Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scénic 3 vs Scénic 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Scénic 3 vs Scénic 4

    De titel zegt het al:
    Is een 2022 Scénic/Grand Scénic 4 benzine een verbetering t.o.v. een 2016 Scénic/Grand Scénic 3 diesel? Zo ja/neen, op welk gebied?
    King of the Ludospace - currently running nr. 6

    2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

  • #2
    Vrij simpel wat mij betreft. De 3 was niet om aan te zien, en de 4 is best een coole verschijning.

    Mechanisch zal je van beide wel eens verhalen lezen, zal je zoals met elke auto geluk in moeten hebben, zeker?

    Comment


    • #3
      Mijn vrouw rijdt met een 2014 Grand Scenic 3 1.5d, ik rijd met een 2018 Grand Scenic 4 1.5d.
      Enorm verschil.
      Afwerking is een veel beter in de 4. Voelt veel meer aan als een "volwassen" auto.
      Qua betrouwbaarheid: Met de 3 nog nooit een technische of elektronisch mankement gehad.
      Met 4 eigenlijk ook niet, behalve 1 keer moeten laten afslepen wegens startproblemen.
      Blijkbaar een gekend probleem: Condens in de ... (luchtfilter dacht ik) die op koude winterochtenden bevriest en zorgt dat motor niet start.

      Comment


      • #4
        Dank voor de info. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Ik had het idee in mijn hoofd dat de vierde generatie geen verbetering was op de derde. Maar ik weet ook niet van waar ik dat gehaald heb. Omdat ze einde verhaal zijn is er hier en daar nog wel een stookvoertuig aan interessante prijs volgens mij.
        King of the Ludospace - currently running nr. 6

        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

        Comment


        • #5
          De 3 is samen met de Mégane en Laguna van deze generatie één van de betere Renaults van de laatste 3 decenia. De 4 zou ik nooit kopen,en zeker niet als benzine. De Tce motoren helemaal een stap terug op de eigenlijk best wel goede K9K 1.5dci wiens roots eigenlijk nog in de illustere Cleon fonte motor liggen,een motor van 60 jaar oud toen de honden nog spraken en Renault nog een een kwalitatieve motorist was; Ik zou dus niet wisselen
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
            De 4 zou ik nooit kopen,en zeker niet als benzine. De Tce motoren helemaal een stap terug
            Wie gaan we geloven, MRJ of dit: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=198

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
              Vertel eens iets meer over die site: wie zijn de auteurs, hoe komen ze aan hun informatie ?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                Vertel eens iets meer over die site: wie zijn de auteurs, hoe komen ze aan hun informatie ?
                Ik stel gewoon de vraag wat we moeten geloven.
                Ik heb geen idee, daarom roep ik de hulp van kenners in.

                Comment


                • #9
                  Zoals altijd moet je toch wat geluk hebben met een auto, denk ik.

                  Ik heb zelf iemand gekend die een scenic 3 weg gedaan had, omdat hij er zoveel last mee had. Vanalle elektronica problemen.

                  Nadien kocht hij een Passat 1.9d, en daar heeft hij nog veel meer miserie mee gekend....

                  The proof of the pudding is in the eating x

                  Comment


                  • #10
                    De 1.2 uit generatie 3 en de 1.3 uit de huidige generatie, dat zijn wel 2 verschillende blokken. Die 1.3 4-cilinder is naar verluidt een grote stap vooruit qua betrouwbaarheid en rijdt ook een stuk aangenamer dan die 1.2 die wel wat problemen kende met o.a. olieverbruik en ketting.
                    Ik zou de 4 zeker niet laten staan omwille van het benzineblok en mogelijke betrouwbaarheidsproblemen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                      De 1.2 uit generatie 3 en de 1.3 uit de huidige generatie, dat zijn wel 2 verschillende blokken. Die 1.3 4-cilinder is naar verluidt een grote stap vooruit qua betrouwbaarheid en rijdt ook een stuk aangenamer dan die 1.2 die wel wat problemen kende met o.a. olieverbruik en ketting.
                      Ik zou de 4 zeker niet laten staan omwille van het benzineblok en mogelijke betrouwbaarheidsproblemen.
                      Dit is een stuk correcter dan het roeptoeteren van een niet nader te noemen persoon.

                      Comment


                      • #12
                        Dag Dacia Duster Driver,

                        Al mijn info komt uit eigen werkervaring hoor. En nogmaals,ik breek deze auto's niet af. Wel de TCe motor.
                        Ik vind dit zelf spijtig daar Renault op gebied van motor (2.2dci even buitenbeschouwing) weinig fouts deed. De laatste 1.2 atmo zoals in de Clio IV was bvb een toonbeeld van betrouwbaarheid.
                        Ook zoals reeds gezegd,de 1.5dci vind ik wel een goede motor (een serie met iets mindere krukaslagertjes is er wel geweest). Een de Cléon Fonte C serie is helemaal mijn ding.
                        Maar sorry,mij ga je nooit overtuigen dat de Tce een goede motor is waarbij idd de 1.2 veruit de slechtste is. (ketting,olieverbruik maar ook veel zorgen met nokkenasverstellers). En sorry maar ook de 1.3 kan mij niet bekoren. Net zoals zijn tegenpool de 1.2 Pure Tech van Stellantis dewelke mss nog slechter is maar waar PSA betere coulance biedt.

                        Grts,
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #13
                          en de 1.0 TSI van VW?

                          Comment


                          • #14
                            Persoonlijk geen (werk) of andere ervaring mee. Wat je hoort onder de garagisten lijken de 1.0 en 1.5 wel een forse verbetering te zijn tov de 1.2 en 1.4 TSI's.
                            maar eerlijk,hoewel ik zelf zeker geen VAG fanboy,vind ik wel dat als er bij VAG of BMW een probleem is het vaak erg uitvergroot wordt tov problemen bij de concurentie,waarbij ik de problemen bij die merken ook niet ontken. Maar iedereen kent verhalen van olieverbuik of TFS's of brekende kettingen op N47's.....maar mijn field ervaring bij de laatste is dat dit zeker geen algemeen probleem is,en zeker niet bij lage kmstanden en bovendien goed op voorhand merk/hoorbaar.
                            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                              Dag Dacia Duster Driver,

                              Al mijn info komt uit eigen werkervaring hoor. En nogmaals,ik breek deze auto's niet af. Wel de TCe motor.
                              Ik vind dit zelf spijtig daar Renault op gebied van motor (2.2dci even buitenbeschouwing) weinig fouts deed. De laatste 1.2 atmo zoals in de Clio IV was bvb een toonbeeld van betrouwbaarheid.
                              Ook zoals reeds gezegd,de 1.5dci vind ik wel een goede motor (een serie met iets mindere krukaslagertjes is er wel geweest). Een de Cléon Fonte C serie is helemaal mijn ding.
                              Maar sorry,mij ga je nooit overtuigen dat de Tce een goede motor is waarbij idd de 1.2 veruit de slechtste is. (ketting,olieverbruik maar ook veel zorgen met nokkenasverstellers). En sorry maar ook de 1.3 kan mij niet bekoren. Net zoals zijn tegenpool de 1.2 Pure Tech van Stellantis dewelke mss nog slechter is maar waar PSA betere coulance biedt.

                              Grts,

                              Die 1.3 van Renault wordt nu toch ook gebruikt in de A en CLA (plug-in) van Mercedes?
                              Hier op het werk hebben we 4 van die CLA plug-ins lopen.
                              De motor is het enige van die CLA's waar we geen problemen mee hebben.
                              Afwerking van die CLA's is ondermaats: krakende interieurs, tankklepjes die niet openen, condens in koplampen, leder van stuur die "week" wordt..
                              Hopelijk blijft de miserie met de motoren uit.

                              Comment


                              • #16
                                kan ik wel geloven,wagens hebben waarschijnlijk ook geen km's om motorproblemen te hebben
                                voor mijn zijn goede motoren,motoren met een life span van +400k km zonder revisie
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DB7 Vantage Bekijk Berichten


                                  Die 1.3 van Renault wordt nu toch ook gebruikt in de A en CLA (plug-in) van Mercedes?
                                  Hier op het werk hebben we 4 van die CLA plug-ins lopen.
                                  De motor is het enige van die CLA's waar we geen problemen mee hebben.
                                  Afwerking van die CLA's is ondermaats: krakende interieurs, tankklepjes die niet openen, condens in koplampen, leder van stuur die "week" wordt..
                                  Hopelijk blijft de miserie met de motoren uit.
                                  Heb die motor in mijn A200, heel tevreden van. Ook zit die met 130 PK in de Duster van mijn zoon en die is er eveneens echt over te spreken na 70000 km.

                                  Werkt met cilinderuitschakeling en dat is te merken, ik zit aan een gemiddelde van 5,7 liter/100 km na 40000 km, wel veel snelweg.

                                  En van krakende interieurs, condens in de koplampen enz merk ik ook niks. Super auto! Is wel geen leasing





                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                    Heb die motor in mijn A200, heel tevreden van. Ook zit die met 130 PK in de Duster van mijn zoon en die is er eveneens echt over te spreken na 70000 km.

                                    Werkt met cilinderuitschakeling en dat is te merken, ik zit aan een gemiddelde van 5,7 liter/100 km na 40000 km, wel veel snelweg.

                                    En van krakende interieurs, condens in de koplampen enz merk ik ook niks. Super auto! Is wel geen leasing




                                    Als ik goed kan rekenen hebt ge dus aan dit tempo nog 36 jaar te gaan vooraleer je kan zeggen of ge in uw Mercedes een goede motor hebt liggen, tenminste als ge het technisch genie MRJ zijn stelling volgt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                      Als ik goed kan rekenen hebt ge dus aan dit tempo nog 36 jaar te gaan vooraleer je kan zeggen of ge in uw Mercedes een goede motor hebt liggen, tenminste als ge het technisch genie MRJ zijn stelling volgt.
                                      Ik laat zeker iets weten via Sint-Pieter uit het hiernamaals
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mijn bmw N13 motor (half PSA) lag al na 60000 km in de prak.

                                        Maarja zowat elke moderne turbomotor gaat max 200-300k mee..

                                        atmo honda benzines waren niet kapot te krijgen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X