Mededeling
Collapse
No announcement yet.
CADILLAC Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenHoe lang is dat slagschip? Wel een prachtige wagen natuurlijk.Z4 M40i
Comment
-
Cadillac Seville ( 1978 )
In de 70s was het een Amerikaanse trend om compacte auto's - ja, de Seville is een compacte auto - een naam te geven die zijn oorsprong vindt in een Spaanse stad. Zo reed er bij Ford een Granada en was er de Chrysler Cordoba. Het antwoord van Cadillac verscheen in de vorm van de Seville, die in 1975 het levenslicht zag. Hoewel je het niet zou verwachten van de 'goede oude tijd', werd er destijds door consumenten naar zuinige auto's gekeken. De oliecrisis van 1973 zorgde ervoor dat de brandstofprijzen torenhoog waren, dus zocht men massaal vervanging voor de slurpende V8-motoren. Cadillac zag dan ook klanten naar andere showrooms vertrekken en kwamen met de zuinigere Seville.
Wat we zien is een 5 meter lange koets met een breedte van een kleine 2 meter. Qua design is het heel herkenbaar voor die tijd: een recht ontwerp met een grote neus en veel verchroomde details. Bijzonder is de opvolger: de tweede generatie kreeg een geheel eigen kont. Waar de eerste generatie een rechte kofferbak had, werd dat aflopend getekend bij de tweede generatie. De daaropvolgende generaties werden weer 'echte' sedans. Uiteindelijk verschenen er vijf generaties Seville's op de weg totdat hij productie in 2004 stopte.
Hoewel de Seville oorspronkelijk dus als zuinigere auto werd gezien, ligt er voorin de rode Amerikaan een V8 met een vermogen van 183 pk. De rode lak, carrosserie en chrome zien er nog bijzonder goed uit voor de hoge leeftijd van de wagen. Stiekem is het jammer dat we de Amerikaan niet kunnen horen, want wij kunnen wel raden wat voor een diepe brul er uit de motorkap ontsnapt wanneer de contactsleutel wordt omgedraaid.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
CADILLAC SEDAN- EN COUPE DE VILLE, BIARRITZ (1959-1970)
Meer dan welke Amerikaan dan ook, is de Cadillac Coupe de Ville van 1959 een stijlicoon. Chroompartijen werden nooit uitbundiger, staartvinnen werden nooit groter dan op dit model (ze brachten de achterkant van de auto op een enorme 107 centimeter hoogte). Daarmee is dit waarschijnlijk voor de meeste liefhebbers de ultieme Cadillac en daarmee misschien wel de ultieme Amerikaanse auto. Naast de Coupe de Ville waren er ook twee sedan-versies (de ‘gewone’ en de achtzitter limousine Fleetwood) en natuurlijk een cabriolet: de Eldorado Biarritz. Ondanks zijn uiterlijk dat afkomstig lijkt uit een toekomstvisioen, waren deze Cadillacs onderhuids nog erg jaren vijftig Amerikaans. Onder de motorkap bevindt zich een V8 met een inhoud van 390 kubieke inch (6,3-liter) die goed is voor een slordige 325 pk (top: 180 km/h). Om het ruim twee ton wegende gevaarte te keren heb je echter een ‘freeway’ nodig van een baan of acht. Luxe en comfort was er gelukkig ten overvloede. Wat te denken van vederlichte stuur- en rembekrachtiging anno 1959? Elektrisch bediende ruiten, stoelen en kofferdeksel waren tegen meerprijs leverbaar, alsmede een ‘elektronisch oog’ dat het grootlicht dimde zodra er een tegenligger aankwam. De Coupe de Villes waren overigens de laatste Caddies die door de beroemde ontwerper Harvey Earl waren getekend. Na deze laatste uitspatting werd het snel soberder. De kleur roze wordt vaak in één adem genoemd met dit model. Dat heeft ‘ie met name te danken aan de film ‘Pink Cadillac’ met Clint Eastwood. Naast die film speelde de auto een rol in talloze andere Hollywood-producties.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
CADILLAC SEVILLE (1975-2004)
In de jaren vijftig gebruikte Cadillac de Seville-aanduiding al eens voor een hardtop versie van de Cadillac Eldorado, maar met ingang van 1975 werd de Seville een model op zich. Het ging daarbij om een tamelijk conventioneel gelijnde vierdeurs sedan die van huis uit een 5,7-liter V8 onder de motorkap had. Die van Oldsmobile afkomstige motor leverde 180 pk via een automatische driebak en was daarmee goed voor een topsnelheid van 185 km/h. Hij was gekoppeld aan elektronische ontsteking van Bosch.
De auto was vooral bedoeld om te kunnen concurreren met de gestage stroom aan Duitse limousines die vanuit Europa naar de VS werden ingevoerd. Naar verluidt had Cadillac – als onderdeel van General Motors – de keuze uit het onderstel van de Opel Diplomat, of kon men kiezen voor een sterk aangepaste versie van de Chevrolet Nova. Cadillac koos voor het laatste. De auto was 5 meter 18 lang, maar dat was voor Amerikaanse begrippen – en zeker voor een Cadillac – zeer bescheiden. Met een gewicht van net geen twee ton was hij bovendien ruim 400 kilogram lichter dan de Cadillac De Ville. Met een prijs vanaf 12.500 dollar was hij overigens wel duurder dan alle andere auto’s uit het Cadillac-gamma, maar dat leek de klant niet zozeer te deren. De superluxe uitgevoerde Seville werd een bestseller. Een dieselversie – eveneens met 5,7-liter V8 – werd in 1987 gelanceerd, maar dat bleek een slechte zet: de motor was niet voldoende doorontwikkeld en bleek zowel slecht te presteren als onbetrouwbaar.
Vanaf 1979 kan de Cadillac Seville met een boordcomputer worden uitgerust – een noviteit – met onder meer een digitale snelheidsmeter en benzinemeter. Tegen die tijd kon de auto eveneens met een Elegante pakket worden afgeleverd. Dan had hij onder meer met zilver/zwarte lak, lichtgrijs leer en desgewenst zelfs met spaakwielen. Er was ook een Gucci-uitvoering, waarbij vooral het interieur werd aangepakt met veel leer en natuurlijk de nodige Gucci-logo’s. Naast Detroit, bouwde ook een fabriek in Iran Cadillac Sevilles tussen 1975 en 1979, maar niet meer dan 2.653 exemplaren schijnen daar van de band te zijn gerold. Het totale productie-aantal is onbekend, maar in de VS moeten er vele malen zoveel Sevilles zijn gebouwd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Weet er iemand hoeveel ton een 3.0 TT CT6 mag trekken?2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
zelfs ne yaris mag meer trekken2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
Comment