Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Passat GTE Business vs Audi Q4 e-tron 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Passat GTE Business vs Audi Q4 e-tron 40

    Hallo,

    Binnenkort moet ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen (PHEV of elektrisch).
    Ik twijfel tussen 2 modellen (eigenlijk tussen 2 technieken): VW Passat Variant GTE Business en Audi Q4 e-tron 40

    De voor- en nadelen van beide modellen volgens mij:
    VW Passat Variant GTE Business:
    + Goed uitgerust
    + 50L bezinetank dus relatief groot rijbereik -> stressvrij rijden
    + Stroom voor opladen thuis wordt vergoed door werkgever + tankkaart ter beschikking
    + Hoog benzineverbruik zodra de batterij leeg is
    - Bijna dagelijks opladen door kleine batterij via gewoon stopcontact wat al gauw een sleur kan worden -> vergt discipline
    - Zit aan het einde van zijn carrière, in 2023 komt nieuw model
    - Foutgevoeiliger door complex systeem ?
    - Ik rij momenteel al een Passat uit 2017 dus weinig vernieuwing voor nog eens 4 à 5 jaar

    Audi Q4 e-tron 40
    + Nieuw model waarvan de looks mij iets meer aanspreken, hogere instap
    + Installatie wall-box en stroom voor opladen wordt vergoed door werkgever -> veilig opladen
    - Relatief traag opladen via wall-box thuis door 1 fase-aansluiting ?
    - Matig uitgerust (enkel Business Pack Plus)
    - Echt rijbereik van "maar" 450 km

    Mijn rijprofiel:
    Momenteel door corona nog 100% telewerk, dus amper 500 à 1000 km per maand met voornamelijk korte ritten. Binnen enkele maanden zal dit wellicht evolueren naar dagelijkse ritten van 50km naar het werk (2 x 25km met groot deel snelweg), waarbij het totaal tussen 1500 à 2000 km per maand zal liggen. We doen 2 à 3 autovakanties per jaar (bestemming op max. 400 km van huis).

    Bijkomende vragen:
    Is het veilig om een PHEV dagelijks op te laden aan een gewoon stopcontact van 230V in de garage? Dit in de wetenschap dat er ook nog een wasmachine, droogkast en condensatieketel in de garage aangesloten zijn. Ik lees verhalen dat het stopcontact kapot zou kunnen gaan door dagelijks opladen (door de warmteontwikkeling) of erger nog brand kan veroorzaken. Ik heb geen idee of er eigenlijk aparte kringen gebruikt worden in mijn garage of is dit steeds 1 kring in de garage (huis gekocht en van elektriciteit ken ik niet veel)?

    Ik heb nog geen testritten gedaan, misschien doe ik dit nog wel met de Q4 e-tron.
    Welke van de 2 zouden jullie kiezen?

    Alvast bedankt voor jullie mening!

  • #2
    omdat de batterij van de full-ev fiat 500 zo klein is wordt ze dagelijks geladen (supereasy, geen sleur en vooral minder ambetant als gaan tanken in feite) op een 16A kring, gewoon stopcontact...dat trekt 2700 watt gedurende meerdere uren, met een lasertermomether de temperatuursverhoging van de zekering en het stopcontact gemeten en dat bleek niet alarmerend...37° of zoiets

    heb je geen electrische keuring moeten doen bij aanschaf huis?

    er steekt zelfs een stopcontact kw/h teller nog eens tussen die max 3500 watt mag hebben

    de droogkast en de wasmachine hebben wel hun eigen kring en er wordt geen rekening gehouden of de auto laadt op dat moment...ga je later wel moeten doen owv het capaciteitstarief

    Comment


    • #3
      Ik zou resoluut voor de EV gaan.
      Waarom zit je in met het traag laden.

      Je gaat per dag 50km rijden, dus pakweg 10 kWh nodig.
      Aan een gewoon stopcontact is dat amper 4 uur laden per dag, en je kan het zelfs om de 2 dagen doen.
      Het zal niet lang duren, en je hebt ook laadpalen bij je werkgever.
      Meestal zit er in je leasingcontract ook de installatie van een huislaadbox, en dan kan je laden met 7 of 11kW... Dus ca 1-1,5h laden per dag en je hebt een laadpaal op kosten van...


      Vakantieritten van 400km zijn geen probleem. Na 200km een pauze van 20 min en je geraakt op bestemming.

      Maar ik zou zeker ook eens kijken naar een Mod Y naast die 2.

      Comment


      • #4
        Ik zit hier met hetzelfde dilemma binnenkort, en heb eigenlijk ook beide auto's in overweging.

        Momenteel neig ik meer en meer naar de Audi ook, owv het moderner concept en ook omdat ik graag eens EV zou rijden.

        Probleem bij mij is, dat ik toch minstens 10 keer per jaar een trip doe van meer dan 850km enkel.
        Maar ik ben er ook van overtuigd, dat zelfs dat met de juiste ingesteldheid mogelijk moet zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          heb je geen electrische keuring moeten doen bij aanschaf huis?
          Ik veronderstel dat de eigenaar de verplichte elektrische keuring wel zal gedaan hebben bij de aankoop, maar kan het mij niet direct herinneren. Zal eens kijken of ik die documenten ergens vind...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Ik zou resoluut voor de EV gaan.
            Waarom zit je in met het traag laden.

            Je gaat per dag 50km rijden, dus pakweg 10 kWh nodig.
            Aan een gewoon stopcontact is dat amper 4 uur laden per dag, en je kan het zelfs om de 2 dagen doen.
            Het zal niet lang duren, en je hebt ook laadpalen bij je werkgever.
            Meestal zit er in je leasingcontract ook de installatie van een huislaadbox, en dan kan je laden met 7 of 11kW... Dus ca 1-1,5h laden per dag en je hebt een laadpaal op kosten van...

            Vakantieritten van 400km zijn geen probleem. Na 200km een pauze van 20 min en je geraakt op bestemming.

            Maar ik zou zeker ook eens kijken naar een Mod Y naast die 2.
            Installatie van een wall-box zit inderdaad inbegrepen indien ik voor EV ga, bij de PHEV zit die niet inbegrepen.
            Ik zit met een 1-fase aansluiting, dus dan wordt meestal een 3,7kW laadpunt geïnstalleerd heb ik vernomen. De Q4 e-tron 40 heeft een batterij van 77 kWh, dus thuis opladen zou in dat geval dikke 20 uren duren. Uiteraard is het niet nodig om de batterij volledig op te laden en dat kan ook 's nachts gebeuren dus het traag laden is misschien geen probleem zoals je aangeeft.

            De Tesla Model Y zit niet in de catalogus (car policy). Wel nog de VW ID4 en Skoda Enyac, maar die spreken mij op vlak van design minder aan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Ik zit hier met hetzelfde dilemma binnenkort, en heb eigenlijk ook beide auto's in overweging.

              Momenteel neig ik meer en meer naar de Audi ook, owv het moderner concept en ook omdat ik graag eens EV zou rijden.
              .
              Welja dat gevoel heb ik ook, een EV is eens iets totaal anders. PHEV lijkt ondertussen een verouderde techniek.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door frederik82 Bekijk Berichten

                Ik veronderstel dat de eigenaar de verplichte elektrische keuring wel zal gedaan hebben bij de aankoop, maar kan het mij niet direct herinneren. Zal eens kijken of ik die documenten ergens vind...
                je kan uw kringen in de garage proberen te checken met alle zekeringen af te zetten en 1 voor 1 weer op en een lamp ofzo, dan weet je hoeveel amp desbetreffende zekering heeft en hoeveel stopcontacten erop zitten

                maar dit gezegd, ik denk dat je liever die audi hebt...en ik steun die keuze toch ook wel, nix zo fijn als een elektrische aandrijving, als het bij uw rijpatroon past tenminste

                Comment


                • #9
                  Lange ritten met EV zijn minder en minder een probleem, om de 200 km 20 min laden volstaat idd, ik heb onlangs 1250 km op een dag gedaan.
                  Dus ik zou ook resoluut voor EV gaan, phev is complexer en de aandrijflijn is minder soepel.

                  Comment


                  • #10
                    Alle zaken die je opnoemt moeten wettelijk een eigen kring hebben.
                    Dus dat probleem zou je al niet mogen hebben.

                    Dat opladen is hetzelfde als je gordel aan doen.
                    Duurt 2 seconden en is een gewoonte.
                    Na een tijd betrap je jezelf dat je hem aansluit wanneer je het eigenlijk niet ging doen. Gewoonte dus.

                    Vraag eens aan ev rijders hoeveel keer per jaar ze hun wagen 20 uur aan de lader moet hangen.
                    Het antwoord zal weinig of nooit zijn.

                    Mijn buurman kan thuis ook maar aan 3,7 laden.
                    1x op 2 jaar tijd is zijn batterij leeg geweest en kon hij niet genoeg bijladen omdat hij terug weg moest.
                    Het was ook in de eerste maanden na aankoop, het verplichte thuiswerk en weinig ervaring met hoe en wanneer op te laden waren de oorzaken.
                    Hij panikeerde beetje en heb hem aangeraden om de snellader te gebruiken die hier 400m verder staat.
                    Probleem opgelost.
                    Heeft sindsdien niet meer elders geladen dan thuis en op het werk.


                    Als je een phev wil zoek dan een echt ontwikkelde PHEV en geen ombouw zoals de Passat.
                    Eens de batterij leeg sleur je al het gewicht inderdaad mee en is het verbruik hoog.
                    Een auto ontwikkeld als PHEV werkt eens de batterij leeg is als HEV, een gewone hybride dus en is veel zuiniger.
                    Die hebben (meestal) een grote motor van het Atkinson principe zonder versnellingsbak die enkel aangaat bij heel hoge snelheid of klimwerk met aanhanger.
                    Voor de rest rij je als ev of als hybride.
                    In hybride rij je ook altijd als ev maar de kleine compressor gaat aan en uit om zo de batterij steeds bij te laden.
                    Last edited by Gixxer; 03/02/2022, 09:56.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #11
                      99% van de tijd gaat die 3.7kW volstaan, maar ik dacht dat je ook 7,4kW kon hebben op monofase.

                      Comment


                      • #12
                        Kan volgens mij ook wel.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          99% van de tijd gaat die 3.7kW volstaan, maar ik dacht dat je ook 7,4kW kon hebben op monofase.
                          Wallbox is 7,4 op 1 fase.

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Wallbox is 7,4 op 1 fase.

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                            Dat gaat in veel woningen toch een probleempje zijn... da’s 32A. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar wel niet vanzelfsprekend.

                            Comment


                            • #15
                              Misschien even inspelen op : "- Foutgevoeiliger door complex systeem ?"

                              Absoluut, mijn schoonbroer had nog geen week zijn 2020/21 GTE of hij werd aangesproken toen hij hem parkeerde door iemand met een Arteon die vroeg of hij ook al zoveel problemen had. De Arteon bleek een vervangwagen te zijn, die persoon zijn Passat GTE stond al een aantal weken in de garage wegens oplaadproblemen. Nog geen maand later had hij ook prijs (de wagen weigerde boven 50% te laden), ondertussen is zijn GTE al drie keer naar de garage mogen gaan. Laatste probleem dateerde van nog geen maand geleden waarbij de wagen weigerde om de bestuurdersprofielen in te laden.

                              Nog een persoonlijke anecdote, hier in de buurt heb ik ook weet van een GTE rijder, en gedurende vorig jaar heb ik daar ook meermaals een vervangwagen zien staan. We zijn een jaar later en deze GTE ondertussen vervangen door een cross-over (of dit ligt aan de problemen weet ik natuurlijk niet, maar het is alleszins verdacht).

                              Persoonlijk ervaring qua opladen EV: er staat een model 3 long range op de oprit en opladen doen we steeds met de standaard meegeleverde mobile charger aan een buitenstopcontact (3.7kW, aparte kring wel enkel LED verlichting van de woning zit op dezelfde kring), nog nooit range problemen gehad.
                              Last edited by Intred; 04/02/2022, 10:21.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Intred Bekijk Berichten
                                Persoonlijk ervaring qua opladen EV: er staat een model 3 long range op de oprit en opladen doen we steeds met de standaard meegeleverde mobile charger aan een buitenstopcontact (3.7kW, aparte kring wel enkel LED verlichting van de woning zit op dezelfde kring), nog nooit range problemen gehad.
                                uit curiositeit en interesse, maar ben je zeker dat het 3.7 is en zelfs niet 'maar' 2.7?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                  uit curiositeit en interesse, maar ben je zeker dat het 3.7 is en zelfs niet 'maar' 2.7?
                                  Je hebt gelijk, het is een zekering van 16 ampère, dus is maar 3kW.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                    Dat gaat in veel woningen toch een probleempje zijn... da’s 32A. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar wel niet vanzelfsprekend.
                                    Inderdaad het is het maximale. Maar ook al heb je minder is de wallbox met directe verbinding naar de meterkast voor mij de betere optie. Maar als je zorgt dat je een slimme kabel hebt die wat veiligheidsmarge inbouwt kan het perfect op een gewoon stopcontact als er niet teveel op die kring zit. Veel mensen overschatten het laadprobleem bij thuisladen.

                                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Intred Bekijk Berichten
                                      Misschien even inspelen op : "- Foutgevoeiliger door complex systeem ?"

                                      Absoluut, mijn schoonbroer had nog geen week zijn 2020/21 GTE of hij werd aangesproken toen hij hem parkeerde door iemand met een Arteon die vroeg of hij ook al zoveel problemen had. De Arteon bleek een vervangwagen te zijn, die persoon zijn Passat GTE stond al een aantal weken in de garage wegens oplaadproblemen. Nog geen maand later had hij ook prijs (de wagen weigerde boven 50% te laden), ondertussen is zijn GTE al drie keer naar de garage mogen gaan. Laatste probleem dateerde van nog geen maand geleden waarbij de wagen weigerde om de bestuurdersprofielen in te laden.

                                      Nog een persoonlijke anecdote, hier in de buurt heb ik ook weet van een GTE rijder, en gedurende vorig jaar heb ik daar ook meermaals een vervangwagen zien staan. We zijn een jaar later en deze GTE ondertussen vervangen door een cross-over (of dit ligt aan de problemen weet ik natuurlijk niet, maar het is alleszins verdacht).

                                      Persoonlijk ervaring qua opladen EV: er staat een model 3 long range op de oprit en opladen doen we steeds met de standaard meegeleverde mobile charger aan een buitenstopcontact (3.7kW, aparte kring wel enkel LED verlichting van de woning zit op dezelfde kring), nog nooit range problemen gehad.
                                      Tgoh met EV ook al wat dingen gezien hoor. Het is relatief nieuwe technologie in vergelijking met een verbrandingsmotor, dus dat is niet zo gek dat het al eens mis gaat.

                                      Als de lader in je wagen niet meer werkt wordt een EV ook snel nutteloos.

                                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        Grappig, de schoonbroer vandaag gezien en weer een waslijst aan kinderziektes. De wagen had 4 dagen stilgestaan met volle batterij ( zowel auto als de EV-batterij). Hij geraakte er bij de eerste rit er niet meer in via keyless entry. Na mechanisch te openen kon hij de wagen starten maar merkte hij de volgende problemen op: de klok stond op 00:00 en stond opeens op manueel instellen in plaats van automatisch, de blindspot detection ging pas terug na een derde rit, de rear-assist werkte ook pas na een 2e rit, de app waarschuwde steeds dat de 4 ruiten open stonden wat uiteraard niet klopte.

                                        Bij aankomst na de eerste rit werd de wagen aan de stekker gehangen, de app liet weten na 5 min dat de batterij weer volgeladen was wat niet kon uiteraard.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X