Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CITROËN Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • CITROËN RIJDT DOOR OP DRIE WIELEN

    Een wiel op elke hoek van een auto is wel zo prettig. Vraag dat maar aan Reliant Robin-rijders met een sportieve rijstijl. Bij Citroën was het lange tijd echter niet strikt noodzakelijk om ze er allemaal op te hebben om door te kunnen rijden. Dat was niet zomaar een gimmick, maar soms zelfs levensreddend!

    Citroën liet de wereld in 1955 versteld staan met de DS. Een auto die niet alleen baanbrekend was qua ontwerp, maar zeker ook qua techniek. Welke autoliefhebber is er niet bekend met de bij het starten 'opstijgende' Citroëns? Het was één van de vele bijzondere aspecten van het hydropneumatische veersysteem. Dat debuteerde officieel nog net (deels) in de Traction Avant en kwam bij de DS op volle kracht tot uiting. Het zelfregulerende systeem gebruikte lucht én olie in 'veerbollen' om de auto in de lucht te krijgen, houden én tijdens het rijden oneffenheden zo comfortabel mogelijk op te vangen.

    Hoewel het niet vrij van problemen bleek, was het voor Citroën wel decennialang de maatstaf voor haar hoger in de markt geplaatste modellen. Doorontwikkelingen zorgden ervoor dat kinderziektes zoveel mogelijk verdwenen, bij de CX was het al veel minder vatbaar voor problemen dan bij de DS. Hoe dan ook, het weggedrag van de Citroëns was er ongeëvenaard door. Als een 'vliegend tapijt' boven het asfalt glijden, je moet het ooit hebben meegemaakt. Moderne luchtveringssystemen (waarop Citroën zelf ook is overgestapt) bootsen dit na, maar het originele concept blijft toch ongeëvenaard.

    Een bijzondere eigenschap van het systeem - bedenk je dat dit in 1955 op de markt kwam - is dat het holistisch werkt. Dat wil zeggen; het zorgt ervoor dat de gehele auto zoveel mogelijk vlak gehouden wordt. Bij een kuil in de weg zakt één wiel daarin, maar blijft het tegenovergestelde wiel op een kleinere afstand van de koets, zodat de neus of kont van de auto vlak blijft. De snelheid waarmee dit werkt, zorgt ervoor dat dergelijke oneffenheden amper gemerkt worden door de inzittenden. Dat het systeem zo werkt, brengt ons bij het hoofdonderwerp van dit artikel: het rijden op drie wielen.

    Met een wiel minder

    Het veersysteem werkt dermate goed rond de auto, dat niet alleen een kuil wordt opgevangen, maar zelfs een lekke band of het volledig ontbreken van een wiel. De hoek waar het mis is gegaan, wordt ontzien en zoveel mogelijk van de grond gehouden. Volgens de ontwerper van het systeem, Paul Màges, was deze eigenschap vooral handig bij een lekke band en het ontbreken van een reservewiel. Het volledig missen van een wiel gaat natuurlijk nog wel even een stap verder. Toch is het in beide gevallen mogelijk om door te rijden met een Citroën met de hydropneumatische vering. Bij de overige wielen wijzigt de rijhoogte en de druk in de bollen dermate dat het ontbreken van één van de hoeken wordt opgevangen. Uiteraard wordt doorrijden met een probleem aan één van de voorwielen wel een iets lastiger verhaal, aangezien de wielen daar ook de sturende en aandrijvende werking hebben. Hoe dan ook; staat een band plat of loopt er zelfs eentje af, dan zal de Citroën niet zomaar schurend en schavend tot stilstand komen. Uiteraard werkt dit niet alleen op de DS, maar ook op latere modellen met de hydropneumatische vering, zoals bijvoorbeeld de GS en de BX.

    De Gaulle

    Dat deze handigheid in de praktijk kan helpen, werd enkele jaren na de introductie van de DS héél duidelijk. In 1962 was er een groepje gekken dat vond dat de Franse president Charles de Gaulle met behulp van een machinegeweer uit het ambt moest worden gezet. Op 22 augustus van dat jaar werd in Parijs het vuur geopend op de auto waar De Gaulle en zijn vrouw in zaten. De auto was de presidentiële DS van De Gaulle. De aanvallers slaagden erin om de achterruit én alle banden van de DS kapot te schieten. Ondanks de leeglopende rubbers, snelde de DS er als een gek vandoor en wisten de president en zijn vrouw de aanslag te overleven. Het veersysteem had ervoor gezorgd dat de auto onder controle te houden bleef en nog snelheid kon maken.

    Later verklaarde De Gaulle dat de DS zijn leven had gered. De Fransman zorgde er als president later mede voor dat Citroën niet overgenomen werd door de Italianen (Fiat) en dat het bedrijf niet op de fles ging. Naar verluidt speelde zijn door dit voorval sterk gegroeide liefde voor Citroën hierbij mee. Overigens is in de film 'The Day of the Jackall' uit 1973 de aanslag op De Gaulle nagedaan.









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • L'auto più sicura del mondo.

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Comment


        • aerodynamics van de ds

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            ook om achterwiel te vervangen


            Comment


            • French Sophistication: 1949 Citroën Traction Avant - Jay Leno’s Garage

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Citroën GSA Special Break (1984)



                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • CITROËN TYPE HG IS KLEIN BROERTJE VAN RETRO-HY

                  Eén van de allerleukste retrocreaties van de afgelopen jaren, was toch wel de Type H-ombouw van de Citroën Jumper. Het Italiaanse bedrijf dat die conversie uitvoert, heeft er nu ook eentje klaar voor de Jumpy en de SpaceTourer.

                  Het tekenen van moderne interpretaties van klassieke grootheden uit de autowereld, kun je aan David Obendorfer wel overlaten. Hij was ruim drie jaar geleden verantwoordelijk voor het ontwerp van een retro-conversie voor de Citroën Jumper. Die moet als 'Type H' natuurlijk de tijden van de Citroën HY doen herleven. Met z'n volledig aangepaste hoekige neus en 'golfplaateffect' rondom is dat behoorlijk gelukt. Carrosseriebouwer Fabrizio Caselani (FC Automobili) kreeg van Citroën de benodigde licenties in handen om de omgetoverde Jumpers te verkopen. Nu komt er een nieuwe vergelijkbare ombouw beschikbaar, weer van de hand van Obendorfer. De Type HG volgt hetzelfde principe, maar dan op basis van de Jumpy en diens personenvariant, de SpaceTourer.

                  De 'G' in de naam HG slaat op het Type G Prototype van Citroën uit de jaren 40. Dat was een beoogd kleiner broertje van de HY, die er uiteindelijk nooit is gekomen. In deze retrovorm gebeurt dat echter alsnog een soort, want de Jumpy is uiteraard het kleine broertje van de Jumper. Het concept bij de HG is hetzelfde als bij de H; men neme een Jumpy en voorziet 'm van voren tot achter van aangepaste carrosseriedelen. De boel is helemaal op de schop gegaan en eigenlijk herken je haast alleen aan de raamstijlen, de spiegels en de vorm van de achterlichten de Jumpy nog. De optionele retro stalen wieltjes met chromen wieldoppen en white wall-banden maken het af.

                  Technisch blijft alles bij hetzelfde en ook het interieur is gewoon nog één op één dat van de Jumpy. Het gaat dus vooral om een leuke uiterlijke verandering, zonder in te boeten aan inzetbaarheid. De HG komt er ook gewoon in dezelfde maten als de Jumpy en de SpaceTourer; XS, M en XL. Hoeveel een Jumpy of SpaceTourer omgebouwd tot HG kost, is helaas nog niet bekend. FC Automobili is begonnen met de voorbereiding van de gelimiteerde productie. Afhankelijk van hoe groot de vraag is, zal men waarschijnlijk bepalen hoeveel conversies er uitgevoerd gaan worden. Ongetwijfeld moet je dan ook even wat meer geduld hebben dan als je een reguliere Jumpy of SpaceTourer koopt.













                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Zo’n stuurwiel bedacht alleen Citroën

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment





                    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws via de snelste en leukste nieuwssite van Nederland, 24 uur per dag en 7 dagen in de week

                        Comment


                        • De SM van Jay Leno

                          Comment


                          • nogmaals sm



                            cx 0.26
                            Last edited by bobo; 27/09/2020, 22:40.

                            Comment


                            • als je deze maserati motor kwa geluid vergelijkt met de prv...

                              Comment


                              • visa decouvrable te koop





                                mankeert wel de erg mooie trs velgen, die standaard waren in be



                                Comment


                                • Citroën, lees mee: zó moet een nieuwe DS.




                                  De DS9 is een fraaie sedan, maar géén 'nieuwe DS'. Een designer nam het ontwerpen van een nieuwe Citroën DS bloedserieus.
                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • Passeerde net een ds cabrio bordeauxrode, nr plaat 1 udp, dus niet op oldtimerregeling


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment


                                    • Charles de Gaulle: De Generaal en zijn DS















                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Comment


                                        • gekocht, waren ze er alle 3 had ik ze allemaal, koekjes zijn lekker

                                          Comment

                                          Working...
                                          X