Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LADA Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk BerichtenAls ik nog een andere wagen koop zal het een Niva Legend zijn
Was zelf ook nog aan het denken, maar je moet een mekanieker zijn, niet dat ze onbetrouwbaar zijn maar er hapert te vaak iets
En ook dinitrollen maar die van het Gentse zijn gedaan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenNIEUWE NIVA IN 2024!
LADA NIVA VISION: VOORUITBLIK OP NIEUWE NIVA
Groupe Renault heeft eerder vandaag grondige hervormingen aangekondigd. Renault, Alpine en Dacia hebben al een deel van hun toekomstige portfolio belicht en ditmaal is het Lada dat een interessante toekomstvisie vrijgeeft.
Lada heeft het Niva-gamma kort geleden omgegooid. Doordat moederbedrijf Avtovaz het Amerikaanse General Motors onlangs uitkocht uit een joint-venture kwam de voorheen als Lada Niva-opvolger bestemde Chevrolet Niva onder de vlag van Lada te vallen. Die auto werd direct gefacelift en kreeg daarbij een nieuwe naam: Lada Niva Travel. De aloude hoekige alleskunner van Lada zelf werd terug naar de Niva-familie gebracht door het model een nieuwe naam te geven. De Lada '4x4' werd vorige week de Niva Legend. Die nieuwe naam kan niet verbloemen dat de auto met geboortejaar 1977 behoorlijk archaïsch is. Met deze Niva Vision laat Lada zien hoe een volledig nieuwe Niva eventueel vormgegeven zou kunnen worden.
Lada zegt tegen 2025 maar liefst vier volledig nieuwe auto's op de markt te hebben gebracht. Daar hoort eindelijk een opvolger van de oer-Niva bij. Die nieuwe Niva verschijnt in 2024 ten tonele, tot die tijd blijft Lada de reeds genoemde Niva Travel en Niva Legend leveren. De schets van de Niva Vision geeft in ieder geval aan dat de nieuwe Niva wordt doorspekt met invloeden van het oermodel. Zo zien we onder meer een breed zwart paneel dat samen met de hoog in de neus geplaatste richtingaanwijzers het vooraanzicht bepaalt.
Lada is samen met Dacia samengevoegd tot een nieuwe bedrijfstak binnen Groupe Renault. Synergie tussen die twee merken moet het mogelijk maken dat ook deze twee budgetmerken op grote schaal een versie van het CMF-B-platform van Renault kunnen gaan gebruiken. Daarnaast komt Lada net als Dacia op termijn met een hagelnieuwe auto in het C-segment. Of dit een moderne interpreratie of spiritueel opvolger van de Niva-reeks of een nieuwe SUV gaat zien, is nog niet helder.
Het is overigens niet voor het eerst dat Lada een vooruitblik geeft op een nieuwe Niva. In 2018 toverde Lada tijdens de Moscow International Auto Show namelijk de 4x4 Vision uit de hoge hoed. Die concept-car hoef je nu niet meer te onthouden, daar de nieuwe Niva Vision als nieuwe Niva-toekomstvisie geldt.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
LADA VESTA SW ( 2018 )
De grijze Vesta SW op deze foto's is omwille van zijn unieke status in onze contreien in ieder geval de heilige graal. De auto rolde in 2018 van de band in het Russische Izhevsk en kwam in 2019 voor het eerst ons land binnen.
Lada levert de Vesta SW met een 106 pk sterke 1.6 en met een 1.8 die het tot 122 pk schopt. De Vesta SW op deze foto's heeft de 1.6 onder de kap, een viercilinder die in dit geval ook nog eens is gekoppeld aan een lpg-systeem. Overigens kan de Russische consument zowel de Vesta als Vesta SW als stoer uitgedoste en opgehoogde Cross-versie bestellen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de XRay staat de Vesta nog op een écht Lada-platform, al heeft het merk wel diverse onderdelen uit het magazijn van moederbedrijf Renault mogen grissen. Voor toekomstige modellen gaat Lada een goedkopere versie van Renaults CMF-platform gebruiken. Inderdaad, net als Dacia.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DE RUSSISCHE WANKELMOTOR
De Wankelmotor roept bij velen wellicht de associatie op met Mazda of NSU, maar ook in Rusland experimenteerde men er volop mee. Met name de politie en de KGB maakten gebruik van het motortype in hun auto's, maar ook particulieren konden een snelle Lada met Wankelmotor bemachtigen.
AvtoVAZ, de Russische autofabrikant waaronder Lada ook valt, ging in de jaren 70 met het idee van de Wankelmotor aan de slag. De Russen waren daar relatief laat mee, want de Wankelmotor was oorspronkelijk een idee van de Duitse ingenieur Felix Wankel. NSU borduurde daar verder op voort en in 1957 had men een werkend prototype. NSU paste de motor niet alleen toe op zijn eigen auto's, maar andere fabrikanten mochten de technologie onder licentie gebruiken. AvtoVAZ had naar verluidt geen licentie, maar in 1974 begon een nieuwe motorafdeling van de Russen met het ontwikkelen van de Wankelmotor. In 1978 was de eerste Russische Wankelmotor klaar: de VAZ-311.
Geheime dienst en politie
De VAZ-311 kwam uiteindelijk onder de motorkap van de VAZ-2101 te liggen, die bij ons bekendstond als de Lada 1200 en was gebaseerd op de Fiat 124. De krachtbron leverde 71 pk en 95 Nm koppel. In eerste instantie was de VAZ-21018, zoals de versie met Wankelmotor heette, bedoeld voor de politie en geheime dienst, maar in 1982 kwam hij er ook voor het grote publiek. Van de civiele versie zijn echter niet meer dan 250 exemplaren gebouwd. Vooral de snelle slijtage van de motor was een heikel punt: na 20.000 kilometer op de teller was de koek wel op. Dat weerhield AvtoVAZ er echter niet van om meerdere varianten van de Wankelmotor op de markt te brengen. In de VAZ-21019 legde men namelijk een variant met twee rotors, de VAZ-411. Dit blok was dankzij zijn extra rotor goed voor 115 pk en was niet leverbaar als civiele versie. Later werd ook de VAZ-2105, hier bekend als de Lada 2105 , voorzien van een Wankelmotor.
De VAZ-2101.
Overigens heeft de ontwikkeling van de Wankelmotoren een tijd stil gelegen, voornamelijk omdat de Russen begonnen in te zien dat het niet bepaald de betrouwbaarste motoren waren. Uiteindelijk kwam AvtoVAZ echter met een hele reeks aan Wankelmotoren, die bij de politie en geheime dienst vooral in trek waren omdat ze betere prestaties leverden dan de Ottomotoren in Lada's van die tijd. Naar verluidt legde men de VAZ-411 ook onder de kap van de GAZ-3102, een middelgrote sedan. Die zou later ook uitgerust zijn met de VAZ-431, weer een andere variant van de Wankelmotor met drie rotors en maar liefst 210 pk. Over die laatste krachtbron is echter maar weinig bekend, vermoedelijk gaat het hier om een experimenteel model bedoeld voor hoger KGB-personeel.
De inzet van Wankelmotoren bleef overigens niet beperkt tot auto's. Ook voor helikopters, vliegtuigen en boten experimenteerden de Russen met dit type krachtbron.
Snelle Samara
Alle combinaties met getallen die de Russen graag gebruikten, maken het geheel er niet bepaald overzichtelijker op. In de jaren 90 legde men ook een 1,3-liter VAZ-415 Wankelmotor in de driedeurs VAZ-2108 en vijfdeurs VAZ-2109, in Europa bekend als de Lada Samara. Die specifieke variant werd echter alleen in Rusland verkocht met -91 achter de typeaanduiding. De VAZ-415 was een doorontwikkeling op de VAZ-413 en leverde een vermogen van 140 pk en 186 Nm koppel.
De Lada Samara, hier afgebeeld als vijfdeurs VAZ-2109.
Die getallen gaven de Samara vleugels: de sprint naar de 100 km/h was geklaard in 8 seconden en de topsnelheid lag op 200 km/h. Ideaal dus voor de politie als achtervolgingsvoertuig. In uiterlijk opzicht week de versie met Wankelmotor voor zover bekend niet af van de standaard Samara. Daarnaast vonden de Russen het naar verluidt ook niet nodig om de remmen en het chassis aan te passen om het hogere vermogen aan te kunnen. Dat heeft vermoedelijk voor een hoop angstige momenten gezorgd. Ook onhandig: de Samara had geen toerenteller, waardoor het een stuk lastiger was om de Wankelmotor in zijn optimale toerengebied te houden.
Vandaag de dag moet je een liefhebber van het eerste uur zijn om een Lada met Wankelmotor te willen rijden. Het is sowieso al lastig om er eentje te vinden, omdat de meeste Wankelmotoren van AvtoVAZ het dus niet heel lang vol hielden. Dat maakt dat er van de al zeer beperkte productie van auto's met Wankelmotoren nog minder over zijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
2020 Lada 4x4 (Niva) - Facelift
64 foto's (link)
https://de.motor1.com/photo/4818154/...a-4x4-niva-fl/Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Dat is een kleur die ik nooit gezien heb op een 1200.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
MET AVTOVAZ-STEUN
LADA NIVA KLAAR VOOR DAKAR
In januari volgend jaar wordt de 44ste editie van de Dakar Rally weer in Saoedi-Arabië gereden. Lada-liefhebbers kunnen zich verheugen op een over zandduinen springende Niva.
Tijdens de Dakar Rally van 2022 is een speciaal voor die slopende tijdsrace geprepareerde Lada Niva in actie te zien. De heftig uitgedoste Rus is een creatie van een Zwitsers privéteam dat aanvankelijk Racing Lada heette. Lada's moederbedrijf Avtovaz kreeg lucht van de plannen van het team en besloot het door twee Lada-fanaten opgerichte raceteam te ondersteunen, al houden de Russen zich volledig afzijdig bij de ontwikkeling van het ruige zandhaas.
Opvallend gegeven: de Niva van het nu Niva Red Legend geheten raceteam heeft geen nieuw model, maar een exemplaar uit 1984 als Dakar-knaller gekozen. De Lada Niva van het Niva Red Legend-team valt in de Classic-categorie, een groep waarin auto's mee mogen doen die ook voor 2000 aan de Dakar-rally hebben deelgenomen. De Niva deed in 1979, 1980 en 1981 namelijk ook al mee aan de woestijnrally. Technische gegevens van de Dakar-Niva zijn er vooralsnog niet.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment