Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Met nieuwe dieselmotoren wil Mazda nog meer verkopen in Europa. De Mazda2 en Mazda6 krijgen pittige krachtbronnen mee en wat wijzigingen en toevoegingen.
Mazda2 1.6 CiTD
De toevoeging van een turbodiesel variant aan het modellen-gamma betekent nog meer rijplezier. De motor produceert 66 kW/90 pk bij 4.000 t/min en heeft een maximumkoppel van 205 Nm bij slechts 2.000 t/min. Aan het oog onttrokken door het sportieve koetswerk en gekoppeld aan de precies schakelende handgeschakelde vijfbak zorgt deze motor voor pittige acceleratie zonder turbo-lag en een top van 173 km/u. Van 0 tot 100 km/h doet de compacte auto in 11,4 seconden. De nieuwe Mazda2 turbodiesel verbruikt slechts 4,2 liter brandstof per 100 km en is daarmee één van de zuinigste in zijn klasse.
Wijzigingen voor 2008
De Mazda2 modellenreeks werd op verschillende punten licht gewijzigd om de auto nog aantrekkelijker te maken. Het Mazda2 GT-M pakket omvat nu nieuwe, donkergrijze 16-inch lichtmetalen wielen (afhankelijk van de verkoopregio) en nieuw getekende koplampunits. Toegevoegd aan de vóór- en zijspoilers, speciale luchtinlaat, grille en dakspoiler van het GT-M pakket, maken deze componenten de Mazda2 nog makkelijker van de standaardversie te onderscheiden. In het nieuwe modeljaar worden twee nieuwe kleuren leverbaar: Passion Orange Mica en Aluminium Metallic Mica.
Tot de detailwijzigingen in het interieur behoren het aanbrengen van zilverkleurige accenten voor een meer luxe uitstraling. Het driespakige stuurwiel, lijkend op dat van de MX-5, heeft nu een zilverkleurig hart. Ook de portiergrepen, de handremknop, de schakelpookhoes en –knop en de bedieningstoetsen van de airconditioning zijn nu voorzien van zilverkleurige accenten (afhankelijk van de modelversie). De middenconsole is nu in glanzend zwart uitgevoerd, de inzetdelen van de portierbekleding zijn nu in stof uitgevoerd en de tellergroep is nu voorzien van tellers en meters met regelbare achtergrondverlichting (alle genoemde opties zijn leverbaar afhankelijk van de verkoopregio).
De nieuwe Mazda2 1.6 CiTD zal naar verwachting in het voorjaar van 2009 op de Europese markt verschijnen.
Mazda6 2.2 CiTD
Tijdens de Autosalon van Parijs maakt een ander belangrijk Mazda product en tevens resultaat van Mazda's 'Duurzame Zoom-Zoom' zijn debuut: de Mazda6 2.2 liter CiTD common rail turbodiesel. De motor werd specifiek voor de Europese Mazda6 modellen ontwikkeld en wordt in Europa in drie vermogensversies aangeboden (in Nederland in twee versies), naast de huidige 2.0 liter CiTD turbodiesel. De motoren zijn er helaas alleen met handgeschakelde 6-bak. Een gemiste kans om hem niet te laten komen als automaat!
• De 2.2 CiTD standaardversie levert 92 kW/125pk bij 3.500 t/min en 310 Nm koppel bij 1.800 t/min, bij een verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km (gecombineerd) (niet leverbaar in Nederland).
125pk: 0-100 in 10,7 sec. Topsnelheid: 195km/h (Sedan)
125pk: 0-100 in 10,9 sec. Topsnelheid: 195km/h (Hatchback)
125pk: 0-100 in 10,9 sec. Topsnelheid: 192km/h (SportBreak)
• De 2.2 CiTD Mid Power versie levert 120 kW/163pk bij 3.500 t/min en 360 Nm koppel bij 1.800 t/min, bij een verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km (gecombineerd).
163pk: 0-100 in 8,9 sec. Topsnelheid: 212 km/h (Sedan)
163pk: 0-100 in 9,2 sec. Topsnelheid: 212 km/h (Hatchback)
163pk: 0-100 in 9,2 sec. Topsnelheid: 210 km/h (SportBreak)
• De 2.2 CiTD High Power versie levert 136 kW/185pk bij 3.500 t/min en 400 Nm koppel bij 1.800 t/min, bij een verbruik van 5,6 liter per 100 km (gecombineerd).
185pk: 0-100 in 8,3 sec. Topsnelheid: 218 km/h (Sedan)
185pk: 0-100 in 8,5 sec. Topsnelheid: 218 km/h (Hatchback)
185pk: 0-100 in 8,5 sec. Topsnelheid: 216 km/h (Sportbreak)
Wilt u alles weten over de motor dan moet u me maar even mailen. Het technische gedeelte is nogal lang en ik beperk me hier tot de belangrijkste punten.
Rear Vehicle Monitoring System voor Europa
Dit jaar beleeft ‘Parijs’ nog een Mazda-primeur: een bewakings- en waarschuwings-systeem voor achterkomend verkeer in de Mazda6-serie. Deze volledig onafhankelijk werkend actieve veiligheidsvoorziening maakt gebruik van een groothoek 24 GHz radar. Bij snelheden boven 60 km/u geven de detectieradars links- en rechtsachter op de auto een waarschuwingssignaal aan de bestuurder, in de vorm van een oplichtende LED in de A-stijl, bij nadering door een achteropkomend voertuig dat de bestuurder op dat moment mogelijk niet kan zien. Als de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt gaat de LED knipperen en klinkt er een zoemer om de bestuurder erop te wijzen op dat moment niet van richting of rijstrook te veranderen. Het bereik van dit systeem bedraagt ongeveer 50 meter in een wijde omtrek rond de auto. Dit systeem was al geruime tijd te verkrijgen in Japan.
Dat blijft toch een ongelooflijk vette generatie van mx5'jes
Droom-mx zou een fatsoenlijke veer-dempercombinatie krijgen, jdm-style velgjes, volledige uitlaatlijn, kuipzetels en een rolkooi (rolkooi + kap naar beneden ==> )
Comment