Weer een herintroductie van een oud automerk: de Voisin
6 oktober 2009, 10:12 uur | FD.nl
Door: Paul Baeten
De perikelen rond Spyker weerhouden twee Nederlandse ondernemers niet van een nieuwe herintroductie van een automerk: de Voisin.
Ze willen een auto ontwerpen waar je van gaat houden. Een échte auto die de sensatie van het autorijden weer overbrengt naar de zintuigen. Een auto waarvan het dichtslaande geluid van het portier geen trucje is van een geluidsingenieur, maar daadwerkelijk het resultaat van ontwerp en materiaalgebruik. 'Geen anonieme leasebak die je zonder een traan te laten na drie jaar weer inruilt voor een nieuwe. Zo'n geluidsdichte doos waarin je niet eens in de gaten hebt dat je 180 rijdt', zegt Frans Lievaart.
'Perceptie, emotie is wat de autoliefhebber drijft. De moderne auto's zijn technisch perfect, maar missen vaak het karakter van de automobielen uit het pionierstijdperk. Auto's zoals de Citroën DS of de Porsche Carrera die je al aan één lijn kunt herkennen', voegt Matthijs Meulenbelt vol vuur toe. 'Onderdelen als de motor of de versnellingsbak gaan we niet ontwerpen. Die zijn al zo perfect, daar kunnen we geen toegevoegde waarde in kwijt. Maar de rest van de auto wordt hier from scratch ontworpen.'
Kloeke Audi A8
'Hier' is een loods op de voormalige vliegbasis Twente waar hun bedrijf Avions Voisin vorig jaar is neergestreken en waar ze vol trots het eerste model van hout en aluminium van de Voisin A-JT tonen. Een soort kruising van een limousine en een sportwagen met het formaat van een kloeke Audi A8. Samen met Oliver Davina, student aan de Universiteit Twente waarmee het bedrijf innig samenwerkt, strijken ze over de aluminium huid van hun kindje, wijzen op kleine details die nog verbeterd kunnen worden en roemen het nu al 'iconografische ontwerp' van hun automobiel. 'Een auto die nergens op lijkt, en dat is precies wat we willen', lacht Meulenbelt.
Voor de leek lijkt het een onmogelijke opgave om in de huidige automarkt met enig succes een plekje te veroveren, hoe mooi het ontwerp ook oogt. Maar Lievaart en Meulenbelt zijn rotsvast overtuigd van de levensvatbaarheid van hun plan en denken jaarlijks twintig tot vijftig Voisins te kunnen produceren en verkopen.
Schroevendraaier
'Kern van onze aanpak is dat we geen reusachtige bedragen hoeven te investeren in productiemiddelen. Tot en met het prototype financieren we alles uit eigen zak', legt Frans Lievaart uit. 'Dan kunnen we ook een rijdend voorbeeld laten zien aan de partijen die we zullen vragen de daadwerkelijke productie te financieren. Dat praat toch wat makkelijker dan een plannetje op papier van twee gekken die een autofabriek willen beginnen.' Meulenbelt: 'Maar ook voor de productiefase zelf zijn geen miljoeneninvesteringen nodig. We werken bijvoorbeeld niet met dure matrijzen, maar maken het grootste deel van de onderdelen met de hand. Je moet deze auto bij wijze van spreken met een sleutel, een schroevendraaier en een zaag in elkaar kunnen zetten.'
Ze hebben goed nagedacht over de marktpotenties. Lievaart: 'De meeste kleinschalige fabrikanten maken een soort racewagens. Wij denken dat onze auto aantrekkelijk is voor mensen die nu een Audi A6, een BMW 5 of een Mercedes E-klasse rijden en die toe zijn aan iets authentieks en unieks. We kiezen voor een markt waar mensen wat te besteden hebben, maar die niet zo exclusief is als het kleine vijvertje waarin Maserati of Spyker vissen.'
Schuivende stangen
Om de haverklap weiden de twee enthousiast uit over de tuimelschakelaars op het dashboard van de Alfa Giulia, het heerlijke gevoel van schuivende stangen en tandwielen in een bepaalde versnellingsbak en anderzijds de 'idiote gadgets' die de automobielindustrie nu steeds verzint om nog maar wat vernieuwends te doen. 'Wow, heb jij een Park Distance Control? Cool', grapt Frans Lievaart.
Hun auto moet echt vernieuwend en uitzonderlijk zijn. Meulenbelt: 'Gaaf, maar zonder flauwekul. Eenvoud staat voorop. Alles wat we tot nu ontworpen hebben, is ontwapenend simpel.'
Mede door de samenwerking met de Universiteit Twente moet de Voisin ook een 'showcase' worden van innovaties. Die kunnen niet alleen door andere automerken worden gebruikt, maar ook buiten de auto-industrie. Er zijn al patenten op een compleet nieuw aircosysteem op basis van waterverdamping. Dat jaagt geen ijskoude lucht in het gezicht van de inzittenden. Er is ook een instrumentenpaneel ontwikkeld dat volgens het duo zo eenvoudig en compleet is 'dat je je afvraagt waarom niemand eerder op dat idee is gekomen'.
Meulenbelt: 'Ons grote voordeel is dat we nooit eerder een auto hebben ontworpen en dus niet vastzitten aan de ontwerpconventies van de grote merken. We kunnen alles doen wat we willen. Alles mag, en we kunnen ook vrijwel alles zelf maken.'
Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad
Comment