Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Graag uw advies: opnieuw tijd voor een keuze bedrijfswagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Graag uw advies: opnieuw tijd voor een keuze bedrijfswagen

    Een paar jaar terug ook hier al eens een post geplaatst met ongeveer dezelfde vraag: Welke auto neem ik best? Het werd toen uiteindelijk een MB E-klasse 200d. Een voortreffelijke wagen; het zal pijn doen als ik die moet inleveren. Soit. Het gaat dus opnieuw om een nieuwe bedrijfswagen, welteverstaan. Ik rijd jaarlijks tussen de 40k en 50k en zit - als het goed gaat - al snel 3 uur per dag in de auto. Uit het gamma heb ik de full electric en hybrides na een eerste overweging uitgesloten en ga ik mij nog een keer - zeer waarschijnlijk de laatste keer dus - een dieselwagen nemen. Akkoord, qua VAA heeft dat zijn consequenties. Maar voor mij persoonlijk bieden de FE's en hybrids niet voldoende rijbereik om comfortabel te zijn, en ook qua laadvoorzieningen op locaties waar ik vaak moet zijn, is het (nog) niet ideaal. Ik spreek dan nog niet eens van reizen en de dakkoffer etc etc
    Na zelf mijn eerste selectie gemaakt te hebben zijn dit mijn 2 préféré's:
    - Peugeot 5008 1.5 BlueHDI 96 Kw (Allure or GT): enige wat mij hier stoort is dat ik - als ik wat opties wil - snel tegen mijn limiet aanloop als ik een andere kleur wil dan het standaardbruin. Mijn voorkeur gaat wel naar de GT.
    - BMW 2-serie Active Tourer 218d (110 Kw): heeft meeste koppel en pk. ik kan verrassend genoeg veel opties nemen, maar de grootste tegenvaller is de binnenruimte en vooral de kofferruimte. Na wat autoreviews te hebben gelezen en bekeken op Youtube, blijkt ook dat de versnellingsbak niet alert reageert om te herpakken.
    Op derde en vierde plaats komen:
    - Skoda Karoq 2.0 CRTDI (85 kW) DSG7 Style:
    - Ford Kuga 2.0 EcoBlue (88 kW) Aut. Titanium

    Volgende wagens vind ik op zich interessante wagens maar beiden zijn manuele versnellingsbakken (automaat zit niet in de keuzemogelijkheden) en vallen daardoor af. Bovendien is de Passat te standaard naar mijn zin.
    VW Passat Variant 2.0 TDI SCR (110 Kw) Style:
    VW Tiguan 2.0 TDI (90kW) Life Business: grootste struikelblok is de manuele versnellingsbak.

    Alvast bedankt voor jullie reacties
    Beste groeten
    frederik

  • #2
    50.000 km/jaar op 220 dagen betekent 227 km/dag gemiddeld. (en dan neem ik aan dat je nooit rijdt in het WE).

    Dat doe je toch makkelijk met een goede EV.... En zelfs als je 100km te kort komt, dan los je dat op met 10minuten snelladen.

    Het verwondert me zelfs dat jouw werkgever nog een diesel wil en kan aanbieden.
    In elk geval, de VAA gaat dik tegenvallen.

    En als een automaat tegen valt in "alert" reageren, dan ga je heel gelukkig worden met een EV.


    Comment


    • #3
      passat wel het krachtigste van alle keuzes. als ge op vakantie met dakkoffer gaat rijden, gaat ge blij zijn met wat overschot. en opties is zo overroepen. uiteindelijk zijt ge daar 99% vd tijd niet mee bezig. auto moet in de eerste plaats fijn rijden en niet volgepakt zitten met goodies. Da's allemaal fijn in het begin, maar eens het nieuwe er af is gaat ge u alleen laar ergeren aan de matige prestaties vd auto zelf.

      en net daarom wel voor ev kiezen. kunt ge beide combineren. toffe prestaties met leuke opties.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Ik volg Tommie hier, een werkgever die nu nog een diesel als bedrijfsauto aanbiedt is zeldzaam, maar goed, jouw keuze.

        Uit jouw lijstje, zou ik voor de Karoq durven gaan.
        Mijn dochter heeft er eentje als bedrijfswagen en dat is echt een super comfortabele auto.

        Natuurlijk gaat het een stap terug zijn van je E-klasse, maar que prijs/kwaliteit is dat echt een heel goede auto.

        Automaat zou met dat aantal km's voor mij sowieso een no brainer zijn.

        BMW 2, vind ik echt spuuglelijk. Zijn badge onwaardig.

        Met de Passat kan je ook nooit fout gaan. Blijft een dijk van een auto.
        Last edited by Bud Wijzer; 19/04/2023, 16:53.

        Comment


        • #5
          zelfde situatie hier, zelfde km per jaar(zelfs ietsje meer:65k/jaar)) en verplicht een diesel , geen hybride en geen ev was de boodschap
          te bestellen voor eind juni 23 om nog onder de fiscale voordelen te vallen, auto moet er zijn tegen midden juli 2024
          maandbudget was wel tov de vorige met 15% verhoogd maar de auto's zijn ook duurder geworden

          dus begin maart aan de slag gegaan, voorkeur bij mij was terug een Volvo V60 diesel maar daar viel het maandbedrag (en VAA) tegen in de versie die ik wou(door BIV:197pk en restwaarde denk ik)
          daarna gekeken voor een Audi A4 competition Avant 136pk diesel en de Skoda Octavia Sportsline 150pk diesel
          Audi viel direct af wegens uitlopend model en duurder dan de Volvo en bovendien minder goed uitgerust.
          Skoda kon zo goed als full option in budget maar VAA was ietsje lager dan de Volvo maar te weinig om naar Skoda over te schakelen

          goed nagedacht omdat de VAA serieus op mijn maag lag(200€/maand meer netto dan huidige firmaslet) info verzameld en een voorstel ingediend voor een v60 lichte vracht(ik zit 99% van de tijd alleen in de auto en op de 27 maanden dat ik de huidige heb, heeft er al 2x iemand achteraan gezeten & thuis zijn we maar met ons 2tjes sinds de dochter verhuisd is)
          voordeel lichte vracht: geen forfaitair VAA, de werkelijk afgelegde privékms worden aangerekend aan de werkelijke kostprijs per km
          in een jaar dat we niet met de auto op reis gaan, doe ik een 3000km privé, indien er een reisje inzit met de auto, kom ik op max 6000km per jaar, goed te overzien qua kost
          heronderhandeld met de baas omdat de firma serieus wat meer kan recupereren wegens 100% fiscaal in te brengen, werd het maandbedrag verhoogd zodat de Volvo bijna in het budget past,
          opleg+VAa kom ik nu op hetzelfde niveau als wat ik nu betaal(zelfs iets lager)
          misschien ook een oplossing voor jou?
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            50.000 km/jaar op 220 dagen betekent 227 km/dag gemiddeld. (en dan neem ik aan dat je nooit rijdt in het WE).

            Dat doe je toch makkelijk met een goede EV.... En zelfs als je 100km te kort komt, dan los je dat op met 10minuten snelladen.

            Het verwondert me zelfs dat jouw werkgever nog een diesel wil en kan aanbieden.
            In elk geval, de VAA gaat dik tegenvallen.

            En als een automaat tegen valt in "alert" reageren, dan ga je heel gelukkig worden met een EV.

            Update: Rekening houdend met o.a. de reacties van Tommy1 en Flappie (thx) heb ik de keuze voor diesel grondig herzien. De VAA is uiteraard een van de doorslaggevende factoren geweest. Hierdoor zijn mijn eerste voorkeuren, en dan in het bijzonder de Peugeot 5008 1.5 BlueHDI GT en BMW serie 2 ActiveTourer 100kW diesel beiden van tafel geveegd.
            Ik heb nu een plug-in hybride op het oog, nl. BMW X1 xDrive 25e (180 kW).
            Ben benieuwd wat jullie daarvan denken?

            Comment


            • #7
              Ik rij zelf met een X1 18d, en een paar van mijn collega's met het huidige x1 model hybride.
              Allemaal zeer tevreden van.

              Ik ben de nieuwe versie ook gaan testrijden en hij is nog een stukje ruimer en in de juiste configuratie vind ik hem ook best goed uit zien.
              Alleen die vermaledijde stomme hoedenplank vind ik nog steeds zo'n onding, maar dat is een detail natuurlijk.
              Uiteindelijk heb ik hem niet genomen omdat de firma toch besliste om al voor full EV te gaan, anders was het bij mij ook zeker een grote kanshebber geweest.

              Je zal wel moeten kunnen leven met en zéééér lange levertijd, vrees ik.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                Ik rij zelf met een X1 18d, en een paar van mijn collega's met het huidige x1 model hybride.
                Allemaal zeer tevreden van.

                Ik ben de nieuwe versie ook gaan testrijden en hij is nog een stukje ruimer en in de juiste configuratie vind ik hem ook best goed uit zien.
                Alleen die vermaledijde stomme hoedenplank vind ik nog steeds zo'n onding, maar dat is een detail natuurlijk.
                Uiteindelijk heb ik hem niet genomen omdat de firma toch besliste om al voor full EV te gaan, anders was het bij mij ook zeker een grote kanshebber geweest.

                Je zal wel moeten kunnen leven met en zéééér lange levertijd, vrees ik.
                De dealer spreekt van één jaar levertijd.. Er zou sprake zijn dat BMW de productie van de X1's herorganiseert, waardoor de levertijd MISSCHIEN wat inkort... Maar ik hou dus gewoon een jaar in het achterhoofd

                Comment


                • #9
                  De vraag naar hybride zal wel gaan afnemen de volgende maanden, met de nieuwe wetgeving, maar een jaar lijkt me toch het minimum.

                  Toen ik er in November vorig jaar zelf offerte voor liet maken, was volgens de garage, 2023 al helemaal uitverkocht voor België.

                  Comment


                  • #10
                    De belgische aantallen betekenen niks op Europees gebied.
                    In Duitsland worden nog massa’s hybrides verkocht.

                    Maar…. Ik ben geen voorstander van die tussentechnologie.
                    Zeker als je 200km per dag rijdt, zal je behoorlijk veel op benzine rijden, en je verbruik kan tegen vallen omdat die auto zo zwaar wordt.

                    Als je kan laden thuis… dan zou ik full electric gaan.

                    Comment


                    • #11
                      80% van mijn collega's bestellen nu een X1 hybride. Moet een heel interessante aanbieding zijn.

                      Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door korre Bekijk Berichten
                        80% van mijn collega's bestellen nu een X1 hybride. Moet een heel interessante aanbieding zijn.

                        Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
                        Dan is er veel veranderd op een paar md tijd... eind vorig jaar was hij nog pokkeduur in leasing

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                          Dan is er veel veranderd op een paar md tijd... eind vorig jaar was hij nog pokkeduur in leasing
                          Ik denk dat BMW België verdomd goed weet dat ze hun jaar goed moeten maken met bestellingen voor 1 Juli.
                          Nadien wordt de aftrekbaarheid van de hybrides sterk beperkt, en dus zullen bedrijven enkel nog full electric toe staan. En daar scoort BMW niet zo goed.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            De belgische aantallen betekenen niks op Europees gebied.
                            In Duitsland worden nog massa’s hybrides verkocht.

                            Maar…. Ik ben geen voorstander van die tussentechnologie.
                            Zeker als je 200km per dag rijdt, zal je behoorlijk veel op benzine rijden, en je verbruik kan tegen vallen omdat die auto zo zwaar wordt.

                            Als je kan laden thuis… dan zou ik full electric gaan.


                            Tommie1: Het is waar; mijn verbruik van benzine zal, zeker al tov een zuinige diesel al een pak hoger liggen. En dat beetje bereik in elektrisch rijden zal voor amper de eerste tientallen kilometers (of stadskilometers zijn)... Of dat op het einde van de rekening dan ecologischer en economischer is, daar stel ik me vragen bij. Vandaar dat ik in het begin echt nog mijn gedachten op diesel gezet had, maar zoals gezegd is de VAA daar véél te hoog.
                            Ik heb wel degelijk nog een EV overwogen, zij het dan maar even. Feit is dat de werkgever de laadpaal financiert, maar om een EV te laden zonder 3fasen, is dat hoogst onhandig en tijdrovend. Op andere locaties laden, ligt moeilijk (werkgever laat geen onbeperkt snelladen toe, en bij de werkgever zijn geen en/of onvoldoende laadvoorzieningen.
                            En ik heb bij mij thuis momenteel geen 3fase Die installatie kost mij niet alleen de aansluiting bij de netleverancier, maar dan komt meteen ook een digitale meter in huis en gekoppeld daaraan de capaciteitstarief. Dat stel ik liever uit. Tot slot, en dat is dan ook de grootste kost : de 3fasen moet naar mijn apart gelegen garage getrokken worden, waardoor ik mijn terras en tuin moet opengooien... Ik weet dat het er ooit van komt, maar aangezien ik de tuinheraanleg plan voor in de eerstkomende jaren, wil ik dat dan allemaal samen doen.

                            Comment


                            • #15
                              Je hebt nu absoluut geen 3F nodig om een auto te laden.
                              Als je laadt met 4kW, en je komt elke avond thuis om 19h en wil om 7h vertrekken, dan kan je op 12h makkelijk 48 kWh laden. Dat is genoeg voor 200-300km (winter-zomer).
                              200km per dag... op pakweg 300 dagen, dat is 60.000km. Weinig mensen die dat doen. Bovendien, voor die paar dagen dat je echt verder moet heb je dan een snellader.

                              4kW op 1 fase is 20A, dat kan probleemloos.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                Je hebt nu absoluut geen 3F nodig om een auto te laden.
                                Als je laadt met 4kW, en je komt elke avond thuis om 19h en wil om 7h vertrekken, dan kan je op 12h makkelijk 48 kWh laden. Dat is genoeg voor 200-300km (winter-zomer).
                                200km per dag... op pakweg 300 dagen, dat is 60.000km. Weinig mensen die dat doen. Bovendien, voor die paar dagen dat je echt verder moet heb je dan een snellader.

                                4kW op 1 fase is 20A, dat kan probleemloos.
                                Ik snap hier je punt, maar als je niet onbeperkt mag snelladen, zoals Fonz schrijft, is dat toch wel een bummer voor onderweg.
                                Dat vind ik toch een absolute must als veelrijder hoor.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                  Ik snap hier je punt, maar als je niet onbeperkt mag snelladen, zoals Fonz schrijft, is dat toch wel een bummer voor onderweg.
                                  Dat vind ik toch een absolute must als veelrijder hoor.
                                  Mijn werkgever vraagt ook om enkel te gaan snelladen als het nodig is. Is dat beperkt of onbeperkt…

                                  Ik denk dat de werkgever nog wat koudwatervrees heeft en het allemaal nog niet weet. En dat is gewoon bij heel veel mensen zo.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik laad ook mar aan 4,4kw per uur. 1 fase laden met 20A.
                                    Nog nooit in de miserie gekomen. Gewoon iedere avond inpluggen en iedere ochtend vol. Ik rij 35000km per jaar. Dus dat is niet weinig.
                                    De dagen dat je echt met een lag percentage thuiskomt zij op 1 hand te tellen

                                    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

                                    Comment

                                    Working...
                                    X