Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De juiste moto kiezen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • De juiste moto kiezen

    Even de situatie schetsen :
    Ik word dit jaar 38 en heb sinds een jaar een Honda CB125R (moto light in feite ) Ik heb daarvoor een 18-tal jaar moeten zeuren en zagen bij de vrouw.
    Nu heeft ze ook haar akkoord gegeven dat ik mijn rijbewijs A mag gaan halen
    Ik ga dus volop beginnen blokken voor de theorie en daarna de nodige lessen volgen en dan ook het praktijkexamen afleggen.
    Wanneer dat allemaal gelukt is sta ik dus voor de zoektocht naar een nieuwe moto.

    Ik zou graag richting naked bike gaan. Zo'n naked vind ik een mooie verhouding tussen zitcomfort en bochtenplezier.

    Mijn grote vraag :
    2 of 4 cilinders?
    Mijn rijdersprofiel is eerder rustig rijden met fijn door de bochten gaan. Nu lees ik dat bij rustig rijden in een lage versnelling een 2 cilinder minder aangenaam zou zijn om te rijden. Klopt dit? Of komt dit uit lang vervlogen tijden?
    Ik wil een machine die goed doseerbaar is. Waarbij ik op een veilige manier uit een bocht kan komen. En die pas echt accelereert wanneer ik dat zelf bepaal.
    Als ik dat google, dan wordt ik precies eerder richting 4 cilinders gestuurd?

    Moto's waar ik nu een beetje naar aan het kijken ben :
    Honda CB650R
    Honda CB500F
    Suzuki GSX-S 750 (jammer genoeg worden die niet meer gemaakt, en is het meteen 950, dus dat zou een jonge occasie moeten worden)
    Kawasaki Z650 / Z900 (ook hier weer hoeft dat grote vermogen niet, maar voor 4 cilinder moet je naar de z900)

    Iemand ervaring met een van deze? Of een aanvulling?
    Last edited by Gery; 26/04/2022, 17:15.

  • #2
    Een tweecilinder is wat bruter en soms moeilijker te doseren, alhoewel dat bij de huidige motoren allemaal wel meevalt (balansassen, verfijnde injectie,...). Viercilinders zijn eigenlijk het beste wat je kan hebben. Een Kawa Z650 is meer dan oké, maar wil je wat luier rijden dan is het extra koppel van een Z900 wel aangenaam. Overweeg zeker ook een Triumph Street Triple (driecilinder), super beweeglijk en een ongelooflijk zalig geluid, vind ik toch.

    Comment


    • #3
      Ik zou in uw plaats dan de 2 cilinders laten staan alhoewel de z650 heel zacht rijdt.
      Maar even testrijden kan de keuze snel bepalen.
      De Suzuki heeft een heel soepele motor en is een allemansvriend.
      Last edited by Gixxer; 26/04/2022, 22:59.
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #4
        Eind juni eerst al maar eens zorgen dat ik door mijn praktijkexamen geraak. En dan zoals aangeraden wordt inderdaad best eerst testrijden alvorens tot een koop over te gaan.
        Die Triumph Street Triple daar kan ik precies niet wennen aan z'n voorkant... Maar toch maar even in het achterhoofd houden.

        Comment


        • #5
          Hoe meer cilinders, hoe soepeler. Honda heeft zelfs de Goldwing met zes cilinders maar ik zie je niet meteen overstappen van een 125 naar een 1800 motor
          Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

          Comment


          • #6
            Dat zou wel een giga stap zijn

            Misschien toch maar eerder richting de Honda CB650R kijken.

            Comment


            • #7
              Met een 4-cylinder zal je meer in de toeren moeten rijden, is gewoon zo. Sommige 4-cylinders zijn zo getuned dat ze onderin iets meer koppel hebben (bvb. Kawasaki Z900RS vs gewone Z900) maar voor rustig rijden met veel trekkracht in de lage toeren ben je beter met een 2-cylinder.

              Je hebt al heel wat 4-cylinders opgesomd, en ik ken je budget niet (maar een GSX-S950 zou tweedehands moeten zijn, zeg je, dus ik schat dat je voor nieuw beter naar de 650-klasse kijkt) : Suzuki SV650, of de Yamaha MT07 (of XSR700 als je liever wat retro hebt). Kawasaki Z650, of de Z650RS voor dat retrogevoel.

              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                Met een 4-cylinder zal je meer in de toeren moeten rijden, is gewoon zo. Sommige 4-cylinders zijn zo getuned dat ze onderin iets meer koppel hebben (bvb. Kawasaki Z900RS vs gewone Z900) maar voor rustig rijden met veel trekkracht in de lage toeren ben je beter met een 2-cylinder.

                Je hebt al heel wat 4-cylinders opgesomd, en ik ken je budget niet (maar een GSX-S950 zou tweedehands moeten zijn, zeg je, dus ik schat dat je voor nieuw beter naar de 650-klasse kijkt) : Suzuki SV650, of de Yamaha MT07 (of XSR700 als je liever wat retro hebt). Kawasaki Z650, of de Z650RS voor dat retrogevoel.
                Even verduidelijken : De GSX-S950 lijkt me voor mijn doeleinden al wat zwaar qua vermogen. Even geleden had je de GSX-S750 wat me voor mij "zwaar" genoeg lijkt. Maar ze hebben die niet meer in het gamma dus daarvoor zou ik moeten kijken naar een jonge tweedehands.

                Aanvulling : Blijkbaar klopt mijn redenering niet. Ook al is de Suzuki een 950 en de Honda een 650, beide hebben 95 PK (70 kW) ...
                Last edited by Gery; 05/05/2022, 11:31.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gery Bekijk Berichten

                  Even verduidelijken : De GSX-S950 lijkt me voor mijn doeleinden al wat zwaar qua vermogen. Even geleden had je de GSX-S750 wat me voor mij "zwaar" genoeg lijkt. Maar ze hebben die niet meer in het gamma dus daarvoor zou ik moeten kijken naar een jonge tweedehands.

                  Aanvulling : Blijkbaar klopt mijn redenering niet. Ook al is de Suzuki een 950 en de Honda een 650, beide hebben 95 PK (70 kW) ...
                  De GSX-S950 is een 'gedowntunede' versie van de nieuwe GSX-S1000, zelfde motor maar minder vermogen. De GSX-S750 had (als ik het goed voorheb) 114 pk.
                  Als je 'fijn door de bochten' wil gaan, misschien de KTM Duke 890 R ?
                  De GSX-S750 werd de 'Apex Predator' genoemd, de Duke 890R is de 'Super Scalpel'...

                  Waarom specifiek een 4-cylinder ? Wil je niet van het tegendeel overtuigen, is uiteindelijk heel persoonlijk, maar ik hou niet van het karakter van een 4-cylinder ttz in de toeren rijden. Heb een Kawasaki Z900RS gehad, heel leuke motor, maar uiteindelijk ingeruild voor een 2-cylinder...
                  Last edited by Kaneda; 05/05/2022, 12:21.
                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                  Comment


                  • #10
                    Goh ik ken er niet zo heel veel van. Maar hoe ik de info interpreteer die ik lees is de 4 cilinder over het algemeen makkelijker om rustig te rijden.
                    Een 2 cilinder is wat heviger qua respons op de gas.

                    Dus mijn redenering was : als ik rustig wil rijden kan dat makkelijker met een 4 cilinder zolang ik niet de hogere toeren opzoek.

                    Maar misschien zie ik het helemaal fout natuurlijk

                    Comment


                    • #11
                      Ik denk juist dat, als je rustig wil rijden zonder in de toeren te gaan, je meer plezier zult hebben aan een 2-cylinder gezien je over het algemeen een hoger koppel hebt in de lage toeren.
                      Maar zoals ik al zei, elke motorrijder heeft daar zo zijn mening over.

                      Beste is eens proefrijden, dan voel je meteen aan wat je het leukste vindt. Begin eens met de Suzuki SV650, 2-cylinder met 75pk en een hoop koppel. Leuke machine en als je van een 125 komt, zal het al een wereld van verschil zijn...
                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                      Comment


                      • #12
                        Ben het niet met je eens.

                        Als beginnend motorrijder ga je veel sneller op je gemak zijn op een 4cil.
                        Die rijden zo lui in lage toeren dat iedereen er mee overweg kan.
                        De 2 cil is altijd bokkiger.
                        Die moet je al tegen de 3000 toeren houden om soepel te rijden en dan ga je al sneller dan je wilt.
                        Alles onder de 2500 is snokken en bokken.
                        Bij de 4cil mag je in 5de naar 1000 toeren zakken en het wordt je nog vergeven.

                        De ktm duke is een voorbeeld van een moto die niet echt bij een totale beginner past.
                        Te hevig in de gas reacties en in de bochten valt hij echt.
                        Ook meer dan de gemiddelde rijder eigenlijk wilt.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • #13
                          Een Duke 890R was misschien een slecht voorbeeld.
                          Maar persoonlijk denk ik dat een SV650 een betere beginnersfiets is dan bvb. een CB650R...
                          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                          Comment


                          • #14
                            Denk het ook.
                            De Yamaha die je al noemde zou ook makkelijk en leuk zijn.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #15
                              Als je in de lagere CC-klasse blijft dan bolt zo'n 2 pittertje best wel smooth. +1.000cc's, da's een andere zaak. En van dat koppel, een moderne viercilinder pakt onderin ook heel vlot op hoor.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                Denk het ook.
                                De Yamaha die je al noemde zou ook makkelijk en leuk zijn.

                                Yep.
                                Suzuki SV650 (geen 'retro' versie maar deze fiets heeft toch al wat retro invloeden - jammer dat de 'cafe racer' SV650X er niet meer is), of met ongeveer hetzelfde vermogen de Yamaha MT07 en de retrogeïnspireerde XSR700, oftewel ook nog de Kawasaki Z650 of Z650RS met een retrojasje.
                                Allemaal met 'bewezen' motoren, ttz heel betrouwbaar en ik denk lage onderhoudskosten (ondertussen allemaal Euro5).
                                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Als je in de lagere CC-klasse blijft dan bolt zo'n 2 pittertje best wel smooth. +1.000cc's, da's een andere zaak. En van dat koppel, een moderne viercilinder pakt onderin ook heel vlot op hoor.
                                  Heb een Superduke GT, maar goed, is niet meteen een beginners bike
                                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dit rijd zalig, maar je moet er voor werken.

                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                      Heb een Superduke GT, maar goed, is niet meteen een beginners bike
                                      Nog steeds on/off, alles of niets of zijn ze er van afgestapt?
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                                        Nog steeds on/off, alles of niets of zijn ze er van afgestapt?
                                        MY2021, nog geen problemen gehad, dijk van een machine...
                                        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X