Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SMART Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • SMART Lovers

    Topic bestond blijkbaar niet of werd verwijderd.



    Eerste nieuwtje:


    De Smart Forfour Brabus met 210 pk en 300 Nm. Deze wagen is slechts een concept car en dient om de Smart-onderdelen te testen. Daarvoor werd hij gestript (geen anchterbank). De sportstoelen zijn voorzien van vijfpuntsgordels.


    Foto:




    Meer info en foto's: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4244
    120d Hatch Edition Sport

  • #2
    Wat is het nut van een ForFour als ge der de achterbank eruit sleept :s

    Comment


    • #3
      Ieder zijn smaak, maar wat mij beteft 'not done' !!

      Comment


      • #4
        Het Smart lovers topic. Dat had ik net even nodig.

        Voor het volgende:

        m'n vriendin is zowat aan het uitkijken naar een klein autoke. Het zou haar 1e eigen auto worden. Tot nu toe heeft ze nog nooit echt nood gehad aan een auto, ook omdat haar tweelingszus haar altijd kon brengen, of ik. Maar nu ze zelfstandige wordt, wordt het stilaan tijd.....

        Smartjes vindt ze wel leuk blijkbaar. En ze heeft onlangs wat op internet zitten zoeken.
        Ze is op hetvolgende gebotst:
        http://www.koopjeskrant.be/Rijden_zo...f-a986bc53de57

        De auto heeft al redelijk wat km's afgelegd, en 80.000+ vind ik misschien wat veel voor zo'n kleine auto.....
        Of kan dat helemaal geen kwaad?
        Ook heeft de auto een handgeschakelde 4-bak. Is dat de gang van zaken bij een Smartje?

        Ik herriner me vaag dat gTa eens wat heeft verteld over Smartjes, maar ik weet niet juist meer wat.

        Ik had graag wat meer info gehad over hoe de autootjes zich gedragen, hoe het zit met de mecaniek etc....

        En natuurlijk, wat jullie vinden over deze eventuele aankoop.....

        Comment


        • #5
          foutje

          Comment


          • #6
            Heb 2 Smartjes bollen nen city coupe en nen roadster coupe.
            Met beide nog geen enkel probleem gehad zeer goede wagentjes.
            Nen 4bak manueel bestaat wel niet in deze versie's
            Ze hebben 6vits.autom.maar zijn niet echt van de snelste.
            Enigste wat bij Smart wel zeer duur is is onderhoud om de 10000km en geloof me ze kennen hun prijs Voor de rest vind het pracht wagentjes.
            Maar als je gTa zijne uitleg hoort die is er dan radicaal tegen.

            Moet wel zeggen eentje met 80000km zou ik tweedehands niet direckt durven aankopen.De fortwo rijd zeer hard door zijn korte wielbasis en is niet echt aan te bevelen op autostrade's (dagenlijks)
            Last edited by ; 13/12/2005, 18:08.

            Comment


            • #7
              Ha gTa is op Komst

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door erikje
                Ha gTa is op Komst
                Ik zou het wel appreciëren, moest hij zijn idee erover hier nog eens neerpennen....

                gTaaaaa.....?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door erikje
                  Heb 2 Smartjes bollen nen city coupe en nen roadster coupe.
                  Met beide nog geen enkel probleem gehad zeer goede wagentjes.
                  Nen 4bak manueel bestaat wel niet in deze versie's
                  Ze hebben 6vits.autom.maar zijn niet echt van de snelste.
                  Enigste wat bij Smart wel zeer duur is is onderhoud om de 10000km en geloof me ze kennen hun prijs Voor de rest vind het pracht wagentjes.
                  Maar als je gTa zijne uitleg hoort die is er dan radicaal tegen.

                  Moet wel zeggen eentje met 80000km zou ik tweedehands niet direckt durven aankopen.De fortwo rijd zeer hard door zijn korte wielbasis en is niet echt aan te bevelen op autostrade's (dagenlijks)
                  Bedankt voor jouw uitleg!
                  Ik vreesde er eerst wat voor, om hier op het forum iemand tegen te komen, die met een Smart zou rijden.

                  Maar jij hebt er zelfs 2 bollen, dus is wel mooi meegenomen als ik vragen heb ofzo....

                  Dus: in de City Coupé is het een 6v of 4A bak?
                  80.000km, zou dan toch misschien wat teveel zijn?
                  Maar het zit 'm zo, als we naar de smartjes kijken met een minder aantal km's, dan stijgt de prijs automatisch. (zeer logsich ook)
                  En aangezien m'n vriendin nog maar pas in het beroepsleven stapt, is het budget zeer gelimiteerd.....

                  You see?

                  Comment


                  • #10
                    Een kennis van een collega van mijn vader (niet drect een rechtstreekse kennis, maar kom ), heeft er naar het schijnt van elk model eentje (gewone, cabrio, crossblade, forfour, roadster, coupé), allemaal in het zwart / grijs.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door erikje
                      Maar als je gTa zijne uitleg hoort die is er dan radicaal tegen.
                      Huh ? Je moet beter leren lezen.

                      Ik ben resoluut fan van de fortwo. Het is naar mijn mening de énige ware "Smart", de andere modelletjes van het merk vind ik vooreerst niet bij de naam van het merk passen, en bovendien vind ik ze lelijk en ondergemotoriseerd.

                      Een Smart fortwo is een uitermate geinige auto. Ik ben er eerlijk gezegd weg van, en woonde ik in een grote stad, ik nam er meteen eentje in huis als stadsauto.
                      Okay, als je ze nieuw aankoopt zijn ze duur. Maar eenmaal dat struikelblok overwonnen, heb je een quasi volwaardigde auto als je 't stad niet uitkomt. Er kan voldoende mee versjouwd worden, met twee zit je comfortabel genoeg, het ding rijdt vlot en past overal tussen. Het is bijna een droom.

                      Wil je echter af en toe een stuk autostrade doen, dan raad ik 'm af. 'Ie kan het uiteraard wel, maar 'ie is er zeer zeker niet voor weggelegd, en je wil met zo'n ding niet tussen razende Sprinters komen te zitten op een compleet verzopen regendag op een autostrade waar de spoorvorming serieus is.
                      Als je een auto wil waarin je met 2 erg comfortabel kan reizen aan een gemiddelde van 200 per uur, dan koop je je ook geen G 55 AMG ook al haalt 'ie die snelheid wel. Zo simpel is 't.

                      Ik vind de basismotor eigenlijk bijna schaamtelijk underpowered, de 50 pk en vooral de bijna niet noemenswaardige 80 Nm zorgen ervoor dat je met dit dingie hoogstens meekan met het andere verkeer, en dat dan nog maar tot zo'n 60 per uur. Erg zwak dus. En dan hebben we 't er nog niet over gehad wanneer je een extra passagier meehebt en wat bagage... Ik raad deze dus ten stelligste af.
                      De krachtiger versie met 60 pk met 95 Nm is al duidelijk vinniger, maar 't is nog geen boffen aan. Maar het is voldoende, je kan er even vlot als de rest van 't verkeer me door de stad flitsen.
                      Ik zou eigenlijk willen aanraden om de versie met 75 pk en 110 Nm te nemen, daarmee ben je echt vlotjes onderweg, en als je 'm vloert ben je toch het meeste andere verkeer voor. Enige probleem : die is enkel te krijgen in de Brabus-versie, en de Smart Brabus zijn zo duur voor wat je krijgt, dat ze hun geld bij wijze van spreken nog minder waard zijn dan een Veyron. Uiteraard, voor de gefortuneerden onder ons is een Brabus slechts een weekloontje (ofzo), dus iets met een prijs waar zelfs geen aandacht aan wordt geschonken ... maar zo zijn er niet veel.

                      Over de diesel wil ik het zelfs niet hebben. De Smart fortwo CDI heeft bijna evenveel tijd nodig om tot 50/60 per uur te accelereren als Golf V 1.9 TDI tot de 100 per uur. Zegt genoeg. De CDI is naar mijn mening enkel van nut als promowagen die constant aan 15 tot 30 per uur de standskern doorkruist als reclamestunt, meer niet. Z'n zuinigheid kan 'ie enkel uitspelen tegenover de benzine-modellen als je een beheerste rechtervoet hebt, en aangezien die Smart fortwo CDI zo on-ge-lo-fe-lijk traag is, lukt dat quasi niemand en je zit constant te plankgassen.


                      Wat de ride quality betreft : in het begin was het erbarmelijk. Ik testte één van de eerste Smartjes, nu al enige jaren terug, in Knokke, en ik kwam er geradbraakt uit ... Dat ding was niet te rijden : het stuiterte over snelheidsdrempels als een knikker over de betontegels van de modale lagereschool-speelplaats, elke oneffenheid in het oppervlak voelde je, en 'ie had zo goed als géén vering/demping.
                      Ondertussen is het significant verbeterd, maar nog altijd blijft de fortwo een hard venijnig ding om mee te rijden. Maar nu is 't doenbaar, en 't is zoals met zoveel dingen : je moet 't gewoon worden. Eenmaal je 't gewoon bent, valt 't niet meer op.


                      Blijft tenslotte nog de running costs. Qua verbruik is 'ie dus superzuinig (blijf van die diesel af dus, 't loont zéker niet), evenals qua tax en verzekering. Evenwel : Smartjes zijn erg duur in onderhoud. Stap 'es binnen en vraag 'es naar de prijzen van onderhoud e.d. En ga daarna vooral niet vergelijken bij b.v. Fiat, Citroën of Renault.
                      Als je Smartje heel blijft, is er dus niks aan de hand. Maar ze zijn altijd al vrij vatbaar geweest voor allerlei kwaaltjes. Zeker motortjes die veel km achter de kiezen hebben, durven al snel 'es de geest geven en méér vereisen dat een oliewissel.
                      Voor de rest zit het qua kwaliteit wel snor. Het zijn uiteraard plastic dingetjes binnenin, en ook langs buiten ... maar als je ze niet nieuw koopt, hoeft dat ook niet anders. En per slot van rekening blijft een Smart Pure met 61 pk en niet teveel opties nog altijd betaalbaar.




                      Dus, mijn advies :

                      + erg trendy en hip
                      + verrekte handig in de stad
                      + eigenlijk méér auto dan velen 'm toe zouden schrijven
                      + met de krachtiger motoren goed te doen in de stad
                      - als je vaker langere verplaatsingen doet, is dit niet jouw auto
                      - best wel duur voor wat je krijgt (tenzij de basisversies, die zijn correct qua prijs)



                      En écht : het zijn karretjes waar je je hart aan kan verliezen. De keren dat ik er eentje onder m'n kont had (soms 'es een week [op reis, zowel strandvakantie als stadvakantie], soms 'es een dag, soms 'es een uurtje) stond ik 'm altijd met tegenzin af.
                      Ik vind Smart dus wél leuk (i.t.t. wat sommigen zouden willen beweren), maar ik zie énkel de fortwo als een échte Smart. Alle andere modellen, met op kop de forfour, maar dichtbij gevolgd door de twee "sportmodelletjes", zijn in geen enkel opzicht 'smart' (ze zijn niet "slim" klein, en ze zijn evenmin knap), en dan hebben we nog niet over de exorbitante prijs gesproken van die dingen...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door STA911
                        80.000km, zou dan toch misschien wat teveel zijn?
                        Maar het zit 'm zo, als we naar de smartjes kijken met een minder aantal km's, dan stijgt de prijs automatisch. (zeer logsich ook)
                        En aangezien m'n vriendin nog maar pas in het beroepsleven stapt, is het budget zeer gelimiteerd.....

                        You see?
                        Je zit 'n beetje op de rand van het gevaarlijke te kijken, vind ik. Ik vermoed dat zo'n Smart-blokje niet snel de 100k zal overschreiden, en dat moeten ze eigenlijk ook niet kunnen, want als je veel kilometers doet, koop je je geen Smart.

                        Waar ik vooral wat bang van ben, zijn de eventuele kosten als 'ie stuk gaat. Het kan voordeliger zijn voor je vriendin om naar de bank te stappen en een bedrag te gaan lenen (desnoods op 18 of 24 maanden), zodat ze zich een auto kan kopen met duidelijk minder kilometers, waarvan de kans dat je er brokken aan hebt, véél kleiner zijn.

                        Ik zeg 't altijd zo : je kan niet altijd alles willen. Weinig geld uitgeven + een technisch perfecte auto hebben + grote zekerheid over nog enkele jaren kostenvrij rijden + een trendy en hippe auto in huis halen ... da's meestal niet mogelijk.
                        Het feit dat z'n prijs zo laag is, heeft een reden. Mocht het uit de praktijk blijken dat die driepittertjes allemaal zonder uitzondering makkelijk 200k km afhaspelen, dan zou z'n prijs een stuk hoger liggen want 'ie zou nog niet aan de helft van de gemiddelde "leeftijd" zijn gekomen.

                        Met het modelletje dat je komt voor te stellen is dat wel effe anders. Maar dan nog is het niet gezegd dat je er kosten zal aan hebben. Met wat geluk en respect, gaat 't ding nog 3 jaar en 40.000 km mee. En dan heb je voor die prijs een subliem autootje gehad.




                        Wel nog 'es herhalen : als je vriendin vaak langere verplaatsingen doet waarin geregeld snelheden van 100 en meer voorkomen, dan raad ik een fortwo ten stelligste af. Uiteraard kan 'ie 't wel, maar daarvoor is 'ie te onveilig. Je kan met een M5 op zomerbanden ook aan 200 per uur over een aangestampt besneeuwde autostrade rijden ... maar je wil niet dat je dan plots hard moet remmen of moet uitwijken. Een Smart fortwo op een drukke autostrade, en zeker als die wat slechter ligt en 't is slecht weer, da's mogelijk maar niet meer veilig, naar mijn mening.

                        Blijft ze echter quasi altijd in 't stad, en rijdt ze véél meer tussen de 30 en de 70 per uur dan tussen de 70 en de 100, dan is een fortwo een droom.

                        Comment


                        • #13
                          ik heb gisteren van wetteren tot gent een hollandse fortwo in mijn sliptream gehad. Dacht eerst dat hij mij wou inhalen, maar volgens mijn teller reed ik 150km/u. Dus wist ik dat hij ver op het einde van zijn latijn was.
                          Kheb hem dan maar laten profiteren van de aanzuigstroom om hem ietsje rapper op zijn bestemming te brengen

                          moet toch maar vies doen denk ik. met zo'n snelheid in een smart (fortwo) zitten. In een roadster moet het dan weer ultra tof zijn ,door het versnellende gevoel dicht tegen de grond.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door STA911
                            Bedankt voor jouw uitleg!
                            Ik vreesde er eerst wat voor, om hier op het forum iemand tegen te komen, die met een Smart zou rijden.

                            Maar jij hebt er zelfs 2 bollen, dus is wel mooi meegenomen als ik vragen heb ofzo....

                            Dus: in de City Coupé is het een 6v of 4A bak?
                            80.000km, zou dan toch misschien wat teveel zijn?
                            Maar het zit 'm zo, als we naar de smartjes kijken met een minder aantal km's, dan stijgt de prijs automatisch. (zeer logsich ook)
                            En aangezien m'n vriendin nog maar pas in het beroepsleven stapt, is het budget zeer gelimiteerd.....

                            You see?

                            De fortwo hebben allemaaal 6v.auto.heb nog nooit gehoord van een 4Abak.
                            De prijzen liggen hoog maar Smart staat bekend in de autowereld om hun klein waarde verlies tegenover andere wagens .Als ik het goe voorheb staat hij zelfs op de eerste plaats

                            Comment


                            • #15
                              Ik denk dat ik nooit sneller gereden heb dan zo'n 130 in een fortwo (toen nog "city coupé"). En ik vond 't inderdaad vrij eng. Je bent opweg in een kogeltje op ultrasmalle bandjes, en met een erg direct stuur en een knalharde ophanging. Moet ik nog zeggen dat dat ding als een razende hond reageerde op elk stuurbeweginkje ?

                              In een roadster/coupé heb je inderdaad een groot snelheidsgevoel. Da's goed, want de auto heeft te weinig power om érg snel gereden te kunnen worden. Da's meteen een groot deel van de ingrediënten om qua gevoel érg leuk, maar qua snelheid verre van waanzinnig bezig te zijn. Dat maakt die auto's zo leuk op bochtige wegeltjes.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door erikje
                                De fortwo hebben allemaaal 6v.auto.heb nog nooit gehoord van een 4Abak.
                                De prijzen liggen hoog maar Smart staat bekend in de autowereld om hun klein waarde verlies tegenover andere wagens .Als ik het goe voorheb staat hij zelfs op de eerste plaats
                                Inderdaad, ze houden héél erg goed hun waarde. 't Slimste is om er eentje in huis te halen van zo'n jaar oud. Krijg je ca. 1/4 tot soms 1/3 "korting" op de nieuwprijs. Rijd er twee jaar mee en je verkoopt 'm nog voor de helft van de nieuwprijs.

                                Comment


                                • #17
                                  zeker?
                                  ik ken iemand die een smart roadster heeft. met brabus addenda en die klaagt dat hij er geen geld voor krijgt. Hij gaat hem dan ook houden nu zeker omdat ze gestopt zijn met productie, om hem nog meer op te smukken voor eigen plezier. maar j sprak toch van enig waardeverlies opeens

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
                                    zeker?
                                    ik ken iemand die een smart roadster heeft. met brabus addenda en die klaagt dat hij er geen geld voor krijgt. Hij gaat hem dan ook houden nu zeker omdat ze gestopt zijn met productie, om hem nog meer op te smukken voor eigen plezier. maar j sprak toch van enig waardeverlies opeens
                                    Gaat vooral om de fortwo

                                    Comment


                                    • #19
                                      aah oké.
                                      hoe komt dat eigenlijk? want van de roadster zijn er toch minder verkocht, en hij is exclusiever van vormgeving

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
                                        aah oké.
                                        hoe komt dat eigenlijk? want van de roadster zijn er toch minder verkocht, en hij is exclusiever van vormgeving
                                        Kan ik niet echt op antwoorden !!!
                                        Misschien omdat de fortwo praktisch is en de roadster niet

                                        gTa gaat hier wel nen uitleg aan kunnen geven.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X