Mededeling
Collapse
No announcement yet.
CITROËN Lovers
Collapse
X
-
WAAROM IEDERE DASHBOARDONTWERPER VERPLICHT EEN JAAR CITROËN GSA MOET RIJDEN
OOG VOOR DETAIL
Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Bij de Citroën GSA is dat het dashboard. Er zijn nog altijd mensen die niet in een Citroën durven te rijden, omdat ze denken dat je de auto bij wijze van spreken start door aan de zonneklep te likken.
Dat is misschien wat overdreven, maar niet zonder kern van waarheid. Het kleine ontwerpteam van Citroën bestaat begin jaren 70 uit een paar designers. Eén van hen is Michel Harmand, een eigenwijze kunstenaar met een enorme voorliefde voor sciencefiction. In 1969 ontwikkelt hij een nieuw type dashboard, dat hij de ‘lunule’ noemt.
Rugbybal
Het is een soort rugbybal, met alle controlelampjes en meters in het midden, en de knoppen en hendels geclusterd op twee satellieten aan de uiteinden. Ieder ander merk zou zo’n futuristisch ontwerp geïnteresseerd bewonderen en vervolgens met een ferme boog in de prullenmand mikken. Maar bij Citroën delen de techneuten en creatievelingen de lakens uit. Harmand kan ongehinderd zijn gang gaan, en de lunule belandt in 1974 in de nieuwe CX. Daarmee start een periode van ongeëvenaarde creativiteit op het gebied van interieurontwerp.
Die periode bereikt zijn hoogtepunt in 1979, met het dashboard van de GSA. Harmand heeft duidelijk één keer te vaak naar Star Wars gekeken, want het dashboard lijkt zo te zijn weggeplukt uit de Millennium Falcon. In het midden zitten twee grote ogen, de snelheidsmeter en de toerenteller. Erboven prijkt een röntgenfoto van de auto, die geïnspireerd is op de in 1979 nog hypermoderne printplaat.
Twee satellieten
Naast dit commandocentrum staan twee satellieten. De linker bedient de verlichting en de ruitenwissers, de rechter is een zwarte doos met toetsen waarmee diverse accessoires worden bediend. Of, in het geval van de GSA Spécial, een hele rij blinde knoppen. Ook de rest van het GSA-interieur is allesbehalve standaard. De handrem zit op de plek van de asbak en de radio huist waar normaal gesproken de handrem zit, dwars tussen de stoelen. De vormgeving en functie van een dashboard is door de zelfrijdende EV actueler dan ooit. Iedere ontwerper van dashboards moet eigenlijk verplicht een maand in een GSA rijden. Om te leren van Michel Harmand, het onbekende genie dat veertig jaar geleden al de weg wees naar de toekomst.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Prachtig toch die Citroën dashboards uit de jaren 60 en 70! Hieronder de CX:
Maar bij Citroën delen de techneuten en creatievelingen de lakens uit.
Bij Citroën toch vooral een probleem geweest rond 1990-2015. Laatste jaren lijken ze hun eigenzinnigheid wat terug gevonden te hebben.
Ik hoop dat ze op EV platformen nog meer vrijheid hebben om eens goed gek uit de hoek te komen.
Er moet een goed evenwicht zijn natuurlijk: geen nut om een prachtige wagen te ontwerpen waar je geld op toelegt.
Iets minder eenheidsworst zou wel tof zijn.
Comment
-
MET 13 RUITEN WAS DE CITROËN XM RUITENKONING
GEEN HARTENAAS MAAR RUITENKONING
Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Zo was er de dertiende ruit van de Citroën XM.
Hét autonieuws van 1989 is een stuk glas. Een vierkante meter ongeveer; het formaat van de separatieruit in de splinternieuwe XM. De ruit zit met een scharnier vast aan de bovenrand van de kofferbak en rust op de hoedenplank. Als de vijfde deur open gaat, beschermt hij het interieur tegen de kou. Als dat even minder belangrijk is, hang je de ruit met een simpel touwtje aan de achterklep en scharniert hij met de hoedenplank mee omhoog.
Oud jeugdtrauma
De ruit lost op briljant eenvoudige wijze de nadelen van een hatchback op: als de klep openstaat, blijft het binnen lekker warm. Daarmee verwerkt Citroën en passant een oud jeugdtrauma. Pierre Bercot, Citroën-directeur van 1958 tot 1970, had een pesthekel aan hatchbacks. Een Citroën moest stijlvol zijn en geen overmaatse pedaalemmer. Bercot zorgde er hoogstpersoonlijk voor dat de GS en de CX geen vijfde deur kregen, ondanks hun geschikte carrosserievorm.
De separatieruit van de XM zit standaard op de duurste versie, de Ambiance, en staat bekend als ‘dertiende ruit’. De ramen van de XM lopen als een glazen band rond de koets, waardoor het dak lijkt te zweven. Door al dat gebogen glas is er een extra raamstijl nodig, anders kunnen de zijruiten niet open. Dat brengt het aantal ruiten op twaalf, en met die dertiende separatieruit erbij verbreekt de XM moeiteloos elk record ruiten zetten.
Bijna Duits
Grappiger dan dat wordt de XM niet. Teleurgestelde fans zoeken vergeefs naar een Star Trek-dashboard of andere rare fratsen. Ondertussen roemen testrijders de computergestuurde vering en het ‘bijna-Duitse’ afwerkingsniveau. De XM wint met twee vingers in zijn puntige neus de Auto van het Jaar-verkiezing en trekt daardoor flink wat nieuwe klanten aan. Er worden zelfs Mercedessen op ingeruild! De champagne vloeit rijkelijk.
Helaas is het sprookje snel voorbij. Tijdens de ontwikkeling bespaart Citroën op de kwetsbare elektronica en al snel toont de XM zijn ware, grillige aard. Citroën grijpt in, maar het kwaad is al geschied. De nieuwbakken Citroën-rijders, niet gewend aan zoveel drama, rennen in paniek terug naar hun vertrouwde merken. De verkopen storten volkomen in, van 100.000 in het eerste succesjaar naar krap 20.000 drie jaar later. De XM heeft de beste kaarten, maar door verkeerde zuinigheid gooit Citroën zijn eigen ruiten in. De Citroën XM is geen hartenaas. Hooguit een ruitenkoning.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment