Het kriebelt een beetje om een extra autootje te kopen vermits de dochter nu ook begint auto te rijden en naar de hogeschool moet rijden. (bus is tijd x 2 of 3)
Met het thuiswerk is het tot nu toe geen probleem geweest, maar na 9 jaar met dezelfde auto te rijden is het misschien wel leuk om iets goedkoops voor erbij te nemen.
Eerste idee was om een goede, leuke wagen van 1992 te kopen, budget rond de 2000-3000€.
Oldtimer tarief, maar ik zou het wel op gewone platen zetten om voor school en werk te kunnen gebruiken.
Nadeel is natuurlijk dat je LEZ niet binnen mag, maar in de praktijk is dat niet echt een probleem voor ons.
Enkele concrete voorbeelden:
- Honda CRX Del Sol: vaak aanzien als kappersauto, maar na een proefrit moet ik zeggen dat de 125pk VTEC motor wel fun is. Goede ophanging (double wishbones), wel voorwielaandrijving, maar dat is voor mijn dochter dan misschien weer beter. 92 was het eerste jaar, dus niet zo simpel om goede exemplaren te vinden, vooral roest is een probleem.
Toch lijk ik eentje in Duitsland gevonden te hebben voor 2000€, maar staat wel op 2,5u rijden. Dus nog niet gezien. Hij heeft wel 254.000km, maar ik denk dat mechanische problemen goedkoper aan te pakken zijn dan koetswerk problemen. En hij is zwart, wat ik niet zo mooi vind voor een fun auto.
Klein nadeel is dat het dak 1 paneel is, wat betekent dat het in de praktijk er waarschijnlijk niet zo vaak uit gaat, als de vrouw of dochter het moeten uitnemen.
Ik denk wel dat deze nog goed in prijs gaan stijgen de komende jaren. Zeker een net, onverprutst exemplaar.
- Nissan 100NX: ook beetje een kappersautootje. Mooi exemplaar gevonden voor 3000% met volledige onderhoudshistoriek en 54.000km. 90pk met voorwielaandrijving, dus ook geen zorgen dat mijn dochter daar mee in de problemen komt. 2 glazen dakpanelen, dus gemakkelijker uit te nemen. Lijkt me iets minder een klassieker op lange termijn.
Lage kilometerstand maakt wel veel goed.
- Mazda MX-3: liefst dan den 1.8 V6 met 133pk. Misschien wat te snel voor mijn dochter en onderhoud gaat wat duurder zijn, maar lijkt me wel uniek in deze EV tijden. Niet veel te vinden. Een hele mooie gevonden, maar verkoper reageert totaal niet. Interieur iets minder sportief dan de andere 2.
- Toyota Celica 1.6: 105pk, dus niet echt sportief, ook wat groter dan de vorige wagens. Wel een pak praktischer. Redelijk aanbod, maar meeste met minder mooi koetswerk. Wel eentje in NL met redelijk mooi koetswerk, maar enkele mechanische problemen. Andere in NL die er heel mooi uitziet, maar verkoper reageert ook weer totaal niet.
Tips voor andere wagens die oldtimer zijn, beetje fun en ook dagelijks ingezet kunnen worden?
Dan dacht ik even nog aan een Opel Tigra (1e gen), maar bij het zoeken viel me op dat de Tigra Twin Top echt voor schappelijke prijzen weggaat.
Heel wat exemplaren te vinden op 2dehands en zo voor 2500-3000€. Bvb een blauwe 1.4 (90pk) met 90.000km en goede onderhoudshistoriek, volgens verkoper in zeer goede staat.
Zo'n auto is dan natuurlijk duurder in belastingen dan een oldtimer (250€ ongeveer ipv 50€ of 100€ in de toekomst), maar wel wat veiliger en waarschijnlijk wat betrouwbaarder.
En Euro4, dus mag nog lange tijd LEZ binnen.
Twijfels...
Met het thuiswerk is het tot nu toe geen probleem geweest, maar na 9 jaar met dezelfde auto te rijden is het misschien wel leuk om iets goedkoops voor erbij te nemen.
Eerste idee was om een goede, leuke wagen van 1992 te kopen, budget rond de 2000-3000€.
Oldtimer tarief, maar ik zou het wel op gewone platen zetten om voor school en werk te kunnen gebruiken.
Nadeel is natuurlijk dat je LEZ niet binnen mag, maar in de praktijk is dat niet echt een probleem voor ons.
Enkele concrete voorbeelden:
- Honda CRX Del Sol: vaak aanzien als kappersauto, maar na een proefrit moet ik zeggen dat de 125pk VTEC motor wel fun is. Goede ophanging (double wishbones), wel voorwielaandrijving, maar dat is voor mijn dochter dan misschien weer beter. 92 was het eerste jaar, dus niet zo simpel om goede exemplaren te vinden, vooral roest is een probleem.
Toch lijk ik eentje in Duitsland gevonden te hebben voor 2000€, maar staat wel op 2,5u rijden. Dus nog niet gezien. Hij heeft wel 254.000km, maar ik denk dat mechanische problemen goedkoper aan te pakken zijn dan koetswerk problemen. En hij is zwart, wat ik niet zo mooi vind voor een fun auto.
Klein nadeel is dat het dak 1 paneel is, wat betekent dat het in de praktijk er waarschijnlijk niet zo vaak uit gaat, als de vrouw of dochter het moeten uitnemen.
Ik denk wel dat deze nog goed in prijs gaan stijgen de komende jaren. Zeker een net, onverprutst exemplaar.
- Nissan 100NX: ook beetje een kappersautootje. Mooi exemplaar gevonden voor 3000% met volledige onderhoudshistoriek en 54.000km. 90pk met voorwielaandrijving, dus ook geen zorgen dat mijn dochter daar mee in de problemen komt. 2 glazen dakpanelen, dus gemakkelijker uit te nemen. Lijkt me iets minder een klassieker op lange termijn.
Lage kilometerstand maakt wel veel goed.
- Mazda MX-3: liefst dan den 1.8 V6 met 133pk. Misschien wat te snel voor mijn dochter en onderhoud gaat wat duurder zijn, maar lijkt me wel uniek in deze EV tijden. Niet veel te vinden. Een hele mooie gevonden, maar verkoper reageert totaal niet. Interieur iets minder sportief dan de andere 2.
- Toyota Celica 1.6: 105pk, dus niet echt sportief, ook wat groter dan de vorige wagens. Wel een pak praktischer. Redelijk aanbod, maar meeste met minder mooi koetswerk. Wel eentje in NL met redelijk mooi koetswerk, maar enkele mechanische problemen. Andere in NL die er heel mooi uitziet, maar verkoper reageert ook weer totaal niet.
Tips voor andere wagens die oldtimer zijn, beetje fun en ook dagelijks ingezet kunnen worden?
Dan dacht ik even nog aan een Opel Tigra (1e gen), maar bij het zoeken viel me op dat de Tigra Twin Top echt voor schappelijke prijzen weggaat.
Heel wat exemplaren te vinden op 2dehands en zo voor 2500-3000€. Bvb een blauwe 1.4 (90pk) met 90.000km en goede onderhoudshistoriek, volgens verkoper in zeer goede staat.
Zo'n auto is dan natuurlijk duurder in belastingen dan een oldtimer (250€ ongeveer ipv 50€ of 100€ in de toekomst), maar wel wat veiliger en waarschijnlijk wat betrouwbaarder.
En Euro4, dus mag nog lange tijd LEZ binnen.
Twijfels...
Comment