NISSAN INTRODUCEERT ALLEEN NOG ELEKTRISCHE AUTO’S IN EUROPA
OP EEN UITGEKIEND MOMENT
Een belangrijk moment voor Nissan: het Japanse merk introduceert vanaf nu alleen nog elektrische modellen in Europa.
Nissan onthulde vandaag de Concept 20-23. Hoewel het merk dat niet met zoveel woorden zegt, is dit een voorbode van een nieuwe, elektrische (opvolger van de) Micra. Die elektrische Micra is zeker niet de enige EV van Nissan die we de komende jaren verwachten, want het merk gaat in Europa ‘all-in’ op EV’s. Vanaf nu worden er in Europa louter elektrische modellen geïntroduceerd, waarmee Nissan nog een stapje verder gaat dan eerder dit jaar. Sinds februari weten we namelijk al wel dat Nissan voor 2030 negentien elektrische auto’s wil introduceren. Nu worden de ambities wederom aangescherpt: Nissan introduceert vanaf nu alleen nog maar volledig elektrische auto’s in Europa. Uiterlijk in 2030 moet elke nieuwe Nissan in het aanbod een EV zijn.
De Europese ambities brengen ook geld mee voor de Europese activiteiten van Nissan. Nissan Design Europe (NDE) en Nissan Technical Centre Europe (NTCE) krijgen een kapitaalinjectie van in totaal 40 miljoen euro. Beide afdelingen zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, waar Nissan ook al heel lang auto’s bouwt.
De Nissan Qashqai is nog lekker vers
De belofte om vanaf nu louter EV’s te introduceren, komt natuurlijk wel op een uitgekiend moment. De Qashqai en de X-trail zijn immers kakelvers en kunnen in hun huidige vorm dus nog jaren mee. De laatste Micra heeft nooit gebracht wat het merk ervan had gehoopt en is al geschrapt, maar de elektrische opvolger is dus al aangekondigd. Het enige model dat in onze optiek door deze belofte mogelijk in de knel kan komen, is de Juke. Die compacte cross-over is de oudste brandstofauto in Nissans aanbod en opereert in een voor Europa erg belangrijk segment, maar ongetwijfeld krijgt ook de Juke een elektrische opvolger. Dat hoeft gelukkig niet acuut, want met als geboortejaar 2019 is de Juke ook weer niet zó oud.
Wereldwijd
Wereldwijd worden er de komende jaren nog wel ‘niet-EV’s’ geïntroduceerd door Nissan, maar hun aandeel wordt wel beperkt. Nissan belooft voor tussen nu en 2030 in totaal 27 geëlektrificeerde modellen, waarvan er negentien volledig elektrisch kunnen zijn. In Europa kunnen we dus alleen maar putten uit die negentien.
Bron: Autoweek
OP EEN UITGEKIEND MOMENT
Een belangrijk moment voor Nissan: het Japanse merk introduceert vanaf nu alleen nog elektrische modellen in Europa.
Nissan onthulde vandaag de Concept 20-23. Hoewel het merk dat niet met zoveel woorden zegt, is dit een voorbode van een nieuwe, elektrische (opvolger van de) Micra. Die elektrische Micra is zeker niet de enige EV van Nissan die we de komende jaren verwachten, want het merk gaat in Europa ‘all-in’ op EV’s. Vanaf nu worden er in Europa louter elektrische modellen geïntroduceerd, waarmee Nissan nog een stapje verder gaat dan eerder dit jaar. Sinds februari weten we namelijk al wel dat Nissan voor 2030 negentien elektrische auto’s wil introduceren. Nu worden de ambities wederom aangescherpt: Nissan introduceert vanaf nu alleen nog maar volledig elektrische auto’s in Europa. Uiterlijk in 2030 moet elke nieuwe Nissan in het aanbod een EV zijn.
De Europese ambities brengen ook geld mee voor de Europese activiteiten van Nissan. Nissan Design Europe (NDE) en Nissan Technical Centre Europe (NTCE) krijgen een kapitaalinjectie van in totaal 40 miljoen euro. Beide afdelingen zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, waar Nissan ook al heel lang auto’s bouwt.
De Nissan Qashqai is nog lekker vers
De belofte om vanaf nu louter EV’s te introduceren, komt natuurlijk wel op een uitgekiend moment. De Qashqai en de X-trail zijn immers kakelvers en kunnen in hun huidige vorm dus nog jaren mee. De laatste Micra heeft nooit gebracht wat het merk ervan had gehoopt en is al geschrapt, maar de elektrische opvolger is dus al aangekondigd. Het enige model dat in onze optiek door deze belofte mogelijk in de knel kan komen, is de Juke. Die compacte cross-over is de oudste brandstofauto in Nissans aanbod en opereert in een voor Europa erg belangrijk segment, maar ongetwijfeld krijgt ook de Juke een elektrische opvolger. Dat hoeft gelukkig niet acuut, want met als geboortejaar 2019 is de Juke ook weer niet zó oud.
Wereldwijd
Wereldwijd worden er de komende jaren nog wel ‘niet-EV’s’ geïntroduceerd door Nissan, maar hun aandeel wordt wel beperkt. Nissan belooft voor tussen nu en 2030 in totaal 27 geëlektrificeerde modellen, waarvan er negentien volledig elektrisch kunnen zijn. In Europa kunnen we dus alleen maar putten uit die negentien.
Bron: Autoweek
Comment