Mededeling
Collapse
No announcement yet.
CHRYSLER Lovers
Collapse
X
-
Een grote verrassing is het niet, maar Fiat Chrysler Automobiles trekt ook in het Verenigd Koninkrijk de stekker uit het merk Chrysler. Daarmee is het Amerikaanse merk straks volledig verdwenen van de Europese markt.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft besloten om Chrysler in 2017 definitief van de Britse markt te halen. Vanaf heden wordt de verkoop van nieuwe auto's al gestaakt. Dat meldt Auto Express, die spraken met Karl Howkin, deputy managing director van Fiat Group UK.
De reden voor het vertrek zijn de slechte verkoopcijfers - vorig jaar verkocht Chrylser 1.982 auto's in het VK - en het steeds verder uitdunnende modellengamma, dat nog bestaat/bestond uit de Ypsilon, 300C en Grand Voyager. Die laatste twee zijn al met stille trom uit de prijslijst verdwenen, voor de Delta was dat vorig jaar al het geval. De Yp is alleen nog op speciaal verzoek leverbaar.
Chrysler zit in hetzelfde schuitje als fusiepartner Lancia, dat zich binnen afzienbare tijd zal terugtrekken van de Europese markt. Het illustere merk focust zich de komende tijd alleen nog op de Ypsilon, die uiteindelijk alleen nog in thuisland Italië leverbaar zal zijn.
Het dealernetwerk van Chrysler werd in de rest van Europa in 2010 ontmanteld. Eigenaren van een Chrysler kunnen sindsdien bij Fiat-dealers terecht voor onderhoud.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Triestig verhaal
AMERIKA NOOIT BEREIKT
CHRYSLER-CONCEPT IN GEZONKEN SCHIP
Veel conceptauto's halen het productiestadium nooit. Dat is niets vreemds. Opmerkelijker wordt het wanneer een conceptauto wél wordt gebouwd, maar nooit publiekelijk wordt getoond. Zelfs niet aan de hoge heren van het merk en het grootste deel van de ontwerpers ervan. Dat gebeurde met de Chrysler Norseman. Die ging op weg naar het thuisland Amerika naar de zeebodem.
Uiteraard zijn er tal van conceptauto's met een bijzonder verhaal. We geven nu alleen even voorrang aan de Chrysler Norseman. Dat is namelijk zó'n absurd verhaal. De Norseman werd in 1956 in Italië gebouwd, maar kwam nooit terecht bij de opdrachtgevers van Chrysler in de Verenigde Staten. Het grote publiek kreeg de auto nooit te zien en het enige exemplaar bleek volledig voor niets te zijn gemaakt. Onderweg van bouwer Ghia in Italië naar de VS verging het schip dat de Norseman vervoerde. Zo kreeg de splinternieuwe conceptauto direct een zeemansgraf.
De Andrea Doria, een pas vijf jaar oud Italiaans cruiseschip, had de Norseman aan boord. Ook vijftig Lancia's Aurelia B27 Spider gingen met het schip mee van Italië naar Amerika. Ongeveer 400 kilometer voor de bestemming New York ging het mis, toen de Andrea Doria in dichte mist met een flinke klap tegen het Zweedse passagiersschip Stockholm botste. De Andrea Doria overleefde de aanvaring niet, net als 48 passagiers. Terwijl de zwaar beschadigde Stockholm terug naar de haven kon, verdween de Andrea Doria naar 60 meter diepte.
De auto
Tevergeefs wachtte Chrysler dus op de Norseman, de auto die een nieuw tijdperk voor het merk belichaamde. De auto werd door Chrysler-ontwerper Virgil Exner in het leven geroepen om een nieuwe designrichting te visualiseren. Futuristisch was de bijzonder vormgegeven fastback absoluut. Zo had de Norseman verzonken koplampen en verzonken deurklinken en werd de koets omwille van gewichtsbesparing uit aluminium opgetrokken. De panoramische voorruit was een klein meesterwerk, evenals de dakconstructie. Het uitkragende dak steunde namelijk met vrijwel het gehele gewicht op de enorme C-stijlen, om volledig zicht rondom door de stijlloze voorruit mogelijk te maken.
De Norseman had eigenlijk in 1957 aan het grote publiek moeten worden getoond. 'Even' een nieuwe bouwen zat er echter niet in. Bij Ghia werkte men maar liefst anderhalf jaar aan de bouw van de auto en het had Chrysler maar liefst zo'n 150.000 dollar gekost, voor die tijd een gigantisch bedrag. Op basis van de foto's, gemaakt in Italië voor de noodlottige reis, kon Chrysler toch nog stijlelementen aan de Norseman ontlenen voor nieuwe modellen. Het bijzondere uitkragende dak is overigens bij een uniek Norseman-kenmerk gebleven en vond zijn weg niet naar productiemodellen.
Nooit meer gezien
Het is een vrij bijzondere gedachte dat de Norseman op dit moment dus nog altijd in het wrak van de Andrea Doria ligt. De auto werd, net als de eerder genoemde Lancia's, nooit geborgen. Er vonden in de loop der jaren wel diverse duikexcursies naar het scheepswrak plaats, maar de Chrysler werd niet meer gezien, laat staan gefotografeerd. In 1991 was er nog wel een verzamelaar die naar het wrak wilde duiken om eventueel nog wat te redden van de Norseman. Dat werd hem vervolgens door deskundigen afgeraden. Er zou, behalve de basis van de 5,4-liter V8 in de neus, waarschijnlijk door het zoute water amper nog wat over zijn van de auto.
Hoe anders had het kunnen lopen. Als de bouw nét wat voorspoediger was gegaan, had de Norseman zijn thuisland waarschijnlijk wel bereikt. De oorspronkelijke planning was namelijk om de auto met een vrachtschip mee te laten gaan. Toen die deadline niet werd gehaald, werd besloten de auto even later met het gedoemde passagiersschip mee te sturen. Het had dus misschien niet eens veel gescheeld of de Norseman had verdiende bewondering kunnen oogsten. Nu gebeurt dat echter ook, zij het vooral vanwege dit bijzondere en tragische verhaal.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Hoe knap was dit. Spijtig dat deze nooit gecommercialiseerd is. Wat een tragisch einde zonder dat het ooit begonnen wasEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Chrysler-Simca Horizon - Auto van het jaar 1979
De auto die toch vooral als Talbot Horizon bekend is maar zijn leven begon als Chrysler-Simca Horizon, is nou niet echt de geschiedenis ingegaan als één van de huzarenstukjes van de auto-industrie. Toch was het deze auto die zich in 1979 de titel toe-eigende. Te midden van alle onrust binnen het bedrijf dat hem voortbracht. De Horizon was het slotstuk voor zowel Chrysler Europe als Simca, want in het jaar dat-ie op de markt verscheen ( 1978 ), nam Peugeot de boel over en drukte er de Talbot-naam op. Een tumultueuze geboorte dus, maar de eerste indruk was verre van verkeerd. De juryleden vonden 'm stevig, veilig en comfortabel aanvoelen en bovendien een goede mix van wat je ongeveer kunt zoeken in een auto tegen een prima prijskaartje. Voor de eeuwigheid bleken ze echter niet gemaakt en vanwege zijn moeilijke conceptie en niet echt spraakmakende uiterlijk is de Horizon toch altijd een beetje een buitenbeentje gebleven.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment