Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke dakkoffer voor zomerreis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Welke dakkoffer voor zomerreis?

    Aangezien ons gezin 2 kinderen telt (momenteel nog 0 jaar en 3 jaar oud) merken we dat de ruimte in de wagen behoorlijk krap begint te worden als we een weekendje weg gaan. Komende zomer zouden we op reis willen voor +/- 10 dagen waardoor we zeker plaats te kort zullen hebben in onze wagen (buggy, speelgoed,...).
    Mijn vrouw heeft momenteel een ford focus break mk3 van 2017. Er zijn geen dakrails aanwezig.
    Skiën is niks voor ons en zullen we "mogelijks" nooit doen. Zeg nooit nooit natuurlijk...

    We zouden daarom willen uitkijken voor de aankoop van een dakkoffer. Het is een behoorlijke kost maar we zouden er dan ook jarenlang genot moeten van hebben...
    Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan en begin al een beetje de bomen door het bos te zien maar had graag eens geluisterd wat jullie ervaringen zijn en als er nuttige tips gegeven kunnen worden.

    Het is duidelijk dat Thule "het" merk is voor dakkoffers.
    Voor dakrails zou het gaan tussen de "wingbar evo" en "wingbar edge", waarbij volgens mij de edge iets gestroomlijnder/sportiever/stiller zou moeten zijn? Voor de rest geen verschillen..?
    Voor dakkoffer lijkt de Motion XT een correcte koffer voor ons gebruik. De vraag is alleen welke grootte we best nemen en wat mogelijk is op onze wagen zonder overhang vooraan de wagen of koffer niet meer volledig opengaat..
    De Vector lijkt vooral wat premium te zijn door wat features zoals LED verlichting maar is voor ons helemaal niet nodig, de Alpine is dan weer speciaal voor skilatten en de Force voor speciale stukken te vervoeren.

    Normaal mag stockage van de koffer in onze woning geen probleem zijn, alleen te bekijken als we deze praktisch op de zolder krijgen, ik vermoed van wel...
    Voor ons is het belangrijkste dat het makkelijk te monteren is (dummy proof) & praktisch is.
    Als er ooit een andere wagen komt is de koffer zeker opnieuw te gebruiken neem ik aan, de railmontage zal dan afhangen van het volgend type wagen?

    Is het een optie om rails na te laten plaatsen door de dealer op de wagen of is dit niet aan te raden?

    Mensen die tips kunnen geven welk type rails of koffer best te nemen?
    Ervaringen met huren van koffers?

    Heel erg bedankt!
    Last edited by mysticwizard; 20/02/2022, 14:38.

  • #2


    Voor een dakkoffer zou ik sowieso ook altijd even op de tweedehands markt kijken.
    Meestal worden die dingen zo weinig gebruikt, dat ze na jaren nog in perfecte staat zijn.

    Zelf heb ik ervaring met een Karrite dakkoffer, op een BMW 3, wel al wat jaartjes geleden.

    Ik raad sowieso aan om originele rails op de auto te plaatsen, en zeker kijken naar de juiste dakstangen idd.
    Ik heb destijds met after market dakstangen gereden, en me daarna OEM van BMW aangeschaft.
    Het verschil ik geluid was aanzienlijk.
    Ik had een 470l box, en vond dit toch wel het minimum, als je het praktisch wil houden.

    Thule is zeker top, maar ook wel redelijk over prized. Al houden die dingen hun waarde ook wel erg goed.

    In onderstaande configuratie, kon ik makkelijk 160 aanhouden in Duitsland, zonder al te veel geluidshinder.

    Last edited by Bud Wijzer; 21/02/2022, 10:01.

    Comment


    • #3
      Wij hadden er drie jaar geleden ook eentje nodig. 1 auto, 4 volwassene en een kind (+ buggy. Hebben toen voor 250eur een zo goed als nieuwe Hapro Traxer 8.6 gekocht in gloss black.
      Zeer goeie kwaliteit en een zee aan ruimte. Daarna terug verkocht.

      Comment


      • #4
        Ik heb een Thule Pacific 200 met 410 L inhoud. Is een super ding, heb er toch wel wat reizen mee gedaan, windgeruis valt goed mee. Ik heb ook dakstangen gekocht voor m'n huidige wagen, echter nooit meer de dakkoffer gebruikt omdat ik nu met een aanhangwagen op reis ga.
        Als ik van u was zou ik er eerst eens eentje huren. Dan weet je of het uw ding is.

        Foto (2013)






        Comment


        • #5
          Wij hebben een 5 jaar geleden een dakkoffer van norauto bij auto 5 gekocht.
          Stuk goedkoper dan Thule en is goeie kwaliteit.
          ik heb een koffer van 570 liter gekocht. Was toen het grootste model.
          Koste iets van een 300 euro.
          Vind ik een nette prijs.

          Tegenwoordig kan je dit vinden.

          Comment


          • #6
            Ik zou me beperken tot dakdragers te kopen. Die dakkoffers kun je genoeg op de tweedehandsmarkt vinden. Ik mocht vroeger altijd eentje gebruiken om op zomervakantie te gaan, van iemand die dat enkel in de winterg gebruikte om te gaan skiën. Het was dan wel een relatief lang model, met overhang boven de voorruit. Koffer kon wel nog netjes open.

            En nu heb ik een oude Thüle-dakkoffer geruild tegen twee flessen streekbier, en gebruik ik die koffer om mijn windsurfspullen naar de zee te sleuren. Pompjes zijn kapot, maar I don't give a f*ck, zolang ik die natte zeilen en wetsuits maar niet meer in mijn auto moet steken.

            Qua dakdragers is Thüle echt wel de betere soort. Veel automerken verkopen ge-rebadgede spullen van Thüle om die onder eigen logo te verkopen. Mijn huidige dragers zijn nog die van mijn Volvo, met Volvo-logo, maar zijn effectief Thüle Wingbars. Toen ik naar Mercedes switchte heb ik een nieuw adaptersetje van 54 euro gekocht, en de dragers konden blijven.
            Voordeel van de normale wingbars tegenover 'Edge' is dat ze breder zijn: zo kunnen mijn surfboards nog net naast mijn dakkoffer. De Edge-lijn is wel mooier.

            In de zomer rij ik vrij veel rond met de dakdragers, en die zijn relatief stil (al moet ik mijn dak niet meer openzetten als ik rapper dan 70 km/h rij). Een lege topbox maakt echter wel veel lawaai (klankkast). Een volle is nog ça va.

            Je kunt die dingen trouwens ook eerst een keertje huren. Op sommige plekken trekken ze je huurprijs daarna af van de koopprijs, als je besluit dat je dat wil houden. Huren is niet zo goedkoop, rekening houdend met het feit dat je al minstens een dag voor je op reis vertrekt moet beginnen huren, en ze pas daags na je reis ten vroegste kunt terug brengen.

            In het Kortrijkse bv. heb je www.dakkofferverhuring.be maar er zijn wel meerdere verhuurders. Ik heb dit één jaar gedaan: de grootste koffer die ik op mijn 1-reeks kon krijgen. Het jaar nadien heb ik dan dragers tweedehands gescoord, en dus die koffer van kennissen gebruikt. Nadat mijn lease ten einde was heb ik mijn dragers geld voor geld weer verkocht.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • #7
              ik heb universele dakstangen van G3. voordelen daarvan: passen zowel op mijn station als die vd vrouw hare en ze kunne 10 kilogram meer dragen dan die de autofabrikant zelf aanbiedt. En natuurlijk een pak goedkoper. Heb ze al gebruikt voor houttransport waar ik over de laadgrens zat en geen probleem mee gehad. Dragers zijn van staal waar de fabrieksdagers van alu zijn.

              Koffer inderdaad gewoon tweedehands zoeken. liggen vaak in de weg en de meesten zijn al blij dat iemand interesse heeft.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                Ervaringen met huren van koffers?
                Mijn schoonbroer huurde onlangs een dakkoffer om te gaan skiën, ik geloof dat dit zo'n 30€ kostte voor een week. Zelf best even de afweging maken: heb ik ruimte om de koffer te stockeren en zal ik deze regelmatig gebruiken. Als het antwoord 2x neen is, denk ik dat huren de meest interessante formule is. Heb je wel ruimte maar gebruik je hem weinig, kan je even kijken op de 2e hands markt.

                Comment


                • #9
                  ook een belangrijk punt: koop de dakkoffer zo groot mogelijk(breedte én lengte) kwestie van de schoonmoeder toch ook wat comfort te gunnen...
                  mijn autootjes:

                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                    ook een belangrijk punt: koop de dakkoffer zo groot mogelijk(breedte én lengte) kwestie van de schoonmoeder toch ook wat comfort te gunnen...

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb intussen al meer dan 20 jaar deze Thule in gebruik. Heeft al 50 à 60.000 reiskilometers achter de rug.
                      Meer dan tevreden van.
                      Wat voor mij belangrijk is: lang en breed genoeg, en aan beide kanten te openen.

                      (Er hangt wel Volvo op, maar dit is wel degelijk een Thule.)











                      Comment


                      • #12
                        Ik heb 10 jaar (of iets meer) gedaan met een Hapro. Daar gingen zonder problemen 2 grote koffers in.
                        Pompjes houden het ca 5 jaar uit, maar voor de rest was die goed. Heb die dan eens verkocht voor weinig omdat ik ze niet meer gebruikte.

                        Rails heb ik altijd van Thule gebruikt.

                        Comment

                        Working...
                        X