Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW M240i vs M2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW M240i vs M2

    Lang geleden dat ik op dit forum was. Ik heb vandaag een bestelbon getekend voor een BMW M240i. De korting op die auto is OK, maar de korting op een M2 is iets groter, waardoor het prijsverschil niet zo groot is. De auto's die ik getest heb, zijn de M240i (in Bornem uiteraard) en de Audi RS3 via de Audi dealer in mijn streek. De M2 heb ik nog niet gereden, maar ik mag zeker nog terug naar Bornem om ook die aan de tand te voelen.
    Voor de M240i die ik bestelde en die quasi full option is, betaal ik 67K. De M2 zou op 75K komen, maar neem ik die, dan krijg ik nog 3500 euro extra overnamepremie ook (2000 euro extra premie met de M240i, 5500 met M2). Die M2 van 75K heb ik wel samengesteld zonder open dak en (uiteraard) zonder trekhaak (om fietsen te kunnen vervoeren). De auto dient sowieso als enige auto.
    Wat mij wat zou tegenvallen met de M2 is die overal parkeren. Aan een café, aan de supermarkt, op om het even welke parking. De meerprijs in aankoop is niet zo groot, maar de BIV (+4700 euro), jaarlijkse taks (+100 euro) en vooral ook de onderhoudskosten schelen wel aanzienlijk. En dat voor een wagen die als daily moet dienen en die allicht zelden tot nooit een circuit zal zien. Ik vermoed momenteel (zonder de M2 al gereden te hebben) dat de M240i ook gewoon de betere daily is. Hij valt ook veel minder op en ik hou wel van dat low profile-gehalte. Ik wil geen jaloezie (en krassen) wekken van anderen. En toch die zalige B58 in het vooronder...
    Ter volledigheid: de M2 goed uitgerust, maar geen trackpack uiteraard.
    Nog geen idee wat een M2 extra kost aan verzekering. Sowieso rijd ik al lang vrij van ongevallen.
    Is het safe om te stellen dat de M2 per jaar 1000 euro extra kost in gebruik?
    En ja, ik weet dat de M2 qua restwaarde merkbaar beter zal presteren.
    Ik heb nog een paar weken om de bestelling van de M240i desgewenst te wijzigen naar een M2.
    Benieuwd naar jullie opinies!
    Last edited by Beta; 1 Week Geleden.
    120d Hatch Edition Sport

  • #2
    Als je bij zo’n auto te lang moet nadenken over 1000€ per jaar en bang bent dat die beschadigd gaat worden, kan je beter naar iets goedkoper kijken.

    In elk geval, de staatskas zal U danken.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Als je bij zo’n auto te lang moet nadenken over 1000€ per jaar en bang bent dat die beschadigd gaat worden, kan je beter naar iets goedkoper kijken.

      In elk geval, de staatskas zal U danken.
      Het is niet omdat je de centen er kàn neerleggen, dat je dat ook wil. De B58 is wat ik wou. 95 % kans dat ik het bij de M240i houd hoor. Kost een pak minder aan kosten en eigenlijk klinkt hij ook gewoon beter. Ook de RS3 vond ik minder mooi klinken overigens, maar wel een dijk van een auto en erg polyvalent. En zoals gezegd: ik kom in principe niet echt op circuit. In feite zou je de M2 al moeten combineren met een tweedehandse lichte vracht als bijkomende auto, vind ik.
      120d Hatch Edition Sport

      Comment


      • #4
        Sowieso lijken me de meerkosten voor een M niet te verantwoorden versus de effectieve gebruiksmogelijkheden in België tegenwoordig. Een 240 voldoet ruimschoots qua prestaties imo.
        en qua looks zou ik het al helemaal niet doen.

        Een M2 heeft dus voor mij enkel maar meerwaarde als je er mee wil uitpakken aan de toog

        Als je dan toch terug op het forum komt. Ff topic van maken of hier toch even voorstellen na levering zou ik zeggen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Sowieso lijken me de meerkosten voor een M niet te verantwoorden versus de effectieve gebruiksmogelijkheden in België tegenwoordig. Een 240 voldoet ruimschoots qua prestaties imo.
          en qua looks zou ik het al helemaal niet doen.

          Een M2 heeft dus voor mij enkel maar meerwaarde als je er mee wil uitpakken aan de toog

          Als je dan toch terug op het forum komt. Ff topic van maken of hier toch even voorstellen na levering zou ik zeggen.
          Idd, en dat opscheppen zit echt niet in mij. Gewoon om te kunnen zeggen dat ik met een M2 rijd? Nee, dank u. Een M2 is goed als je nog een andere, gewone wagen in het huishouden hebt. De levering is pas voorzien tegen de zomer. Dat zal dus nog wel even duren.
          120d Hatch Edition Sport

          Comment


          • #6
            Als dat een daily is zou ik zeker de 240i kiezen. 99% van de tijd meer dan voldoende vermogen, pak goedkoper in BIV, verzekering, onderhoud, verbruik, enz.....

            Comment


            • #7
              Om overal 30, 50 en 70 te bollen: M240. Ik zou enkel een M2 kopen omdat het een M is, gewoon om te hebben, om naar te kijken, om te koesteren,... . Want voor de rest heb je 'r geen hol meer aan.

              Comment


              • #8
                Ik heb een 430i cabrio gehad en ik moest al mijn best doen om mijn rijbewijs niet kwijt te spelen. Totaal nutteloos in belgie. Ik zou een 220i zoeken met leuke opties.

                Comment


                • #9
                  Ik heb gisteren de M2 getest. Bij 0 graden en op sportbanden. Verre van ideaal. Hij verloor continu tractie, maar wel echt een beest van een auto. De M240i is er wat saai tegen (enfin, relatief gezien). In aankoop is de M2 niet eens veel duurder dan de M240i die ik besteld heb, maar de taksen en andere kosten geven toch wel verschil. Een pro is de hogere restwaarde en het rijplezier, al heb je er weinig aan als het nat of glad ligt. Een ander groot nadeel blijft voor mij het gebruik van die auto als enige wagen. Hij valt uiteraard veel meer op dan een M240i zonder badges. Ik zou hem niet overal durven parkeren en zou hem allicht opzettelijk thuis laten staan als dat kan. Op den duur ben je een beetje de slaaf van je auto. Ik zei het al: in feite zou er een tweedehands lichte vracht (of eigenlijk om het even welke andere auto) naast moeten staan om eens spullen (fietsen bv.) te vervoeren of om te gebruiken als je de M2 niet zomaar alleen wil laten staan. Het enige ding is dat de meerprijs na aftrek van hogere restwaarde allicht niet eens zo gek veel hoger is. De korting op de M2 is best wel hoog. Ik had nooit verwacht dat ze op een M2 meer korting zouden geven dan op een M240i. Ik snap helemaal niet waarom ze dat doen. Sowieso zijn beide wagens uniek in hun soort en allicht ook de allerlaatste van hun soort. Er komt geen RWD 2-reeks Coupé meer.
                  120d Hatch Edition Sport

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
                    Ik heb een 430i cabrio gehad en ik moest al mijn best doen om mijn rijbewijs niet kwijt te spelen. Totaal nutteloos in belgie. Ik zou een 220i zoeken met leuke opties.
                    Dat vind ik niet helemaal in feite. Mijn 330e is dan ook te snel, maar toch rijd ik zelden boven de limiet. Op de testritten met de M240i en M2 heb ik ook quasi nergens te snel gereden, maar toch fun gehad. Toegegeven: de M2 vraagt wel meer om snel te gaan en om gedrift te worden. Dus sowieso wel een groter risico voor boetes. Je kan je inhouden, maar dan gebruik je amper 20 % van het potentieel van die auto. De M240i die ik besteld heb, zit heel dik in de opties. Alle pakketten en nog een reeks aparte opties. Het maakt de wagen wel heel erg premium en laat hem compleet aanvoelen (de geteste M240i was quasi gelijk uitgerust). ik heb enkel het M Technical pack en de Individual kleur niet genomen. M technical is mss leuk, maar het jaagt de CO2-uitstoot naar 200 g en dat maakt dat die auto dan gelijk 1250 euro meer een BIV kost. Door de sportbanden dan. Standaard komt de auto voor modeljaar 2025 op Pirelli P Zero's, en nee, het zijn geen runflats meer (BMW is er blijkbaar van af aan het stappen). Daar kan ik heel goed mee leven. Achteraf kan ik er altijd nog iets anders op gooien.
                    Last edited by Beta; 2 Dagen Geleden.
                    120d Hatch Edition Sport

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rames Bekijk Berichten
                      Ik heb een 430i cabrio gehad en ik moest al mijn best doen om mijn rijbewijs niet kwijt te spelen. Totaal nutteloos in belgie. Ik zou een 220i zoeken met leuke opties.
                      Helemaal mee eens. Ik vreet m'n kas al op met m'n 320d. Enkel op reis (Ardennen, Alpen,...) kan ik het volle vermogen ervan benutten. Eén heel groot voordeel, de automaat! Super zalig om te bumperen in de file, aan te schuiven aan de verkeerslichten, van zone 30 naar 50 te tuffen, enz...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                        Helemaal mee eens. Ik vreet m'n kas al op met m'n 320d. Enkel op reis (Ardennen, Alpen,...) kan ik het volle vermogen ervan benutten. Eén heel groot voordeel, de automaat! Super zalig om te bumperen in de file, aan te schuiven aan de verkeerslichten, van zone 30 naar 50 te tuffen, enz...
                        Ik rijd nog steeds met mijn F30 330e. Nog nooit het gevoel gehad dat die te veel vermogen heeft in feite. Ik ben wel een vlotte chauffeur, maar ik rijd meestal niet echt te snel. Op de testrit met de M240i ook nergens te snel gereden, maar uiteraard wel het volledige vermogen af en toe gebruikt. Met de M2 is het veel frustrerender om je aan die limieten te houden. Idem met de RS3, maar vooral de M2 smeekt je bijna om eens hard te gaan of in een drift gegooid te worden. Dat harde, sportieve (zelfs bij legale snelheden), vind ik éigenlijk wel leuk. Maar je kan het rationeel niet verantwoorden natuurlijk. Zeker met de M2 moet je toch wel af en toe het circuit op gaan, en dat doe ik niet echt.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment

                        Working...
                        X