Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CITROËN Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • enkele foto's van mooie Citroéns




















    Comment


    • Ik wil ze allemaal!

      Comment


      • Sahara was meest bizarre model in 60 jaar Citroën 2PK







        De Citroën 2PK bestaat dit jaar 60 jaar. Het meest bizarre 'eendje' was ongetwijfeld de Sahara. Die was uitgerust met twee motoren, eentje voor- en eentje achterin. "Er zijn tussen 1958 en 1965 slechts 694 exemplaren van gebouwd", vertelt Citroënverzamelaar Antoon Verhoeve.

        e Citroën 2PK Sahara is niet te stoppen", zegt Antoon Verhoeve uit het Limburgse Sint-Huibrechts-Lille. Antoon is niet alleen Citroënfanaat, hij heeft ook verschillende Saharadoortochten met 4x4's op zijn actief. Hij weet dus waarover hij spreekt. "Ik heb nog nooit gehoord over een Citroën 2PK Sahara die vast kwam te zitten", zet Antoon zijn bewondering voor de Citroën 2 PK Sahara kracht bij.

        De lieveling
        Thuis heeft hij zowat alle modellen van Citroën sinds het ontstaan van het Franse merk verzameld. "Ik kan me geen leven zonder Citroën voorstellen. Maar de 2PK blijft mijn lieveling." Zijn bewondering voor de Citroën 2PK gaat dan ook zeer ver. "Van het ogenblik dat Citroën de 2 PK Sahara in 1958 voorstelde, wist ik dat ik er ooit eentje zou hebben," vertelt Antoon ons.

        Op dat ogenblik was de Citroën 2PK al 10 jaar in productie. En die was een schot in de roos. Zijn minimalistische opbouw, gekoppeld aan het comfort van een berline was uniek. Het wagentje werd vaak smalend onthaald, maar iedere bestuurder wist beter. Uiteindelijk zouden er 3,8 miljoen exemplaren van gebouwd worden voor Citroën in 1990 het doek voor de 'deux cheveaux' liet vallen.

        Olievelden
        De Citroën 2PK voelde zich overal thuis, ook op ruw terrein. Toch waren oliemaatschappijen in de jaren vijftig geïnteresseerd in een 2PK met nóg meer terreinvaardigheden om op hun olievelden in de Sahara in te zetten. Toeval wil dat een zekere Mr. Bonnafous voor de fun een Citroën 2PK had in elkaar geknutseld met twee motoren. Citroën sprong op het idee en ontwikkelde er zijn eigen versie van de Citroën 2PK Sahara.

        Een standaardmotor werd compleet met versnellingsbak en aandrijving in de kofferbak van een 'normale' 2PK gemonteerd. Eén centraal geplaatste versnellingspook bediende beide bakken. Naar wens kon met één of twee ingeschakelde motoren gereden worden. Citroën presenteerde de Citroën 2PK Sahara in 1958 in Parijs. Iedereen was diep onder de indruk van de kwaliteiten van het opmerkelijke wagentje. In Zwitserland was de Citroën 2PK Sahara vooral bij dokters populair, die zo in alle weersomstandigheden bij hun patiënten raakten.

        Gigantische flop
        Maar voor Citroën werd het een gigantische flop. De Citroën 2PK Sahara kostte zowat het dubbele van een gewone 2PK, en in de meeste gevallen voldeed en tweewielaangedreven Citroën 2PK met z'n vrij grote grondspeling, ruimschoots op ruw terrein voldeed. Ondertussen verloor Frankrijk grip op Noord-Afrika en viel de vraag naar de Citroën 2PK Sahara zogoed als weg. In 1965 was het afgelopen.

        De 2PK Sahara van Antoon, chassisnummer 663 van 694 gebouwde exemplaren, is origineel en heeft maar 37.000 km op de teller staan. "Het wagentje werd in 1963 door Waalse kloosterzusters gekocht om in een missie te dienen", weet Antoon. Door politieke omstandigheden raakte het er nooit. In afwachting bleef hij jaren onaangeroerd in het klooster staan. Hij werd dan maar aan een baron verkocht, die hem sporadisch op zijn landgoed gebruikte. Ondertussen schieten de prijzen voor een 2PK Sahara de hoogte in, 30.000 euro voor een gerestaureerd exemplaar is geen uitzondering. Maar Antoon is vastbesloten het wagentje nooit weg te doen. (jb)

        Citroën jumble op Citadel
        Zondag 27 april 2008 organiseert het Amicale Belge der Citroën Clubs (ABCC) zijn negende Citroën jumble op de Citadel van Namen. Alle types Citroën van de allereerste A Torpedo tot de allernieuwste C5 zijn er welkom. Op de Citadel wordt een expo van klassieke Citroëns en een markt met onderdelen en hebbedingen georganiseerd. Je kan er ook een proefrit met de allernieuwste modellen maken. Voor de kleinsten is er animatie. De deelnemers kunnen gratis de Citadel bezoeken en een rondrit maken met het toeristische treintje van de stad Namen. Iedereen is welkom vanaf 10 uur. De toegangsprijs bedraagt 15 euro per deelnemende Citroën.
        Meer info via www.abcc.be

        Technische fiche
        Citroën 2 pk Sahara

        Lengte: 3.780 mm
        Breedte: 1.480 mm
        Hoogte: 1.540 mm
        Wielbasis: 2.405 mm
        Deuren/zitplaatsen: 4/5
        Remmen voor/achter: trommels/trommels
        Brandstoftankinhoud: (l)2 x 15
        Leeggewicht: 735 kg

        MOTOR, PRESTATIES
        2 x benzine 425 cc (9,5 kW - 14 pk / 24,5 Nm)
        Prestaties: top 1 motor 65 km/u,
        2 motoren 105 km/u
        Verbruik: 1 motor 6l/100km,
        2 motoren 11 l/100km
        Aantal exemplaren: 694
        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

        Comment


        • Een DS blijft één van de meest importantste auto's uit de geschiedenis......MACHTIG MOOI
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

          Comment


          • Traction Avant
            Dat is pas klasse!
            Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
            Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
              Een DS blijft één van de meest importantste auto's uit de geschiedenis......MACHTIG MOOI
              dat is een feit. toen al meedraaiende koplampen, die vering
              en nog altijd zo mooi...
              i 1 2 1/2 6

              Comment


              • ZOOOOOT!!


                The Citroen DS is undeniably stylish. During it's 20 year production run, it showcased innovative features, and even came in wagon an convertible versions. But there was just one thing it lacked, V8 pow-ahh! This guy realized the problem and swapped out the weaksauce four-banger in his '66 DS for something with a bit more grunt.

                Yep, that's a GM LS1 V8. The new mill pumps out around 400 HP to the rear wheels via a GM 4-speed automatic transmission. That's a great setup for doing 'merican-style donuts. Which is perfect, since the French love to smoke, right?
                Bijgevoegde Bestanden

                Comment


                • MAf! Gewoon zot. Dat is nu eens een bangelijke creatie, sé. Ge moet maar durven. Al vind ik de originele modellen natuurlijk ook fantastisch!

                  Comment


                  • Chromé velgen.
                    En de neus terug origineel zetten!

                    Comment


                    • Motor mag er voor mijn part ook meteen terug uit.
                      Dit is een rijdend salon, geen musclecar.

                      Comment


                      • Ik kom hier niet vaak, eigenlijk een beetje onterecht want ik vind de huidige C4 5-deurs en de C6 bijvoorbeeld knappe wagens, om nog maar over de nieuwe C5 te zwijgen ... maar vooral de vroeger Double Chevrons kan ik erg smaken.

                        Waaronder deze kikker.









                        Hoeveel zijn er daar van gemaakt, en hoeveel bestaan er nog? Ik zoek daar soms naar op autoscout24, maar 'k ben er nog nooit eentje tegengekomen.

                        Comment




                        • Dit is wel mijn citroën...

                          Comment


                          • Ieder zijn smaak ...

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                              Ieder zijn smaak ...
                              Ja ik weet het die felle kleur is minder, beetje voor vrouwen, zwart zou hem goed staan.. maar het autootje zelf vind ik leuk!!!

                              Comment


                              • Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door viva_mitsubishi Bekijk Berichten
                                  Ja ik weet het die felle kleur is minder, beetje voor vrouwen, zwart zou hem goed staan.. maar het autootje zelf vind ik leuk!!!
                                  Het moet zowat de lelijkste Citroen zijn die vandaag te koop is.
                                  (En ik ben geen Citroen-hater, wel integendeel)
                                  Hij doet zijn voorganger onrecht aan.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    ...
                                    Hoeveel zijn er daar van gemaakt, en hoeveel bestaan er nog? Ik zoek daar soms naar op autoscout24, maar 'k ben er nog nooit eentje tegengekomen.

                                    Er zijn er een stuk of 200 van gemaakt. De meeste zijn dan nog terug gekocht door Citroën zelf wegens mechanische problemen bij de reeds verkochte auto's. De probleemauto's terugkopen was het goedkoopste blijkbaar.

                                    Hoeveel er nog van zijn weet ik niet.
                                    Powered by Detroit Diesel.

                                    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                    Comment


                                    • Er hebben een tijdje DS'n rallyes gereden.
                                      Nu zocht ik daar meer informatie over maar die is moeilijk te vinden blijkbaar.
                                      Is er iemand die daar meer over weet of een link heeft naar een of andere site?
                                      Bedankt.

                                      Comment


                                      • Een vriendin van me liet eerder deze week haar Berlingo onderhouden. De dag later stond ze langs de kant van de snelweg zonder olie. Zelf zegt ze direct langs de kant te zijn gegaan. Volgens de garage was ergens iets losgekomen ( niet de oliedop ), enfin terug olie erin, lek dicht gemaakt en in orde. Of niet? Kan dit gevolgen hebben voor de motor?

                                        Comment


                                        • Welke motor?
                                          Als ze al heeft gereden zonder olie zal er wel schade zijn geweest... maar als ze gewoon "vergeten" zijn olie erin te kappen (don't be surprised, it DOES happen) dan zou het olielampje toch op zijn minst al van het begin moeten branden.
                                          Dat de carterschroef is losgekomen kan best en dan zal 'ie zijn leeggelopen denk ik.

                                          Wat de gevolgen zijn ligt er dus maar net aan hoelang er nog mee gereden is.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X