Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Niet Toyota of Lexus, maar Kia pakt dit jaar de eerste plek in het bekende Amerikaanse betrouwbaarheidsonderzoek van onderzoeksbureau J.D. Power.
J.D.Powers ‘Vehicle Dependability Study’ (VDS) is misschien wel ’s werelds bekendste onderzoek naar de betrouwbaarheid van automodellen, al richt het zich op de Amerikaanse markt. Het jaarlijks terugkerende onderzoek richt zich met behulp van een beproefde methode op auto’s die op het moment van het onderzoek zo’n drie jaar oud zijn. Men gaat daarbij uit van modeljaren, dus deze keer was het de beurt aan modeljaar 2019.
In het onderzoek van 2022 vinden opmerkelijke verschuivingen plaats ten opzichte van vorig jaar. Zo staat nu niet Lexus op de eerste plek bij de merken, maar Kia. De Koreanen zijn sowieso goed bezig, want Hyundai staat op de derde plek. Luxemerk Genesis, dat het in 2020 tot de eerste plek 'overall' schopte, doet het nu met plek vier. Daarmee mag het zich nog wel de winnaar onder de premiummerken noemen. Buick, de GM-tak die ook in eerdere edities vaak opvallend hoog scoorde, komt in dit onderzoek binnen op een zeer goede tweede plek. 'Publieksfavorieten' Toyota en Lexus vinden we op de plekken vijf en zes op de lijst.
Porsche
Veel Europese merken zijn ergens rond of onder de middenmoot te vinden. Porsche doet het als vanouds wel goed en scoort met de 911 opnieuw de titel ‘betrouwbaarste automodel’. Onderaan de lijst vinden we met Chrysler, Alfa Romeo en Ram opvallend veel merken van wat niet zo heel lang geleden nog FCA heette. Dat ook Land Rover ergens onderaan eindigt is geen grote verrassing, maar de op twee na laagste plek van Volvo is dat wellicht wel.
Bij dit onderzoek wordt gerekend in ‘problemen per 100 voertuigen’, ofwel ‘PP100’. Deze problemen worden geregistreerd op allerlei gebieden, van climatecontrol tot exterieur en van infotainment tot aandrijflijn. In 2022 is er voor het eerst ook een categorie ‘driving assistance’, voor rij-assistentiesystemen. Het VDS-onderzoek moet overigens niet worden verward met de Initial Quality Study van J.D. Power, die vaak in de zomer wordt gepresenteerd. Hierin wordt gekeken naar problemen bij hagelnieuwe auto’s en dus niet naar de betrouwbaarheid van exemplaren die al wat jaren onderweg zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Wist niet eens dat hier ook een topic over was. Eigenaardig toch, een merk dat zo'n metamorfose ondergaan heeft met zo weinig fans hier. Ik ben echter zeker dat het binnen enkele jaren hier heel druk gaat zijn
Mijn eigen quote uit dit topic van 10 jaar geleden eens herhalen en het klopt nog ook. Was uit de tijd dat er vaak nogal laatdunkend over het merk gedaan werd. Het kan verkeren
KIA KOMT MET 'ELEKTRISCHE STADSAUTO', TOTAAL 14 EV'S IN 2027
VEERTIEN EV'S IN 2027
Na Hyundai doet ook Kia uitgebreide elektrificatieplannen uit de doeken. Het merk heeft in 2027 maar liefst 14 volledig elektrische auto's in zijn gamma, waaronder een elektrische stadsauto en twee elektrische pick-ups!
Net als Hyundai heeft Kia bloedserieuze plannen als het op elektrische auto's aankomt. De Kia EV6 krijgt een heel stel volledig elektrische broertjes, die net als die EV6 onder het EV-label van het merk worden gehangen. Er zit onder meer een grote SUV in het vat die EV9 gaat heten, maar daar blijft het absoluut niet bij. Kia zegt in 2027 namelijk maar liefst 14 volledig elektrische auto's in zijn internationale portfolio te hebben. Daarmee heeft het merk zijn plannen aardig aangescherpt. Voorheen mikte Kia erop om in 2026 wereldwijd elf EV's te hebben.
Vanaf 2023 breidt Kia zijn gamma jaarlijks uit met minstens twee volledig elektrische modellen. Het merk licht alvast een tipje van de sluier op en zegt niet alleen met twee elektrische pick-ups, maar ook met een goedkoop elektrisch instapmodel te komen. Kijk niet gek op als Kia het aandurft om een nieuwe elektrische stadsauto te ontwikkelen. Een elektrisch equivalent van de Picanto mogelijk, dus dat kan best eens heel interessant worden.
Kia Concept EV9
Kia geeft daarbij ook nieuwe informatie vrij over de productieversie van de EV9 Concept die in 2023 op de markt moet komen. Die EV9 wordt Kia's elektrische vlaggenschip en zal zo'n vijf meter lang worden. De elektrische SUV zou in zo'n vijf seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h moeten kunnen sprinten, al is de beoogde actieradius van 540 kilometer natuurlijk nog veel interessanter.
Natuurlijk gaat de aankondiging van het beoogde EV-gamma gepaard met de bekendmaking van stevige doelen wat betreft de verkoop van EV's. Kia wil dit jaar wereldwijd 160.000 elektrische auto's verkopen. In 2026 moeten dit er 807.000 zijn, in 2030 maar liefst 1,2 miljoen. Daarmee heeft Kia zijn verkoopdoelstelling voor 2030 met 36 procent aangescherpt. Kia's totale wereldwijde verkopen - waarin dus ook auto's met verbrandingsmotoren worden meegeteld - moeten dit jaar op 3,15 miljoen exemplaren eindigen. In 2030 moeten dat er 4 miljoen zijn, ruim een kwart meer.
Niro Plus
Meer nieuws? Zeker. Kia gaat zijn elektrische auto's namelijk bouwen in de markten waar ze het meest in trek zijn. Zo wil Kia in Europa vanaf 2025 kleine en middelgrote EV's gaan produceren en moeten er een jaar eerder in de Verenigde Staten middelgrote SUV's en pick-ups van de band rollen. Momenteel heeft Kia voor jaarlijks 13 GWh aan accu's nodig voor zijn auto's. Naar verwachting ligt dat omstreeks 2030 op maar liefst 119 GWh. Het blijft overigens niet alleen bij volledig elektrische auto's, Kia zegt namelijk ook plug-ins en conventionele hybride modellen aan de man te willen gaan brengen. Ook spreekt het merk van de komst van de Niro Plus, een op basis van de nieuwe Niro ontwikkeld model dat speciaal voor taxibedrijven en autodeeldiensten is bestemd.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Kia is goed bezig.
Zo een EV6 zou mooi zijn als vervanger voor mijn huidige Megane GT.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
jawel, maar mijn autoke kan met die snelle laders nix doen, alleen traagladen met de dunne kabel (die meestal door de stekkerhybrides wordt ingenomen)...zeldzaam zicht nochthans dat er geen tesla oid staat te laden op de 50kw
Het jaar is nog niet voorbij, maar Kia kan nu al terugblikken op een recordjaar. Tot en met november zag het Koreaanse merk zijn marktaandeel in Europa namelijk toenemen tot 5 procent, tegen 4,3 vorig jaar.
Ook in absolute aantallen is er nu al sprake van winst ten opzichte van 2021. Toen verlieten er in het hele jaar 502.677 stuks de Europese showrooms, nu zijn dat er in 11 maanden tijd al 509.193. Ten opzichte van de eerste 11 maanden van 2021 spreekt Kia van een stijging met 8,2 procent. Bijzonder, zeker omdat de totale verkoopcijfers van alle merken samen in dezelfde periode juist flink zijn gedaald.
Voor Nederland is er eveneens goed nieuws voor Kia. Het merk stevent af op een nummer 1-positie, die traditioneel voor Volkswagen is weggelegd. Met 27.772 verkochte exemplaren heeft Kia een vrij comfortabele voorsprong op de Duitse concurrent, die volgens onze cijfers tot nu toe 23.030 auto’s van gele kentekenplaten voorzag.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment