Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is het verstandig om nu nog een (bijna) nieuwe gezinswagen op benzine te kopen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Is het verstandig om nu nog een (bijna) nieuwe gezinswagen op benzine te kopen?

Aangezien de onderhoudskosten van onze Mazda 6 2.2d met 170k op de teller beginnen op te lopen, ben ik op zoek naar een vervanger.
    Alleen geraak ik er maar niet uit wat op dit moment de beste keuze is.
    Mijn idee was om een jonge ( max 2 jaar) 2dehandswagen te kopen op benzine, om daar dan terug een jaar of 7 mee te kunnen rijden.
    Als ik nu kijk naar iets dat naar mijn goesting is, dan gaat dat toch al snel richting de 35k in aankoopprijs.
    Best veel geld voor een auto. En waar ik vooral mee zit: wat gaat die binnen +/- 7 jaar nog waard zijn, aangezien de energietransitie duidelijk in een stroomversnelling is gekomen?
    Is het niet beter om nu een iets oudere auto (4-5 jaar) te kopen, om dan binnen een jaar of 2-3 te kijken hoe ver we dan staan? Elektrische auto's zullen dan (hopelijk) wat betaalbaarder en interessanter zijn voor de particuliere gebruiker.

Tips altijd welkom. Vereisten:

-betrouwbaar
    -automaat
    -benzine/ benzine-hybride
    -max 30k km (?)
    -Voldoende ruimte, voorkeur gaat uit naar een break, aangezien ik dat toch nog altijd fijner vind rijden dan een SUV. Maar een SUV is ook geen grote no-go.
    -een auto die je toch iets of wat weet te betrekken bij het autorijden. De Mazda 6 was een hele aangename auto op dat gebied
    -geen fan van kleine 3-cilinder motoren 1.0 , 1.2 , ...
    -min 150pk
    -max 35k in aankoopprijs​

met max 35k kan je ook al wel iets vinden elektrisch, zeker als je de besparing op onderhoud en brandstof in rekening brengt...

Comment

Een Mazda 6 2.2 met amper 170.000 km op de klok, dat is toch alles behalve opgereden ??

Kunt beter investeren in onderhoud en er gewoon mee verder bollen, daar heb je nog jaren plezier van. In deze tijden een nieuwe auto kopen is speculatie...

Comment

De 2.2d van Mazda staat jammer genoeg niet bekend als de meest betrouwbare motor, en dat heb ik zelf ook al ondervonden. Wij rijden regelmatig ook kortere afstanden en daar is deze motor ook gevoelig voor.
        Rond de 100k km de inlaatcollector moeten laten reinigen omdat die vol met roet zat. De wagen schokte toen regelmatig bij een constante snelheid. Is een tijd weg geweest maar nu weer terug, dus zal weer gereinigd moeten worden. Onlangs ook een klep van de turbo moeten laten vervangen. Koppakking is ook een gevoelig punt voor deze motor. Gelukkig nog geen probleem mee gehad, maar ik zie er regelmatig op autoscout staan met dit probleem en herstelling is duur. Jaarlijkse taks is ondertussen ook al 700 euro.
        Draagarmen moeten binnenkort ook nog vervangen worden....
        Tja, dan begint het toch wel aardig op te lopen. Het is onze enige auto en ik verwacht dan ook dat die betrouwbaar is. (met een nieuwe weet je dat natuurlijk ook nooit zeker, maar in theorie zou dat toch het geval moeten zijn)

Ik geef je wel gelijk dat een nieuwe auto kopen in deze tijden speculatie is, zeker als particulier. Vandaar dat ik dit topic gestart ben.

Comment

we zijn nu 2023. in 2017 ben ik van auto gewisseld en had ik het idee dat ik geen 40k wou uitgeven aan een nieuwe wagen (mijn 316i had 37k gekost nieuw), want de EV revolutie stond voor de deur. Ik heb toen een nieuwe golf gekocht, 1.0 TSI, 100 euro wegentaks per jaar dus fiscaal gunstig, omdat die wel volstond en ik daar geen 20k op ging afschrijven op een paar jaar tijd... dat was voor mij de tussenpaus, en die heb ik eind 2019 weggedaan om naar elektrische deelwagens te gaan.

Nu een nieuwe benzine kopen lijkt mij de complete waanzin, tenzij een dacia om mee rond de kerktoren te rijden...
          een occasie benzine met minder wegenbelasting om nog een paar jaar te overbruggen kan wel.. maar als je nog wacht tot begin 2024 krijg je 5000 euro premie op een nieuwe EV...

Comment

Ik kan op zich nog wel wat wachten. Maar die premie is maar voor auto's tot max 40k totale aankoopprijs als ik het goed begrepen heb.
            Welke ruime elektrische auto heb je voor 40k?
            Naar mijn gevoel is het nog niet het moment om als particulier een EV aan te schaffen, tenzij het is om korte afstanden te overbruggen. Wij doen 25k km per jaar.
            Last edited by Koen42; 28/10/2023, 23:14.

Comment

Wat ik grappig blijf vinden is dat iedereen verwacht dat in 2030 of 2035 er geen tweedehands diesels en benzines meer verkocht gaan worden. Die zullen dan nog steeds een koper vinden want niet iedereen krijgt een wagen van de zaak en ik zie elektrische wagens de komende jaren niet significant goedkoper worden.

Kijk bijv. hier maar eens. Daar moet toch iets bijzitten dat u bevalt. Of even over de grens gaan kijken (Duitsland). Nog meer keuze aan soms lagere prijzen.

Als ge nu nieuw/tweedehands koopt krijgt ge die over 7/10j ook verkocht hoor.

Comment

denk dat ook wel, meeste mensen staan gewoon redelijk afkerig en ver van mijn bed tov elektrisch en al zeker wie geen eigen laadpaal kan zetten...je betaalt je ook gewoon blauw aan elec aan openbare zuilen...lidl 11kw laden uitgezonderd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  Wat ik grappig blijf vinden is dat iedereen verwacht dat in 2030 of 2035 er geen tweedehands diesels en benzines meer verkocht gaan worden. Die zullen dan nog steeds een koper vinden want niet iedereen krijgt een wagen van de zaak en ik zie elektrische wagens de komende jaren niet significant goedkoper worden.
                  Spijkers met dikke koppen !

Comment

@ topic opener, het is een segment van auto dat ik soms ook wel eens bekijk in (jonge) 2de hands, omdat een mens toch altijd beetje op de hoogte moet zijn van als er iets "onverwachts gebeurd" bij het huidige wagenpark

Zo een jonge Mazda 6 op benzine bekijk ik dan soms ook al eens, geen idee hoeveel dat zuipt, maar vind het wel een heel mooie auto waar ik - denk ik - met plezier jaren zou in kunnen rondrijden. En een Mazda, zeker in benzine, ik associeer dat nog altijd met betrouwbaarheid en degelijkheid... of is dit niet meer van deze tijd?

Comment

maat van me heeft nu een 4 of 5 jaar oude mazda 6 benzine, nieuw gekocht...en die is ook niet probleemloos en ook de garagefacturen zijn hoog...maar (nog) niet in een anonieme groep

Comment

ok, jammer om te horen, vind het mooie bakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          @ topic opener, het is een segment van auto dat ik soms ook wel eens bekijk in (jonge) 2de hands, omdat een mens toch altijd beetje op de hoogte moet zijn van als er iets "onverwachts gebeurd" bij het huidige wagenpark

Zo een jonge Mazda 6 op benzine bekijk ik dan soms ook al eens, geen idee hoeveel dat zuipt, maar vind het wel een heel mooie auto waar ik - denk ik - met plezier jaren zou in kunnen rondrijden. En een Mazda, zeker in benzine, ik associeer dat nog altijd met betrouwbaarheid en degelijkheid... of is dit niet meer van deze tijd?
                          Een Mazda 6 vind ik ook nog altijd een hele mooie auto en rijdt ook heel fijn. Van hun benzinemotoren ben ik jammer genoeg niet zo'n fan. Die missen echt koppel in een zware auto zoals een 6 of CX5.
                          Ik ben al met meerdere gaan testrijden maar kom altijd tot de conclusie dat de combinatie benzinemotor-automaat niet de meest aangename is bij Mazda. Anders had ik direct terug voor Mazda gekozen.

Gisteren met een BMW 318i Touring gaan rijden die hier bij een onafhankelijke garage staat en net binnen mijn budget valt met 18k km op de teller. Vond ik ook heel aangenaam rijden. Bij deze garage krijg ik ook nog een mooie prijs voor mijn huidige auto. Op zich wel een verleidelijk aanbod dus.
                          En een BMW behoudt normaal gezien ook vrij goed zijn waarde na een jaar of 7 zou ik denken. Al is dat in deze tijden ook wat gokken.
                          Last edited by Koen42; 29/10/2023, 14:28.

Comment

Van welk bj is deze 318 ?

Comment

2022

Comment

Is dat nog altijd met die 3-cilinder 1500?

Maar ik heb hem ook in mijn 218i en nog geen problemen mee gehad na 80.000km en 8 jaar dienst

Comment

Nee, tegenwoordig is dat een 2.0 4-cilinder.
                                  Last edited by Koen42; 29/10/2023, 19:12.

Comment

ok ; - )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen42 Bekijk Berichten
                                      Ik kan op zich nog wel wat wachten. Maar die premie is maar voor auto's tot max 40k totale aankoopprijs als ik het goed begrepen heb.
                                      Welke ruime elektrische auto heb je voor 40k?
                                      Naar mijn gevoel is het nog niet het moment om als particulier een EV aan te schaffen, tenzij het is om korte afstanden te overbruggen. Wij doen 25k km per jaar.
                                      25k km per jaar is niet weinig, dan speelt brandstofkost ook een rol.
                                      Er wordt altijd beweerd dat EV niet interessant is als particulier, maar TCO gewijs kan het nog wel eens beter meevallen dan je denkt…

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen42 Bekijk Berichten

Een Mazda 6 vind ik ook nog altijd een hele mooie auto en rijdt ook heel fijn. Van hun benzinemotoren ben ik jammer genoeg niet zo'n fan. Die missen echt koppel in een zware auto zoals een 6 of CX5.
                                        Ik ben al met meerdere gaan testrijden maar kom altijd tot de conclusie dat de combinatie benzinemotor-automaat niet de meest aangename is bij Mazda. Anders had ik direct terug voor Mazda gekozen.

Gisteren met een BMW 318i Touring gaan rijden die hier bij een onafhankelijke garage staat en net binnen mijn budget valt met 18k km op de teller. Vond ik ook heel aangenaam rijden. Bij deze garage krijg ik ook nog een mooie prijs voor mijn huidige auto. Op zich wel een verleidelijk aanbod dus.
                                        En een BMW behoudt normaal gezien ook vrij goed zijn waarde na een jaar of 7 zou ik denken. Al is dat in deze tijden ook wat gokken.
                                        Als je er zeven jaar gaat mee rijden zijn er andere zaken belangrijker dan restwaarde zou ik denken.

Maar door de band genomen ga je waarschijnlijk ook in de toekomst niet lang moeten leuren met iets uit die stal.

Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X