Oorspronkelijk geplaatst door Jann
Bekijk Berichten
Mijn bewondering voor de Bentley-krachtbron ligt anders: ik vind het chique dat de "ouwe" motor (weliswaar met enorme investeringen) nog altijd kunnen laten voldoen aan de huidige emissienormen, b.v. Dat verdient een dikke pluim. De motor zou echter niet meer properder te maken zijn, EU4 is 't properste wat 'ie kan ... dus 't ziet er voor die krachtbron wel niet zo rooskleurig uit over enkele jaren, als in de States wederom (veel) strengere normen van kracht worden voor nieuwe voertuigen. Of dan de W12 komt (o jee, een "afkooksel", zoals Loebas 't zo mooi verwoordt

En toch ... die motor verbleekt al bij al toch zwaar bij de specs die de Rolls Royce V12 tevoorschijn tovert. De Bentley doet 't met een V8 met turbo, de Rolls doet 't met een atmosferische V12. "Dan moet Rolls ook maar drukvullin gebruiken", oké, maar ze doen 't nou niet en nóg leveren ze 'n motor die, op 't koppel na, de Bentley V8T overklast. Beide hebben ze evenveel vermogen, de Bentley heeft (turbo zij dank) wel een dikke 100 Nm meer ... maar de V12 van de Rolls is, luidens de inmiddels toch niet zeldzame tests van de Phantom, een droom van een motor die nog lineairder is dan die van de Bentley (afwezigheid van drukvoeding zij dank) door de afwezigheid van "gevoeligheid bij initiële gaspedaaldruk" (en ikzelf heb, alhoewel ik 't stuur niet heb mogen nemen, ook dat "minpuntje" mogen ervaren als passagier van 'n Arnage enkele jaren geleden, die "bruut" durft uit de hoek komen als je in stilstand een tikje tegen 't gaspedaal geeft), die veel lichter is, onnoemelijk veel minder verbruikt, zuiverder is, en alles wat je wil eigenlijk. Het is een pareltje van techniek, waar zelfs de W12 uit die zogenaamde "plebs-Bentleys" (een term waar ik geenszins mee akkoord kan gaan) serieus 't nakijken op heeft. De Rolls dankt een deel van z'n koningskroon dus ook aan z'n technische vooruitstrevendheid. Aluminium space frame, een gewicht dat niet hoger is dan z'n concurrenten ondanks grotere afmetingen (en vooral volume), meer veiligheidsvoorzieningen en een uitermate zware deurconstructie, ... En die motor, dat is een parel, niks meer, niks minder. Een specifiek koppel van 107 Nm / liter, zonder drukvulling, en een verbruik dat (afhankelijk van 't verbruik) tussen de 30 en de 60% lager ligt dan z'n naaste concurrent...
Zo'n zaken vind ik schitterend. En daarbij komt dan ook nog 'es dat ik z'n looks enorm kan smaken, ik vind 'm werkelijk hallucinant mooi. Of néén, dat was de 101EX eigenlijk (de coupé), die was hallucinant mooi (één van de mooiste auto's ooit ... 'k heb er live op staan gapen en ik geraakte niet uitgekeken), en de Drophead Coupé is een zéér knappe serieversie daarvan (en van de 100EX).
Dit is de automobiele topklasse. Naar mijn (objectieve) mening (dus geen rekening houdend met looks en uitstraling) nog 'n trapje hoger dan de Bentley Azure (bouwaard, aandrijving, gebruikte materialen, personaliseringsaanbod, comfort, veiligheid) ... maar voor sommigen is de oorzaak van de Bentley z'n achterstand ('t feit dat 'ie nog "origineel" is, of "oud" is) net een pluspunt. Echter, objectief gezien is er niks dat de Bentley technisch de meerdere van de Rolls maakt.
Comment