Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HONDA lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 50 JAAR HONDA CIVIC: EEN TERUGBLIK OP ALLE GENERATIES

    EEN BEHOORLIJKE WASLIJST

    De slingers mogen tevoorschijn komen bij Honda, want de Japanners vieren het 50-jarige bestaan van de Civic! Sinds 1972 verkocht Honda wereldwijd ruim 27,5 miljoen exemplaren van het feestvarken. Een mooi moment om een rondje langs alle generaties Civic te maken.

    Eerste generatie (1972-1979)


    Eerste generatie Honda Civic

    Vlak voor het uitbreken van de oliecrisis in 1973 introduceerde Honda de eerste generatie Civic. Met de Civic ging Honda voor het eerst in zijn bestaan de wereldwijde markt op. De timing had niet beter gekund, want juist toen was er door die oliecrisis veel behoefte aan zuinige auto's. Die zuinigheid werd mede bereikt door de CVCC-technologie van Honda. Die afkorting staat voor 'Compound Vortex Controlled Combustion' en draagt in een notendop bij aan een efficiëntere verbranding. In de eerste vier jaar van het bestaan van de Civic produceerde Honda al één miljoen exemplaren. De eerste Civic was leverbaar als twee- en vierdeurs sedan, drie- en vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagon. Tussen de sedan en de hatchback zat qua silhouet overigens nauwelijks verschil. Het verschil zit 'm in de achterruit, die op de sedan vaststaat en op de hatchback meescharniert met het openen van de achterklep.

    Tweede generatie (1979-1983)


    De tweede generatie was iets groter en hoekiger

    Na zeven jaar vond Honda het tijd voor een nieuwe generatie Civic. Het ontwerp daarvan verschilt niet enorm van de eerste Civic, maar de auto was groter, had een meer hoekige bumper en een andere grille, koplampen en achterlichten. Bij de tweede generatie Civic voegde Honda wél een sedan met langere kont toe aan het leveringsgamma. De motoren van de Civic kregen meer vermogen en Honda had het CVCC-systeem verder verfijnd. Een bijzondere versie van de tweede generatie Civic is de Civic Country, een stationwagon met houten panelen op de flanken en de kofferklep. Daarmee doet hij denken aan de Amerikaanse 'woodies' van weleer. Een lang leven was de tweede generatie Civic niet beschoren. Al na vier jaar vond Honda het tijd om hem met pensioen te sturen.

    Derde generatie (1983-1987)


    Veel hoekiger dan voorheen

    Waar de tweede generatie Civic meer een evolutie was ten opzichte van zijn voorganger, mag de derde generatie Civic gerust een revolutie genoemd worden. Het uiterlijk van de Civic werd een stuk hoekiger en daarmee oogde hij ook meteen veel moderner dan zijn voorgangers. Ook kreeg de Civic een wijdere spoorbreedte en voegde Honda een aantal bijzondere varianten toe aan het leveringsgamma. De vijfdeurs hatchback en de stationversie werden namelijk samengevoegd in de 'Civic Shuttle', een hatchback met een soort erker achterop. Ook introduceerden de Japanners de Civic CRX, die duidelijk een sportiever publiek moest gaan aanspreken. Later voerde Honda de CRX als afzonderlijk model.

    Vierde generatie (1987-1991)


    Vooral onderhuids een verbetering

    Zowel de derde als vierde generatie van de Civic hielden het slechts vier jaar vol. De vierde generatie Civic is ten opzichte van de derde generatie geen radicale vernieuwing, maar brengt onderhuids wel een belangrijk nieuwtje met zich mee: het inmiddels welbekende VTEC-systeem. Daarvoor moest je wel diep in de buidel tasten, want de 1.6i VTEC was met een vermogen van 150 pk meteen de topmotorisering. Met die krachtbron was de 1.030 kilo wegende Civic in staat om in 7,3 seconden de 100 km/h aan te tikken en door te jagen tot een topsnelheid van 208 km/h. Zelfs vandaag de dag zijn dat nog prima cijfers. Wel was de VTEC bijna twee keer zo duur als de basisversie, de 1.3 Luxe. Die laatste stond, omgerekend naar euro's, voor €11.158 op de prijslijst. Voor de VTEC moest je maar liefst €21.164 meebrengen naar de Honda-dealer.

    Vijfde generatie (1991-1995)


    Wat meer afgeronde lijnen voor de vijfde generatie

    Honda stapte juist weer af van de hoekige vormen bij de vijfde generatie van de Civic en het merk ging wat meer mee met de rondere lijnen die auto's uit de jaren '90 kenmerkten. Dat was niet zonder reden, want Honda wilde de Civic aerodynamischer maken om zo het brandstofverbruik verder te drukken. De stationwagon stond alleen nog in Japan op de prijslijst, in de overige werelddelen verdween hij uit het gamma. Daar kwam wel een andere, minder praktisch ingestelde variant voor terug: de Civic Coupé. Vanaf deze generatie werd de Civic overigens behoorlijk populair bij het tuningsgilde, dus het vinden van een volledig origineel exemplaar is tegenwoordig haast onbegonnen werk.

    Zesde generatie (1995-2000)


    De eerste Honda Civic Type-R

    Bij de zesde generatie Civic veranderde niet alleen het ontwerp van de koplampen en achterlichten, maar ook het silhouet van de auto ging op de schop. De achteruit van de hatchback kwam namelijk een stuk schuiner te staan dan voorheen. Ook introduceerde Honda voor het eerst de Civic Type R: een hete versie met een 185 pk sterke versie van de 1.6 VTEC onder de kap. Helaas bleef die opper-Civic voorbehouden aan de Japanse markt. Wel markeerde de zesde generatie Civic de terugkeer van de stationwagon: de 'Aero Deck'.

    Zevende generatie (2000-2005)


    Honda Civic

    De Type-R kwam dan eindelijk naar ons land bij de zevende generatie Civic. Ook bracht Honda de vijfdeurs hatchbackversie terug, maar werd de stationwagon weer geschrapt. Belangrijker is echter de komst van de eerste hybride Civic. Deze Civic IMA stond slechts een jaar op de Nederlandse prijslijst, maar was een voorbode voor het succes dat Honda later zou boeken met de hybride Civic.

    Achtste generatie (2005-2011)


    Een radicale ommezwaai

    Dat succes kwam met de hybride Civic van de achtste generatie, die alleen als sedan op de prijslijst stond. Dat was bij ons tevens de enige leverbare variant van de Civic Sedan. De achtste generatie hatchback verschilde qua uiterlijk behoorlijk van die sedan. Aan de voorkant kreeg de Civic koplampen en achterlichten die optisch met elkaar verbonden waren en had hij een gespleten achterruit. Die designelementen maakten dat de auto behoorlijk futuristisch oogde. Ook had de achtste generatie Civic de 'Magic Seats' als primeur, waarbij de zitting van de achterbank omhoog geklapt kan worden voor extra opbergruimte. In 2008 kwam Honda met een facelift voor de achtste generatie, waarbij ook de sportieve Type S en -R op de prijslijst kwamen te staan.

    Negende generatie (2011-2017)


    Een duidelijke doorontwikkeling van zijn voorganger

    De negende generatie Civic borduurde qua uiterlijk duidelijk voort op zijn voorganger, maar de koplampen waren niet langer optisch met elkaar verbonden. De achterlichten wél, maar dan via de 'achterspoiler' die de achterruit in tweeën deelde. De Civic Hybrid verdween van de prijslijst, net als de driedeurs versie, maar wel maakte de Civic Tourer zijn opwachting. Deze stationversie was met name aan de achterzijde behoorlijk opvallend vormgegeven. Pas in 2015, bij de facelift, leverde Honda de Civic Type R weer in Nederland.

    Tiende generatie (2015-2021)


    De tiende generatie overlapte wereldwijd met de negende generatie.

    In 2015 maakte de Noord-Amerikaanse markt al kennis met de tiende generatie van de Honda Civic. Dat zou bij ons nog even duren, want tot 2017 bleef de negende generatie nog op de prijslijst staan. Bij de tiende generatie Civic bleef Honda de designtaal met scherpe lijnen hanteren, maar gooide de carrosserievarianten wel op de schop. De Civic was namelijk leverbaar als hatchback en sedan, waarbij die laatste 13 centimeter langer was. De Civic Sedan was hier aanzienlijk minder populair en alleen leverbaar met 1.5 i-VTEC. De hatchback kon je ook onder meer krijgen met 1.0 i-VTEC en als machtige 320 pk sterke Type-R. Succesvol was de tiende generatie Civic op onze markt niet. Eigenlijk zat de verkoop al vanaf 2010 in het slop, maar vanaf 2018 - toen Honda in Nederland 356 Civics wist te slijten - ging het alleen maar verder bergafwaarts. Een behoorlijk contrast met recordjaar 1988, toen Honda nog 8.484 exemplaren van de Civic verkocht.

    Elfde generatie (2021-heden)


    Elfde generatie Civic: weer als hybride.

    Ondanks de kelderende verkoopcijfers brengt Honda ook de elfde generatie Civic gewoon naar Nederland. Die komt vooralsnog echter alleen als hybride hatchback onze kant op, terwijl hij er elders in de wereld ook als sedan is. Een nieuwe Civic Type-R zit ook in het vat, maar het is voor dat topmodel nog een beetje onduidelijk wat Honda met de aandrijflijn gaat doen en of de Type-R ook een vorm van elektrificatie krijgt. Liefhebbers hoeven hoe dan ook niet te treuren, want de Civic Type-R gaat de oversteek naar Europa maken!












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Die eerste generatie was nogal populair als tweedehands in mijn tijd.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

          Vijfde generatie (1991-1995)


          Wat meer afgeronde lijnen voor de vijfde generatie

          Honda stapte juist weer af van de hoekige vormen bij de vijfde generatie van de Civic en het merk ging wat meer mee met de rondere lijnen die auto's uit de jaren '90 kenmerkten. Dat was niet zonder reden, want Honda wilde de Civic aerodynamischer maken om zo het brandstofverbruik verder te drukken. De stationwagon stond alleen nog in Japan op de prijslijst, in de overige werelddelen verdween hij uit het gamma. Daar kwam wel een andere, minder praktisch ingestelde variant voor terug: de Civic Coupé. Vanaf deze generatie werd de Civic overigens behoorlijk populair bij het tuningsgilde, dus het vinden van een volledig origineel exemplaar is tegenwoordig haast onbegonnen werk.
          Op zoek naar een tweedehands Honda Civic? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.

          alsjeblieft, VTi motor, 20.000 euro, 75.000km op de teller, van Italië, untouched, dus geen ricer tuning bullshit maar volledig standaard.

          Hou wel van die hoofdsteunbevestiging op de voorzetels en wist ook niet dat die achterklep opengaat in twee delen zoals bij een pick-up
          Toch wel mijn lievelingsgeneratie van de oude generatie Civics...

          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
          Tiende generatie (2015-2021)


          De tiende generatie overlapte wereldwijd met de negende generatie.

          In 2015 maakte de Noord-Amerikaanse markt al kennis met de tiende generatie van de Honda Civic. Dat zou bij ons nog even duren, want tot 2017 bleef de negende generatie nog op de prijslijst staan. Bij de tiende generatie Civic bleef Honda de designtaal met scherpe lijnen hanteren, maar gooide de carrosserievarianten wel op de schop. De Civic was namelijk leverbaar als hatchback en sedan, waarbij die laatste 13 centimeter langer was. De Civic Sedan was hier aanzienlijk minder populair en alleen leverbaar met 1.5 i-VTEC. De hatchback kon je ook onder meer krijgen met 1.0 i-VTEC en als machtige 320 pk sterke Type-R. Succesvol was de tiende generatie Civic op onze markt niet. Eigenlijk zat de verkoop al vanaf 2010 in het slop, maar vanaf 2018 - toen Honda in Nederland 356 Civics wist te slijten - ging het alleen maar verder bergafwaarts. Een behoorlijk contrast met recordjaar 1988, toen Honda nog 8.484 exemplaren van de Civic verkocht.

          De hatchback was ook leverbaar met de 1.5T motor, dus drie motoren voor de hatch.
          En in de VS ook leverbaar in coupe vorm:

          The Power Of Dreams

          Comment


          • Nog ene dan


            Civic CRX (1991)











            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                Dat is een ouder koppel dat ik in Zele vaak tegenkom.

                Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

                Comment


                • Heb met de man gesproken maar niet gevraagd van waar hij is.
                  Grijze oudere man, goed gezet en sprak plat Gents.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • dus die rijdt nie Honda maar ONDA
                    The Power Of Dreams

                    Comment


                    • Civic 1.5i GT (1986)



















                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Altijd een knappe Civic gevonden dit model.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • wel grappig die GTi badge
                          The Power Of Dreams

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk Berichten
                            dus die rijdt nie Honda maar ONDA
                            Yep, nen Onda.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • DE 'VIEZEMANNENHENDEL' KOSTTE HONDA PRELUDE JAPANSE KOPERS

                              PRELUDE-RIJDERS MET ONEERBARE BEDOELINGEN MISBRUIKEN SLIMME OPLOSSING

                              De Honda Prelude was een zogenaamde date-car, coupé's waarmee jonge Japanse mannen indruk wilden maken op jonge meisjes. Bij de tweede generatie ging Honda echter een stap te ver door de auto een knop te geven die bekend kwam te staan als viezemannenhendel.

                              Wie de Japanse volksaard kort door de bocht zou moeten omschrijven, denkt al snel aan vriendelijk, timide en misschien een tikje preuts. Het laatste wat je daarom in een Japanse auto verwacht, is een ‘geile knop’.

                              Bassie en Adriaan

                              Wij kennen de Honda Prelude natuurlijk als het vriendelijk knipogende vervoermiddel van Bassie en Adriaan. De eerste generaties van de Prelude moeten het vooral hebben van hun vorm. In principe is het niet veel meer dan een Accord in een vlot jasje. Van de prestaties krijg je niet direct ballen in je buik, maar dat geeft niet: de flitsende vormgeving en de uitgebreide verzameling toeters en bellen maken meer dan voldoende indruk.

                              Date-cars, Prelude maar ook Celica, Silvia

                              Het recept werkt wereldwijd: de Amerikanen zijn er dol op, en ook in Europa struikel je over de Preludes, Celica’s, Silvia’s en een heel enkele Cordia. In thuisland Japan krijgt dit type auto’s zelfs een speciale naam: date-cars. Ze worden speciaal gericht op jonge mannen, die er indruk mee willen maken op de meisjes.

                              Bestuurder kan passagiersstoel makkelijk neerklappen

                              Dan verschijnt in 1982 de tweede generatie van Honda’s date-car, de Prelude. Trouw aan het concept zit hij vol met gadgets en trucjes. Zo plaatst Honda de hendel om de passagiersstoel om te klappen niet aan de buitenkant, bij de deur, maar aan de binnenkant, naast de 
bestuurder. Die kan zo eenvoudig zelf de stoel omklappen en passagiers toegang geven tot de achterbank.

                              Ook wel 'de geile knop'

                              Tot zover de goedbedoelde slimheid van Honda, want Prelude-rijders met oneerbare bedoelingen zien er een heel ander voordeel in. Met de hendel kun je de stoel, met date en al, in één keer achteroverkieperen, om zo je scabreuze gang te gaan. Als het verhaal bekend wordt, is Japan te klein. De hendel staat in no-time bekend als de ‘viezemannenhendel’. Hij krijgt zelfs een bijnaam: skebenobu, wat zoveel betekent als ‘de geile knop’. In eerste instantie is er nog niet zoveel aan de hand, de Prelude verkoopt ook in Japan als warme broodjes, maar langzamerhand tast de rel rond de skebenobu de reputatie van de Prelude aan. Japanse vrouwen die hun date zien aankomen in een Prelude, denken wel drie keer na voor ze instappen. Met als gevolg dat Japanse mannen stoppen met Preludes kopen. En da’s jammer, want zeg nou zelf: zo’n Honda Prelude is toch best een geil karretje?










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Hahaha, Bassie en Adriaan met een 'viezemannenhendel'
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Mijn Toyota starlet die ik op mijn 20ste reed, had die optie ook.... superhandig

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    Mijn Toyota starlet die ik op mijn 20ste reed, had die optie ook.... superhandig
                                    Die dingen moesten wel van Aziatische kwaliteit zijn. Bij mijn BMW Coupé was de passagiersstoel al van de eerste 'zetelrit' naar de knoppen. Is nooit meer goed gekomen. Ze hebben het nog 2 keer hersteld waarvan 1 keer in garantie Leuning heeft dus 4 van de 6 jaar in mijn bezit nooit meer geplooid. Medereizigers achteraan moesten dus altijd aan de andere kant instappen.

                                    Dure grap geweest voor efkes plezier
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Honda Legend Coupé (1994)









                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • toch wel een droomklassiek in wording voor mij, die Legend coupé van die generatie.

                                        En grappig, die zijspiegels langs de motorkap van die Prelude, zal wel Japanse markt zijn.
                                        The Power Of Dreams

                                        Comment


                                        • Honda Concerto (1989-1994)














                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X