Mededeling

Collapse
No announcement yet.

NISSAN Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • WAAROM DE NISSAN MICRA EEN BIJZONDERE NIEUWKOMER WAS

    ONOPVALLEND MAAR PERFECTE TIMING IN '82

    De Nissan Micra, hij werd in 1982 getoond en kwam in 1983 bij ons in de showroom. Het is een van de vele opvallende nieuwe modellen die in het fantastische autojaar 1982 uitkomen. Hier lees je waarom de eerste generatie Nissan Micra ons na veertig jaar nog helder voor de geest staat.
    Hoe zag het aanlooptraject van de Micra eruit?

    In de jaren 80 waren kleine autootjes booming. Aangespoord door de oliecrisis vanaf 1974 en het succes van de originele Mini had ineens iede*reen oren naar een klein, hip en zuinig vervoermiddel. Ook Nissan wilde een graantje van die markt meepikken, maar het had zijn imago niet mee. Het Japanse merk – dat we toen nog kenden als Datsun – bouwde prima auto’**s, maar was verder een beetje saai en belegen. Daarom keken jonge kopers eerder naar de Japan*se collega’s van Toyota met hun Starlet, of de Jazz van Honda. In Europa wisten merken als Ford, Peugeot, Citroën en Volkswagen niet hoe snel ze hun eigen variaties op dit thema op de markt moesten brengen. Fiat hoefde je op het gebied van kleine autootjes niks meer te leren. De Italianen waren drukdoende met de opvolger van hun 127, maar vonden de eerste schetsen van Giugiaro maar wat tammetjes. Nissan zag en greep zijn kans.


    De geruchten gaan dat Fiat het ontwerp voor de 127-opvolger wat te tam vond en dat Nissan ermee aan de haal ging voor de eerste Micra.


    Hoe revolutionair was hij eigenlijk?


    De Micra zag er leuk uit, vierkant, maar wel lékker vierkant en met zelfvertrouwen zonder dat van de daken te schreeuwen. Rijden deed hij ook erg goed, met zijdezachte en trefzekere bediening. Het opvallendste aspect van de Micra zat onder de motorkap: een klein, speciaal voor de Micra ontwikkeld viercilindertje dat volledig van aluminium was en maar net iets meer dan 100 kilo woog. Zo’n lichtgewicht motortje maakte de Micra lekker pittig, zonder veel benzine te consumeren. De Micra zou altijd een muurbloempje blijven, alleen wie erin reed wist dat het een erg lekker rijdend wagentje was. Maar echt revolutionair? Nee, dat zat niet in de aard van het beestje.


    De Nissan Micra kreeg een motortje dat maar iets meer dan 100 kilo woog.

    Wat vonden pers en publiek?

    Er ontstond bepaald geen ophef toen Nissan op de Tokyo Motor Show van 1981 de NX-018 onthulde. Ja, leuk, next, zo kon je de reacties van pers en publiek wel samenvatten. Dus organiseerde Nissan een prijsvraag om het nieuwe model van een meer sexy naam te voorzien. Dat werd ‘Nissan March’, maar in Europa besloot Nissan de auto Micra te noemen. Ook nadat hij bij de dealers stond hoorde je van pers en publiek nauwelijks een kwaad woord over de Micra. Iedereen vond ’m prima, maar wel een beetje anoniem. Echte petrolheads vergaten al snel dat de Micra bestond, en de mensen die er wél eentje kochten – lui die zochten naar goedkoop, betrouwbaar en praktisch vervoer – vergaten anderen te vertellen dat hun Micra eigenlijk best geweldig was. Het plaveide de weg voor een bestaan in de luwte, dat daarom niet minder succesvol was.


    De Nissan Micra bij zijn debuut.


    Wat waren zijn concurrenten?


    Nissan wilde het met de Micra vooral opnemen tegen zijn landgenoten. De Honda Jazz dus, en vooral verkoop*kanon Starlet van aarts*rivaal Toyota. Toen de Micra de markt betrad, deed hij dat vrijwel gelijktijdig met grof geschut van de Europese collega’s. De Corsa van Opel, de 205 van Peugeot en de tweede generatie van de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta. Geen klein bier, maar de Micra stond zijn mannetje in die keiharde strijd.


    De Opel Corsa, ook een van de lichting 1982.


    Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?

    Bij Nissan betekende een kleintje in het gamma ook een klein palet aan keuzes. Bij de introductie was de Micra er slechts als driedeurs hatchback, met een éénliter-motor onder de kap. Een kale DX kon je krijgen, of een wat luxere SDX of GL, als je wat meer guldens te besteden had. Voor die guldens kreeg je dan onder meer ruitenwissers mét interval, een toerenteller, een dagteller of een in delen neerklapbare achterbank als extra. Later kon je zelfs een 1.2-liter motor voorin je Micra krijgen, maar spectaculair werd het nooit. Het waren eenvoudige tijden in 1982, en Nissan maakte de dingen niet graag moeilijker dan nodig.

    De DX, de kaalste Nissan Micra.

    Hoe werd de Nissan Micra onthaald?

    Lauwtjes, maar dat lag meer aan het ontvangstcomité dan aan de Micra zelf. Nissan mikte op de jonge doelgroep – en wist die deels ook te bereiken – maar vond vooral de traditionele, eigen doelgroep in de showroom. Kopers die een auto zien als vervoermiddel dat zijn werk moet doen, niet te veel moet kosten en vooral niet te veel moet opvallen. Autojournalisten bekeken de Micra door hun petrolheadbril en schreven er een beetje neerbuigend over, terwijl veel van de niet-lullen-maar-poetsenkopers van de Micra juist door hun kleine Nissan wat hebben geleerd over de geneugten van lekker autorijden.

    Waren er nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?

    Bij ons bleef de Micra altijd een beetje op de achtergrond. De introductie van de vijfdeurs in 1987 bleef bijna net zo onopgemerkt als de facelift van 1989, waarin een frisse neus de opvallendste wijziging was. De tweede generatie van de Micra verscheen in 1992, en hoewel die er radicaal anders uitzag – rond, in plaats van hoekig – bleef ook de tweede Micra een onopvallende, trouwe dienstmakker voor de praktisch ingestelde mens. In zijn verdere leven evolueerde de Micra naar een soort kikkertje met bolle oogjes, waarvan zelfs een cabrio verscheen en weer terug naar een net, maar onopvallend hatchbackje. In 2016 verscheen de laatste, compleet nieuwe Micra. En verhip, die vinden we zelfs zes jaar later nog best wel hip. Die levensloop lijkt dus nog niet voorbij, en dat is knap, na veertig jaar.

    Welke uitvoering spreekt het meeste tot de verbeelding?

    Tot de verbeelding spreken? Dat kan een Micra toch helemaal niet? Ja, dat zou jij als nuchtere Hollander misschien denken, maar vergeet niet dat de Micra in Japan werd geboren. Je mag het misschien niet altijd terugzien in het design van hun auto’s, maar Japanners hebben nogal een rijke verbeelding, die ze regelmatig uiten in bizarre creatieve uitspattingen. Van de K10, dat is de allereerste Micra, verscheen in Japan een turbo-variant en wij zijn de laatste om te beweren dat die niet leuk was. Maar herinner je je de Nissan Figaro, dat guitige retro-cabriootje uit de jaren 90? Dat is onderhuids een Micra. En de Mitsuoka Viewt? Je weet wel, die net niet helemaal mislukte remake van de Jaguar MKII? Ook dat is onderhuids een Micra.


    Jawel, hij was er ook met turbomotor. In Japan, en daar heette de Micra altijd March.




    Wat is de impact van de auto geweest?

    Heeft de Nissan Micra impact gehad? Nou en of, maar we staan er te weinig bij stil. Die impact zit ’m niet eens in het feit dat de Micra mensen die daar niets mee hadden iets heeft weten te leren over ‘rijplezier’. Het gaat er vooral om dat hij honderdduizenden, zo niet miljoenen, mensen zonder op te vallen, zonder morren en zonder excessieve kosten van A naar B heeft vervoerd. Trouw als een hond die altijd klaarstaat voor de baas. Dankzij hun Micra hebben mensen hun werk kunnen doen, hun hobby’s kunnen uitoefenen, hun familie kunnen bezoeken en hun vrienden kunnen zien. Die impact is natuurlijk niet uniek voor de Micra, maar hij is belangrijker dan de impact van een mooi design, een revolutionaire motor, een bizarre *topsnelheid of een geluid dat je van ontroering laat janken. Net als alle *auto’s verdient de Micra een pluim voor zijn trouwe dienst.





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment



    • Al ff niet meer gezien op straat net zoals de ford-versie


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • The 1984 Nissan Patrol Is the “Other” Cool Japanese SUV

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Bijgevoegde Bestanden

          Comment





          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment





            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • The Beginning of Nissan Z Cars: Fairlady Z
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • DEZE NISSAN SUNNY WAS ZIJN TIJD 20 JAAR VOORUIT

                    REGENSENSOR, BOTSWAARSCHUWING, NAVIGATIE, DOWNSIZEMOTOR, TOUCHSCREEN, CRUISE CONTROL...

                    ​Nissan stelde zich veel te bescheiden op toen het in 1982 de NRV-II bouwde. De auto die je veel te gemakkelijk kon verslijten voor een doordeweekse Sunny met gekke wieldoppen, was in werkelijkheid een studiemodel van het hoogste niveau. En zelfs dat mag je een understatement noemen; de kleine sedan was een ware visionair. Alleen zag niemand hem staan.


                    De toon op de Tokyo Motor Show van 1983 wordt nadrukkelijk gezet door spectaculaire concept-cars. De Japanse merken buitelen over elkaar heen om de aandacht te vangen van de maar liefst 1,2 miljoen bezoekers die in de herfst van dat jaar door het beurscomplex schuifelen. Een hoofdrol is er voor de Toyota SV-3, een kleine sportwagen met middenmotor, die een jaar later als MR2 in productie zou gaan. Elders op de stand torent de super gestroomlijnde FX-1 boven het publiek uit. Mazda gooit hoge ogen met de MX-02, waarvan het lijnenspel een Citroën niet zou misstaan, terwijl Nissan tegengas geeft met de NX-21 die wagenbrede vleugeldeuren heeft en achterin een gasturbine. En wat is er met die kleine, grijze sedan, daar achter op de Nissan-stand? Zo te zien een Sunny met Japanse specificaties – kijk maar die gekke spiegels en wieldoppen en het afwijkende kleurtje op de flanken. Er staat NRV II op, geen idee wat het betekent. Doorlopen maar, want er is nog zo veel meer te zien …





                    Eerherstel voor deze concept op basis van Nissan Sunny

                    Journalisten die ’s avonds op de hotelkamer de uitgereikte persmap er nog eens op naslaan, lezen dat die schijnbaar onbeduidende NRV-II (in de communicatie van Nissan mét verbindingsstreepje) over zeer hoogwaardige technologie beschikt. Alleen lijkt deze Nissan Research Vehicle het op de beursvloer allemaal voor zichzelf te willen houden – hij droeg nog net geen camouflagepak. En of zulks nu de bedoeling was van Nissan of niet, het heeft ertoe geleid dat die schuchtere, maar belangrijke ‘Sunny’ na het sluiten van de beurspoorten zich op zijn kamertje heeft teruggetrokken. Nooit meer iets van vernomen. Onterecht, zo willen we met dit verhaal benadrukken. Tijd voor eerherstel.

                    NRV-II voorbeeld van Japanse bescheidenheid

                    Hoe meer je over de Nissan NRV-II (laten we dat streepje maar vasthouden) leest, hoe meer serverruimte je nodig hebt om hem afdoende te kunnen beschrijven. Het houdt maar niet op met vindingen die nu hartstikke actueel zijn en waarvan je nooit zou vermoeden dat ze al 37 jaar geleden op een kleine gezinsauto zijn geschroefd. Zou de wereld dit model destijds naar waarde hebben geschat, en hem de aandacht gegeven die hij verdient, dan hadden we ons vroegtijdig een heel aardig beeld kunnen vormen van het automobilisme anno 2023. Daarmee is de NRV-II een pluim op de hoed van de ingenieurs van Nissan, maar een rood kruis achter de naam van de marketingmensen, die een kans op veel positieve publiciteit hebben laten liggen. Ach, het zal de Japanse bescheidenheid wel zijn om al het moois niet in een spectaculaire supercar in te bouwen, maar in hun meest alledaagse model. Nissan bouwde deze Sunny toen al twee jaar.



                    Bedacht voor een congres voor wetenschappers

                    Toch is er wel een antwoord te bedenken op de vraag waarom de NRV-II er zo gewoontjes uitziet. En dat is dat deze auto niet voor het showballet van de autosalon is bedacht, maar als praatstuk voor een congres voor wetenschappers. Dan leidt een glamoureus uiterlijk alleen maar af, was wellicht de gedachtegang. Voor de achtergronden hiervan schakelen we over naar de stad Kioto, 450 kilometer ten westen van Tokio. Bovendien stappen we nog een jaartje extra terug in de tijd, want Nissan is met de NRV-II begin november 1982 present op de negende internationale conferentie voor experimentele veiligheidsvoertuigen. Daar verzamelen zich pakweg 450 experts (onder wie vooral ongeval-onderzoekers en veiligheidsontwikkelaars) uit elf landen om er hun experimentele ontwerpen en vindingen te tonen en om erover te discussiëren. Nissan vaardigt twaalf clevere koppen af, die samen drie vakgebieden vertegenwoordigen. Ze hebben heel wat in petto voor hun professionele toehoorders.

                    Portieren met balken

                    De eerste groep Nissan-ingenieurs brengt het onderwerp ‘zijwaartse aanrijding’ ter sprake, en dan uiteraard de maatregelen die zij hebben bedacht om de kans op letsel te verkleinen. Ze leggen uit dat ze de deuren en de carrosserie hebben versterkt. Op zich geen innovatie, omdat Volvo en Saab dat dan al jaren doen, maar het doet bij Nissan wel intrede op het niveau van de kleinere, beter betaalbare auto. Het zou niettemin tot in de jaren 90 duren voordat zaken als de befaamde balken in de deuren gemeengoed zouden worden. De tweede groep bespreekt een onderwerp dat op het bovenstaande aansluit, maar dan op het niveau van de crashtestdummy’s, die in hun ogen veel beter kunnen worden afgestemd op waarnemingen bij zijdelingse aanrijdingen.



                    Radar die aanrijdingen moet voorkomen

                    De derde Nissan-groep bespreekt hun nieuwe stereo-radarsysteem dat moet helpen om aanrijdingen te voorkomen. Zulke systemen bestaan dan al, maar ze geven vaak een onjuist signaal af omdat ze moeilijk onderscheid kunnen maken tussen ongevaarlijke objecten langs de straatkant en hindernissen die het pad van de auto daadwerkelijk blokkeren. Het team van Nissan presenteert op het congres een nieuw, nota bene samen met de Mitsubishi Electric Corporation ontwikkeld radarsysteem. Het omvat twee zenders in de voorbumper en twee ontvangers achter de grille. Elektronica berekent het snelheidsverschil waarmee de radarstralen worden uitgezonden en weer retour komen, waardoor het systeem kan vaststellen of er zich objecten in de nabijheid van de auto bevinden en met welke snelheid deze elkaar naderen. Vervolgens berekent het aan de hand van de actuele snelheid, de potentieel beschikbare remvertraging en de stuurhoek of het moet ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. De ontwikkelaars betogen opgewekt dat hun systeem kleiner, lichter en potentieel goedkoper is dan wat er verder aan vergelijkbare systemen op de markt is. Het is ook gemakkelijker in te bouwen.



                    En dan is de spreektijd van Nissan om. Het verhaal van de drie teams is indrukwekkend, maar beslaat slechts een fractie van wat er allemaal nog meer aan nieuwe vondsten in de NRV-II is verwerkt. De Nissan verdwijnt stilletjes van het toneel, om pas een jaar later, op de beursvloer van Tokio, zijn publieksdebuut te beleven. Waarna het opnieuw stil wordt rondom het studiemodel. En dat blijft het ook, want inmiddels weten we dat de dappere NRV-II niet meer bestaat. Maar in dit artikel mag hij nog even laten zien wat hij allemaal in zijn mars had. Ere wie ere toekomt.

                    Alle vindingen op een rij

                    DOWNSIZE-MOTOR
                    Om 118 pk aan de krukas te krijgen, was anno 1982 al gauw een tweeliter motor nodig. Turbo’s werden toen nog maar mondjesmaat toegepast, maar de NRV-II had hem al. Daardoor had hij aan 1,3 liter slagvolume genoeg. Maar dan moest je hem wel 100 procent methanol te drinken geven.

                    REGENSENSOR
                    In het donkere gedeelte voor de binnenspiegel huist de regensensor, die de ruitenwissers aanstuurt. Het zou tot 1994 voor de eerste auto verscheen met zo’n voorziening: de Peugeot 406.

                    LICHTSENSOR
                    Een lichtgevoelige sensor bepaalt of de koplampen gaan branden of niet. De bestuurder heeft er geen omkijken meer naar.

                    RADAR
                    Als een stel waakhonden houden sensoren het gebied vóór de auto in de gaten, om vervolgens aan te slaan wanneer er in het beoogde traject iets opdoemt waarmee een aanrijding op de loer ligt.

                    KUNSTSTOF RUITEN
                    Geen ruiten van glas, maar van kunststof. Dat is niet alleen potentieel veiliger bij een crash, zo beweert Nissan, maar maakt de auto ook significant lichter. Het streefgewicht van de NRV-II was 850 kg.

                    GORDELSPANNERS
                    Inmiddels gemeengoed zijn de gordelspanners die Nissan al in 1982 monteerde in dit studiemodel. Bij een aanrijding trekken ze zichzelf kortstondig strak, om de gordeldrager direct daarna weer ruimte te geven.

                    ZIJDELINGSE BOTSBESCHERMING
                    Nissan voerde verschillende crashtests uit, die leerde hoe zij de A- en B-stijlen het beste konden verstevigen. In beide voorportieren zijn elk twee balken aangebracht.

                    AANRAAKSCHERM
                    Een mini-televisie met – en dat is nieuw – toetsen die op het scherm zelf verschijnen en daar dus aangeraakt dienen te worden. De toepassing is meervoudig, want het scherm toont de tijd, de gekozen radiozender en het navigatiesysteem.

                    NAVIGATIESYSTEEM
                    GPS-gegevens waren voor civiele toepassingen nog niet vrijgegeven, zodat de bestuurder dit navigatiesysteem eerst moet vertellen wat zijn actuele positie is. Wijk je van de voorgeschreven route af, dan verschijnt er een waarschuwing.

                    SPRAAKHERKENNING
                    Gemakshalve ‘hey Nissan’ roepen was er niet bij in 1982; de eigenaar moest eerst tot 26 bevelen opdreunen en invoeren in het geheugen van de auto. Had die dit lesje eenmaal geleerd, dan kon je na een druk op de knop het gewenste bevel roepen. Net als tegenwoordig.

                    MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL
                    Niet meer weg te denken uit de moderne auto is het stuurwiel met allerlei knoppen en wieltjes in de stuurwielspaken. De NRV-II heeft er twaalf in het hart van het stuur, dat net als bij sommige vroegere Citroëns niet meedraait met de stuurwielrand. Ze zijn gekoppeld aan de boordcomputer, de radio, cruise control en een ‘multi meter’.

                    VERMOEIDHEIDSHERKENNING
                    De ‘drowsiness monitor’ beoordeelt hoe fit de bestuurder nog is en slaat optisch en akoestisch alarm wanneer deze in slaap dreigt te sukkelen. Volvo past dit systeem toe sinds 2007 (Driver Alert Control).

                    AFSTANDSREGELING
                    Rijd je te dicht achter je voorganger, dan gaat er een lampje knipperen, drukt een sprekende computer zich uit in waarschuwende termen en laat de cruise control het tempo zakken. De Nissan Primera was in 2001 de eerste middenklasser (in Duitsland) die met deze voorzieningen was uitgerust.

                    DIGITALE SNELHEIDSMETER
                    Geen analoge snelheidsmeter in de NRV-II, maar lcd-kristallen die net als bij een rekenmachine cijfers vormen en zo het tempo aangeven. Dat was destijds niet helemaal nieuw (Cadillac en Aston Martin hadden het al); de wat bredere toepassing volgde vanaf pakweg 1983.

                    SNELHEIDSCONTROLE
                    Bij een overschrijding van een vooraf ingestelde snelheid gaat de aanduiding ‘speed alarm’ rood branden en laat een computerstem waarschuwende woorden horen. Deze functie is nu in praktisch elke auto te vinden die ook cruisecontrol heeft.

                    BANDENSPANNINGSCONTROLE EN RUN-FLATBANDEN
                    Banden waarop je nog even kunt doorrijden als ze lek raken en sensoren die waarschuwen wanneer de bandenspanning terugloopt vinden vanaf midden jaren 90 toepassing in nieuwe auto’s; sinds 2014 is montage binnen de EU verplicht.

                    ANTI-SLIPREGELING
                    Een computer vergelijkt de omtreksnelheid van elk afzonderlijk wiel met de werkelijke rijsnelheid van de auto, en kan door gerichte remingrepen per wiel voorkomen dat de auto in een slip raakt. Het is een voorloper van ESP.

                    KUNSTSTOF BRANDSTOFTANK
                    Licht, roestvrij, gemakkelijker vervormbaar en daardoor veiliger bij een aanrijding: de brandstoftank van kunststof nam een grote vlucht in de jaren 80.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Bizar zot eigenlijk wat dat ding allemaal kon in die tijd.

                      Is van de tijd dat ik zo'n beetje mijn rijbewijs haalde... toen was een servostuur nog meestal een optie

                      Comment





                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                        Comment


                        • NISSAN FIGARO (1991)







                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • NISSAN PRAIRIE (1986)













                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Amai wat een lelijk schepsel.

                              Comment





                              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                Comment




                                • ooit wil ik nog zo'n kei-truck

                                  Comment


                                  • NISSAN MICRA (1991)











                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment



                                    • Sinds 2002


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                      Comment


                                      •  
                                        There are Pretenders among us.....
                                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                        Comment


                                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X