinden is qua benzine breaks op de tweedehands markt...
                                Nogal logisch, als Europa zowat 30j lang de dieselkaart heeft getrokken hé?

                                Comment


                                • #17
                                  zo'n auto is dan ook perfect met ofwel een diesel, ofwel een dikke benzine er in. Op koppel, in alle comfort.

                                  Wil je kleinere benzinemotoren, ga je volgens mij rapper je gading vinden in het Skoda/VW-gamma.

                                  Diesels zijn nu blijkbaar totaal buiten de gratie van de Belg gevallen, waardoor die occassieprijzen in één keer wel meevallen. Misschien ook te overwegen, ondanks je weinige kilometers die je aflegt ?
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • #18
                                    leuke zoektocht. persoonlijk zou ik sowieso wegblijven van de Audi TFSI uit die jaren. Ook de wagens waar ze in lagen waren het dieptepunt van VAG wat betrouwbaarheid betreft.
                                    E60 heeft zoals gezegd wel zijn manco's,wel is de M54 motor heel betrouwbaar en heeft quasi het eeuwig leven als goed onderhouden.
                                    Met dit budget zou ik echter kijken naar een leuke yountimer. In eerste instantie komt dan bij mij de E39 op. Van de M47 in de 520d tot de M62 in de 540i zowieso leuke en relatie betrouwbare motoren. De zescilinders benzine M52 en M54 lijken mij wel beste voor jou.
                                    Bij Mercedes zou ik uitkijken voor de rechtrstreeks ingespoten viercilinders en de M272 motor. Uiteraard is een 210 opnieuw nemen motorisch wel safe,alleen moet je letten voor roest.
                                    Andere alternatieven zijn een V70 met vijfcilinder benzine,die eigenlijk allemaal op uitz van te sterk getunde 2.5T's wel erg betrouwbaar zijn. En ik zou mezelf niet zijn moest ik je ook niet zeggen eens te kijken naar de onbekend onbeminde Rover 75 Tourer. Met een 2.5 V6 heel aangename auto en op een paar te zwaktes (thermostaathuis,koelventilator) die ook de beste Duitsers wel eens overkomen na is deze motor veel beter dan je denkt en gaan ze probleemloos hoge kmstanden mee. Vermijd wel een 1.8T,deze motor is vrij gevoelig voor koppakking+turbo schade. Maar met zes of nog beter achtcilinder motor een echte droom om te rijden

                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dank voor de interessante reacties.

                                      De Avensis had ik nog niet overwogen, dacht dat die een maatje kleiner was, net als de Rover/MG?

                                      Verder liever geen diesel omdat ik het benzinegevoel wel nog aangenaam vind, omdat ik dan d'office de LEZ niet meer ga binnen kunnen (ook al kom ik er zelden) en omdat ik vermoed dat die binnen enkele jaren écht geen euro meer gaan waard zijn.

                                      Een dikke E39 kan ik zeker smaken maar een 525i zal ook richting de 2500 voor eerste verkeersbelasting + BIV gaan en dat is ridicuul in verhouding tot mijn aankoopbudget. Dus ik hou mijn ogen en oren open voor een mooie 520i.

                                      Heb altijd een zwak gehad voor een V70 die mooi de definitie van rijdend salon omvat dus staat ook zeker op de lijst.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
                                        Dank voor de interessante reacties.

                                        De Avensis had ik nog niet overwogen, dacht dat die een maatje kleiner was, net als de Rover/MG?

                                        Verder liever geen diesel omdat ik het benzinegevoel wel nog aangenaam vind, omdat ik dan d'office de LEZ niet meer ga binnen kunnen (ook al kom ik er zelden) en omdat ik vermoed dat die binnen enkele jaren écht geen euro meer gaan waard zijn.

                                        Een dikke E39 kan ik zeker smaken maar een 525i zal ook richting de 2500 voor eerste verkeersbelasting + BIV gaan en dat is ridicuul in verhouding tot mijn aankoopbudget. Dus ik hou mijn ogen en oren open voor een mooie 520i.

                                        Heb altijd een zwak gehad voor een V70 die mooi de definitie van rijdend salon omvat dus staat ook zeker op de lijst.
                                        V70 zou ik zeker in de gaten houden, uit dezelfde regio had je ook de Saab 9-5 en die zijn meestal interessanter van prijs. Iets ruimer ook denk ik, ook iets meer verkocht als benzine.

                                        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment

                                        Working...
                                        X