Mededeling

Collapse
No announcement yet.

KIA Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    Wist niet eens dat hier ook een topic over was. Eigenaardig toch, een merk dat zo'n metamorfose ondergaan heeft met zo weinig fans hier. Ik ben echter zeker dat het binnen enkele jaren hier heel druk gaat zijn
    Eens reageren op een 11 jaar oude post van mijzelf. Ik denk dat sommigen nu wel uitgelachen zijn

    En dit artikel past daar volledig bij. Wel over Holland maar heel vergelijkbaar.


    KIA 30 JAAR IN NEDERLAND: VAN LACHERTJE TOT NUMMER 1

    DE LANGE WEG NAAR SUCCES

    Slingers, taart en borrelnootjes: Kia is dertig jaar in Nederland! Het Koreaanse merk had dit heuglijke feit onmogelijk beter kunnen vieren, want het sloot 2022 af als het populairste automerk van Nederland. Dat had in 1993 niemand kunnen voorzien.


    Het succes van Kia in 2022 komt bepaald niet uit de lucht vallen, want Kia breekt al jaren verkooprecord na verkooprecord. Toch is de absolute nummer 1-positie op de Nederlandse verkoopranglijst uiteraard een prachtige bekroning op het werk van de Koreanen en de Nederlandse afdeling van Kia.

    “Goedemorgen Europa”

    Die Nederlandse tak ging dertig jaar geleden, in 1993 dus, voorzichtig van start. “Goedemorgen Europa!”, lezen we in de oudste Kia-brochure die we kunnen vinden. Het Kia van de jaren negentig gaat verder: “Een nieuw produkt [met een ‘k’ ja, red.] introduceren in een werelddeel is iets dat je niet zo maar doet. Zeker niet als dat produkt een auto is, en al helemaal, wanneer dat werelddeel Europa is.”



    De auto in kwestie was de Sephia, de allereerste Kia die band aan wal zette in Nederland. Echt vroege Sephia’s zijn makkelijk te herkennen aan de in 1986 gelanceerde versie van het Kia-logo, met een vlag-achtige gebogen lijn en zónder de ovaalvorm die tot de laatste restyling van het beeldmerk in 2021 zou blijven. Dat kwam pas later, vermoedelijk vanaf 1994.


    September 1993: de eerste Kia, uiteraard een Sephia, arriveert in Nederland. Let op het oude logo.

    De Sephia was een compacte middenklasser die aanvankelijk alleen als sedan verscheen, maar later ook als vijfdeurs hatchback werd gevoerd. Kia zette deze auto, en daarmee zichzelf, nadrukkelijk in de markt als een budget-optie. Met de leus “Kia rijdt een klasse rijker” en een veel-voor-weinig-benadering werd getracht de prijsbewuste Europeaan naar de showroom te lokken.

    Pride Wagon

    Naast de Sephia trof die Europeaan daar vanaf 1994 ook de Sportage aan, die destijds nog een reservewiel op zijn rug droeg en standaard vierwielaandrijving had. Het model, destijds nog meer terreinauto dan SUV, leende zijn ladderchassis en motoren van Mazda. Ook de aandrijftechniek van de Sephia kwam oorspronkelijk van Mazda. De Mazda-invloed ging nog een heel stuk verder bij het derde model van het merk, dat in 1995 naar Nederland kwam; de Pride. Dat wás namelijk gewoon een Mazda 121 van de eerste generatie, elders ook wel bekend als Ford Festiva. Het compacte modelletje was in de basis bij zijn Nederlandse introductie al bijna tien jaar oud en zou door Kia nog tot 2000 worden gevoerd. Dat klinkt kanslozer dan het is, want door een scherpe prijs én de introductie van een heuse stationwagenversie wist Kia er nog best wat te slijten. De Pride Wagon was voor 20.000 gulden, ofwel €9.000 van jou. Zelfs toen was dat ongekend weinig voor zoveel ruimte. Uiteraard moest je er dan wel offers voor doen: “afwerking” schreven we in 1999 tussen aanhalingstekens.


    Kia Pride Wagon (1999)

    Zelfvertrouwen

    Met in totaal dik 5.000 verkochte Kia’s was het jaar 2000 met afstand het beste jaar voor Kia tot dan toe, vooral dankzij die voordelige Pride. Kia bleef werken aan het modellenaanbod. Grotere sedans als de Mentor en Magentis werden hier nooit echt populair, maar de op Mitsubishi Space Wagon-techniek gebaseerde Joice deed het best aardig. De eerste Rio, geïntroduceerd in 2000, gaf met zijn scherpe koplampen en opvallende half stationwagen/half hatchback-koets al blijk van wat zelfvertrouwen. Aan het begin van deze eeuw werd hij dan ook prompt het populairste model van Kia.

    ML voor de helft van het geld

    Nog zo’n succesnummer, maar dan wat onverwachter, was de Sorento. De eerste editie van die auto verscheen in 2002 en wist in zijn eerste volle jaar – 2003 dus – meer kopers te trekken dan heel het merk Kia in 1998 deed. Hoewel de Sorento onderhuids nog een traditionele terreinbeul was, zag hij er veel minder rudimentair uit dan de vierwielaangedreven alternatieven in zijn prijssegment. Hij bood, kort door de bocht, een Mercedes ML- of BMW X5-achtige uitstraling, maar dan voor de helft van het geld. Daar hadden Nederlanders wel oren naar!


    Kia Sorento (2002)

    Kia wist het vroege SUV-succes trouwens goed vast te houden, door in 2004 een geheel nieuwe en veel moderner ogende versie van de kleinere Sportage te lanceren. In 2005 leverde die een belangrijke bijdrage aan alweer een wapenfeit in de Nederlandse Kia-historie: een eerste top 10-notering.

    Focus op Europa

    Een nóg belangrijker bijdrage kwam in dat jaar trouwens van een auto die tot op de dag van vandaag razend populair is: de Picanto. De eerste editie van dat model verscheen ook in 2005 en was opnieuw een bewijs dat Kia de weg naar volwassenheid definitief had gevonden. Bij vrijwel elke nieuwe Kia die volgde, werd dat steeds vetter onderstreept. Een veel betere en zelfverzekerder Carens verving in 2006 de eerste versie van die zevenzitter, de nieuwe Rio oogde strakker en volwassener en de vetste streep kwam in 2007, toen de Cee’d (toen nog met apostrof) werd gelanceerd.

    De opvolger van de weinig memorabele Cerato behield diens schappelijke prijs, maar zette daar een veel strakkere koets, een modern en ‘af’ interieur en een uitstekende uitrusting tegenover. Met keuze uit de driedeurs Pro_cee’d, een vijfdeurs Cee’d en de volwaardige stationwagen Sporty Wagon was deze eerste Cee’d ook beter op de Europese markt afgestemd dan ooit. Niet zo gek, want de Cee’d was ook de eerste Kia die helemaal voor, door en in Europa werd ontwikkeld. Vandaar ook die wat verwarrende naam: CE komt naar verluidt van ‘European Community’ (op z’n Frans?) en ‘ED’ staat voor ‘European Design’.


    Kia Cee'd (2006)

    De apostrof maakte het leven van AutoWeek-redacteuren er niet makkelijker op, maar de Cee’d werd een doorslaand succes. In Europa werd hij afgetekend Kia’s nummer 1, in Nederland moest hij in 2008 slechts de kleine Picanto voor zich dulden. Om ook de laatste twijfelaar over de streep te trekken, introduceerde Kia met de Cee’d trouwens nog een unieke troef: zeven jaar garantie. Ongezien in 2006, nog altijd riant in 2023.

    2006 is ook het jaar waarin de Duitse ontwerper Peter Schreyer aan het design-roer kwam te staan bij Kia. We zullen zeker niet beweren dat design álles is als het om verkoopsuccessen gaat, maar Schreyers herkenbare, zelfverzekerde ontwerpen hebben hier zeker een rol bij gespeeld. De topdesigner introduceerde de ‘Tiger Nose’ grille en voorzag Kia van auto’s als de eerste Optima, de in 2011 gelanceerde Rio en de Sportage van 2010. Leg ter vergelijking die SUV eens naast zijn voorganger, en je weet wat we bedoelen.

    EV-voorloper

    Dat er ook kwalitatief stappen werden gemaakt bij Kia, is goed te lezen in de tests. Waar een gunstige uitslag lange tijd werd uitgelegd met woorden als ‘een goede auto voor het geld’, werd dat naarmate de jaren vorderden steeds vaker simpelweg ‘een goede auto’. Een relatief gunstige prijs hebben Kia’s in vergelijking met veel Europese concurrenten vaak nog steeds wel, maar daar ligt al heel lang niet meer de nadruk op. Dat hoeft ook niet, want het Kia van nu is eerder een leider dan een volger. Neem EV’s, zonder twijfel het belangrijkste ontwikkelingsgebied in autoland. Met de Soul EV zette Kia in 2014 een eerste voorzichtige elektrische stap, maar de e-Niro van 2018 sloeg in als een bom. Los van Tesla was dit samen met de technisch identieke Hyundai Kona feitelijk de eerste EV waarmee je redelijk zorgeloos langere afstanden kon rijden, en dat in een auto die met zijn schappelijke formaat en ingetogen uitstraling geknipt bleek voor Nederland.


    Kia Soul EV, Kia's eerste elektrische auto

    De EV-voorsprong is anno 2023 wat minder groot dan een paar jaar geleden, maar nog altijd rekenen we Kia tot de koplopers. De EV6 zit technisch uitstekend in elkaar, heeft indrukwekkende prestaties en is het begin van een hele reeks elektrische Kia’s met ‘EV’ in de naam. Bovendien is het een auto waarmee je niet alleen gezien kunt worden, maar zelfs gewoon indruk maakt. Dat was bij de Sephia toch net even anders.


    Populairste Kia’s door de jaren heen
    Model Verkocht 1993-2022
    1 Kia Picanto 138.531
    2 Kia Niro 51.232
    3 Kia Rio 49.703
    4 Kia Sportage 45.394
    5 Kia Ceed 38.792
    6 Kia Sorento 15.273
    7 Kia Venga 15.091
    8 Kia Stonic 12.280
    9 Kia Carens 12.123
    10 Kia Pride 8.179

    Kia Picanto

    In (bijna) dertig jaar Kia in Nederland is de Kia Picanto uitgegroeid tot het allerpopulairste model. Dat blijft ook nog wel even zo, want de afstand tot nummer 2 is groot. In totaal gingen er bijna 140.000 over de toonbank, waarvan een aanzienlijk deel vorig jaar. Zelfs in 2022 was de Picanto namelijk de populairste Kia, nipt voor de Niro. Die cross-over is met name sinds de lancering van de elektrische versie niet aan te slepen. Op 3 over alle jaren staat in Nederland de Rio, op 4 de Sportage. Die SUV is wereldwijd vaak de populairste Kia, terwijl de Ceed er in Europa in 2022 met de titel vandoor ging. In Nederland houdt de Ceed het bij plek 5, toch ook niet gek. De top 10 van populairste Kia’s in Nederland aller tijden toont op de plekken 6 t/m 10 vooral oudere modellen (behalve de Stonic) en zakt qua absolute verkoopaantallen dan rap in. Toch willen we graag nog even de auto noemen die de lijst met een 11e plek nét niet haalt: de EV6. Met nog maar één volledig verkoopjaar achter de rug hijgt deze dikke EV met een prijskaartje van een halve ton al in de nek van de Pride, die vijf jaar de tijd had om met een verkoopprijs van nog geen 10 mille klanten te lokken. Dat vertelt eigenlijk het hele verhaal.


    Kia EV6
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Kia Sorento 2.5 CRDI EX (2007) - Geländegängige Zugmaschine zum Sparpreis?

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment





      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment





        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten



            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
            bom van een wagen, leuk logo op de kap
            The Power Of Dreams

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk Berichten

              bom van een wagen, leuk logo op de kap
              Helaas afgelopen met de leut (link)

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • ja, wist ik al een tijdje

                die was zelfs niet op het autosalon
                The Power Of Dreams

                Comment


                • Echt zonde! Zo'n knappe auto
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment





                  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                    Comment




                    • gelukkig liep goed af

                      Comment


                      • Bangelijk filmpje wel. Zo cruise je even lekker rond, en gebeurt er zoiets seg .

                        Die law suite wil ik wel's zien in Amerika trouwens.

                        Lijken me niet meteen originele wielen en ophanging op die pick up, dus die man gaat het wel mogen uitleggen.

                        Comment


                        • KIA SPORTAGE HELPT KIA AAN RECORD VERKOPEN

                          BESTE HALFJAAR OOIT

                          ​Kia heeft de wind in de zeilen. Dat is nog een behoorlijk understatement. Kia heeft niet eerder zo'n goed halfjaar gedraaid als de eerste van dit jaar. Het verkocht wereldwijd maar liefst bijna 1,6 miljoen auto's.


                          Kia heeft in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd 1.575.920 auto's verkocht. Dat waren er 11 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Het eerste halfjaar van 2023 gaat bij Kia de boeken in als zijn beste halfjaar ooit.

                          In thuisland Zuid-Korea bracht Kia 292.103 nieuwe auto's aan de man. Dat waren er bijna 12 procent meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het gros van de Kia-verkopen vond buiten de grenzen van het thuisland een eigenaar. Het gaat in totaal om 1.281.067 auto's, bijna 11 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2022. In Europa verkocht Kia in het eerste halfjaar van 2023 in totaal 318.753 auto's. Ook dat is een record. In het eerste halfjaar van 2022 - het vorige recordhalfjaar - verkochten de Koreanen in Europa nog 280.993 nieuwe auto's. In Nederland registreerde Kia in de eerste helft van dit jaar 16.805 nieuwe auto's. Dat waren er 17,3 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar.

                          De Sportage is wereldwijd het populairste model van Kia. Daarvan werden er 260.485 verkocht. Op plek twee staat de buiten Europa geleverde Seltos (157.188 stuks), gevolgd door de Sorento op plek drie (115.644 stuks).

                          Bron: Autoweek




                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • KIA PRIDE (1995)







                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • KIA TOONT ELEKTRISCHE EV3, EV4 ÉN EV5

                              RELEVANTE ELEKTRISCHE NIEUWKOMERS!

                              ​Kia heeft op het elektrovlak grote ambities en daar hoort natuurlijk een fikse uitbreiding van de elektrische modelfamilie bij. De Kia EV6 en EV9 krijgen gezelschap van de EV3, EV4 en EV5 en het zijn die nieuwe elektrische modellen waar we je nu alvast een glimp van kunnen laten zien.


                              Kia houdt later deze maand zijn zogenoemde EV Day in het Koreaanse Yeoju, een groot evenement waar het zijn activiteiten en plannen op het vlak van elektrische auto's belicht. Het laat er niet alleen zijn huidige elektrische modellen zien, maar blikt ook vooruit op wat er komen gaat. Dat blijkt heel wat te zijn.

                              Kia geeft alvast een teaserplaat vrij waarop het zijn reeks in de basis als EV ontwikkelde elektrische modellen laat zien die het meebrengt naar zijn EV Day. We zien vijf modellen, maar ze zijn niet allemaal nieuw. Zo zien we helemaal links de Kia EV6 en staat helemaal rechts de grootste elektrische Kia: vlaggenschip EV9. De elektrische SUV in het midden kennen we ook. Dat is namelijk de reeds gepresenteerde Kia EV5, een elektrisch equivalent van de Sportage dat we op termijn ook in Nederland verwachten. Van die EV5 geeft Kia tijdens zijn EV Day meer informatie vrij. Dan blijven er twee modellen over en dat zijn bepaald geen oninteressante.

                              Kia EV3

                              Kia zegt dat het twee nieuwe elektrische concept-cars meeneemt naar zijn EV Day en dat moeten wel die twee vooralsnog onbekende nieuwkomers zijn. Tussen de EV5 en de EV9 staat ogenschijnlijk een relatief compacte elektrische cross-over. We mikken erop dat dat de auto is die we je onlangs in camouflagepak konden laten zien en waarvan we vermoeden dat hij EV3 gaat heten. De Kia EV3 wordt een concurrent van auto's als de populaire Peugeot e-2008.


                              De nieuwe elektrische Kia waarvan we vermoeden dat hij EV3 gaat heten.

                              Kia EV4

                              De nieuwe elektrische Kia die tussen de EV6 en de EV5 staat, moet dan haast wel EV4 gaan heten. Het lijkt te gaan om een elektrische auto die gaat opereren in het segment van de Ceed en die dat model mogelijk zelfs gaat opvolgen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat die EV4 – als hij zo gaat heten – meerdere carrosserievarianten krijgt. Opvallend is de signatuur van de led-dagrijverlichting aan de voorzijde van deze nieuwe EV. Die lijkt namelijk te bestaan uit een bijna kaarsrechte verticale streep. Vooropgesteld: Kia bevestigt de modelnamen van de nieuwe modellen nog niet. Op 12 oktober weten we of we het bij het juiste eind hebben.


                              De nieuwe elektrische Kia waarvan we vermoeden dat hij EV4 gaat heten.

                              Bron: Autoweek



                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment





                              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                Comment





                                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                  Comment


                                  • KIA LANCEERT REEKS MODULAIRE ELEKTRISCHE ALLESKUNNERS

                                    MULTI-INZETBARE SLIMME EV'S

                                    ​Kia pakt wat elektrische auto's betreft de laatste jaren behoorlijk uit en het ziet er bepaald niet naar uit dat het op de rem trapt. Sterker nog, het verbreedt zijn EV-activiteiten en komt met een splinternieuw modulair platform waar allerhande elektrische modellen gebruik van gaan maken.


                                    Net als zustermerk Hyundai spreekt Kia al jaren over de komst van zogenoemde Purpose Built Vehicles (PBV's). Onder die ietwat ongrijpbare term - is immers niet elk voertuig met een doel gebouwd? - scharen de Koreanen voertuigen die 'voldoen aan specifieke behoeften'. Het gaat dus in minder mate om elektrische personenauto's en meer om EV's die het merk als 'mobiliteitsoplossing' kan inzetten. Denk aan elektrische bedrijfswagens, personenbusjes, compacte deelautootjes en alles daartussenin. Een kleine twee jaar geleden liet Kia in de vorm van voor de Koreaanse taximarkt ontwikkelde Niro Plus een eerste voorbeeld van een dergelijke PBV zien, maar over enkele jaren klinkt het startschot voor Kia's PBV-offensief een stuk luider. Dan komen namelijk de eerste slimme EV's op een volledig nieuw modulair platform op de markt.

                                    Kia trekt tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas het doek van een vijftal volledig elektrische, praktische nieuwkomers waarmee het merk duidelijk maakt wat het met zijn PBV's precies gaat uitspoken. Kia heeft een splinternieuw modulair platform ontwikkeld om zijn PBV's op te huisvesten. Daarover straks meer. Eerst de nieuwe EV's zelf. We beginnen met de Kia Concept PV5. Daarvan heeft het merk namelijk drie varianten getoond en de PV5 is ook Kia's eerste PBV van de nieuwe familie die op de markt komt. Vooropgesteld: de PBV's zijn zowel voor bedrijven als particulieren bestemd.

                                    Kia PV5

                                    De Kia PV5 staat voor 2025 gepland en wordt leverbaar in verschillende varianten, precies zoals je nu vaak bij bestaande bedrijfswagens ziet. Kia noemt al de komst van 'Basic-, Van- en Chassis-Cab-varianten' en spreekt ook over de komst van een 'robottaxi', een autonoom rijdende variant met meerdere zitplaatsen dus. Die heet vooralsnog PV5-R en wordt in samenwerking met Motional - een samenwerkingsverband tussen Hyundai Motor Group en Aptiv - ontwikkeld. De PV5 krijgt 400v boordspanning en heeft straks altijd voorwielaandrijving. De PV5 moet in de Verenigde Staten een vanafprijs van zo'n 35.000 dollar krijgen.


                                    Verschillende varianten van de Kia PV5.

                                    Kia PV7

                                    In wat Kia aanduidt als de tweede fase van zijn PBV-offensief brengt het merk de PV7 op de markt. Dat lijkt vooral een groter en dus ruimer alternatief voor de PV5 te worden. Ga er maar vanuit dat ook de PV7 in meerdere verschijningsvormen wordt gelanceerd. Het groter formaat van de PV7 brengt ook grotere accupakketten en dus een groter rijbereik met zich mee, al hebben we nog van geen enkel model technische gegevens die dat inzichtelijk maken. De PV7 staat voor 2028 gepland en krijgt in tegenstelling tot de PV5 voor- of vierwielaandrijving én 800v boordspanning.

                                    Kia PV1

                                    De Kia PV1 wordt - zijn naam geeft het al weg - voorlopig de kleinste PBV die Kia in het vat heeft zitten. De Kia PV1 maakt net als de PV7 deel uit van de tweede en dus latere fase van de PBV-cyclus. De Kia PV1 is volgens de Koreanen "[...] geoptimaliseerd voor wendbaar logistiek transport over korte afstanden, waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe aandrijfmodules om de draaicirkel te minimaliseren, zelfs in kleine ruimtes." Kijk niet gek op als er van de PV1 op termijn niet alleen een voor logistiek transport bestemde variant, maar ook een voor personenvervoer bestemde versie komt. Over de 'nieuwe aandrijfmodules' tasten we nog enigszins in het duister.


                                    De Kia PV1 (links) is de kleinste van het stel.

                                    Modulair

                                    Het platform van de PV-modellen is modulair en dat gaat verder dan puur de techniek die erin is ondergebracht. Zo spreekt Kia van railsysteems in het dak, op de vloer en aan de zijkanten van de auto's, elementen waarmee de interieurs slim in te delen zijn met speciale kasten , stoelen en frames. Een groot voordeel van de PBV-modellen is dat ze eenmaal gebouwd meerdere doelen kunnen dienen. Zo is het deel achter de cabine een andere opbouw te plaatsen, volgens Kia middels een 'hybride elektromagnetische en mechanische koppeling'. Zo kan een als taxi ingezette PBV bijvoorbeeld 's nachts als bestelwagen dienen.


                                    Kia voorziet een enorme rol voor slimme computersystemen.

                                    Software

                                    De Purpose Built Vehicles van Kia gaan hand in hand met wat het merk een software-to-everything-strategie noemt (SDx). Digitale eentjes en nulletjes gaan dus een grote rol spelen. Zo moeten de auto's - waaronder de PV5 - onderling data kunnen uitwisselen, volgens Kia ideaal voor een 'softwaregedreven wagenpark waarbij bijvoorbeeld route- of leveringsinformatie optimaal kan worden gegenereerd." In wat Kia de derde fase van zijn PBV-avontuur noemt, gaat het merk nog een stap verder. Let op, het wordt wolliger.

                                    Volgens Kia 'evolueren' de PBV's in die derde fase naar 'verregaand aanpasbare mobiliteitsoplossingen die volledig zijn geïntegreerd met toekomstige mobiliteitsecosystemen. We quoten Kia: "In deze fase evolueren PBV’s tot live platforms die elk idee tot werkelijkheid brengen en maken verbonden, zelfrijdende voertuigen onderdeel uit van smart city-besturingssystemen. Met de opkomst van een hyperverbonden wereld waarin mensen, PBV’s en de sociale infrastructuur naadloos met elkaar verbonden zijn, kan Kia de deur openen naar volledig nieuwe levensstijlen en ondernemingsvormen. Het geavanceerde PBV-ecosysteem wordt gebaseerd op de toekomstige technologieën van de Hyundai Motor Group op het gebied van autonoom rijden, geavanceerde luchtmobiliteit, robotica en het energienetwerk." Juist.

                                    Kia-CEO Ho Sung Song over PBV

                                    Onze Roy Kleijwegt sprak tijdens de CES met Kia-topman Ho Sung Song over de PBV's. De topman legt uit dat personenauto's momenteel gemaakt worden zoals ze voor de klant bedoeld zijn, inclusief opties zoals de klant die wil. De PBV's rollen straks in basisvorm uit de fabriek en "[...] gaan naar een ombouwbedrijf dat allerlei zaken en materialen er uithaalt en dan de auto opnieuw opbouwt. Niet milieuvriendelijk en ook qua kosten voor de klant niet heel efficiënt. Met PBV kan dat anders."

                                    “De basis van de PBV-strategie ligt in de b2b-markt, maar ook particulieren zijn interessant. "Denk aan mensen met honden. Je kan je een pet-edition voorstellen. Kunnen je honden achterin, en je laat de airco aan als je boodschappen doet zodat ze erin blijven. Met PBV kan het allemaal. Of denk aan mensen met een rolstoel die zowel van achter als via de zijkant toegang willen. Of mensen met baby’s die snel hun kinderwagen kwijt willen nadat ze het kind in het zitje doen. We kunnen alle kanten op.”

                                    In thuisland Korea stampt Kia in Autoland Hwaseong een fabriek uit de grond die zich volledig toespitst op de productie van PBV-modellen. Medio 2025 is de productiefaciliteit operationeel. Op termijn moeten jaarlijks 150.000 PBV's de fabriekspoorten verlaten.



















                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment




                                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • KIA KOMT MET KLEINE ELEKTRISCHE AUTO: EV2

                                        KIA EV2 ALS ANTWOORD OP E-208 EN ID2

                                        ​Tijdens wat het zijn jaarlijkse Kia Investor Day noemt heeft Kia interessante informatie gedeeld over zijn toekomstige elektrische modellen. Het kondigt de compacte elektrische EV3 aan.


                                        Kia hangt zijn volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen onder het EV-label. We kennen de EV6 en de EV9 al en ook de Kia EV5 - een elektrische SUV van Sportage-formaat - is al in productievorm getoond. Verder weten we dat Kia in de vorm van de reeds in conceptvorm gepresenteerde EV3 met een regelrechte concurrent komt voor bijvoorbeeld de Peugeot e-2008. Maar Kia gaat nog een stapje kleiner. Vanaf 2030 wilen de Koreanen jaarlijks 1,6 miljoen elektrische auto's verkopen, verspreid over 15 modellen. Dat is er eentje meer dan eerder aangekondigd. Daar zitten zeker zeven nieuwe tussen, waaronder een Kia EV2.

                                        Kia presenteert dit jaar één volledig nieuw elektrisch model. Dat is mogelijk de productieversie van de reeds genoemde EV3. In 2025 komen er nog eens vier nieuwe EV's bij en zowel in 2026 als in 2027 presenteert het merk nóg een nieuwe EV. Let wel: we hebben het hier over elektrische personenauto's. Kia brengt in 2025 een volledig elektrisch zogenoemd Platform Beyond Vehicle-model (PBV) uit. Onder die noemer schaart het zijn voor een speciaal en veelal bedrijfsmatig doel bedachte EV's. In 2027 komt er nóg een PBV bij.

                                        De interessantste nieuwkomer is in ieder geval de EV2. Die komt zoals zijn naam al aangeeft een stapje onder Kia's concurrent voor de e-2008 . Wordt het dan een elektrische auto in het segment van de Kia Picanto? Dat verwachten we niet. We mikken erop dat de EV2 een elektrisch alternatief wordt voor de Kia Rio. Dat zou het een rivaal maken van onder meer de Opel Corsa Electric, Peugeot e-208 en de reeds aangekondigdeVolkswagen ID2.

                                        Maar er is meer. Kia introduceert dit jaar eveneens zes nieuwe hybride modellen. In 2026 brengt het zelfs acht nieuwe hybrides uit, in 2028 zelfs negen stuks. Let wel: het gaat hier om Kia's internationale plannen, niet om enkel Europese. De kans is groot dat lang niet elke nieuw model onze kant op komt.

                                        Bron: Autoweek


                                        Afgebeeld: Kia EV3
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment





                                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                          Comment

                                          Working...
                                          X