Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HYUNDAI Lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• HYUNDAI BOUWT 4 MILJOENSTE AUTO IN TSJECHIË

TUCSON AAN KOP

​Net als nagenoeg elke andere grote autofabrikant heeft ook Hyundai in diverse landen enorme productiefaciliteiten staan. In één daarvan was er onlangs reden voor een feestje. In zijn fabriek in het Tsjechische Nošovice heeft Hyundai zijn vier miljoenste auto geproduceerd.

In 2008 slingerde Hyundai de productiebanden van zijn Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) geheten fabriek in het Tsjechische Nošovice voor het eerst aan en veertien jaar later verliet de vier miljoenste Hyundai er de fabriekspoorten. Het automobiele feestvarken is de Hyundai Tucson, om precies te zijn een N Line met een mild-hybride aandrijflijn. Dat model is ook in Nederland te koop en wordt hier zij aan zij met een volwaardige hybride en een plug-in hybride Tucson verkocht.

De Tucson is uiteraard niet de enige Hyundai die in Tsjechië het levenslicht ziet. Aanvankelijk produceerden de Koreanen er enkel de de i30 en die modelfamilie wordt er nog altijd geproduceerd. In 2011 kreeg het productieportfolio van Hyundai Motor Manufacturing Czech uitbreiding met de iX35, de SUV die sinds zijn voorlaatste generatiewissel in 2015 weer Tucson heet. Sinds 2020 rolt in Tsjechië ook de elektrische Kona van de band.

In de statistieken van Hyundai doet de Tucson het overigens behoorlijk goed, met name in Europa. In de eerste zes maanden was de Tucson met 77.459 in Europa geleverde exemplaren in zijn segment het populairste model. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gros van de productiecapaciteit van Hyundai Motor Manufacturing Czech is gereserveerd voor de Tucson. De i30 is namelijk goed voor ongeveer 17 procent van de productie van HMMC, de Kona Electric op zijn beurt voor 10 procent. De rest (73 procent) komt voor rekening van de Tucson.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• HYUNDAI GAAT STOKOUDE PONY COUPÉ OPNIEUW MAKEN

BACK TO THE PAST

H​yundai heeft de nostalgische kriebels al even te pakken. Het merk kan de door Giorgetto Giugiaro getekende en in 1974 gepresenteerde Pony Coupé Concept maar moeilijk loslaten. Het merk gaat het bijna 50 jaar oude studiemodel zelfs opnieuw maken.

In 1974 stelde Hyundai de Pony Coupé Concept voor, een studiemodel waarmee Hyundai het eerste teken gaf dat het ook zélf auto's zou gaan ontwikkelen. Hyundai produceerde vanaf eind jaren zestig namelijk al in licentie Fords Cortina, maar eigen auto's had het merk nog niet. De Pony Coupé Concept werd gelijktijdig met de Hyundai Pony, de eerste écht eigen auto van de Koreanen, aan de wereld voorgesteld. Het ontwerp van de Hyundai Ioniq 5 - en dat van de Concept 45 uit 2019 waar het de productieversie van was - is ten dele geïnspireerd op dat van de Pony Coupé Concept, maar dat was zeker niet de laatste hommage aan het door Giorgetto Giugiaro getekende studiemodel. Zo kwam Hyundai medio dit jaar met de N Vision 74, een met invloeden van de Pony Coupé Concept gelardeerde coupé met een brandstofcel aan boord. Hyundai's liefde voor zijn 48 jaar oude hoekige studiemodel vertaalt zich nu in iets anders bijzonders. Hyundai gaat de Pony Coupé Concept namelijk opnieuw bouwen!

Om maar met het slechte nieuws te beginnen: je gaat geen moderne interpretatie van de Pony Coupé Concept in de showrooms vinden, in serieproductie gaat de auto namelijk niet. Hyundai haakt Giorgetto Giugiaro en zijn designstudio GFG Style namelijk aan voor een eenmalige remake van de Pony Coupé Concept. Maar, waarom zou Hyundai hetzelfde studiemodel nog een keer maken? Welnu: het origineel bestaat niet meer. Aanvankelijk had de Pony Coupé Concept overigens tot een productieversie moeten leiden, maar door de economische situatie begin jaren tachtig werd besloten dat feest niet door te laten gaan. Nog een interessant weetje: ontwerper Giugiaro heeft zich ook voor de vormgeving van de DeLorean DMC-12 door de Pony Coupé Concept laten inspireren. Back to the future wordt met de heruitgave van het studiemodel dus Back to the past.

De kakelverse Pony Coupé Concept wordt in het voorjaar van 2023 gepresenteerd.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Hyundai op het Autosalon van Brussel 2023

Comment

• HYUNDAI INVESTEERT DIT JAAR 8 MILJARD EURO IN ELEKTRIFICATIE

VOLLE KRACHT VOORUIT

​Hyundai presenteert zijn resultaten over Q4 van 2022 en daaruit blijkt dat het de Koreanen voor de wind gaat. Zowel wat winst, omzet als verkopen betreft, scoorden ze aanmerkelijk beter dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. Maar het kan niet op, dus kondigt Hyundai gelijktijdig nieuwe investeringen aan. Daar is zo'n €8 miljard mee gemoeid, waarvan een belangrijk deel voor een nieuwe EV-fabriek in de Verenigde Staten.

Hyundai doet goede zaken en wil die blijven doen, dus investeert het dit jaar zo'n €8 miljard, waarvan het grootste deel in zijn nieuwe fabriek voor elektrische auto's in de Verenigde Staten. Daarmee is de koek echter niet op, zo blijkt nu, want het merk geeft aan dit jaar nog meer investeringen te doen. Daarbij is elektrificatie het belangrijkste doel. Hyundai trekt in 2023 zo'n €3 miljard uit voor research and development, waarvan ongetwijfeld een deel naar de ontwikkeling van een betaalbaardere EV gaat.

Met dank aan de komst van onder meer de nieuwe Kona en de Ioniq 6 hoopt Hyundai dit jaar uiteraard weer meer auto's te verkopen dan in 2022, al is laatstgenoemde alleen in de meer EV-gezinde markten belangrijk. Hyundai wist tot op heden, dus sinds het merk zijn eerste EV produceerde in 2010, nét iets meer dan 1 miljoen volledig elektrische auto's te verkopen. Alle Hyundai-modellen samen waren het afgelopen jaar goed voor iets minder dan 4 miljoen auto's. In 2023 hoopt Hyundai de teller voorbij de 4,3 miljoen te zien lopen. Daarvan moeten ongeveer 330.000 exemplaren een EV zijn - nog geen tien procent, maar wel een flink aantal gezien de totale EV-verkopen tot op heden. Niet gek dus, die investeringen.

Comment

• 'Onze' eerste

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• Hyundai's Origin Car - the Pony

Comment

Comment

Comment

• kortingen tot $10000 op ioniq 5/6 in us...ook voor klanten die al gekocht hebben

benieuwd voor de eu

Comment

• Trio-n

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• HYUNDAI REKENT OP RECORDJAAR IN EUROPA

​Hyundai verwacht dat 2023 het meest succesvolle jaar ooit wordt in Europa. De verkopen liggen volgens de topman van Hyundai Europe op koers voor topcijfers.

Zo groot als zustermerk Kia is het nét niet, maar ook Hyundai doet zeer goede zaken in Europa. Vorig jaar pakte Hyundai een marktaandeel van 4,6 procent in Europa (tegenover 4,8 procent voor Kia). Het ligt ook op koers voor zijn beste jaar ooit in Europa. Dat verwacht Hyundai Europe-topman Michael Cole.

In een interview met Autonews geeft Cole aan dat het in 2023 tot op heden weliswaar nog op een kleiner marktaandeel dan vorig jaar zit, maar dat vertelt volgens hem niet het hele verhaal. "Wij hebben in 2022 veel beter werk geleverd dan de meeste anderen bij het beheren van onze voorraad, dus we leverden auto's veel sneller. Wat je in de eerste zes maanden van dit jaar zag, is dat de verkoop van veel autofabrikanten sterk herstelde omdat ze in de eerste helft van 2022 zo zwaar werden getroffen. Daardoor hebben we bij Hyundai wat marktaandeel verloren, maar we maken ons geen zorgen." Integendeel: Cole rekent op recordcijfers als dit jaar erop zit. "Ik geloof dat dit jaar een recordjaar wordt voor ons, zelfs ook al blijft de industrie nog zo'n 20 procent achter bij 2019."

Comment

Comment

Comment

• Stond er knap bij

Comment

• Excel 1.3i LS (1999)

Comment

• Campingbaas nieuwe voiture

Comment

Comment

Comment

• Hyundai Stellar (1984)

Comment

Working...
                                          X