Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Passat GTE Business vs Audi Q4 e-tron 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    als men het hele wagenpark elektrificieert dreigt er een zeer grote energiecrisis;
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

    Comment


    • #42
      ... en als men het niet doet ook.

      Comment


      • #43
        Allemaal van die toog uitspraken, waar momenteel niemand een zinnig antwoord op kan geven, denk ik. Er zijn nog zoveel variabelen.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
          als men het hele wagenpark elektrificieert dreigt er een zeer grote energiecrisis;
          Laat me daar even met een paar feiten op reageren.

          Distillatie van benzine en diesel is enorm energie (stroom) intensief.
          Er zijn berekeningen te vinden die aangeven dat in NL er slechts 6% meer stroom nodig is om het hele autopark op stroom te laten rijden.

          En nu de termijn: vandaag worden er in België slechts 10% van de nieuwe auto's als BEV verkocht, Duitsland zit op 20%.
          Kijk je naar het hele autopark, dan stijgt het aantal BEV's slechts met minder 1% per jaar omdat auto's gemiddeld 14 jaar gebruikt worden.

          Stel dat we vanaf vandaag enkel nog electrische auto's kopen. Dan nog duurt het ca 20 jaar eer alle auto's electrisch rijden.
          En op die tijd moeten we dus 6% meer stroom gaan opwekken.
          Hou er dan nog eens rekening mee dat het laden kan gestuurd worden. Op superzonnige dagen met wind laad je alle auto's die gekoppeld zijn naar 90%.
          Is het een sombere koude dag, dan doe je 75 of 80%, tenzij de eigenaar aan geeft dat die een lange rit gaat maken.
          Dat principe geeft enorme mogelijkheden om het net stabiel te houden en om meer in te zetten op de groene bronnen als wind en zon.

          Wees niet zo'n doemdenker, er zijn tal van mogelijkheden.


          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
            Zoals ik al zei is het zelfs verplicht.
            Je krijgt het nooit gekeurd als er geen eigen kring is.
            Kabeldikte is 3x10 dacht ik ipv 3x2,5.
            Nope...
            Voor 11kW laden is een 5G4 voldoende. Capaciteit van die kabel is 3x25Ax240V= 18 kW
            Voor 22 kW laden wordt het 5G6, want dat mag je afzekeren met 32A.

            Comment


            • #46
              Even een update .

              Ondertussen heb ik besloten voor de Q4 te gaan. Ik zag hier het voorstel voorbijkomen van Hyundai of Kia maar ik zit vast aan een car policy die vrij conservatief is opgesteld (nogal Duits georiënteerd), dus Hyundai of Kia zijn niet mogelijk.

              Nu is het wachten op de audit van mijn huidige technische installatie om te zien wat de mogelijkheden zijn voor het laadpunt (zit hier met 1 fase 40A aansluiting).

              Nu heb ik wat zitten lezen over het aankomende capaciteitstarief en het is mij nog niet volledig duidelijk wat de impact nu gaat zijn op de jaarlijkse afrekening.
              Er wordt dus gekeken naar het hoogste gemiddelde vermogen per kwartier (= de maandpiek).
              Het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken is de basis voor het capaciteitstarief. Dat wil je dus zo laag mogelijk houden.

              Stel nu dat ik momenteel een gemiddelde maandpiek van 4 kW heb thuis (zonder de EV).
              En stel dat ik door de komst van mijn EV door het regelmatig opladen 's nachts aan 7,4 kW een maandpiek van 8 kW zal hebben.
              Hierdoor zal ik dus een hoger capaciteitstarief betalen.
              Mijn vraag nu: wordt het verhoogde capaciteitstarief enkel toegepast op het verbruik dat de maandpiek heeft veroorzaakt?
              Of wordt dat toegepast op mijn totale verbruik (incl. verbruik van gewone huishoudtoestellen, verlichting, ...)?

              Ik stel deze vraag omdat mijn werkgever het elektriciteitsverbruik van het laadpunt gaat terugbetalen volgens de CREG tarieven (laadpunt zal via een 4G verbinding communiceren met een platform) . Alleen vraag ik mij dan af of het toegepaste capaciteitstarief (veroorzaakt door het opladen) geen nadelige impact zal hebben op mijn privé elektriciteitsverbruik?

              Iemand raad?

              Comment


              • #47

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door frederik82 Bekijk Berichten
                  Even een update .

                  Ondertussen heb ik besloten voor de Q4 te gaan. Ik zag hier het voorstel voorbijkomen van Hyundai of Kia maar ik zit vast aan een car policy die vrij conservatief is opgesteld (nogal Duits georiënteerd), dus Hyundai of Kia zijn niet mogelijk.

                  Nu is het wachten op de audit van mijn huidige technische installatie om te zien wat de mogelijkheden zijn voor het laadpunt (zit hier met 1 fase 40A aansluiting).

                  Nu heb ik wat zitten lezen over het aankomende capaciteitstarief en het is mij nog niet volledig duidelijk wat de impact nu gaat zijn op de jaarlijkse afrekening.
                  Er wordt dus gekeken naar het hoogste gemiddelde vermogen per kwartier (= de maandpiek).
                  Het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken is de basis voor het capaciteitstarief. Dat wil je dus zo laag mogelijk houden.

                  Stel nu dat ik momenteel een gemiddelde maandpiek van 4 kW heb thuis (zonder de EV).
                  En stel dat ik door de komst van mijn EV door het regelmatig opladen 's nachts aan 7,4 kW een maandpiek van 8 kW zal hebben.
                  Hierdoor zal ik dus een hoger capaciteitstarief betalen.
                  Mijn vraag nu: wordt het verhoogde capaciteitstarief enkel toegepast op het verbruik dat de maandpiek heeft veroorzaakt?
                  Of wordt dat toegepast op mijn totale verbruik (incl. verbruik van gewone huishoudtoestellen, verlichting, ...)?

                  Ik stel deze vraag omdat mijn werkgever het elektriciteitsverbruik van het laadpunt gaat terugbetalen volgens de CREG tarieven (laadpunt zal via een 4G verbinding communiceren met een platform) . Alleen vraag ik mij dan af of het toegepaste capaciteitstarief (veroorzaakt door het opladen) geen nadelige impact zal hebben op mijn privé elektriciteitsverbruik?

                  Iemand raad?
                  Die maandpiek kost je ca 39 € per kW.
                  Als je nu telkens een piek hebt van 4, en dat wordt 8, dan ga je 160€ meer betalen per jaar puur voor distributie.

                  Je gaat natuurlijk meer stroom verbruiken, en vroeger zat die vergoeding in elke kWh.
                  Het gedeelte distributievergoeding in de kWh prijs zal zakken.

                  Maar doordat je werkgever een deel van je electriciteit gaat vergoeden zal je dat wel recupereren.


                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                    Die maandpiek kost je ca 39 € per kW.
                    Als je nu telkens een piek hebt van 4, en dat wordt 8, dan ga je 160€ meer betalen per jaar puur voor distributie.

                    das toch een flinke malus dat je krijgt, zouden ze doorzetten om het dit jaar nog in te voeren, ik betwijfel het met de negatieve emoties rond energie op dit moment

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                      das toch een flinke malus dat je krijgt, zouden ze doorzetten om het dit jaar nog in te voeren, ik betwijfel het met de negatieve emoties rond energie op dit moment
                      Het gros van de gebruikers gaat een klein beetje minder betalen.
                      De malus valt vooral bij mensen die een tweede verblijf hebben en dat weinig gebruiken. Als je een appartementje aan zee hebt, en dat niet verhuurt, dan verbruik je op een jaar gezien bijna geen electriciteit.
                      Dus op vandaag, met een distributievergoeding die in de kWh prijs zit betalen die mensen bijna niks.
                      Dat wordt dus meer, maar dan betalen die ook mee voor de infrastructuur die aangelegd moest worden.

                      Comment


                      • #51
                        Ter info, sinds de laatste post hier heeft de Passat GTE van de schoonbroer twee recalls:

                        1: de motorkap bedekking kan vuur vatten en moet vervangen worden ( moeten ze in 2 keer doen want ze zijn niet op voorraad maar door het brandgevaar dient ze er wel in tussentijd eraf genomen te worden;
                        2: er dient een extra isolatiemat geplaatst te worden tussen chassis en batterypack wegens brandgevaar en mogelijkse dodelijke shockgevaar voor de passagier: geschatte tijd is 6 uur werk.
                        Last edited by Intred; 06/05/2022, 10:43.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          Het gros van de gebruikers gaat een klein beetje minder betalen.
                          De malus valt vooral bij mensen die een tweede verblijf hebben en dat weinig gebruiken. Als je een appartementje aan zee hebt, en dat niet verhuurt, dan verbruik je op een jaar gezien bijna geen electriciteit.
                          Dus op vandaag, met een distributievergoeding die in de kWh prijs zit betalen die mensen bijna niks.
                          Dat wordt dus meer, maar dan betalen die ook mee voor de infrastructuur die aangelegd moest worden.
                          Kreeg van mijn leverancier - ecopower - nog mailtje dat capaciteitstarief is opgeschort tot minstens 1/23


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment

                          Working...
                          X