Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CITROËN Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • CITROËN CX (1979)




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment




    • 1 167 000 km familie-erfstuk

      Comment


      • Citroën GS Break (1976)





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Citroën SM - der feine GT mit dem Maserati-Motor - schwelgen zwischen Luxus & Sport
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment





          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

            Comment


            • MET DE EXPERIMENTELE CITROËN M35 ZETTE MERK TROUWE KLANTEN IN ALS TESTRIJDER

              500 GESELECTEERDE CITROËN-RIJDERS

              ​Begin jaren 70 besluit Citroën een groep trouwe klanten voor zijn karretje te spannen door ze als testrijders in te zetten. De fabrikant verkoopt ze de M35, een prototype met wankelmotor waar de eigen ingenieurs weinig fiducie in hebben. Uiteindelijk koopt Citroën de modellen terug om verder gezichtsverlies te voorkomen.


              De wankelmotor was rond 1970 wat tegenwoordig de elektromotor met lithium-ionaccu is: voor de auto-industrie the next big thing. De toekomst. De motor kenmerkte zich, in elk geval op papier, door meer eenvoud, lagere productiekosten en uitstekende loopeigenschappen. Bovendien nam hij maar weinig ruimte in onder de motorkap. Zelfs het indertijd aartsconservatieve Mercedes-Benz volgde het voorbeeld van de pioniers NSU en Mazda: ook de fabrikant uit Stuttgart ontwikkelde een wankelmotor.

              De Wankelmotor in de Citroën M35, een eenschijfs exemplaar met een kamerinhoud van 497,5 cc en een vermogen van 49 pk.

              Twee- en viercilinders Citroën ouderwets

              Dit optimisme bracht de op innovatie beluste ingenieurs van Citroën in beweging. Ze waren al in 1964 begonnen aan de ontwikkeling van een rotatiemotor, maar tot dan toe gebeurde dat vooral achter gesloten deuren. De modellen van het merk blonken uit in comfort en rijveiligheid, maar de twee- en viercilindermotoren van Citroën golden als ouderwets. De wankelmotor bood de gelegenheid om eindelijk eens te pronken met een innovatieve krachtbron, alleen al omdat aartsrivalen Peugeot en Renault niets wilden weten van het principe van de roterende zuiger. De wankelmotor had het potentieel om in Frankrijk nóg een uniek verkoopargument voor Citroën te worden.



              Het bedrijf had echter geleerd van de kinderziektes van de eerste DS’en. Voordat de rotatiemotor zijn weg zou vinden naar een in serie geproduceerde Citroën moest hij in uitgebreide tests zijn betrouwbaarheid bewijzen. ‘Citroën heeft geen vertrouwen in de wankelmotor’, was in februari 1970 de kop boven een artikel in het cultblad ‘Hobby’, nadat een redacteur in Parijs voor het eerst achter het stuur van een M35 had mogen plaatsnemen. Het merk was net begonnen met een nogal onorthodoxe praktijktest. In plaats van de nieuwe motor in een bestaand model te monteren en net als de concurrentie genoegen te nemen met de testbankresultaten en testverslagen van professionele testrijders bouwden de Fransen een volledig nieuw model op basis van de Ami 8. Vanaf 1 januari 1970 zou hij worden verkocht aan meer dan vijfhonderd geselecteerde Citroën-rijders met als doel: de bijzondere techniek testen in alledaagse rijomstandigheden.



              Citroën M35 was geen koopje

              Om in aanmerking te komen voor een M35 moest een geïnteresseerde een vaste klant zijn en ten minste 30.000 kilometer per jaar rijden. Citroën verplichtte zich M35-rijders bij pech of schade gratis een vervangende auto ter beschikking te stellen. De fabrikant dekte ook het grootste deel van de reparatie- en inspectiekosten. In principe hoefden de kopers zich alleen te bekommeren om slijtageonderdelen als banden en remblokken. Toch was de 2+2-zitter, die het levenslicht zag naast de reguliere modellen in de fabriek te Rennes, allesbehalve een koopje. Met een basisprijs van 14.000 Franse francs kostte de 4,05 meter korte tweedeurs ongeveer evenveel als een D Spécial, het basismodel van de veel statiger en ruimere Godin, en twee keer zoveel als een Dyane.


              De Citroën M35 was niet overdreven ruim.

              M35 was enige 2CV-afgeleide met veerbollen

              Het zou te ver gaan om de trouwe klantenkring simpelweg een vierdeurs Ami met een nieuwe motor onder de motorkap voor te schotelen. De doelgroep had voorheen vooral met de DS gereden, dus die stap zou te groot zijn. Om hen te overtuigen, rustte de ontwikkelingsafdeling de auto’s uit met een aangepaste versie van het hydropneumatische veersysteem. De M35 was de enige 2CV-afgeleide die over deze technologie beschikte. In 1969 gaf Citroën opdracht aan de in het westen van Frankrijk gevestigde carrosseriebouwer Heuliez om het experimentele model te voorzien van een carrosserie. Heuliez was verantwoordelijk voor het design en de productie van de coupé-carrosserie, maar de M35 werd geassembleerd in de Citroën-fabriek in Rennes-La Janais.



              Hoewel het prototype op het eerste gezicht erg lijkt op zijn tweecilinderbroertje delen ze maar een paar carrosseriedelen. Van voren is de wankel-coupé, die alleen leverbaar was in de grijstint Gris Nacré, onder meer herkenbaar aan het speciale logo met de ‘double chevron’ in de roterende zuiger. Heuliez zag ook af van het chroom rond de koplampen en bracht aan de voorzijde een vouw aan onder de lampen. Het productienummer van elke M35 staat vermeld op het rechter voorspatbord.



              Om de toegang tot de tweede zitrij te vergemakkelijken, werden de deuren van de Ami 8 aanzienlijk verlengd. De lange achterste zijpanelen zijn overgenomen van de Ami 8 Service, de tweedeurs bedrijfswagenversie van de kleine stationwagon. Binnen heeft Heuliez in de M35 het vertrouwde Ami-dashboard geplaatst, maar de zwarte bekleding van de stoelen – kunstleer – maakt een enorm verschil en roept zelfs een beetje een loungesfeer op in het netjes afgewerkte interieur. De comfortabele stoelen zouden danzij hun uiterlijk zelfs in de Gran Turismo SM, die een paar maanden later aan de wereld werd voorgesteld, geen flater hebben geslagen. Ook een nieuw ontworpen stuur, klok en toerenteller brachten het M35-interieur naar een hoger plan.



              Hoewel Citroën een behoorlijk hoge prijs vroeg voor de prototypes verergerde het project de toch al gespannen financiële situatie. Doordat de productie van de M35 gedeeltelijk met de hand geschiedde, maakte het in Parijs gevestigde bedrijf verlies op elk exemplaar dat van de productieband rolde. Bovendien leverden de eerste geleverde M35’s al voldoende gegevens en informatie op, zodat het niet nodig was er nog meer te bouwen. Citroën besloot daarom slechts 267 auto’s te produceren in plaats van de oorspronkelijk aangekondigde 500.

              M35-specialist Aalderink houdt register bij

              “Om dit te verhullen, hebben ze gewoon tweehonderd productienummers overgeslagen. Na nummer 175 gingen ze door met nummer 376”, vertelt Sander Aalderink, oprichter en directeur van het restauratiebedrijf 2CVGarage in Wormer, een plaats ten noorden van Amsterdam. Hij is waarschijnlijk de meest bekende M35-specialist en er is een indrukwekkend aantal prototypes door zijn handen gegaan. Op zijn website citroenm35.com houdt hij een register bij van ‘overlevenden’ en daar zet hij de geschiedenis van de M35 uiteen. Hij laat ook reserveonderdelen maken.


              Ook de wankelmotor van Citroën lustte een slok olie. Daarom luidde het advies om elke 250 kilometer de olie te checken.

              M35's teruggekocht maar bij behoud afzien van garantie

              Citroën bood na het stopzetten van de praktijktest aan de auto’s terug te kopen van de eigenaren. De meeste klanten accepteerden het aanbod, maar er waren ook mensen die hun auto wilden houden. Citroën accepteerde dit op één voorwaarde: de eigenaren moesten een verklaring tekenen dat ze afzagen van de levering van reserveonderdelen en eventuele garantie.



              Technische gegevens Citroën M35

              Motor eenschijfs wankelmotor (type Comotor KKM 613), in lengterichting voorin geplaatst, registercarburateur (Solex 18/32 HHD)
              Kamerinhoud 497,5 cc
              Compressieverhouding 9,0:1
              Max. vermogen 36 kW/49 pk bij 5.500 tpm
              Max. koppel 70 Nm bij 2.745 tpm
              Aandrijving voorwielen via handgeschakelde vierbak
              Afmetingen (l/b/h) 4,05/1,56/1,35 m
              Wielbasis 2,40 m
              Gewicht 815 kg
              Bandenmaat Michelin X 135/15
              Topsnelheid 144 km/h
              0-100 km/h 19,0 s
              Verbruik gem. ca. 10 l/100 km (1:10)
              Vanafprijs (1970) 14.000 Franse francs



              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Saxo VTS 16v (1999)























                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Die mag nog gezien worden
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment





                  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                    Comment





                    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                      Comment


                      • Comment


                        • een automaat , en nog steeds op zijn specifieke velgen met de trx-en, knap

                          Comment


                          • Comment


                            • CITROËN XM 2.0I TURBO C.T.










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Citroen Berline 11 Sport 1.9 (1954)




















                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • CX 20RE (1986)









                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Blijft zo knap he.. maar je moet er echt wel wat vanaf weten om zo eentje te kunnen rijden vrees ik.

                                      Comment


                                      • Comment


                                        • Comment

                                          Working...
                                          X