Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik kende Kia ook amper en was zeker geen aanhanger tot de cee'd uitkwam. Ik ben hem gaan bekijken bij de dealer en was eigenlijk wel verbaasd over hetgene daar stond. Verwacht je niet aan edelheid van een Jaguar of prestaties van de betere BMW.
Maar een degelijke gezinswagen aan een schappelijke prijs met een mooie garantie. En vooral het feit dat hij erg Europees oogt en vrij europees rijdt doet me hem wel liefhebben.
Kia heeft een slimme zet gedaan door een Audi-designer over te kopen.
nog niet lang ( krijgt vanaf de facelift ook 7 jaar garantie ! )
De facelift is een maand of 2 uit. Sinds die facelift wordt de Sportage net als de Cee's in Europa gebouwd, Slowakije en heeft hij 7 jaar garantie.
ik dacht dat het voor iets van European Design ( en dan nog iets ) was.
Om duidelijk te maken dat dit een Kia is die ontworpen en gemaakt is in Europa
Iets met zaad ook, gezaaid op europese bodem of zoiets
De Cee'd en de Sportage hebben toch al een groot deel gedaan voor het imago.
Da's waar, en aan het tempo waarmee ze eraan aan het werken zijn komt dit wel in orde.
Ze hebben alles wat we willen: diesels, europeser design, afwerking, garantie, ..
Da's waar, en aan het tempo waarmee ze eraan aan het werken zijn komt dit wel in orde.
Ze hebben alles wat we willen: diesels, europeser design, afwerking, garantie, ..
En niet ieder merk wil kost wat kost direct grote naam maken he. Soms bereik je meer met enkele jaren rustig aan de particuliere klant en brave huisvaders te overtuigen dan meteen voluit voor naam in bvb de leasesector te gaan.
Want in die laatste wordt je even snel afgemaakt als opgehemeld.
De Kia Cee'd is nu ook leverbaar in driedeurs uitvoering. Dat feit mag niet onopgemerkt voorbij gaan. Kia start een grootse reclamecampagne en dealers pakken uit met opvallende presentaties. De driedeurs Cee'd zou de sportieve telg van de Cee'd familie zijn en zelfs "het ultieme rijplezier" bieden. Is de Kia Pro_Cee'd meer dan een driedeurs hatchback? En is deze nieuwe versie echt een nieuwe naam waard?
De Kia Cee'd is een nette, veilige en prima rijdende auto. De binnenruimte is goed, de uitrusting compleet en zoals gebruikelijk bij Kia is de prijs scherp. Daarbij is de kwaliteit hoger dan ooit tevoren, zodat de fabrikant zeven jaar garantie geeft. Gevoelens van begeerte blijven echter uit en alleen Kia-verkopers zullen een poster van deze brave middenklasser boven hun bed hebben hangen. De Cee'd is een verstandige auto, maar bepaald geen droomauto.
Exterieur
Dat is precies wat de Pro_Cee'd wel moet zijn. Om de Cee'd tot een opvallende, begeerlijke auto te maken heeft Kia de auto op tal van punten aangepast. De koplampen zijn scherper, de mistlampen groter en de luchtinlaat breder. De daklijn is 30 mm lager en zowel de voor- als achterruit liggen vlakker om de auto gestroomlijnder te maken. Uit de achterpanelen is een hap genomen om de wielkasten breder te doen lijken. Lichtmetalen velgen zijn standaard op alle uitvoeringen van de Pro_Cee'd.
Met name in de hier gereden kleur "Dakar Yellow" komt het nieuwe lijnenspel goed tot zijn recht. De Pro_Cee'd is geen wanproduct van een uit de hand gelopen bezoek aan de accessoirehandel geworden, maar ziet er wel degelijk veel spannender uit dan de alledaagse Cee'd. De Pro_Cee'd is een stoere, stijlvolle auto die zich goed weet te onderscheiden van de massa.
Interieur
Het fraaie exterieur schept hooggespannen verwachtingen voor het interieur. Hier verschilt de Pro_Cee'd van de gewone Cee'd door de lagere daklijn en het meer geborgen gevoel. Helaas houden de verschillen daar op. Het dashboard is niet aangepast voor deze bijzondere uitvoering. De vormgeving is heel gewoontjes en ook het materiaal is hetzelfde als bij de gewone Cee'd. Dat betekent een keurig en degelijk interieur, maar niet de verwennerij die bij een auto als deze hoort.
Omdat de Pro_Cee'd binnenin nauwelijks verschilt van iedere andere Cee'd, biedt ook deze sportieve variant volop ruimte. Ondanks de lage daklijn is zelfs de ruimte achterin heel behoorlijk. Nadat de voorstoel is opgeklapt om toegang te bieden tot de achterbank, klapt deze helaas niet in de oorspronkelijke stand terug.
De bagageruimte heeft nauwelijks te lijden gehad onder het nieuwe lijnenspel; de Pro_Cee'd biedt 340 liter kofferruimte. Dat is te vergroten tot 1.210 liter door de achterbank op te klappen. Onder de laadvloer is een extra bergvak met een inhoud van 55 liter te vinden.
Uitrusting
Vanaf het basismodel zijn een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, zes airbags, een boordcomputer, elektrisch bedienbare zijruiten en een radio/CD-speler standaard. Deze laatste speelt ook MP3, maar de klank van het toestel en de ontvangstkwaliteit van de tuner laten te wensen over.
Motoren
Om het sportieve karakter van de Pro_Cee'd te onderstrepen, is de auto alleen met de meest sportieve motoren van de Cee'd leverbaar. Het programma bestaat uit een 1.6 of 2.0 liter motor, naar keuze op diesel of benzine. Alleen de benzinemotoren zijn te combineren met een automatische (viertraps) versnellingsbak.
Voor deze test is gereden met de 126 pk sterke 1.6 liter benzinemotor. In deze compacte hatchback lijkt deze zelfde motor goed op z'n plaats. De viercilinder loopt vanaf het eerste moment mooier rond en is beduidend stiller. Omdat de Pro_Cee'd zo'n 84 kg lichter is dan de andere Cee'ds zijn de prestaties ook beter. Zelfs met deze basismotor is de Pro_Cee'd een uitgesproken vlotte auto.
Het ultieme rijplezier?
Het grootste verschil tussen een doorsnee Kia Cee'd en deze Pro_Cee'd is het weggedrag. De stuurbekrachtiging is technisch gezien gelijk, maar de afstelling verschilt. De Pro_Cee'd stuurt zwaarder en met meer gevoel. Het onderstel heeft stuggere veren en dikkere stabilisatoren, waardoor de auto beduidend minder overhangt in de bocht. Ook de brede banden verbeteren de wegligging. De Pro_Cee'd is daarom veel stabieler, wat leuker en veilig is.
Toch is de Pro_Cee'd geen hardcore sportwagen geworden, het "ultieme rijplezier" is echt alleen weggelegd voor rassportwagens. De Pro_Cee'd is een heerlijke auto om mee te rijden, maar mist de ziel van een verslavende rijdersauto. Daar staat tegenover dat deze prettig sturende middenklasser verstandig en praktisch blijft; de luxeproblemen van een rassportwagen blijven uit bij de Pro_Cee'd.
Het is als het verschil tussen een amateur en een professional. Een amateur doet iets uit voorliefde en doet dat daarom met hart en ziel. De amateur kan wel eens een steekje laten vallen. Een professional werkt puur voor het geld en is de passie voorbij. Een professional levert echter wel een perfect product af.
Conclusie Is de Kia Pro_Cee'd meer dan een driedeurs Cee'd? Ja, zonder twijfel. Kia heeft het uiterlijk grondig aangepast om van een nette doorsnee middenklasser een aantrekkelijke hatchback te maken. Daarbij zijn de praktische aspecten niet vergeten. De Pro_Cee'd is ruim en biedt veel waar voor z'n geld. Z'n afwerking is uitstekend en de materialen zijn kwalitatief.
Ook de rijeigenschappen verschillen nadrukkelijk van de alledaagse Cee'd. De Pro_Cee'd is sportief afgeveerd en communiceert prima met de bestuurder. Vanaf de basismotor zijn de prestaties verdienstelijk. Daarom levert deze Pro_Cee'd meer rijplezier dan iedere andere Cee'd.
Aan de vooravond van het Autosalon blikt Kia België tevreden terug op 2007. Het was voor Kia een bijzonder goed jaar, benadrukt de Koreaanse autobouwer, en dat hebben we vooral te danken aan de nieuwe weg die we als merk zijn ingeslagen.
Op vijf jaar tijd slaagde KIA Motors Belgium erin om een quasi nulverkoop in een neerwaartse markt om te zetten in een spectaculair groeiverhaal. Kia probeerde het vroeger al eens op de Belgische markt, maar dat was geen groot succes. Vijf jaar geleden namen we opnieuw de draad op maar gooien het deze keer over een andere boeg. Zo wordt er op termijn voor Europa een geheel aparte ontwikkelingsafdeling uitgebouwd. Auto's gebouwd voor de Europese consument.
Deze zullen verschillen van de modellen die Kia onderandere op de Amerikaanse markt brengt. De Europese consument stelt totaal andere eisen dan de Amerikaanse, weet Kia.
De start voor deze Europese vleugel is reeds gegeven met ons Europees commercieel hoofdkwartier dat gevestigd wordt in Frankfurt, Duitsland en onze designafdeling in Russelheim. Aan het hoofd van die designafdeling staat trouwens Peter Schreyer, de ex-topman van de designafdeling van VW en Audi. Enkele maanden geleden kwam ook Len Hunt, topman van de Amerikaanse VW-divisie, het KIA-team versterken. Wij zijn er van overtuigd dat deze ervaren mensen Kia een nieuwe dimensie kunnen geven.
Maar Kia wil in de eerste plaats een value-for-money merk blijven. De Europese consument geeft een duidelijk signaal dat hier een markt voor is. En daar spelen wij graag op in. Een degelijk product aanbieden in een aantrekkelijk design dat voor zoveel mogelijk potentiele klanten toegankelijk is blijft de hoofdmissie. En dat we in de kwaliteit van onze producten geloven kunnen we niet beter kracht bijzetten dan met een grote garantie. Deze zal op termijn uitgebouwd worden naar al onze modellen, weet Kia.
De verkoopcijfers van 2007 liegen er niet om. Kia België wist een meerverkoop van om en bij de 30% te realiseren. Voor het grootste deel kunnen we dat toeschrijven aan de Cee'd en de Sportage. Met de aanvulling van de pro_cee'd en de Cee'd Sporty Wagon kan dit alleen maar verbeteren.
Om nog beter tegemoet te komen aan de wensen van onze klanten zijn we bezig met het strategisch uitbreiden van het dealernetwerk. Op 5 jaar tijd zijn we van 20 naar 85 verkooppunten gegaan. Maar ook hier blijft de hoofdregel "liever kwaliteit dan kwantiteit". Ons dealernetwerk zal de komende jaren nog verder uitgerbeid worden, maar we geven absoluut voorrang aan gekwalificeerde mensen en strategische punten dan aan hoeveelheid. De stijgende trend in betrouwbaarheidsonderzoeken (Kia is op 5 jaar tijd gemiddeld 6 plaatsen gestegen) geeft aan dat de klanten tevreden zijn over het merk en over de service. Dat is belangrijk voor ons.
Kia heeft voor de komende jaren nieuwe modellen in petto die de huidige trend zullen volgen. In de nabije toekomst is ondandere de Rio aan de beurt voor een 'europeanisering' en we plannen vernieuwingen voor onderandere de Sportage, de Carens en de Magentis. En ook op milieugebied wil Kia z'n steentje bijdragen, zo komt er een ecoversie van de Cee'd.
Carlos Ghosn, topman van Renault vertolkte onlangs in een interview de algemeen heersende mening in de auto-industrie door te verklaren dat Kia zich heeft ontwikkeld tot een directe concurrent van Renault in West-Europa. ,,Wij bestuderen nauwlettend het kwaliteitsniveau van Kia, hun prijzen en hun service.’’ Ook bij Peugeot zijn ze doodsbenauwd voor het Koreaanse merk. Na bestudering van de nieuwe Cee’d kwamen de Fransen tot de conclusie dat de Zuid-Koreaanse middenklasser van veel betere kwaliteit is dan alle modellen uit de eigen stal.
Comment