Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Sahara was meest bizarre model in 60 jaar Citroën 2PK
De Citroën 2PK bestaat dit jaar 60 jaar. Het meest bizarre 'eendje' was ongetwijfeld de Sahara. Die was uitgerust met twee motoren, eentje voor- en eentje achterin. "Er zijn tussen 1958 en 1965 slechts 694 exemplaren van gebouwd", vertelt Citroënverzamelaar Antoon Verhoeve.
e Citroën 2PK Sahara is niet te stoppen", zegt Antoon Verhoeve uit het Limburgse Sint-Huibrechts-Lille. Antoon is niet alleen Citroënfanaat, hij heeft ook verschillende Saharadoortochten met 4x4's op zijn actief. Hij weet dus waarover hij spreekt. "Ik heb nog nooit gehoord over een Citroën 2PK Sahara die vast kwam te zitten", zet Antoon zijn bewondering voor de Citroën 2 PK Sahara kracht bij.
De lieveling
Thuis heeft hij zowat alle modellen van Citroën sinds het ontstaan van het Franse merk verzameld. "Ik kan me geen leven zonder Citroën voorstellen. Maar de 2PK blijft mijn lieveling." Zijn bewondering voor de Citroën 2PK gaat dan ook zeer ver. "Van het ogenblik dat Citroën de 2 PK Sahara in 1958 voorstelde, wist ik dat ik er ooit eentje zou hebben," vertelt Antoon ons.
Op dat ogenblik was de Citroën 2PK al 10 jaar in productie. En die was een schot in de roos. Zijn minimalistische opbouw, gekoppeld aan het comfort van een berline was uniek. Het wagentje werd vaak smalend onthaald, maar iedere bestuurder wist beter. Uiteindelijk zouden er 3,8 miljoen exemplaren van gebouwd worden voor Citroën in 1990 het doek voor de 'deux cheveaux' liet vallen.
Olievelden
De Citroën 2PK voelde zich overal thuis, ook op ruw terrein. Toch waren oliemaatschappijen in de jaren vijftig geïnteresseerd in een 2PK met nóg meer terreinvaardigheden om op hun olievelden in de Sahara in te zetten. Toeval wil dat een zekere Mr. Bonnafous voor de fun een Citroën 2PK had in elkaar geknutseld met twee motoren. Citroën sprong op het idee en ontwikkelde er zijn eigen versie van de Citroën 2PK Sahara.
Een standaardmotor werd compleet met versnellingsbak en aandrijving in de kofferbak van een 'normale' 2PK gemonteerd. Eén centraal geplaatste versnellingspook bediende beide bakken. Naar wens kon met één of twee ingeschakelde motoren gereden worden. Citroën presenteerde de Citroën 2PK Sahara in 1958 in Parijs. Iedereen was diep onder de indruk van de kwaliteiten van het opmerkelijke wagentje. In Zwitserland was de Citroën 2PK Sahara vooral bij dokters populair, die zo in alle weersomstandigheden bij hun patiënten raakten.
Gigantische flop
Maar voor Citroën werd het een gigantische flop. De Citroën 2PK Sahara kostte zowat het dubbele van een gewone 2PK, en in de meeste gevallen voldeed en tweewielaangedreven Citroën 2PK met z'n vrij grote grondspeling, ruimschoots op ruw terrein voldeed. Ondertussen verloor Frankrijk grip op Noord-Afrika en viel de vraag naar de Citroën 2PK Sahara zogoed als weg. In 1965 was het afgelopen.
De 2PK Sahara van Antoon, chassisnummer 663 van 694 gebouwde exemplaren, is origineel en heeft maar 37.000 km op de teller staan. "Het wagentje werd in 1963 door Waalse kloosterzusters gekocht om in een missie te dienen", weet Antoon. Door politieke omstandigheden raakte het er nooit. In afwachting bleef hij jaren onaangeroerd in het klooster staan. Hij werd dan maar aan een baron verkocht, die hem sporadisch op zijn landgoed gebruikte. Ondertussen schieten de prijzen voor een 2PK Sahara de hoogte in, 30.000 euro voor een gerestaureerd exemplaar is geen uitzondering. Maar Antoon is vastbesloten het wagentje nooit weg te doen. (jb)
Citroën jumble op Citadel
Zondag 27 april 2008 organiseert het Amicale Belge der Citroën Clubs (ABCC) zijn negende Citroën jumble op de Citadel van Namen. Alle types Citroën van de allereerste A Torpedo tot de allernieuwste C5 zijn er welkom. Op de Citadel wordt een expo van klassieke Citroëns en een markt met onderdelen en hebbedingen georganiseerd. Je kan er ook een proefrit met de allernieuwste modellen maken. Voor de kleinsten is er animatie. De deelnemers kunnen gratis de Citadel bezoeken en een rondrit maken met het toeristische treintje van de stad Namen. Iedereen is welkom vanaf 10 uur. De toegangsprijs bedraagt 15 euro per deelnemende Citroën.
Meer info via www.abcc.be
Technische fiche
Citroën 2 pk Sahara
Lengte: 3.780 mm
Breedte: 1.480 mm
Hoogte: 1.540 mm
Wielbasis: 2.405 mm
Deuren/zitplaatsen: 4/5
Remmen voor/achter: trommels/trommels
Brandstoftankinhoud: (l)2 x 15
Leeggewicht: 735 kg
MOTOR, PRESTATIES
2 x benzine 425 cc (9,5 kW - 14 pk / 24,5 Nm)
Prestaties: top 1 motor 65 km/u,
2 motoren 105 km/u
Verbruik: 1 motor 6l/100km,
2 motoren 11 l/100km
Aantal exemplaren: 694
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
The Citroen DS is undeniably stylish. During it's 20 year production run, it showcased innovative features, and even came in wagon an convertible versions. But there was just one thing it lacked, V8 pow-ahh! This guy realized the problem and swapped out the weaksauce four-banger in his '66 DS for something with a bit more grunt.
Yep, that's a GM LS1 V8. The new mill pumps out around 400 HP to the rear wheels via a GM 4-speed automatic transmission. That's a great setup for doing 'merican-style donuts. Which is perfect, since the French love to smoke, right?
Ik kom hier niet vaak, eigenlijk een beetje onterecht want ik vind de huidige C4 5-deurs en de C6 bijvoorbeeld knappe wagens, om nog maar over de nieuwe C5 te zwijgen ... maar vooral de vroeger Double Chevrons kan ik erg smaken.
Waaronder deze kikker.
Hoeveel zijn er daar van gemaakt, en hoeveel bestaan er nog? Ik zoek daar soms naar op autoscout24, maar 'k ben er nog nooit eentje tegengekomen.
...
Hoeveel zijn er daar van gemaakt, en hoeveel bestaan er nog? Ik zoek daar soms naar op autoscout24, maar 'k ben er nog nooit eentje tegengekomen.
Er zijn er een stuk of 200 van gemaakt. De meeste zijn dan nog terug gekocht door Citroën zelf wegens mechanische problemen bij de reeds verkochte auto's. De probleemauto's terugkopen was het goedkoopste blijkbaar.
Er hebben een tijdje DS'n rallyes gereden.
Nu zocht ik daar meer informatie over maar die is moeilijk te vinden blijkbaar.
Is er iemand die daar meer over weet of een link heeft naar een of andere site?
Bedankt.
Een vriendin van me liet eerder deze week haar Berlingo onderhouden. De dag later stond ze langs de kant van de snelweg zonder olie. Zelf zegt ze direct langs de kant te zijn gegaan. Volgens de garage was ergens iets losgekomen ( niet de oliedop ), enfin terug olie erin, lek dicht gemaakt en in orde. Of niet? Kan dit gevolgen hebben voor de motor?
Welke motor?
Als ze al heeft gereden zonder olie zal er wel schade zijn geweest... maar als ze gewoon "vergeten" zijn olie erin te kappen (don't be surprised, it DOES happen) dan zou het olielampje toch op zijn minst al van het begin moeten branden.
Dat de carterschroef is losgekomen kan best en dan zal 'ie zijn leeggelopen denk ik.
Wat de gevolgen zijn ligt er dus maar net aan hoelang er nog mee gereden is.
Comment