Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
MERCEDES-BENZ Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk BerichtenDat is zeker niet veel, zeker gezien het feit dat er met deze 300 echt goed rond de kerk gereden wordt.
Enkel leek het verbruik tegen constante snelheid me wat veel, zeker als ik van mijn persoonlijke ervaring uitga.
Misschien rij ik met een ei onder mijn voet
Rijstijl heeft er zéker mee te maken.
Ik heb de slechte gewoonte van de hele tijd plankgas op te trekken tot ik moet remmen en of gewoon lossen, en dan opnieuw plankgas optrekken. Zeker als ik wat 'haastig' wil doen. héél nadelig voor't verbruik, that is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenNeen inderdaad.
dan rij ik als een bompa tussen de camions naar leuven en terug.
das ééns, maar nooit meer!
Zuinigheid is dan ten top, maar na 100 km ben je uitgeput
zuinigheidsrit = de max
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichtenpfff espace moet geteld worden met 7 man in en minimum 1 dakkoffer, turkenbus voor iets he
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk Berichtendie 4 man wogen samen 40 kg?
2 volwassen en 2 (jonge) kinderen, 120 op bijna lege Franse autostrade (papa heeft....had veel zelfbeheersing toen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenRijstijl heeft er zéker mee te maken.
Ik heb de slechte gewoonte van de hele tijd plankgas op te trekken tot ik moet remmen en of gewoon lossen, en dan opnieuw plankgas optrekken. Zeker als ik wat 'haastig' wil doen. héél nadelig voor't verbruik, that is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk BerichtenZuinigheidsrecords vastleggen is eigenlijk wel kicken. Tegen 90 kmh op anderhalve - 2 meter achter een vrachtwagen rijden en op die afstand blijven rijden.
Zuinigheid is dan ten top, maar na 100 km ben je uitgeput
zuinigheidsrit = de max
HAHA SO TRUE.
Ik probeer dan zodanig dicht tegen een hoge oplegger aan te rijden, dat de chauffeur mij niet meer kan zien, en dat ik die slipstream 'voel'.
tis erover, i know. maar inderdaad wel kicken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk BerichtenIk heb morgenavond zin in Kallo.... 't blijft droog zeggen ze, enkel wat wind.
Nog iemand?
ja.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenHAHA SO TRUE.
Ik probeer dan zodanig dicht tegen een hoge oplegger aan te rijden, dat de chauffeur mij niet meer kan zien, en dat ik die slipstream 'voel'.
tis erover, i know. maar inderdaad wel kicken.
Dan zien ze alleen spiegeltjes ofzo, en na 10 km zijn ze je vergeten, en dan verschieten ze als je ineens eens komt piepen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenE250D T - 300TD reunion?
Ik zal de mijne morgen WASSEN.
Reunie it is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk BerichtenIk wil een manuele.
Rij maar eens met een handgeschakelde 124
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk BerichtenNee dat wil je niet
Rij maar eens met een handgeschakelde 124
Wat is er zo slecht aan een manuele 124 misschien? Iedereen weet ondertussen al dat die versnellingsbakken niet de meest nauwkeurige, preciese, directe feel hebben als bijv. een Getrag dogleg of een BMW boitje... so what, dat hoeft helemaal niet.
Wat ik overigens wél vind (call me crazy, whatever ), is dat de versnellingsbak die ik in de 300TD heb, ongelooflijk veel feedback geeft. Je weet perféct wat er gaande is, hoe de synchronisatie verloopt (ja inderdaad, soms kan daar al eens wat haperen na 500k km), etc. Ik heb nog niet veel handbakken gereden die zoveel rijplezier/involvement geven.
Imo gaat het niet om de kortste schakelwegen, de snelste speedshiftjes, de beste synchronisatie, de duidelijkste H-patronen... whatever allemaal. Het gaat hem over de voeling die je hebt met de mechaniek binnenin de versnellingsbak. En dat heb je minder en minder, bij moderne auto's, heb ik al meermaals gemerkt.
Deze versnellingsbakken moet je pér auto gewoon worden. Je moet léren wat je kan en mag doen, en wat niet. De eerste kilometers dat ik met de 300TD reed, man, je kan je niet inbeelden wat voor een kutversnellingsbak ik dat vond. Dat klakte alle kanten uit, tweede versnelling vloog er vaak uit, 4de naar 5de schakelen was moeilijk als hel om het smooth te doen, soms kreeg ik hem niet in eerste als ik stilstond aan de lichten... daar heb ik nu (en al lang, uiteraard) totaal geen problemen meer mee. Er bestaan allemaal trukjes voor, en het is vooral het kweken van dié feeling, wat het rijden zo plezierig maakt.
vind ik allemaal... uiteraard.
Comment
-
Je voelt inderdaad perfect wat er gaande is. Je voelt precies dat ding gebouwd is als een atoomkelder, en ja dat klak-klak gevoel heeft zelfs iets. Maar om er dagelijks mee te rijden vind ik het persoonlijk geen aangename versnellingsbak
De souplesse en vloeiendheid wat elke andere auto heeft (bijna elke dan) ontbreekt wel bij een Mercedes handbak. Het vraagt gewoon te veel moeite om met die koppeling en versnellingsbak normaal en schokvrij te schakelen, je "voelt" inderdaad dat je met een zware aandrijving aan het schakelen bent en net dat vind ik zo onaangenaam voor normaal gebruik. Zelfs bij rustig rijden moet je je nog concentreren op een vlotte overgang tussen het koppelen en het schakelen, en dan merk je opeens dat je eigenlijk wel lang bezig bent om te schakelen van 1 naar 2 of verder. Zeker in fileverkeer is dat hoogst ergerlijk om met zo'n nukkige aandrijving bezig te zijn.
En wanneer het wat sneller moet merk je al helemaal dat dat een echte achilleshiel is.
Dat is uiteraard mijn mening en ik geloof je graag dat je er mettertijd aan gewoon geraakt, dat heb ik ook Maar ik blijf het gewichtige (puur op gevoel) versnellingsbakken vinden, vooral als ik pas uit een andere manuele auto kom, of erna in eentje stap
Comment
-
Van je uitleg leid ik niets anders af dan dat je ofwel
- niet genoeg gewenning hebt gehad
- niet deftig met een handbak kan rijden
Het is inderdaad een redelijk 'zware' aandrijflijn, en je voelt dat zeker, I'll give you that. Maar dat er niet vlot, soepel en schokvrij mee te rijden is, is je reinste bullshit, en ligt imo énkel en alleen aan de bestuurder (no offence ).
Ik merk ook dat, wanneer ik bijvoorbeeld in de 156 stap, dat het allemaal gewoon veel 'gemakkelijker' gaat. Je hoeft je totaal niet bezig te houden met de techniek van het schakelen. Alles wordt opgevangen, je kan véél verkeerd doen, je zit met die automatische koppelbeperking, etc...
Daar vind ik dus niéts aan. Ik heb de neiging om dat ding af te raggen dat het gene naam heeft, gewoon omdat het toch allemaal zo gemakkelijk gaat.
Bij benz-bakken ben je BEZIG met het schakelen en rijden. Je moet je verstand gebruiken, en de bewegingen en samenwerking tussen voeten en rechterhand nauwgezet controleren.
Als je dat doet (en imo gaat dat na verloop van tijd vanzelf = gewenning), kan je boterzacht en heel vlot schakelen.
Comment
-
Awel ja, het is net dat dat ik bedoel, dat hele gewenningsproces is er mij wat te veel aan
Ondertussen kan ik wel al schokvrij rijden met die 220, maar ik vind wel dat ik nog steeds te veel "oplet" (dat bezig zijn dus) op hoe ik schakel omdat ik net niet wil dat 'ie schokt. En dat dempt voor mij persoonlijk het plezier. Die A klasse had dat totaal niet, die versnellingsbak was een droom, dat schakelde énorm precies en vlot en liet zich na een paar km al meteen perfect schokvrij schakelen. Mijn vader daarentegen, die de gewone Mercedes handbakken gewoon is viel stil aan de lichten
Maar het is dus dat bezighouden met het schakelen en dat zware gevoel dat mij echt tegenzit om er stadsverkeer mee te doen
En het kan inderdaad best zijn dat ik het nog niet gewoon ben (nog maar een paar duizend km ofzo) en wanneer ik er dagelijks mee zou rijden, dat het wel veel leuker zou aanvoelen.
Comment
-
De eerste keer dat ik met de 300TD reed was dat idd een beetje "voelen" hoe die schakelt. En ok het is geen honda boite die superstrak klik-klak schakelt, maar qua puur gevoel moet ik matteo wel gelijk geven. Je VOELT echt wat je doet, en bij dingen bruskeren merk je dat dan ook direct. Van zodra je schakelsnelheid ingesteld geraakt op de toerenval van die motor dan valt daar boterzacht mee te schakelen.
Comment
Comment