Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LADA Lovers
Collapse
X
-
LADA SAMARA
Tegenwoordig lijkt er op de West-Europese automarkt nog maar nauwelijks ruimte voor pretentieloze budgetauto’s, maar enkele decennia geleden wist het Russische Lada nog menig Nederlander en Belg te verleiden. Dat deed het op het laatste met de Samara, een auto die de Europese koper gedurende z’n carrière letterlijk tegemoetkwam.
De Lada Samara verscheen in 1986 op onze markt en was de exportversie van een model dat officieel als 2108 bekendstaat. De auto , die in Rusland ‘Spoetnik’ heette, betekende voor Lada een enorme stap voorwaarts. Het model was niet alleen de eerste Lada niet niet op een (stokoude) Fiat was gebaseerd, maar kon met z’n hatchback-koets en voorwielaandrijving bovendien bogen op een veel modernere opzet dan de modellen die ‘m voorgingen.
In het licht van z’n tijd is ook het design van de ‘moderne’ Lada eigenlijk prima voor elkaar. De vierkante hatchback-koets is goed in verhouding. Aanvankelijk was de Samara er alleen als driedeurs, later volgden een vijfdeursversie en een heuse cabriolet.
Ook verscheen er een vierdeurs sedan, die in Nederland en België de weelderige naam ‘Diva’ kreeg. Die auto werd in ’89 gepresenteerd en bracht de eerste grote optische wijzigingen voor de Samara-reeks met zich mee. Waar vroege exemplaren beschikken over een front dat als een apart element tegen de neus lijkt te zijn geplakt, wisten voorschermen en motorkap de koplampen vanaf ’89 wel te bereiken. De losse ‘lijst’ rondom het front is daarmee verdwenen en de grille werd kleiner en minder grof.
Zoals veel auto’s uit het Oostblok bleek de Lada Samara een volhardend type. Tien jaar na z’n introductie was het einde nog lang niet in zicht, maar volgde in plaats daarvan een tweede facelift. De in 1996 geïntroduceerde Samara Baltic werd niet in Rusland, maar in Finland gebouwd en was speciaal ontwikkeld voor de export. De kwaliteit zou dan ook op een hoger plan staan, maar ook aan een hipper uiterlijk werd gedacht. Voor een modernere uitstraling werden afgeronde bumpers aangevoerd, die samen met de juist erg vierkante koets voor een wat moeizaam totaalplaatje zorgen. Terwijl de verlichtingsunits opmerkelijk genoeg intact bleven, kreeg de Baltic wel een eigen grille. Bovendien werd tussen de achterlichten een stuk plaatwerk met een logo toegevoegd, zodat de kentekenplaat noodgedwongen naar de bumper moest verhuizen. Zelfs het interieur ging compleet op de schop, waarbij een ietwat haastig gemoderniseerd dashboard met - jawel- houtafwerking voor een totaal andere sfeer zorgt.
In deze vorm bleef de Samara nog tot eind jaren ’90 leverbaar. Daarna heeft Lada nog verschillende pogingen ondernomen om de aandacht van de Europese koper te trekken, maar de Samara blijft tot op de dag van vandaag de laatste Lada die hier enigszins succesvol was.
Buiten onze grenzen hield de Samara het overigens nog vol tot eind 2013. De in Rusland in ’97 gelanceerde Samara 2 onderscheidt zich met een geheel nieuwe neus, waarbij deze keer ook de koplampunits van wat rondingen werden voorzien. Het resultaat is een ontegenzeggelijk moderner, maar ook erg inwisselbaar front. Omdat deze auto West-Europa nooit heeft gezien, laten we ‘m voor de poll buiten beschouwing. Nog zo'n interessante, maar irrelevante versie is de Tarzan. De heftig opgehoogde, verbrede en ruige Samara verdient eigenlijk een los artikel, maar deze hebben we hier nooit gezien.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dat lijkt me een VAZ112. Die had eigenlijk bij exclusieve auto's gemogen, dat zie je hier feitelijk nooit. Leuke spot!
Zoiets denk ik,
Last edited by Jocar; 28/02/2020, 19:29.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenDat lijkt me een VAZ112. Die had eigenlijk bij exclusieve auto's gemogen, dat zie je hier feitelijk nooit. Leuke spot!
Zoiets denk ik,
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Comment
-
Beetje dromen mag ook, een G-Niva rendering
Cool!
Zoiets zal helaas nooit op de markt te zien zijn. Maar we moeten zeggen dat het een geweldig idee zou zijn om te genieten van een Lada Niva met de modernste techniek plus een meer verfijnde en luxueuze uitstraling. Hoewel we ook dol zijn op het huidige Spartaanse model.
Volgens voorlopige informatie zal de nieuwe generatie van de Lada 4x4 worden gebouwd op het platform van de Renault / Dacia Duster, dat ook een update zal krijgen. In augustus 2018 werd al een overeenkomstige studie getoond.
Lada 4x4 Vision Concept ( 2018 )
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Die bovenste doet mij op het eerste zicht heel erg aan de Citroën e-mehari denkenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwat was de uitleg van die ster op die lada ?Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
OVERGEHEVELD
DE LADA NIVA IS TERUG!
De Niva is weer een Lada, maar verwacht niet dat de meest recente Niva-toevoeging aan de Lada-familie net zo robuust oogt als de vierkante alleskunner die al decennialang meedraait. Sterker nog, de Niva is een stokoude bekende.
De Niva is samen met de 1200- en Riva/2100-reeks misschien wel de meest bekende Lada die in Nederland werd verkocht. De in 1977 voor het eerst op de markt gebrachte, rudimentaire Rus werd in 2006 officieel omgedoopt in '4x4', al werden in andere markten namen als Taiga, Bushman, Fora, Job en Hossar gebruikt. Hoe dan ook: modelnaam Niva wordt door Lada al even niet meer gebruikt. Dat houdt onder meer verband met het bestaan van de Chevrolet Niva, een door het samenwerkingsverband GM-AvtoVAZ gebouwde terreinauto. Die 'Chevy Niva' is in feite een doorontwikkeling van zijn gelijknamige Lada-broer en was zelfs ooit bedoeld als opvolger van de robuuste Rus. De 'Chevy' Niva heeft een geheel eigen koets, maar leunt wel zwaar op Lada-techniek. Eind vorig jaar werd bekend dat Lada General Motors uit het samenwerkingsverband zou uitkopen, en dat betekent dat de Chevrolet Niva nu Lada-beeldmerken op zijn neus en stuurwiel krijgt gedrukt.
Daarmee is de ooit als Niva-opvolger beoogde Chevrolet Niva de 'nieuwe' Lada Niva geworden. De toekomst van beide modellen is overigens nog altijd enigszins in nevelen gehuld. De Chevrolet Niva, nu dus 'Lada Niva' zou opgevolgd worden door een auto waar Chevrolet in 2014 tijdens de Moskou Motor Show al een productierijp ogend voorproefje van liet zien (foto 6 en 7). In 2018 werd die auto al in de ijskast gezet, en tot op heden is hij daar nooit uitgekomen. Ook de voormalige Lada Niva, dus de Lada 4x4, zou ooit opvolging moeten vinden in een model dat meer van deze tijd zou moeten zijn (foto 10 en 11). Twee jaar geleden liet Lada in Moskou de 4x4 Vision zien, een concept-car die als voorproefje gold hoe een eventuele 4x4-opvolger er uit zou kunnen zien. Ook die nieuwe terreinauto is nog altijd niet in productievorm gepresenteerd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Last edited by bobo; 12/08/2020, 20:53.
Comment
Comment