Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Extra autootje, misschien oldtimer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Extra autootje, misschien oldtimer

Het kriebelt een beetje om een extra autootje te kopen vermits de dochter nu ook begint auto te rijden en naar de hogeschool moet rijden. (bus is tijd x 2 of 3)
    Met het thuiswerk is het tot nu toe geen probleem geweest, maar na 9 jaar met dezelfde auto te rijden is het misschien wel leuk om iets goedkoops voor erbij te nemen.

Eerste idee was om een goede, leuke wagen van 1992 te kopen, budget rond de 2000-3000€.
    Oldtimer tarief, maar ik zou het wel op gewone platen zetten om voor school en werk te kunnen gebruiken.
    Nadeel is natuurlijk dat je LEZ niet binnen mag, maar in de praktijk is dat niet echt een probleem voor ons.

Enkele concrete voorbeelden:

- Honda CRX Del Sol: vaak aanzien als kappersauto, maar na een proefrit moet ik zeggen dat de 125pk VTEC motor wel fun is. Goede ophanging (double wishbones), wel voorwielaandrijving, maar dat is voor mijn dochter dan misschien weer beter. 92 was het eerste jaar, dus niet zo simpel om goede exemplaren te vinden, vooral roest is een probleem.
    Toch lijk ik eentje in Duitsland gevonden te hebben voor 2000€, maar staat wel op 2,5u rijden. Dus nog niet gezien. Hij heeft wel 254.000km, maar ik denk dat mechanische problemen goedkoper aan te pakken zijn dan koetswerk problemen. En hij is zwart, wat ik niet zo mooi vind voor een fun auto.
    Klein nadeel is dat het dak 1 paneel is, wat betekent dat het in de praktijk er waarschijnlijk niet zo vaak uit gaat, als de vrouw of dochter het moeten uitnemen.
    Ik denk wel dat deze nog goed in prijs gaan stijgen de komende jaren. Zeker een net, onverprutst exemplaar.

- Nissan 100NX: ook beetje een kappersautootje. Mooi exemplaar gevonden voor 3000% met volledige onderhoudshistoriek en 54.000km. 90pk met voorwielaandrijving, dus ook geen zorgen dat mijn dochter daar mee in de problemen komt. 2 glazen dakpanelen, dus gemakkelijker uit te nemen. Lijkt me iets minder een klassieker op lange termijn.
    Lage kilometerstand maakt wel veel goed.

- Mazda MX-3: liefst dan den 1.8 V6 met 133pk. Misschien wat te snel voor mijn dochter en onderhoud gaat wat duurder zijn, maar lijkt me wel uniek in deze EV tijden. Niet veel te vinden. Een hele mooie gevonden, maar verkoper reageert totaal niet. Interieur iets minder sportief dan de andere 2.

- Toyota Celica 1.6: 105pk, dus niet echt sportief, ook wat groter dan de vorige wagens. Wel een pak praktischer. Redelijk aanbod, maar meeste met minder mooi koetswerk. Wel eentje in NL met redelijk mooi koetswerk, maar enkele mechanische problemen. Andere in NL die er heel mooi uitziet, maar verkoper reageert ook weer totaal niet.

Tips voor andere wagens die oldtimer zijn, beetje fun en ook dagelijks ingezet kunnen worden?

Dan dacht ik even nog aan een Opel Tigra (1e gen), maar bij het zoeken viel me op dat de Tigra Twin Top echt voor schappelijke prijzen weggaat.
    Heel wat exemplaren te vinden op 2dehands en zo voor 2500-3000€. Bvb een blauwe 1.4 (90pk) met 90.000km en goede onderhoudshistoriek, volgens verkoper in zeer goede staat.
    Zo'n auto is dan natuurlijk duurder in belastingen dan een oldtimer (250€ ongeveer ipv 50€ of 100€ in de toekomst), maar wel wat veiliger en waarschijnlijk wat betrouwbaarder.
    En Euro4, dus mag nog lange tijd LEZ binnen.

Twijfels...

Allemaal leuke ideeën, persoonlijk ga ik al 23 jaar voor de Tigra eerste generatie. Maar daar zal mijn dochter binnen enkele jaren nooit mee mogen gaan rijden

Comment

Ford Puma?

en eigenlijk is een MX5A het antwoord op alle vragen
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
        Voor 2000-3000 euro?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

- Nissan 100NX: ook beetje een kappersautootje. Mooi exemplaar gevonden voor 3000% met volledige onderhoudshistoriek en 54.000km. 90pk met voorwielaandrijving, dus ook geen zorgen dat mijn dochter daar mee in de problemen komt. 2 glazen dakpanelen, dus gemakkelijker uit te nemen. Lijkt me iets minder een klassieker op lange termijn.
          Lage kilometerstand maakt wel veel goed.
          Ik heb em ook gevonden

Is ook wel een erg leuk ding. Jij zegt iets minder klassieker op termijn, maar wel eens zo zeldzaam op de oldtimer meeting weide.

Comment

en om in de Nissan stal te blijven, wel iets boven budget, maar ook een leuk en vergeten model :

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...Page&cldtidx=3
            Last edited by Tigra; 02/02/2022, 22:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Voor 2000-3000 euro?
              Dat zal waarschijnlijk niet lukken.
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Allemaal wagens waar ik totaal geen band mee heb en zelfs niet naar omkeek.
                Dat was iets voor de jonge gastjes.
                Zal dus waarschijnlijk iets ouder dan jullie zijn.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Een 206’je! Goedkoper kan het niet worden en je mag toch nergens nog doorrijden. Heb er sinds een jaar eentje, zeer content van, was dan ook in zeer goede staat met weinig km’s. Heb het een beetje gehad me die veel te dure nieuwe wagens met 1001 opties die ik toch niet gebruik. Dit auto’tje is ook sowieso veel minder stress op de baan. Nieuwe radio erin en perfect voor woon werk, winkelen,… Ideaal om iemand mee leren te rijden ook. Morgen de eerste keer mee naar de keuring, ben benieuwd.

Succes met de zoektocht, da alleen al is plezant, heb redelijk lang gezocht ma uiteindelijk bots je wel op iets.
                  Last edited by ; 03/02/2022, 09:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    Ford Puma?

Dat is waar, maar die heb ik al en doe ik nooit meer weg
                    En vind je inderdaad niet meer in redelijk goede staat voor 3000€.

De CRX lijkt me een klassieker op termijn, maar 254.000km is wel best veel natuurlijk.
                    Ben nu een beetje aan het neigen naar die 100NX.
                    Grootste nadeel is dat het nog een rode auto is, naast mijn Soul Red Mazda 6 en mijn vrouw haar rode Civic.
                    Ja, dit zou de 4e auto worden, ik weet het. Grootste twijfel punt is dat die dan voor de garage van de MX-5 staat en dus belet om die direct te nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                      Ik moet zeggen dat toen deze wagens uitkwamen, ik ze ook niets vond in vergelijking met een MX-5 NA.
                      Maar nu vind ik ze wel iets hebben, elk op hun eigen vlak.

Ford Puma is van 1997 en Peugeot 206 vanaf 1998, dus nog geen oldtimers.
                      Last edited by Chris_147; 03/02/2022, 10:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                        en om in de Nissan stal te blijven, wel iets boven budget, maar ook een leuk en vergeten model :

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...Page&cldtidx=3
                        Ja, ziet er leuk uit. Wel duidelijk een jaren 80 model. Daar is op zich niets fout mee, maar het spreekt me net iets minder aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                          Awel dan… geef eens door wat jij zou zoeken dan?
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Ik moet zeggen dat toen deze wagens uitkwamen, ik ze ook niets vond in vergelijking met een MX-5 NA.
                            Maar nu vind ik ze wel iets hebben, elk op hun eigen vlak.

Ford Puma is van 1997 en Peugeot 206 vanaf 1998, dus nog geen oldtimers.

Een Sunny en Corolla gti van eind jaren 80 vind je niet meer en de Honda heb je al.

Een prelude en MR zijn dan weer duurder.

Ken je de verkoper van de NX?
                            De km standen van zijn oude wagens zijn wel heel laag.
                            Last edited by Gixxer; 03/02/2022, 10:51.
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ik hoor hier Peugeot, dan denk ik eerder richting een 205. Er staat een "lekker sportieve" XS op, 1987 dus ruim oldtimer, maar weer ruim boven budget

Moet wel lekker rijden, ideale oldie voor dagelijks gebruik volgens mij.

Comment

Een S70 2.5? Heb zo eentje gehad. Heerlijke ketels met 5 cylinder geluid.
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

MR2 zou ik ook wel zien zitten.
                                  Deze heb ik gevonden, lijkt me een faire prijs, maar 6.500€ is natuurlijk wel dubbel zo veel.
                                  Beter geïnformeerd de juiste auto kopen? Bekijk ons ruime aanbod en lees onze tips. Ontdek de voordelen en het gemak van AutoTrack.

156pk ijkt me niet zo slim voor mijn dochter...

Prelude: ook moeilijk te vinden zonder roest of in originele toestand.
                                  Had er eentje gevonden voor 4.000€ in Duitsland in wat een mooie staat leek, maar verkoper reageerde maar amper.

Comment

Deze? https://www.autoscout24.com/offers/v...rec&cldtidx=15

Comment

Dat is een beetje het slechtste van 2 werelden combineren:
                                      - na 1992, dus geen oldtimer tarief
                                      - 2.5 motor met euro 0, dus hoog belastingstarief.
                                      Niet duur in aanschaf, wreed duur in belastingen.
                                      Met 200gr uitstoot is die +500€ BIV en bijna 1.000€ jaarlijkse belastingen.
                                      Na 2 jaar heb ik evenveel betaald aan belastingen als aan de wagen!

Comment

hij wil een kleine boyracer(midlife??) & hij wil een oldtimer>> voorlopig beperkt tot en met 1992
                                        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Working...
                                        X