Elektrische Opel tot 10.000 euro duurder
Opel Flextreme concept car
Opel komt met een eigen elektrische auto. Maar die gaat een stevig stuk duurder worden dan modellen met een benzine- of een dieselmotor.
Dat zegt Carl-Peter Forster, CEO van General Motors Europe, in een gesprek met het Duitse Automobilwoche. "De meerprijs zou wel eens 10.000 euro kunnen bedragen, maar daar staan wel lagere gebruikskosten tegenover", aldus Forster. De topman denkt wel dat de meerprijs van de elektrische auto's zal dalen als ze in grotere aantallen geproduceerd zullen worden.
De elektrische Opel krijgt GM's E-Flex technologie als basis. E-Flex combineert elektrische aandrijving aan een verbrandingsmotor, zonder dat die verbrandingsmotor aan de wielen gekoppeld is. Hij werkt dus in feite als een generator. Als de accu leeg is, springt de verbrandingsmotor bij.
Chevrolet zal deze technologie als eerste in de Volt gebruiken. Die auto komt in 2011 op de markt en heeft een benzinemotor aan boord. Opels elektrische auto komt snel daarna en heeft een diesel als 'hulpmotor' aan boord. De Flextreme was een concept-car voor zo'n elektrische Opel, maar het merk benadrukt dat het eerste elektrische model niet per se een mpv hoeft te zijn. (autoweek.nl/jvr)
16/07/08 10u58
www.hln.be
Opel Flextreme concept car
Opel komt met een eigen elektrische auto. Maar die gaat een stevig stuk duurder worden dan modellen met een benzine- of een dieselmotor.
Dat zegt Carl-Peter Forster, CEO van General Motors Europe, in een gesprek met het Duitse Automobilwoche. "De meerprijs zou wel eens 10.000 euro kunnen bedragen, maar daar staan wel lagere gebruikskosten tegenover", aldus Forster. De topman denkt wel dat de meerprijs van de elektrische auto's zal dalen als ze in grotere aantallen geproduceerd zullen worden.
De elektrische Opel krijgt GM's E-Flex technologie als basis. E-Flex combineert elektrische aandrijving aan een verbrandingsmotor, zonder dat die verbrandingsmotor aan de wielen gekoppeld is. Hij werkt dus in feite als een generator. Als de accu leeg is, springt de verbrandingsmotor bij.
Chevrolet zal deze technologie als eerste in de Volt gebruiken. Die auto komt in 2011 op de markt en heeft een benzinemotor aan boord. Opels elektrische auto komt snel daarna en heeft een diesel als 'hulpmotor' aan boord. De Flextreme was een concept-car voor zo'n elektrische Opel, maar het merk benadrukt dat het eerste elektrische model niet per se een mpv hoeft te zijn. (autoweek.nl/jvr)
16/07/08 10u58
www.hln.be
Comment