DATSUN LAUREL (1977-1981)
Datsun leverde in thuisland Japan al jaren grote vierdeurs auto’s, maar de Europese markt moest daar wat langer op wachten. Vanaf 1966 werden de eerste Datsun in Nederland verkocht, en het merendeel daarvan bestond uit de kleine modellen. De vierdeurs Cedric – een ontwerp van Pininfarina – zie je hier praktisch nooit en de diverse Skylines die men al vanaf 1968 bouwde al helemaal niet. Jammer, want dat waren begerenswaardige grote sedans met opgevoerde zescilinder motoren. In Europa misschien vergelijkbaar met de Ford Lotus Cortina. Hoe dan ook: in 1977 kwam de eerste Laurel naar Nederland. De auto was gebaseerd op de Laurel 200 van 1972 en had ook een zescilinder in lijn onder de kap met een inhoud van 1.998 cc. Daarmee was hij goed voor 97 pk en een topsnelheid van 165 km/h. In tegenstelling tot zijn voorgangers had hij een nogal prominente grille met veel chroom, die nog wel eens werd vergeleken met die van een Mercedes. Voor Europa was maar één versie leverbaar en dus moesten we het helaas zonder de coupé doen. Ook de dieselversies haalden het niet bij ons. In 1979 kwam er een sterkere motor, gebaseerd op de bestaande zescilinder, maar nu opgeboord tot 2.393 cc. Het vermogen kwam daarmee op 114 pk. Standaard was de auto uitgerust met allerlei zaken die bij de meeste autofabrikanten nog in de optielijst stonden. Een radio-/cassetterecorder, elektrisch bediende ruiten en een vijfversnellingsbak bijvoorbeeld. Van de 423.209 gebouwde Laurels (tot 1981) zullen er niet heel veel meer in ons land bestaan.
Datsun leverde in thuisland Japan al jaren grote vierdeurs auto’s, maar de Europese markt moest daar wat langer op wachten. Vanaf 1966 werden de eerste Datsun in Nederland verkocht, en het merendeel daarvan bestond uit de kleine modellen. De vierdeurs Cedric – een ontwerp van Pininfarina – zie je hier praktisch nooit en de diverse Skylines die men al vanaf 1968 bouwde al helemaal niet. Jammer, want dat waren begerenswaardige grote sedans met opgevoerde zescilinder motoren. In Europa misschien vergelijkbaar met de Ford Lotus Cortina. Hoe dan ook: in 1977 kwam de eerste Laurel naar Nederland. De auto was gebaseerd op de Laurel 200 van 1972 en had ook een zescilinder in lijn onder de kap met een inhoud van 1.998 cc. Daarmee was hij goed voor 97 pk en een topsnelheid van 165 km/h. In tegenstelling tot zijn voorgangers had hij een nogal prominente grille met veel chroom, die nog wel eens werd vergeleken met die van een Mercedes. Voor Europa was maar één versie leverbaar en dus moesten we het helaas zonder de coupé doen. Ook de dieselversies haalden het niet bij ons. In 1979 kwam er een sterkere motor, gebaseerd op de bestaande zescilinder, maar nu opgeboord tot 2.393 cc. Het vermogen kwam daarmee op 114 pk. Standaard was de auto uitgerust met allerlei zaken die bij de meeste autofabrikanten nog in de optielijst stonden. Een radio-/cassetterecorder, elektrisch bediende ruiten en een vijfversnellingsbak bijvoorbeeld. Van de 423.209 gebouwde Laurels (tot 1981) zullen er niet heel veel meer in ons land bestaan.
Comment