Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LADA Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts





  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment



    • 10 DINGEN DIE JE MISSCHIEN NOG NIET WIST OVER DE LADA NIVA



      1. De Lada Niva heet eigenlijk niet meer “Niva”


      Eind jaren 90 sloegen AvtoVaz, de constructeur van de Niva, en General Motors de handen in elkaar. Ze bouwden samen de Chevrolet Niva, een doorontwikkeling van de beroemde Lada. General Motors kreeg daardoor de rechten op de “Niva”-naam in handen, en vanaf 2006 werd de Lada Niva omgedoopt in Lada 4x4, de naam die hij vandaag nog steeds heeft.

      2. De Niva was een “volkswagen”

      Begin jaren 70 hadden de dorpelingen en boeren die in de afgelegen streken van de Sovjetunie woonden, weinig aan de klassieke sovjetauto’s. Daarom gaf de overheid de opdracht tot het bouwen van een eenvoudige wagen voor het volk. Geen “Volkswagen”, maar een robuuste terreinwagen.

      3. De 4x4 was de eerste Lada zonder Fiat-design

      De eerste modellen ontwikkelde AvtoVaz samen met Fiat. Lada’s uit die tijd waren dus vooral Russische doorslagjes van de Fiat 124 en 125. De Niva kreeg als eerste een huiseigen koetswerk, vierwielaandrijving en voorophanging, terwijl heel wat mechanische onderdelen toch van de andere Lada-modellen kwamen.

      4. Hij werd getest van de Kazakse woestijn tot Siberië

      Wat met prototypes van moderne auto’s gebeurt, was destijds in de Sovjetunie niet anders: de Niva-prototypes werden aan extreme tests onderworpen, en reden van de Kazakse steppes tot de extreme natuur in Siberië. Als toetssteen diende de UAZ-469 van het Russische leger, maar ook Land Rover.

      5. In de Sovjetunie werd hij niet als “Lada Niva” verkocht

      De Russische constructeur AvtoVaz gebruikte de merknaam “Lada” alleen voor de export buiten de Sovjetunie. In de Sovjetunie zelf heetten de eerste Lada-producten Zhiguli, later kregen ze gewoon de “VAZ”-benaming, gevolgd door het kencijfer. De Lada Niva heette in de Sovjetunie “VAZ-2121”. Eind jaren 90 switchten de Russen ook gewoon naar “Lada”.

      6. De Niva is het beste exportproduct van Lada

      Na zijn debuut in 1977 bleek de Lada Niva een schot in de roos. Niet alleen in de Sovjetunie, maar vooral in het buitenland. In Europa vielen ze als een blok voor de compacte en eenvoudige 4x4, waardoor er voor de Sovjetkopers, het oorspronkelijke doelpubliek, lange wachtlijsten ontstonden.

      7. Zijn design bleef al die jaren zo goed als ongewijzigd

      Op enkele kleinere wijzigingen doorheen de jaren, vooral in 1985 en 1993, is zijn koetswerkdesign in grote lijnen onveranderd gebleven. De binnenkant evolueerde gelukkig wel iets sterker, al is daar naar hedendaagse Westerse normen de tijd ook stil blijven staan…

      8. De Niva bestaat ook als vijfdeurs

      Sinds 1995 bestaat er ook een vijfdeursversie van de Lada Niva. Die heeft een iets langere wielbasis, weegt iets meer en heeft een iets krachtigere motor. Maar omdat zijn terreinprestaties niet op hetzelfde extreme niveau staan als de driedeurs met kortere wielbasis, is hij minder populair. De vijfdeurs werd daarom ook amper geëxporteerd.

      9. Hij was in al die jaren maar acht jaar beschikbaar met dieselmotor

      In 1999 verscheen de Lada Niva met een 1,9 liter grote en 75 pk sterke dieselmotor. Die was van Franse makelij, en huisde onder meer onder de motorkap van de Peugeot 406 en Citroën Xantia. De Peugeot-motor was minder krachtig, minder betrouwbaar en duurder dan de 80 pk sterke 1.7 benzinemotor, waardoor hij in thuisland Rusland niet in de smaak viel. Peugeot stopte de ontwikkeling van de zelfontbrander in 2001, de verkoop in de Lada Niva liep nog door tot 2007.

      10. Vladimir Poetin heeft er een

      In 2009 kocht Vladimir Poetin, toen nog premier van Rusland, een Lada 4x4. Naar eigen zeggen om de Russische auto-industrie een hart onder de riem te steken in crisistijd. Maar hij vertelde er niet bij dat zijn Lada een Opel-motor had gekregen…

      Bron: Vroom.be









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • In mijn herinnering waren dat toch sterke auto’s.
        den borre


        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


        Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

        Comment


        •  

          Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

          Comment


          • In "het referendum van de eigenaars" van een Autogids ergens in 1985 scoorde die anders toch niet zo geweldig is mij altijd bijgebleven (samen met de Skoda 105 en Renault 4 de slechtste referendums )

            Maar ik zou er nog altijd wel eens eentje willen hebben, zo'n nieuwe dan

            Comment


            • OOK X-RAY CROSS IS LOS

              LADA 4X4 VISION STEELT SHOW IN MOSKOU

              Lada presenteert vandaag op de Moscow International Auto Show (MIAS) een opvallende concept-car: de 4x4 Vision. Wordt dít dan de nieuwe Niva?

              In ieder geval niet precies zoals ie hier staat, want de 4x4 Vision is voor een productie-Lada toch echt te futuristisch. Toch oogt de auto in de basis minstens zo stoer als Lada's legendarische terreinauto, die de laatste jaren wegens een merkrechtenakkefietje met Chevrolet niet langer als Niva, maar als '4x4' aan de man wordt gebracht. Lada hint dan ook bewust naar de toekomst van dat model door de concept-car '4x4 Vision' te noemen en ontkent niet dat de auto is geïnspireerd op het voertuig dat al decennialang vrijwel ongewijzigd in productie is.

              Ondanks de duidelijk Niva-verwijzingen is de 4x4 Vision ook helemaal Lada-anno-nu. De eigenwijze vouwen boven de spatborden kennen we van onder meer de Vesta en de Xray en ook de manier waarop de grille optisch doorloopt tot onderin de bumper is helemaal Lada, hoewel Mitsubishiinmiddels een nagenoeg identiek designgrapje toepast. De cabine van de show-Lada staat vrij ver naar achteren en de wielen en wielkasten zijn bijzonder fors. De 4,2 meter lange auto beschikt volgens Lada mede daardoor over uitzonderlijke terreinkwaliteiten, want de grote wielen en korte overhangen zorgen ervoor dat de auto met extreme aanrijhoeken overweg kan. Het interieur is net als bij een Range Rover voorzien van grote schermen waarop allerlei (terrein-)rij-informatie zichtbaar is en combineert die high-tech met een stoere uitstraling. Ook de binnenkant ziet eruit alsof het allemaal tegen een stootje kan, met grove, eenvoudig schoon te maken materialen. Onder de kap van de 4x4 Vision ligt nu eens geen elektromotor, maar 'gewoon' een verbrandingsmotor die uiteraard alle vier de wielen aandrijft.

              Behalve de 4x4 Vision presenteert Lada ook een serie nieuwe productiemodellen op de MIAS. De Vesta Cross en Vesta Sport kregen al eerder de aandacht die ze verdienen op deze site en ook de gefacelifte Granta hebben we jullie uitgebreid voorgeschoteld. Wel écht nieuw is de X-Ray Cross, een opgehoogde en 'opgestoerde' versie van compacte SUV X-Ray. De X-Ray Cross was er al als concept-car, met de productieversie is nu bijna het gehele Lada-gamma van een Cross-sausje voorzien.













              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment








              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment








                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • ZOU DIT DE LAATSTE ZIJN?

                    MODELJAARUPDATE VOOR LADA 4X4

                    Lada heeft de 4x4 - voorheen bekend als Niva - een modeljaarupdate gegeven. Het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn.

                    Al tijden gaan er geruchten dat Lada de auto die in 1977 als Niva op de markt verscheen en die inmiddels al enkele jaren als 4x4 door het leven gaat, aan de wilgen zou hangen. Met de 4X4 Vision liet Lada het grote publiek tijdens de International Auto Show van Moskou aan het idee wennen dat het verdwijnen van de huidige 4x4 toch écht een keer gaat gebeuren. Het zal Lada kennende nog wel even duren alvorens Lada de legendarische Rus daadwerkelijk van de prijslijst haalt. Om het model weer iets op te waarderen, voert Lada een modeljaarupdate op de auto door.

                    Ook de 4x4 gaat met zijn tijd mee. Lada tracht de auto te moderniseren door - hou je vast - een nieuw instrumentenpaneel in de auto te monteren. Daarnaast introduceert Lada de Black Edition, aangeklede variant met extraatjes als airco, verwarmbare buitenspiegels én extra tegen de wielkasten geplakt isolatiemateriaal. Daarnaast introduceren de Russen nieuwe lichtmetalen wielen, waarvan één set al op deze foto is te zien. Beeldmateriaal van de nieuwe klokkenwinkel is nog niet beschikbaar. Natuurlijk zijn we er als de kippen bij zodra we meer beeld van de opgewaardeerde 4x4 hebben.




                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Nostalgie, zo eentje hebben we hier nog gehad.
                        Gevolgd door een witte.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • Lada 4x4 Urban















                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment












                          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • Niva-time




                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                Comment


                                • den uwe gixxer, is al een pak ouder, met de horizontale lichten zie je echt niet vaak meer

                                  Comment


                                  • Lada 2101 (1974)



















                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Deze exemplaren worden zeldzaam in onze contreien.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Idd, je ziet ze bijna niet meer.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • herinner me nog de reclame van de 2105

                                          ...de eerste auto die je tekent, is een lada...

                                          met een kindertekening van een rode hoekige auto

                                          Comment

                                          Working...
                                          X