Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe elektrische bedrijfswagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe elektrische bedrijfswagen

    Het is weer tijd om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. Financieel is het redelijk duidelijk dat het een elektrische zal moeten worden.
    Eigenlijk wil ik een mooie elektrische break.Volgens mij zijn er alleen de mg5 en de Peugeot e-308, maar die zijn eigenlijk een klasse lager als waar ik uit kan kiezen.

    De voor de hand liggende keuze lijkt op het eerste zicht de model y te zijn: veel ruimte en qua specificaties niet te verslaan.
    Andere opties zijn:
    - Volkswagen id.4 GTX Business Premium: interieur oogt redelijk saai, op sommige punten zelf goedkoop in mijn ogen
    - Audi Q4 etron 45 met business plus pack: Voor mij naar interieur en exterieur de mooiste, maar minder specs en opties dan anderen
    - Polestar 2: vind ik eigenlijk te klein
    - Kia EV6 GT-Line 229pk
    - Nissan Ariya E-4force Evolve: op papier niet verkeerd, maar heb ik nog niet in het echt gezien, laat staan mee gereden
    - ....

    Wat zouden jullie kiezen en waarom?

  • #2
    Als je de Y LR in je budget krijgt, dan kan niks van wat je er onder zet daar tegenop wat prestaties, entertainment en rijden/laden betreft.

    Wat houdt je tegen?
    Last edited by Tommie1; 03/11/2023, 10:24.

    Comment


    • #3
      Als je zo'n budget hebt, zou ik ook eens naar een Enyaq gaan kijken. Hier bolt er eentje met zo'n premium interieur. Echt een pak knapper binnenin, dan de ID 4 en zelfs de Audi.
      Collega van me, rijdt zo'n full spec Q4 coupé privé, en eigenlijk vind ik die ook vrij plastiekerig nog.
      En nu de Enyaq ook aan 170KW kan laden, echt wel een goede optie, tov de Tesla Y, vind ik persoonlijk.

      Kia ook heel knap, maar dat interieur vond ik persoonlijk toch ook tegenvallen.

      Uit het rijtje, dan toch de ID4, omdat ik die qua looks nog wel knap vind, zelfs met het mindere interieur.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Als je de Y LR in je budget krijgt, dan kan niks van wat je er onder zet daar tegenop wat prestaties, entertainment en rijden/laden betreft.

        Wat houdt je tegen?
        Vooral de rijhouding, ik hou niet zo van hoog zitten in een wagen. Daarnaast voelde het allemaal een beetje vreemd, maar ik vermoed dat dit een kwestie van gewenning is. Ik heb ook een testrit gemaakt met een Polestar 2, dit voelde allemaal veel vertrouwder/intuïtiever.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Als je zo'n budget hebt, zou ik ook eens naar een Enyaq gaan kijken.
          Dat heb ik gedaan. Het is misschien puur psychologisch, maar ik had hem al laten afvallen omdat hij duurder is (in leasing) dan de id.4.
          Bij de ID.4 kan ik de full option 340 pk versie kiezen, bij skoda past de 340pk versie niet in het budget.

          Comment


          • #6
            Ik zou toch ook eens gaan kijken bij Fisker... De Ocean begint bij 43.900... en voor 58.900 heb je de 540 pk met 113 kWh batterij en een bereik van 690 km.
            En als het toch uit vermeld lijstje moet komen: zonder twijfel de Nissan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Als je de Y LR in je budget krijgt, dan kan niks van wat je er onder zet daar tegenop wat prestaties, entertainment en rijden/laden betreft.

              Wat houdt je tegen?
              Wat mij bijv. zou tegen houden, los van alle objectieve kwaliteiten die je opnoemt, is dat zo'n ding spuuglelijk is. Zo te zien is er nog maar een kleine minderheid die daar om maalt, maar ik vind dat nog steeds een belangrijk keuzecriterium.
              Ik zie tegenwoordig zoveel witte eieren op de bedrijfsparking dat ik me afvraag of ze zich soms niet vergissen 's avonds
              2021 Taycan 4S
              2021 Lexus UX250h

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten

                Wat mij bijv. zou tegen houden, los van alle objectieve kwaliteiten die je opnoemt, is dat zo'n ding spuuglelijk is. Zo te zien is er nog maar een kleine minderheid die daar om maalt, maar ik vind dat nog steeds een belangrijk keuzecriterium.
                Ik zie tegenwoordig zoveel witte eieren op de bedrijfsparking dat ik me afvraag of ze zich soms niet vergissen 's avonds
                Dat is een kwestie van smaak. De buitenkant vind ik niet bijzonder, de binnenkant is top. Minder knoppen in heel het interieur dan er bij een duitser op het stuur staan.

                Maar er zijn redenen waarom de Tesla zo populair is. Geen enkel merk kan tippen aan de kwaliteit van het entertainment en de prestaties voor dat budget.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten

                  Vooral de rijhouding, ik hou niet zo van hoog zitten in een wagen. Daarnaast voelde het allemaal een beetje vreemd, maar ik vermoed dat dit een kwestie van gewenning is. Ik heb ook een testrit gemaakt met een Polestar 2, dit voelde allemaal veel vertrouwder/intuïtiever.
                  Intuitieve ben je zo gewoon. En denk je ni echt dat je in een id4 lager zit dan in een Tesla?

                  Polestar 2 is ook goed sinds de update, en het google systeem is niet slecht. Als je wat kan wachten is de Polestar 4 een ruimere optie.
                  Die zou er volgend jaar moeten zijn, maar dan kan je ook kijken naar de id7.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Intuitieve ben je zo gewoon. En denk je ni echt dat je in een id4 lager zit dan in een Tesla?

                    Polestar 2 is ook goed sinds de update, en het google systeem is niet slecht. Als je wat kan wachten is de Polestar 4 een ruimere optie.
                    Die zou er volgend jaar moeten zijn, maar dan kan je ook kijken naar de id7.
                    de model Y is een geweldige EV prijs/kwaliteit gezien, maar ik snap ook dat veel mensen er niet warm van worden, en er rijden er nu ook al méér dan genoeg van rond .
                    hij mist qua rijgedrag wel het snedige van een model 3 of een polestar. wat logisch is gezien het in feite een SUV is.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                      Dat is een kwestie van smaak. De buitenkant vind ik niet bijzonder, de binnenkant is top. Minder knoppen in heel het interieur dan er bij een duitser op het stuur staan.

                      Maar er zijn redenen waarom de Tesla zo populair is. Geen enkel merk kan tippen aan de kwaliteit van het entertainment en de prestaties voor dat budget.
                      Je hebt enigzins gelijk, maar ik vraag me toch sterk af of dat gebrek aan knoppen de gebruiksvriendelijk niet in de weg staat. Ik heb geen echte Tesla ervaring, maar in mijn huidige wagen kan ik bv blindelings mijn cruise control instellen, kan dat in een Tesla?

                      Wat bedoel je precies met kwaliteit van het entertainment? Kan je daar een paar voorbeelden van geven? Netflix kijken hoeft voor mij niet in de auto ?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten

                        Je hebt enigzins gelijk, maar ik vraag me toch sterk af of dat gebrek aan knoppen de gebruiksvriendelijk niet in de weg staat. Ik heb geen echte Tesla ervaring, maar in mijn huidige wagen kan ik bv blindelings mijn cruise control instellen, kan dat in een Tesla?

                        Wat bedoel je precies met kwaliteit van het entertainment? Kan je daar een paar voorbeelden van geven? Netflix kijken hoeft voor mij niet in de auto ?
                        Cruis instellen is 1 of 2 keer met de versnellingshendel aan het stuur naar beneden. Bij mij gaat die dan naar snelheidslimiet +4, maar je kan aanpassen met het rechterscrollwieltje.

                        Entertainment is gewoon next level. Navigatie werkt bliksemsnel, en spraakcommando’s werken echt.
                        Ik zeg gewoon : navigeer naar huis, en 2s later is de route er.
                        Of je wel naar de Delhaize: navigeer naar Delhaize, en je krijgt de lijst van de dichts bijzijnde delhaizes op het scherm. Je raakt de juiste aan. Als je dan te kort bij sluitingsuur zit, dan krijg je dat ook nog aangegeven.

                        Radio: je kiest bv Studio Brussel via DAB, en als de ontvangst wat tegenvalt, dan schakelt die automatisch naar FM.. en terug naar DAB.
                        Internetradio is ingebouwd als je premium connectivity neemt. Wij luisterden op roadtrips in Zweden en Noorwegen rustig naar Radio 1 en StuBru.
                        Spotify zit dan ookingebouwd, en ook dat werkt perfect met spraak. Gewoon zeggen: speel de Samsonrock, en je kinderen zijn happy.

                        Doe jezelf een plezier en boek een gratis testrit. Kijk vooraf een paar instructiefilmpjrs, dan haal je daar het meeste uit.

                        Comment


                        • #13
                          Mijn persoonlijk idee: probeer vooral met de wagens waartussen je twijfelt een voldoende lange testrit te maken.
                          Ik vind het bijvoorbeeld veel belangrijker hoe de zetel zit op langere afstand dan een perfect werkende voice control...
                          Ook de kracht en snelheid op papier is niet het belangrijkste: in de praktijk maakt het niet veel uit of je 500 of 200 pk hebt, zolang je in het huidige verkeer vlot genoeg kan rijden en je af en toe eens kan amuseren.
                          Op dit moment zijn de Tesla Model Y en de Kia EV6 de meest complete producten denk ik (laadsnelheid - vooral handig als je toch eens op reis gaat - , verbruik, energierecuperatie met one-pedal drive, ruimtebeleving in het interieur, uitrusting, enz...) maar ze liggen qua beleving wel redelijk ver van mekaar.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                            Mijn persoonlijk idee: probeer vooral met de wagens waartussen je twijfelt een voldoende lange testrit te maken.
                            Ik vind het bijvoorbeeld veel belangrijker hoe de zetel zit op langere afstand dan een perfect werkende voice control...
                            Ook de kracht en snelheid op papier is niet het belangrijkste: in de praktijk maakt het niet veel uit of je 500 of 200 pk hebt, zolang je in het huidige verkeer vlot genoeg kan rijden en je af en toe eens kan amuseren.
                            Op dit moment zijn de Tesla Model Y en de Kia EV6 de meest complete producten denk ik (laadsnelheid - vooral handig als je toch eens op reis gaat - , verbruik, energierecuperatie met one-pedal drive, ruimtebeleving in het interieur, uitrusting, enz...) maar ze liggen qua beleving wel redelijk ver van mekaar.
                            +1 hier.
                            Je moet echt een auto eerst eens voelen en rijden vooraleer je een echt oordeel kan vellen.

                            Zo ben ik ooit van een 163pk BMW320d naar een Peugeot 1.6hdi met 116pk gegaan.
                            Vanaf dag 1 nooit de pk's gemist, omdat het voor de rest zo'n heerlijke reisauto was, met echt goede zetels.

                            Dat Tesla infotainement systeem, heb ik ook al mogen ervaren, en is idd wel tha shit. Daar kan momenteel geen enkel systeem tegenop.

                            Maar voor mij persoonlijk ook iets minder belangrijker dan een goede zetel, en een algemeen comfortgevoel in een auto.
                            Als je nu ziet wat Tesla met de 3 gedaan heeft, laat dat wel het beste vermoeden met de upgrade van de Y

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                              Mijn persoonlijk idee: probeer vooral met de wagens waartussen je twijfelt een voldoende lange testrit te maken.
                              Meestal krijg je niet heel veel tijd voor een testrit, soms ook in een minder gekende omgeving, wat vergelijken soms moeilijk maakt. Ik slaag er alvast niet in om meer dan een eerste indruk op te doen met een testrit.
                              Hoe goed of slecht een zetel is merk ik niet echt tijdens een testrit. Zie het als een ergonomische stoel, ik ervaar die vaak ongemakkelijk de eerste dagen/weken, maar daarna wordt je het gewoon en ervaar je toch minder last in je rug bv.
                              Bovendien zijn er vaak veel instel mogelijkheden aan een autostoel, de juiste voor mij vinden lukt me niet op 30min. Als er iemand anders met mijn auto gereden heeft, ben ik vaak nog dagen bezig om mijn stoel precies te krijgen zoals ik het graag heb.
                              Zo gaat het volgens mij met veel dingen. Een eerste indruk is niet persé de juiste. Het infotainement van Tesla zou fantastisch zijn, maar tijdens mijn korte testrit ervaarde ik het vooral als overweldigend.
                              Het is vaak dat ene uitermate vervelende ding dat een auto voor mij een hit of een mis maakt.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten

                                Meestal krijg je niet heel veel tijd voor een testrit, soms ook in een minder gekende omgeving, wat vergelijken soms moeilijk maakt. Ik slaag er alvast niet in om meer dan een eerste indruk op te doen met een testrit.
                                Hoe goed of slecht een zetel is merk ik niet echt tijdens een testrit. Zie het als een ergonomische stoel, ik ervaar die vaak ongemakkelijk de eerste dagen/weken, maar daarna wordt je het gewoon en ervaar je toch minder last in je rug bv.
                                Bovendien zijn er vaak veel instel mogelijkheden aan een autostoel, de juiste voor mij vinden lukt me niet op 30min. Als er iemand anders met mijn auto gereden heeft, ben ik vaak nog dagen bezig om mijn stoel precies te krijgen zoals ik het graag heb.
                                Zo gaat het volgens mij met veel dingen. Een eerste indruk is niet persé de juiste. Het infotainement van Tesla zou fantastisch zijn, maar tijdens mijn korte testrit ervaarde ik het vooral als overweldigend.
                                Het is vaak dat ene uitermate vervelende ding dat een auto voor mij een hit of een mis maakt.
                                Als je daar zo kritisch op bent, dan kan je misschien die auto’s eens een week huren. Dat kost wel iets, maar als je een miskoop vermijdt…’

                                Comment


                                • #17
                                  Volvo C40 / XC40 al overwogen? toch iets ruimer dan een polestar 2, en rijdt prima (zeker nieuwste versie met RWD die ook nog wat efficienter geworden is - hoewel XC40 op zich niet echt efficient is wegens het ontbreken van enige aerodynamica).
                                  Last edited by sunking; 08/11/2023, 11:16.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Invictus66 Bekijk Berichten

                                    Meestal krijg je niet heel veel tijd voor een testrit, soms ook in een minder gekende omgeving, wat vergelijken soms moeilijk maakt. Ik slaag er alvast niet in om meer dan een eerste indruk op te doen met een testrit.
                                    Hoe goed of slecht een zetel is merk ik niet echt tijdens een testrit. Zie het als een ergonomische stoel, ik ervaar die vaak ongemakkelijk de eerste dagen/weken, maar daarna wordt je het gewoon en ervaar je toch minder last in je rug bv.
                                    Bovendien zijn er vaak veel instel mogelijkheden aan een autostoel, de juiste voor mij vinden lukt me niet op 30min. Als er iemand anders met mijn auto gereden heeft, ben ik vaak nog dagen bezig om mijn stoel precies te krijgen zoals ik het graag heb.
                                    Zo gaat het volgens mij met veel dingen. Een eerste indruk is niet persé de juiste. Het infotainement van Tesla zou fantastisch zijn, maar tijdens mijn korte testrit ervaarde ik het vooral als overweldigend.
                                    Het is vaak dat ene uitermate vervelende ding dat een auto voor mij een hit of een mis maakt.
                                    Ik herken me hier ook wel in. Vooral dat van die zetelpositie.

                                    Onze CFO rijdt zo af en toe met mij mee naar Polen, en daar waar ik meestal het hele traject alleen rijd, staat hij er altijd op, om ook een stukje te rijden. (Behalve als we met zijn X5 gaan, dan rijdt hij zelf LOL)
                                    Die heeft er dan zo'n handje van om heel mijn zetel instellingen te gaan aanpassen... HATE IT !

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb die zeker overwogen, maar zowel de zit achter en de koffer zijn toch wat kleiner dan de andere kandidaten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeker met de nieuwe upgrade, stel ik de VAG drieling toch nog wel een stuk boven de Volvo tweeling, eerlijk gezegd. Hier is ook een C40 in bestelling, maar dat interieur begint er toch echt al wel redelijk verouderd uit te zien.
                                        Qua looks kan ik de C40 anders ook wel smaken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X