Hallo,
Binnenkort moet ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen (PHEV of elektrisch).
Ik twijfel tussen 2 modellen (eigenlijk tussen 2 technieken): VW Passat Variant GTE Business en Audi Q4 e-tron 40
De voor- en nadelen van beide modellen volgens mij:
VW Passat Variant GTE Business:
+ Goed uitgerust
+ 50L bezinetank dus relatief groot rijbereik -> stressvrij rijden
+ Stroom voor opladen thuis wordt vergoed door werkgever + tankkaart ter beschikking
+ Hoog benzineverbruik zodra de batterij leeg is
- Bijna dagelijks opladen door kleine batterij via gewoon stopcontact wat al gauw een sleur kan worden -> vergt discipline
- Zit aan het einde van zijn carrière, in 2023 komt nieuw model
- Foutgevoeiliger door complex systeem ?
- Ik rij momenteel al een Passat uit 2017 dus weinig vernieuwing voor nog eens 4 à 5 jaar
Audi Q4 e-tron 40
+ Nieuw model waarvan de looks mij iets meer aanspreken, hogere instap
+ Installatie wall-box en stroom voor opladen wordt vergoed door werkgever -> veilig opladen
- Relatief traag opladen via wall-box thuis door 1 fase-aansluiting ?
- Matig uitgerust (enkel Business Pack Plus)
- Echt rijbereik van "maar" 450 km
Mijn rijprofiel:
Momenteel door corona nog 100% telewerk, dus amper 500 à 1000 km per maand met voornamelijk korte ritten. Binnen enkele maanden zal dit wellicht evolueren naar dagelijkse ritten van 50km naar het werk (2 x 25km met groot deel snelweg), waarbij het totaal tussen 1500 à 2000 km per maand zal liggen. We doen 2 à 3 autovakanties per jaar (bestemming op max. 400 km van huis).
Bijkomende vragen:
Is het veilig om een PHEV dagelijks op te laden aan een gewoon stopcontact van 230V in de garage? Dit in de wetenschap dat er ook nog een wasmachine, droogkast en condensatieketel in de garage aangesloten zijn. Ik lees verhalen dat het stopcontact kapot zou kunnen gaan door dagelijks opladen (door de warmteontwikkeling) of erger nog brand kan veroorzaken. Ik heb geen idee of er eigenlijk aparte kringen gebruikt worden in mijn garage of is dit steeds 1 kring in de garage (huis gekocht en van elektriciteit ken ik niet veel)?
Ik heb nog geen testritten gedaan, misschien doe ik dit nog wel met de Q4 e-tron.
Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
Alvast bedankt voor jullie mening!
Binnenkort moet ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen (PHEV of elektrisch).
Ik twijfel tussen 2 modellen (eigenlijk tussen 2 technieken): VW Passat Variant GTE Business en Audi Q4 e-tron 40
De voor- en nadelen van beide modellen volgens mij:
VW Passat Variant GTE Business:
+ Goed uitgerust
+ 50L bezinetank dus relatief groot rijbereik -> stressvrij rijden
+ Stroom voor opladen thuis wordt vergoed door werkgever + tankkaart ter beschikking
+ Hoog benzineverbruik zodra de batterij leeg is
- Bijna dagelijks opladen door kleine batterij via gewoon stopcontact wat al gauw een sleur kan worden -> vergt discipline
- Zit aan het einde van zijn carrière, in 2023 komt nieuw model
- Foutgevoeiliger door complex systeem ?
- Ik rij momenteel al een Passat uit 2017 dus weinig vernieuwing voor nog eens 4 à 5 jaar
Audi Q4 e-tron 40
+ Nieuw model waarvan de looks mij iets meer aanspreken, hogere instap
+ Installatie wall-box en stroom voor opladen wordt vergoed door werkgever -> veilig opladen
- Relatief traag opladen via wall-box thuis door 1 fase-aansluiting ?
- Matig uitgerust (enkel Business Pack Plus)
- Echt rijbereik van "maar" 450 km
Mijn rijprofiel:
Momenteel door corona nog 100% telewerk, dus amper 500 à 1000 km per maand met voornamelijk korte ritten. Binnen enkele maanden zal dit wellicht evolueren naar dagelijkse ritten van 50km naar het werk (2 x 25km met groot deel snelweg), waarbij het totaal tussen 1500 à 2000 km per maand zal liggen. We doen 2 à 3 autovakanties per jaar (bestemming op max. 400 km van huis).
Bijkomende vragen:
Is het veilig om een PHEV dagelijks op te laden aan een gewoon stopcontact van 230V in de garage? Dit in de wetenschap dat er ook nog een wasmachine, droogkast en condensatieketel in de garage aangesloten zijn. Ik lees verhalen dat het stopcontact kapot zou kunnen gaan door dagelijks opladen (door de warmteontwikkeling) of erger nog brand kan veroorzaken. Ik heb geen idee of er eigenlijk aparte kringen gebruikt worden in mijn garage of is dit steeds 1 kring in de garage (huis gekocht en van elektriciteit ken ik niet veel)?
Ik heb nog geen testritten gedaan, misschien doe ik dit nog wel met de Q4 e-tron.
Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
Alvast bedankt voor jullie mening!
Comment