Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen of niet?

De elektrificatie in gedachte.
    Hoe lang ga je je diesel nog bijhouden vooraleer je hem aan de straatstenen niet kwijt geraakt?
    Ik rij nu met een C klasse met 90.000km, verder in perfecte staat. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er in de plaats zou moeten komen. Ik heb ook geen budget van 75K voor een nieuwe elektrische.
    Benieuwd naar andere visies.

Ik heb een 3.0 benzine van 2011 in perfecte staat met 125000 km. Als particulier schik ik die in de grond te rijden. De restwaarde boeit mij ook totaal niet. Ik doe niet mee aan de manipulatieve sturing van de roverheid om mij in een ev te duwen. De techniek en de faciliteiten staan nog absoluut niet ver genoeg, de prijs is ook nog niet democratisch genoeg. En ik geniet nog te graag van een leuke 6IL ook .
    Nu hebben wij de luxe beiden op een vaste plaats te werken, we hebben onlangs beslist om te verhuizen, dichter bij ons werk te gaan wonen. Alles kan nu met de (elektrische) fiets, dus met de wagens wordt sowieso niet veel gereden.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oprijden.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

Comment

Ik zie dat enigszins anders dan de meeste. Het elektrische verhaal zal alleen toegankelijk zijn voor diegene die goed hun boterham verdienen. Goedkope elektrische auto's (en dan bedoel ik wagens met een prijs zoals een Dacia) zullen zo snel niet op de markt verschijnen, of ze zullen van China komen. Dat ice auto's helemaal hun waarde gaan verliezen is een fabeltje.En het is zoals order66 ook zegt, in België (en een hoop andere landen) lopen we serieus achter met faciliteiten en infrastructuur mbt elektrische wagens. En gezien de gezonde overheidsfianacien zie ik hier niet snel verbetering.

Comment

Als ik de C nu verkoop kan ik de restwaarde inleggen voor een nieuwe. Als ik hem oprij ben ik het geld kwijt.
          Hoe ouder hij wordt des te groter het risico op defecten of dure vervangstukken. Dat wil ik vermijden.

Dan rest de vraag benzine/diesel/hybrid.
          Ik rij pakweg 15.000km per jaar.
          Dagelijks korte ritten (10-20km) en een uitstap tijdens het weekend (minder dan 200km retour).

De hybrid zou ik enkel nemen voor de restwaarde in de hoop dat de fiscaliteit gunstig is.

Comment

Tja, hybride is imo vis noch vlees. Voornamelijk goed voor de leasingmarkt wegens fiscale voordelen. Voor u zou een hybride wsl toch nuttig zijn wegens de korte afstanden die ge aflegt. De enige hybride die mij interesseert is de nieuwe Honda Civic.
            Last edited by David67; 22/01/2023, 18:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
              Als ik de C nu verkoop kan ik de restwaarde inleggen voor een nieuwe. Als ik hem oprij ben ik het geld kwijt.
              Hoe ouder hij wordt des te groter het risico op defecten of dure vervangstukken. Dat wil ik vermijden.

Dan rest de vraag benzine/diesel/hybrid.
              Ik rij pakweg 15.000km per jaar.
              Dagelijks korte ritten (10-20km) en een uitstap tijdens het weekend (minder dan 200km retour).

De hybrid zou ik enkel nemen voor de restwaarde in de hoop dat de fiscaliteit gunstig is.
              Hoe oud is je auto nu?

Onez eerste auto is een firmawagen, maar de tweede auto is nu een Polo Benzine van 5 jaar oud. Gaan we gewoon oprijden hoor, toch op zijn minst tot 10-12 jaar oud. Tegen dan hebben we ofwel geen tweede auto meer nodig, en verwacht ik ook dat ze beter betaalbaar zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Hoe oud is je auto nu?

Onez eerste auto is een firmawagen, maar de tweede auto is nu een Polo Benzine van 5 jaar oud. Gaan we gewoon oprijden hoor, toch op zijn minst tot 10-12 jaar oud. Tegen dan hebben we ofwel geen tweede auto meer nodig, en verwacht ik ook dat ze beter betaalbaar zijn.
                2017

Comment

.. Als ik hem oprij ben ik het geld kwijt..
                  Ik snap die redenering niet.
                  Als je een nieuwe koopt ben je toch ook geld kwijt ?
                  Hij is 6 jaar, dus kan je er nog 6 jaar mee rijden. Als je nu een nieuwe koopt en dan over 6 jaar weer een nieuwe, of je houdt deze nog 6 jaar en koopt dan een nieuwe, in welk geval zou je het meeste geld kwijt zijn ?

Comment

Financiële overwegingen zijn zelden de échte drijfveer om een nieuwe auto te kopen hé?

Meestal is het vooral een kwestie om jezelf een reden te geven om te veranderen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Ik snap die redenering niet.
                      Als je een nieuwe koopt ben je toch ook geld kwijt ?
                      Hij is 6 jaar, dus kan je er nog 6 jaar mee rijden. Als je nu een nieuwe koopt en dan over 6 jaar weer een nieuwe, of je houdt deze nog 6 jaar en koopt dan een nieuwe, in welk geval zou je het meeste geld kwijt zijn ?
                      Als ik hem nu verkoop kan ik een auto kopen van 20.000 extra. (Spaargeld + 20.000 van opbrengst verkoop)

Als ik hem nog 6 jaar bijhoudt en pakweg nog 5000 euro kosten aanheb (bovenop regulier onderhoud), dan is het spaargeld minus 5000 als aankoopbudget.

Of natuurlijk de aankoop van een nieuwe + 20.000 euro extra op de spaarrekening.

Das toch al de moeite?

Comment

Dubbel
                        Last edited by Gixxer; 23/01/2023, 17:18.

Comment

Kwilde een spelfout aanpakken en nu dubbele post.
                          Soit.

Wil ik een nieuwe? Tuurlijk Is dat nodig? Misschien.
                          Ik rij enkel heel korte afstanden (95%) met een diesel.
                          vroeg of laat heb ik kosten aan mijne rekker.
                          nu heb ik nog de kans om daar aan te ontsnappen en opnieuw te beginnen.

moest die regering nu eens een beslissing pakken waardoor je 6 jaar vooruit kon plannen dan had ik hem al te koop gezet ipv te twijfelen

Comment

Als ik hem nu verkoop kan ik een auto kopen van 20.000 extra. (Spaargeld + 20.000 van opbrengst verkoop)

Als ik hem nog 6 jaar bijhoudt en pakweg nog 5000 euro kosten aanheb (bovenop regulier onderhoud), dan is het spaargeld minus 5000 als aankoopbudget.

Of natuurlijk de aankoop van een nieuwe + 20.000 euro extra op de spaarrekening.

Das toch al de moeite?
                            ff de advocaat van de andere kant spelen:

dat wil zeggen dat je de komende 6 jaar niet (verder) spaart (voor een auto)?
                            als je nu niet verkoopt maar binnen 6 jaar, ben je volgens jou je 20.000€+5000€ 'kwijt'
                            dat is iedere maand 350€ sparen indien je auto binnen 6 jaar niks meer waard zou zijn(180.000km en 12 jaar oud, ik schat in het slechtste geval nog 5 à 6000€ export)
                            indien je nu koopt, moet je geen 350€ sparen maar veel meer om je spaargeld weer op peil te brengen....
                            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Heel simplistisch :
                              A :
                              Je koopt in 2010 een auto van 50k. Je koopt in 2015 een nieuwe voor 50k en krijgt nog 25k van die van 2010. Je koopt in 2020 een nieuwe voor 50k en krijgt nog 25k van die van 2015.
                              Je bent in totaal 100k kwijt.
                              B :
                              Je koopt in 2010 een auto van 50k. Je koopt in 2020 een auto van 50k en krijgt voor die van 2010 0k. Je bent evengoed 100k kwijt.

Comment

Bij sommige modellen is het verschil tussen een hev en ICE verwaarloosbaar.
                                Bij anderen moet je redelijk wat opleggen.

Een phev moet je tegenwoordig niet meer kopen om na enkele jaren goedkoper te rijden.
                                Als je genoeg zonnepanelen hebt kom je al ergens maar denk dat de meerprijs toch al een pak hoger is dan de gewone versie.

Als je natuurlijk van de rust van een ev geniet, je per dag toekomt met 40 a 60km en een ev te duur vindt dan kan je de overweging wel maken.

Dat ze er allemaal hun eigen visie op hebben is ook iets om te bekijken.

Een ICE met daaraan een hybride systeem toegevoegd maakt er wat onderhoud aangaat geen goedkopere wagen van.

Ene op het Atkinson principe zonder versnellingsbak en dergelijke maakt wel een verschil in kosten.

Wat de toekomst brengt weet niemand.

Doe gewoon waar je je het best bij voelt (als je tenminste in een regio woont waar je nog binnen mag) en wat financieel het best uitkomt voor u.
                                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                  Heel simplistisch :
                                  A :
                                  Je koopt in 2010 een auto van 50k. Je koopt in 2015 een nieuwe voor 50k en krijgt nog 25k van die van 2010. Je koopt in 2020 een nieuwe voor 50k en krijgt nog 25k van die van 2015.
                                  Je bent in totaal 100k kwijt.
                                  B :
                                  Je koopt in 2010 een auto van 50k. Je koopt in 2020 een auto van 50k en krijgt voor die van 2010 0k. Je bent evengoed 100k kwijt.
                                  Beetje simpel gerekend...
                                  Een auto van 10 jaar oud is niet waardeloos.

Comment

Tommie, dat zei ik dus, "simplistisch". Het was niet de bedoeling om alle berekeningen te maken. Maar met die auto van 10 jaar moet je meer naar de keuring, en mogelijk zijn er meer kosten aan en zo. Ik wil maar zeggen dat het uiteindelijk niet veel zal verschillen.
                                    Wat jij zegt is waar ik ook naartoe wou, wat Rames zei met "Als ik hem oprij ben ik het geld kwijt" lijkt mij ook wat simpel geredeneerd. Als je een nieuwe koopt ben je ook je geld kwijt :-)

Comment

Working...
                                    X